Äänestys

Palaako, kuinka paljon?

Askitupakkaa
3 (4.2%)
Sätkätupakkaa
2 (2.8%)
Vain sikareita
2 (2.8%)
Tupakoin satunnaisesti
5 (7%)
En tupakoi
59 (83.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 68

Äänestys päättynyt: 01.04.05 - klo:17:20

Kirjoittaja Aihe: Palaako?  (Luettu 66299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #45 : 08.04.05 - klo:09:11 »
Lainaus käyttäjältä: "mari"
Jos haluaa itsellensä pahanhajuisen hengityksen, keltaiset hampaat ja kädet, huonon ääreisverenkierron, huonon ihon ja keuhkosyövän, niin mikäs siinä. Jokainen tekee valintansa.  :twisted:
Tokko tulee keuhkosyöpää tai muitakaan sairauksia kaikille tupakoitsijoille. Lisää vain riskiä sairastua ko. tauteihin. Tämä pitäisi painaa ihmisten kalloonsa. Tupakointi ei itsessään aiheuta muuta kuin pahanhajuisen hengityksen, vaatteet ja keltaiset hampaat. Tauteja se ei aiheuta ensimmäistäkään. Keuhkosyöpä voi tulla ihan kenelle hyvänsä, tupakoitsijoille tosin suuremmalla todennäköisyydellä.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #46 : 08.04.05 - klo:09:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Eikös se ole jo aikaa köyhää henkisesti jos sosiaalisiin kontakteihin täytyy ryhtyä myrkyttämään itsensä? Mitä se kertoo ihmisestä? Jos ei todellakaan keksi muuta tekemistä kuin tupakointi niin silloin menee jo huonosti... Se on kyllä ihan totta etten minä ainakaan voi ymmärtää mitä viehätystä tupakoinnissa on.
Kokeile ennen kuin puhut. Jos joku kehtaisi tehdä asiasta tutkimuksen, niin veikkaisin että tupakoitsijat tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin. Minun ylisosiaalisella luonteellani tosin tutustun kehen hyvänsä ihan ilmankin savukkeita... Julkisissa liikennevälineissä en esim. ymmärrä ollenkaan, miksi vierustoverille on niin vaikeaa sanoa päivää, kysyä minne on matkalla yms. Minusta on vähintäänkin kohteliasta esitellä itsensä ja hieman jutustella, jos istuu toisen vieressä vaikkapa reilut viisi tuntia. Kaikilta ei onnistu, ja se on huono homma... Hei, taipanda aloittaa tästä uuden topicin iltapäivällä, ei viitsi kahta tuntia lintsata koulusta 8)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Palaako?
« Vastaus #47 : 14.04.05 - klo:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Eikös se ole jo aikaa köyhää henkisesti jos sosiaalisiin kontakteihin täytyy ryhtyä myrkyttämään itsensä? Mitä se kertoo ihmisestä? Jos ei todellakaan keksi muuta tekemistä kuin tupakointi niin silloin menee jo huonosti... Se on kyllä ihan totta etten minä ainakaan voi ymmärtää mitä viehätystä tupakoinnissa on.
Kokeile ennen kuin puhut. Jos joku kehtaisi tehdä asiasta tutkimuksen, niin veikkaisin että tupakoitsijat tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin.
On siinäki kyllä tapa tutustua :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa -JuuSo-P-

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 73
Palaako?
« Vastaus #48 : 14.04.05 - klo:16:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Eikös se ole jo aikaa köyhää henkisesti jos sosiaalisiin kontakteihin täytyy ryhtyä myrkyttämään itsensä? Mitä se kertoo ihmisestä? Jos ei todellakaan keksi muuta tekemistä kuin tupakointi niin silloin menee jo huonosti... Se on kyllä ihan totta etten minä ainakaan voi ymmärtää mitä viehätystä tupakoinnissa on.
Kokeile ennen kuin puhut. Jos joku kehtaisi tehdä asiasta tutkimuksen, niin veikkaisin että tupakoitsijat tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin.
On siinäki kyllä tapa tutustua :roll:


