Paljon on varsinkin herätyskristillisyyden parissa minusta sellaista, että on vain yksi asia mielessä ja se on saarnata ja saarnata, mutta vieressä kulkeminen ja oleminen sitten ei käy, kun kantasi vierasta iästä.
Varmaan puolensa siinäkin.
Herännäisyys sopii mulle paremmin.
Termi "herännäisyys" viittaa hengelliseen heräämiseen ja ymmärtääkseni tuossa heränneessä tilassa olemiseen.
Termin "herännäisyys" käyttäminen körttiläisyyden jonkinlaisena synonyyminä on harhaanjohtavaa.
Nykykörttiläisyydellä ja "herännäisyydellä" ei ole mitään tekemistä keskenään, ovat joiltain osin jopa toistensa vastakohtia.
Toki heränneitä ihmisiä on kaikkialla, myös körttiläisyyden piirissä, mitta liikkeenä körttiläisyys ei ole herätysliike sanan varsinaisessa merkityksessä. On se sitä toki joskus ollut.
Tuo Martan osan ottaminen puhuttelee. Jeesus sanoi Marian valinneen hyvän osan ja Marttaa varoitti liiasta huolehtimisesta. Olisiko körttiläisyys sitäkin, että tartutaan käytännön toimiin - vaikka vasaraan kirkon rakennuksilla - jotta lähimmäinen saisi mahdollisuuden Marian lailla istahtaa kuulemaan Jeesuksen sanoja? Ei ehkä huolehdita liiasta, mutta kuitenkin siitä, mistä on tarpeen huolta kantaa.
Jos syntiinlangenneelta ihmiseltä kysytään, kumman osa kiinnostaa häntä enemmän: Martan vaiko Marian, väitän, että Martta saa murskaavan äänivyöryn Marian jäädessä vaille ääniä.
Ja tuo Martta osaa perustella varsin hengellisesti jopa Raamattua apuna käyttäen ja myös vedota ihmisen eettiseen ymmärrykseen vaalipuheissaan perustellessaan, miksi juuri häntä pitäisi äänestää.
Lainaan evankeliumsita Luukkaan mukaan luvusta 10:
"
Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa.
Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi."
Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet,
mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."
"
Kuitenkin on niin, että me syntiinlangenneen suvun edustajat löydämme lyhyessä ajassa vähintään 100 hyvin perusteltua ja hengelliseltäkin kuulostavaa "raamatullistakin" syytä, miksi Martan osa kuitenkin käytännössä on tavoittelemisen arvoinen, nöyrä, hyveellinen verrattuna Marian osaan.