Kirjoittaja Aihe: Minua ärsyttää  (Luettu 26331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #45 : 15.12.14 - klo:20:18 »
Minua ärsyttää tämä kirja Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret arkeologisesti. Yhtä tyhjän kanssa. Kaks kolmasosaa hoetaan että vastoin sitä ja vastoin tätä eli vuoret vapisevat synnytystuskissaan, ja kyllä sieltä se pieni hiiri lopulta pääsee ulostumaan.

Tää ei ole historialliskriittistä, tämä on  ainoastaan kriittistä, ja out of date, vökisten tehty vissiin senttaajan avulla jotenkin viisas kirja. Minä tiesin jo tään siksi toiseksi. Hirvee älämölö jostain ettei Salomo mitään, se oli Omri. Ja että on toteennäytetty ettei ollut mitään eksodusta juutalaisil eikä kitään ylösnousuu kristityil kun kirkkokin on väärällä kohtaa eikä koko kolkataa ole löytynyt.

Tämmöstä pitää...   Olis jättäneet ton typeryyden pois ja kertoneet vain mitä on tähän mennes löytynyt.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #46 : 15.12.14 - klo:22:24 »
Kun vien sopimattomiksi käyneet talvikengät huonossa hapessa olevien jätkien päiväkeskukseen, niin ne pitävät saajan jalat kuivina ja lämpiminä täysin riippumatta siitä, mikä on uskoni määrä, vilpittömyys, vilpillisyys tai teologinen oikeellisuus tai millaisin kavalin taivaspaikkataka-ajatuksin vaatekassin sinne vien.

Öppiäistä siteeraten: "Jumala on kyllä luonut myös maallisen elämän."

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #47 : 16.12.14 - klo:02:03 »
Kun vien sopimattomiksi käyneet talvikengät huonossa hapessa olevien jätkien päiväkeskukseen, niin ne pitävät saajan jalat kuivina ja lämpiminä täysin riippumatta siitä, mikä on uskoni määrä, vilpittömyys, vilpillisyys tai teologinen oikeellisuus tai millaisin kavalin taivaspaikkataka-ajatuksin vaatekassin sinne vien.

Öppiäistä siteeraten: "Jumala on kyllä luonut myös maallisen elämän."

Mt

Tääl Docens!   :026:
Jumala loi eritoten maallisen elämän kaikkineen ihmisen kodiksi iloineen nautintoineen tuskineen ristiriitoineen vasta tämänpuoleisuudessa oppii heittäytymään Jumalan käsivarsille. Oppii niin!

Minä olen aina vähän pelännyt semmoisia kristittyjä jotka seisovat tässä  elämässä vain niinkuin yhdellä jalallaan, minua epäilyttää voivatko he seistä molemmin jaloin myöskään taivaas sitten... Leena heräsi äkkiä takas hyllyyn.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #48 : 16.12.14 - klo:11:19 »
ärsyynnyn, kun joku kristityksi itsensä ymmärtävä määrittelee synnin jonkin Jumalan periaatteen rikkomiseksi. Näin voi joku lähimmäistä lohduttava ja rohkaiseva rakkaudenosoitus ollakin hänen mielestään 'vastoin Jumalan pyhää tahtoa'.

En ihan ymmärrä. Saisinko muutaman käytännön esimerkin, milloin tuollaista tapahtuu/tapahtuisi?

Kun jos periaate muotoillaan tarpeeksi yleisellä tasolla, tyyliin "rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi", niin eikös se olisi ihan OK? Se pitää sitten jokaisessa yksittäisessä tilanteessa itse harkita, mikä olisi tuon periaatteen soveltamista. (Jätettäköön nyt huomiotta se "pieni" ongelma, etteivät kaikki rakasta itseään.) Sitten jos ruvataan muotoilemaan yksityiskohtaisempia periaatteita, vaikka vain kymmenen käskyä, ollaankin vaarassa joutua ongelmiin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #49 : 16.12.14 - klo:11:42 »
En ihan ymmärrä. Saisinko muutaman käytännön esimerkin, milloin tuollaista tapahtuu/tapahtuisi?