Niinpä, mutta sitä tapaa yhtälailla ihmisä kun hankkii harrastuksen...  :?
-JuuSo-

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #49 : 14.04.05 - klo:17:34 »
Lainaus käyttäjältä: "-JuuSo-P-"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Eikös se ole jo aikaa köyhää henkisesti jos sosiaalisiin kontakteihin täytyy ryhtyä myrkyttämään itsensä? Mitä se kertoo ihmisestä? Jos ei todellakaan keksi muuta tekemistä kuin tupakointi niin silloin menee jo huonosti... Se on kyllä ihan totta etten minä ainakaan voi ymmärtää mitä viehätystä tupakoinnissa on.
Kokeile ennen kuin puhut. Jos joku kehtaisi tehdä asiasta tutkimuksen, niin veikkaisin että tupakoitsijat tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin.
On siinäki kyllä tapa tutustua :roll:


Niinpä, mutta sitä tapaa yhtälailla ihmisä kun hankkii harrastuksen...  :?
Niin, mutta ei koko ajan. Tupakointi on harrastus, jonka avulla niitä kavereita saa missä tahansa. Aholansaaressa, ja kaikkialla muuallakin missä vaan on tupakkapaikka. Ei tuolla ulkona kokoajan ainakaan minun silmiini ole esim. karatepaikkoja, valokuvausalueita tjsp. sattunut silmään. Tupakkapaikkoja kyllä sen sijaan on, ja reilusti. Tai reilusti ja reilusti, mutta kuitenkin.

Se kyllä korpeaa enemmän kuin mikään, jos baareissa tupakointi kielletään. Näyttääkö se hienolta, kun 100 tyyppiä ravaa isommasta kapakasta koko ajan tupakalle? Portsarillekin "vähän" ylimääräistä hommaa sitten tulee. Ei se voi niin kamalasti haitata, jos kapakassa poltetaan. Minun puolestani saavat sellaiset k*sipäät juoda viinansa vaikka kotona, jotka eivät siedä kapakassa tupakointia. Jos sinnekin laittaa asiallisen savullisen puolen (tyyliin huoltoasemat) niin ei kyllä tasan voi ketään haitata, ja jos haittaa niin sitten voi kyllä minun puolestani hakeutua vaikka hoitoon. Eli jos savuttoman/savullisen puolen jako tapahtuu kunnolla, niin sitten ei ole haittaa kenellekään.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Palaako?
« Vastaus #50 : 14.04.05 - klo:20:50 »
Minusta on hyvä että baaritupakointia rajoitetaan, kun se tehdään työntekijöiden ehdoilla, jotka sille savulle altistuvat jatkuvasti. Sen sijaan en kyllä voi tajuta ihmisiä jotka eivät sallisi edes tupakkahuoneita, joista jossain vaiheessa puhuttiin. Kun on kunnollinen savuton puoli, ei kenenkään pitäisi altistua savulle tahtomattaan.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #51 : 15.04.05 - klo:10:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Minusta on hyvä että baaritupakointia rajoitetaan, kun se tehdään työntekijöiden ehdoilla, jotka sille savulle altistuvat jatkuvasti. Sen sijaan en kyllä voi tajuta ihmisiä jotka eivät sallisi edes tupakkahuoneita, joista jossain vaiheessa puhuttiin. Kun on kunnollinen savuton puoli, ei kenenkään pitäisi altistua savulle tahtomattaan.
Juurikin näin. Ja sinne savulliselle puolelle TÄYTYY saada mennä juomien kanssa, joku kun ehdotti ettei niin saisi tehdä. Se on totta että pitää päästä sellaiseen tilanteeseen, jossa henkilökunta ei altistu tupakan savulle. Jos kerran huoltoasemilla onnistutaan tässä, niin varmasti baareissakin. Ja huoltoasemillakin kun saa mennä pullakahvien kanssa savulliselle puolelle, niin baarissa sitten samaan tapaan pitää saada mennä niitten juomiensa kanssa sinne tupruttelemaan...

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Palaako?
« Vastaus #52 : 15.04.05 - klo:11:08 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "mari"
Jos haluaa itsellensä pahanhajuisen hengityksen, keltaiset hampaat ja kädet, huonon ääreisverenkierron, huonon ihon ja keuhkosyövän, niin mikäs siinä. Jokainen tekee valintansa.  :twisted:
Tokko tulee keuhkosyöpää tai muitakaan sairauksia kaikille tupakoitsijoille. Lisää vain riskiä sairastua ko. tauteihin. Tämä pitäisi painaa ihmisten kalloonsa. Tupakointi ei itsessään aiheuta muuta kuin pahanhajuisen hengityksen, vaatteet ja keltaiset hampaat. Tauteja se ei aiheuta ensimmäistäkään. Keuhkosyöpä voi tulla ihan kenelle hyvänsä, tupakoitsijoille tosin suuremmalla todennäköisyydellä.


Mikään muu ei pistä vtuttamaan tupakoinnissa enempää kuin se, että se olen MINÄ joka sitten verorahoillani joudun maksamaan niiden idioottitupakoitsijoiden terveydenhoitokulut. Jos saisi päättää, ettei yhdenkään tupakoitsijan terveydenhoitoon mene senttiäkään veroista joita maksan niin sitten olisi aivan sama.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #53 : 15.04.05 - klo:13:26 »
Sinä joudut maksamaan??? Oletko koskaan ajatellut, paljonko tupakoitsijat maksavat veroja? Vähintäänkin sen verran, että omat hoidot kustannetaan, ja samalla vähän muittenkin sairasteluja. Siis tupakkaveroa maksavat sen verran...

E: Verot eivät kyllä ole mitenkään korvamerkittyjä, eli suoraan ei mene sinne terveydenhoitoon. Mutta ekstraa siis sen verran maksetaan kuitenkin, että kyllä sillä hoidot katetaan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Palaako?
« Vastaus #54 : 15.04.05 - klo:14:09 »
Niin. Se on hyvä jos on savullinen ja savuton puoli mutta joissain paikoissa on se savullinen puoli se mihin ensiksi mennään sisään ja pikkuinen savuton koppero löytyy jostain perältä. Veljeni on astmaatikko, eli tiedän että se on aika typerää järjestellä ne näin. Vähän järkeä, ihmiset, kun perustatte huoltsikoita. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Palaako?
« Vastaus #55 : 16.04.05 - klo:11:23 »
Kuka tässä nyt on väittänytkään, että verot ovat korvamerkittyjä. Tuon osalta kyllä toivoisin, että olisivat. Tupakoitsijoiden terveydenhuollon kustannukset ovat sen verran paljon suuremmat, että ennemmin tuetaan vieroitushoitoa kuin hoidetaan oireita, koska se tulee halvemmaksi. Ne rahat mitkä nykyään menee niihin tervakeuhkojen hoitoon voitaisiin käyttää johonki aika paljon fiksumpaan. Miettikääs sitä, kun seuraavan kerran valittelette esim. vanhustenhoidon resurssipulaa. Ja tupakoinnista aiheutuvista taloudellisista tappioista ei nyt jaksa edes aloittaa.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #56 : 16.04.05 - klo:12:15 »
Ei kukaan väittänytkään että olisivat, otin sen vaan esille tähän. En tiedä saavutettaisiinko sillä mitään etuja jos juuri nuo, tai mitkään muutkaan verot, olisivat korvamerkittyjä. Eiköhän se oli parasta niin, että kaikki kerätään yhteen kasaan ja käytetään sieltä. Jos veroja ruettaisiin suuremmassa mittakaavassa korvamerkitsemään, niin kohta muuten voisi päällystää tiet kullalla ja rakentaa vaikka moottoritien Peräseinäjoelta kuuhun...