Kun jos periaate muotoillaan tarpeeksi yleisellä tasolla, tyyliin "rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi", niin eikös se olisi ihan OK? Se pitää sitten jokaisessa yksittäisessä tilanteessa itse harkita, mikä olisi tuon periaatteen soveltamista. (Jätettäköön nyt huomiotta se "pieni" ongelma, etteivät kaikki rakasta itseään.) Sitten jos ruvataan muotoilemaan yksityiskohtaisempia periaatteita, vaikka vain kymmenen käskyä, ollaankin vaarassa joutua ongelmiin.

Minulla on nyt mielessäni keskustelu tasa-arvoisesta avioliittolaista. Sen liepeillä on näkynyt kommentteja, joiden mukaan on oikein, että vanhemmat hylkäävät tylysti homopoikansa tai lesbotyttärensä, koska rakkaus saman sukupuolen kesken on vastoin luomisjärjestystä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #50 : 16.12.14 - klo:18:39 »
Jos laittaisin toiseen vaakakuppiin naapurille hymyilemisen ja toiseen kompastumattomuuden, niin varmasti ei tekisi mieleni tuota hymyilemistä valita.

Jos se on se naapuri, jolle kukaan muu ei sinä päivänä hymyile, niin velvollisuuteni olisi hymyillä kompastumisen uhallakin. Onhan minulla muuten niin moni asia hyvin; kai yhden kompastumisen seurauksineen kestäisin?

Mutta eri ihmisille on varmaan eri asiat tärkeitä. Meillä oli täällä seurakunnassa pastori, joka kertoi, että ei hän körttiseuroista rauhaa löytänyt, se löytyi vasta Kansanlähetyksestä. Ehkä hän tuolla rauhalla tarkoitti jotain pelastusvarmuuden tapaista. Körteillä oli tarjota korkeintaan jotain satunnaisen armonvilauksen kaipuuta.

Minusta taas on niin kätevää, ettei tarvitse huolehtia mistään pelastumisestaan. Käy miten käy, tai sitten koko juttu onkin pötyä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #51 : 16.12.14 - klo:19:21 »

Minusta taas on niin kätevää, ettei tarvitse huolehtia mistään pelastumisestaan.
Tässä on yksi ajatus, joka ei ole ensimmäisenä Nilsiän Paven keksimä. Kristinuskon opettajat... mm. Paavali, Lutteerus, mystikot ja WNiskanen opettivat tätä ajatusta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #52 : 17.12.14 - klo:12:48 »
Tässä on yksi ajatus, joka ei ole ensimmäisenä Nilsiän Paven keksimä. Kristinuskon opettajat... mm. Paavali, Lutteerus, mystikot ja WNiskanen opettivat tätä ajatusta.

Tämähän se kätevää onkin. On toki muuan kirkkokunta jota en tässä mainitse koska me emme niin toisiamme hutki sanon kirkkokunta jotta suuruusluokka tulisi julki. Opettavat että meistä maksettiin vain ikäänkuin pohjaraha. Jos ihminen tuolla tavalla tulee pelastumisestasn varmaksi, hän heittää laiskuuttaan kilvoittelun sikseen eli parempi on kun vain pelollansa ovat.

Olen alkanut epäilöä että tämä juttu on mutkikkaampi kokonaan. Se miten kukin määrittelee pelastuksen ehdot tekee toiselle tavallisesti hyvin suuresti pahaa tyyliin otetaas tuo roska silmästäs, sen sijaan ajattelen että Jumalan sopii niin kyllä tehdä. Ne löytää jokainen itse kohdastaan. Kansanmurhat on eri asia, on on, Docens hermostuu kohta.

Pidän siitä aivan yksinkertaisesta Amoksen  kirjan  "oikeus virratkoon kuin vesi" jatkon pilasi meiltä Agricola kun kehitti semmosen sanahirviön kuin vanhurskas. Olo tulee aina kuin astues sammakkoa päälle paljain jaloin. Miksi se ei saa olla oikeamielisyys tai muunelma rättfärdigheettisyydestä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #53 : 17.12.14 - klo:13:59 »
^Vanhurskas on kyllä kamala sana. Kyllä pitäisi kristinuskon keskeinen sisältö pystyä ilmaisemaan ilman sitä, eihän koko asiasta muuten saa mitään tolkkua.