Eli en oikein ymmärrä, mitä hyötyjä saavutettaisiin verojen merkitsemisellä tiettyyn tarkoitukseen. Entäs jos jää yli, mitä sitten tehdään? Mitä jos tarvitaankin enemmän kun mitä on otettu?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #57 : 26.04.05 - klo:19:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Niin. Se on hyvä jos on savullinen ja savuton puoli mutta joissain paikoissa on se savullinen puoli se mihin ensiksi mennään sisään ja pikkuinen savuton koppero löytyy jostain perältä. Veljeni on astmaatikko, eli tiedän että se on aika typerää järjestellä ne näin. Vähän järkeä, ihmiset, kun perustatte huoltsikoita. :roll:
Jaa-a... Kyllä se jotenkin tuntuu siltä, että useammin se tupakkapuoli on se huonosti ilmastoitu koppero peränurkassa. Savuton puolihan on nykyään, olikohan vähintään puolet koko paikan pinta-alasta. Useimmiten isompikin. Samaten junissa mennään koko ajan huonompaan suuntaan tuon tupakoinnin suhteen, osa junista on jo kokonaan savuttomia. Paras systeemi oli silloin, kun kokonainen vaunu oli varattu tupakoitsijoille. Ilmastointi pelasi, ja ikkunoitakin sai auki. Siellä saattoi istua koko matkan, minä tosin en tupakoinut tuolloin. Nykyään ei viitsi kuin pistäytyä, vaikka monesti olisi mielenkiintoistakin juttuseuraa tarjolla. Jotenkin rentouttavaa varsinkin jos sattuu vanhempi mieshenkilö samaan aikaan ja on juttutuulella, niin on oikein mukava raatata kunnolla. Tuntikausia saattaa vierähtää siinä tarinoidessa... Mukavampaa olisi, jos edes kunnollinen osasto järjestettäisiin tupakoitsijoille. Ei meitä maan rakoon tarvitse ajaa, vaikka tupakointi ei hyvä asia olekaan. Ei se savuttomilta ole pois, jos tupakoitsijoille järjestetään puuhiaan varten kunnolliset tilat, vai onko?

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Palaako?
« Vastaus #58 : 27.04.05 - klo:11:34 »
Lainaus
Ei se savuttomilta ole pois, jos tupakoitsijoille järjestetään puuhiaan varten kunnolliset tilat, vai onko?


Osuit asian ytimeen. Koska resursseja (rahaa jne.) on tässä maailmassa ja yleensä kaikissa instansseissa rajallinen määrä, ei mielestäni ole reilua eikä oikeudenmukaista tukea vain yhtä sosiaalisesti rajoittuneiden ihmisten hengenvaarallista tutustumisrituaalia siinä määrin kuin nykyään vielä tehdään. Ihan samalla tavoin ei olisi oikeudenmukaista käyttää kaikkia liikeneviä lantteja esim. karatekojen kohtauspaikkojen rakentamiseksi kaikkiin kaukojuniin (joku tässä käytti karatea esimerkkinä harrastuksesta, jossa kohtaa muita ihmisiä).

Olen sitä mieltä, että koska itse en tupakoi, minun ei tarvitse koskaan eikä missään tilanteessa ilman omaa suostumustani altistua mielestäni erittäin epämiellyttävälle tupakansavulle. Tätä mieltä eivät kuitenkaan ole ne, jotka tupakoivat: tupakointi näyttää heidän mielestään olevan sallittua kaikissa ulkotiloissa sekä niissä sisätiloissa, joissa sitä ei ole erikseen kielletty. Esimerkiksi kadulla tai vaikkapa bussipysäkin katoksessa minä, joka en kyseistä lajia harrasta aktiivisesti, joudun siitä kärsimään passiivisesti ilman, että kukaan kysyy, häiritseekö myrkkykääryleen sytyttäminen minua. Voin tietenkin väistää sadan metrin päähän, vaikka se olisi oikeastaan ympäristön ilmanlaatua pilaavan henkilön velvollisuus. Tällainen puikkelehtiminen vain alkaa sadannen kerran paikkeilla tuntua jokseenkin kohtuuttomalta. Samoin tupakoitsijoiden omituinen kerääntyminen kaikkien mahdollisten sisäänkäyntien ja tuuletusluukkujen eteen takaa sen, että myös sisätiloissa saamme nauttia tuosta kuvottavasta aromista.

Ja kuka vielä väittää, että tupakoitsijat ovat fiksuja ja ottavat huomioon toiset, ei-tupakoivat? Miten he ovat tällä "huomaavaisuudellaan" ansainneet ne yleisten alueiden ja tilojen tupakointimahdollisuudet, jotka heillä nykyään on? Kannatan entistä tiukempia rajoituksia tupakointiin, sillä aina tuosta joukosta löytyy se idiootti, joka ei osaa ottaa huomioon muita.

Minä en tarvitse tupakkaa sosiaalisen elämäni ylläpitämiseen enkä mihinkään muuhunkaan. Ne, jotka tällaisen tarpeen ovat itselleen luoneet, eivät voi perustella tupakoinnin sallimista esimerkiksi alaikäisille tai ravintoloissa sillä, että tupakka on välttämätöntä ihmisen biologiselle, henkiselle tai edes hengelliselle hyvinvoinnille. Kyse on vain heidän mukavuudenhalustaan sekä kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta päästä eroon itseaiheutetusta addiktiosta. Olen vilpittömän hämmästynyt siitä, että tupakointia siedetään näinkin paljon, kun otetaan huomioon sen aiheuttamat haitat ja kulut.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #59 : 27.04.05 - klo:22:57 »
Minä itse kyllä koitan mahdollisimman hienovaraisesti harrastaa tuota tupakointia. Bussipysäkkien katoksissa en tupakoi ollenkaan, vaan menen sinne vähän matkan päähän. Jos kertakaikkiaan ei voi muita häiritsemättä polttaa, niin totta ihmeessä kysyn ensin että haittaako, jos haittaa niin sitten poltetaan vasta kun siihen on asiallinen paikka.

Kaikki eivät näin toimi, ja siitä voi kyllä hienovaraisesti huomauttaa, jos jonkun tupakointi haittaa. Kuitenkin kannattaa erityisesti jostakin huomauttaessa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joskus on minulle niin töykeästi huomautettu tupakoinnista jossakin, että olen kyllä räjähtänyt täysin. Aina en voi olla tietoinen, saako jossakin oudossa paikassa tupakoida, ja jos niin missä. Nätisti kun sanoo, niin fiksu tupakkamies tai -nainen kyllä tumppaa sen savukkeensa.

Toki kaikki tupakoitsijatkaan eivät aina käyttäydy fiksusti, mutta sille minä en voi mitään. Varsinkin 12-15 vuotiaat lapset ovat monesti niin naurettavia sen tupakointinsa kanssa, että tekee kyllä joskus mieli kysyä että onko se oikeasti niin kovan näköistä että kannattaa esittää.

Ei tupakoinnissa kuitenkaan minusta mitään hävettävää ole. Ei tupakointi, tai mikään muukaan harrastus, tee ihmisestä parempaa tai huonompaa. Kyllä muut asiat ratkaisevat. Enemmänkin on säälittävää ja huonoa käytöstä tuomita ihmisiä heidän tupakointinsa vuoksi. Ei, ei se ole järkevää. Toisaalta ei ole moni muukaan asia. Varpaankynsien lakkaaminen, tatuoinnit, autolla ajaminen huvimielessä, alkoholi... Mutta ei elämä olekaan sitä varten, että kaikki ajateltaisiin järjellä!