Taisin jossakin taannoisessa ketjussa kysellä, mitä se pelastus oikein on. Ehkä haluaisin sen tietää, ennen kuin mietin, miten sen voisi saavuttaa, sillä enhän muuten tiedä haluanko sitä edes.

Ihan muuta, nyt kun muistan: Kun luodaan uudet taivaat ja uusi maa, niin asutetaanko ihmisillä se uusi maa, vai onko niitä taivaissakin?



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #54 : 17.12.14 - klo:15:02 »
Olen alkanut ajatella, että lieneekö Jumala tuon pelastusasiankin pitänyt omana tietonaan. Ehkä pelastuminen synneistä onkin parhainta nyt, vielä täällä eläessämme. Jos elämme vanhurskaasti, mitä se itse kunkin kohdalla onkaan, olemme paljolta pelastuneet.
Onhan tuo vanhurskas hiukan vaikea tulkita. Minulle se meinaa samaa kuin Suuri Ilo.
Siitä johtui eräs mieleinen Jesajan kirjan lause.  52: 7

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Jes.+52%3A7
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #55 : 17.12.14 - klo:17:47 »
Kotona kerran hermostuin vanhurskauteen ja mummo penkomaan kaikkia raamattutuntejaan, ja se on Jumalalle otollinen. Kuten Jumala.

Mitä Agricola oikeastaan yritti sillä sanoa?  Eikö se ole sitä perua? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #56 : 17.12.14 - klo:18:39 »
Körteillä oli tarjota korkeintaan jotain satunnaisen armonvilauksen kaipuuta.

Minusta taas on niin kätevää, ettei tarvitse huolehtia mistään pelastumisestaan. Käy miten käy, tai sitten koko juttu onkin pötyä.

Heränneen kristityn eräs tunnusmerkki körtti-isien mukaan on se, että omaan pelastumiseen suhtaudutaan tietynlaisella herkkyydellä ja jopa jonkinlaisella  pelolla. Ymmärtääkseni heidän näkemyksensä mukaan nukkuva ihminen ei kanna huolta omasta pelastuksestaan, vaan suhtautuu siihen joko keveästi tai ei mitenkään.

Todelliset armonvilahdukset ja körttiläisyys eivät liity mitenkään muutoin yhteen millään muulla tavalla, kuin vain silloin, jos alatien kulkija sattuisi olemaan körttiläinen. Armonvilahdukset kuuluvat myös alatietä kulkeville helluntalaisille tai kansanlähetysläisille tai katolisille.

Jos Kristuksen verinen sovituskuolema ei juurikaan merkitse ihmiselle mitään, ei taida olla tälle ihmiselle saatavillakaan mitään oikeaa Jumalalta tullutta pelastusvarmuuttakaan.
Luulopelastusvarmuuksia ja luuloarmonvilahduksia kyllä on tarjolla alatien ulkopuolella luultavasti paljonkin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #57 : 18.12.14 - klo:06:57 »
Ymmärtääkseni heidän näkemyksensä mukaan nukkuva ihminen ei kanna huolta omasta pelastuksestaan, vaan suhtautuu siihen joko keveästi tai ei mitenkään.

Tämähän on kristinuskoa. Keveästi tai ei mitenkään. Jumalassa on pelastus. Ei ollenkaan ihmisessä. Aatu ja Stalin o
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #58 : 18.12.14 - klo:08:11 »
Tämähän on kristinuskoa. Keveästi tai ei mitenkään. Jumalassa on pelastus. Ei ollenkaan ihmisessä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #59 : 18.12.14 - klo:10:23 »
Jussi Aro selitti vanhurskautta Psalmien käännöksen ohessa. Vanhassa testamentissa Jumalan vanhurskaus tarkoittaa suurin piirtein, että pitää sen, mitä on luvannut. Olisi kääntänyt vanhurskaan reiluksi, jos tyylitaju olisi antanut myöten. Agricolalla oli kai vaaka mielessään. Ainakin minulle on vakavalla naamalla väitetty, että sanan pitäisi olla vaa'anhurskas. "Viistoista naulaa se Nyymanni painaa, se on sitten tarkasti punnittu. Siihen on laskettu akka ja lapset, prässirauta, sakset ja kyynäräpuu." Vakaanhurskas on yksi kuulemani versio.