Kirjoittaja Aihe: Pääsiäinen  (Luettu 4604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Pääsiäinen
« : 02.04.15 - klo:23:19 »
Sori vähän etuajassa...

Mutta kun Iltalehdessä väittävät, että "pääsiäisenä kristikansa hiljenee Jeesuksen kärsimyksien muistoksi." Minä luulin, että silloin riemuitaan ylösnousemuksesta, ja että se on jo pitkäperjantai, jolloin hiljennytään.

Kun taannoin yhdessä chatissa tiedustelin pääsiäisestä, niin samaa kärsimys ja kolme ristiä -juttua sieltäkin tuli. Ja sama on muistoni kouluopetuksesta ekaluokalla: Siihen ristille kaikki päättyi. Olen jopa miettinyt, olisinko ollut sairaana ja täten poissa koulusta, kun ylösnousemus opetettiin.

Eikö se ylösnousemussanoma vain mene perille? Onko kivempaa tai jotenkin suomalaiseen mentaliteettiin sopivampaa vain jymähtää siihen kärsimykseen, ruoskintaan sun muuhun?

Kai kirkon työntekijät parhaansa yrittävät, mutta jostakin muualta tulee tämä pääsiäinen kärsimysjuhlana -kylvö.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #1 : 02.04.15 - klo:23:52 »
Paikallisessa yömessussa la/su on kyllä varsin ylistävä ja riemullinen ylösnousemustunnelma,
toivon selviäväni sinne mukaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #2 : 03.04.15 - klo:07:25 »
Elämän vertauskuvana pääsiäinen on molempia. Kärsimyksien jälkeen voitto ja vapaus lihan vallasta.

Vanhan testamentin Jumala antoi juutalaisille pääsyn Egyptin orjuudesta. Pääsiäiskaritsan veri pelasti heidän esikoisensa. Jumala surmasi egyptiläisten esikoiset.

Kristittynen pääsiäisenä Jumala uhrasi oman poikansa syntisten edestä. Syntyi Uusi Liitto.

Kestettyämme surumme ja vaivamme, saamme iloita Pelastajajasta joka nousi kuolemen kahleista. Hän elää. Uusi elämä nousee kuolleesta marrosta.

" Rauhan saivat pyhät Herran... "    https://youtu.be/Eu7clmxPIy0
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #3 : 03.04.15 - klo:14:23 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #4 : 03.04.15 - klo:16:52 »
Lapsuudessa pääsiäisen seudun vietto oli perheessämme - äidin johdolla - aikaavievempää ja hiljentyvämpää kuin joulunvietto. Palmusunnuntaina kyllä virvottiin mummot - suklaamunan sain sitten pääsiäisenä. Hiljaisella viikolla käytiin joka ilta kirkossa, alkuviikosta oli konsertteja, kiirastorstai-iltana piiiitkä ehtoollinen, pitkäperjantaina mustiin puettu kirkko eikä urkuja, lankalauantaina vasta otettiin tiput ja puput ja ikkunassa lentävä noita esille, pyhinä käytiin kirkossa ja syötiin hyvin.

Meillä siis vietettiin ensin ristille päättyvä karsimys ja sitten ylösnousemuksen juhlaa. En siis oikein osaa Keski-Euroopassakaan yhtyä ilojuhlaan ennen pääsiäistä, vaikka toisaalta kadehdin iloista juhlaa siellä.

Yhdyn Öppiäisen ajatukseen, että synkkään suomalaiseen mentaliteettiin pitkäperjantain kärsimys sopii paremmin kuin pääsiäisen valoisa ylösnousemus. Olen myös sitä mieltä, että tästä voisi pikkuhiljaa kasvaa pois, ylenpalttinen synkistelyyn jämähtäminen ei ole hyväksi.

Vierailin kerran Bolzanon yliopistossa, jossa dekaani P.A. kertoi bolzanolaisten kokoontuvan sankoin joukoin jouluaattona torille juomaan kuohuviiniä - samaan aikaan kuin meillä Suomessa mennään hautuumalle. Harras tunnelma sopii meille.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #5 : 03.04.15 - klo:17:56 »
^Lapsuuden perinteenne olisi juuri minun makuuni. Juhlitaan kukin juhla omalla tavallaan.

Taidan olla tässä suhteessa mentaliteetiltani keskieurooppalainen: Mielelläni iloitsen, kun on iloinen juhla (kuten joulu tai pääsiäinen), enkä suinkaan hiljenny. (Vappu sen sijaan on vähän turhanaikaista riekkumista minun makuuni.) Ilmankos aikoinaan tulin hyvin toimeen saksalaisten duunikavereittenkin kanssa.

Kaveri tuossa äsken kyseli, josko lähtisimme illalla jonnekin, mutta tuntui että nyt vielän mieluusti ihan vain lepopäivää itsekseni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #6 : 04.04.15 - klo:16:30 »
 Ensimmäiset ystävät itäreunalla palloamme toivottelevat jo "Kristus nousi kuolleista--- totisesti nousi"  eri kielin ja juhlamenoin...
Tänään ehkä iltamessu 23... toiseksi lähimmässä kirkossa ja sitten TV:n ääressä ortodoksisen palveluksen seuraamista... Yli 50 vuotta olen katsonut yömessun ja yhtynyt ylistysveisuun, ja jopa monilla kielillä.   
 Jotta hyvää ylösnousemusjuhlaa kaikille körttifoorumin lukijoille. :109: :109: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #7 : 04.04.15 - klo:17:13 »
Kiitos samoin sinulle !  Kristus nousi kuolleista ! Totisesti nousi !

 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #8 : 05.04.15 - klo:04:10 »
Hauta on tyhjä, kuolema on voitettu ! 

                        Iloista Pääsiäistä !         

                                                       
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #9 : 05.04.15 - klo:10:50 »
Riemukasta ylösnousemusjuhlaa foorumislaisille!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #10 : 05.04.15 - klo:10:52 »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #11 : 05.04.15 - klo:22:33 »
Sori vähän etuajassa...

Mutta kun Iltalehdessä väittävät, että "pääsiäisenä kristikansa hiljenee Jeesuksen kärsimyksien muistoksi." Minä luulin, että silloin riemuitaan ylösnousemuksesta, ja että se on jo pitkäperjantai, jolloin hiljennytään.

Kun taannoin yhdessä chatissa tiedustelin pääsiäisestä, niin samaa kärsimys ja kolme ristiä -juttua sieltäkin tuli. Ja sama on muistoni kouluopetuksesta ekaluokalla: Siihen ristille kaikki päättyi. Olen jopa miettinyt, olisinko ollut sairaana ja täten poissa koulusta, kun ylösnousemus opetettiin.

Eikö se ylösnousemussanoma vain mene perille? Onko kivempaa tai jotenkin suomalaiseen mentaliteettiin sopivampaa vain jymähtää siihen kärsimykseen, ruoskintaan sun muuhun?

Kai kirkon työntekijät parhaansa yrittävät, mutta jostakin muualta tulee tämä pääsiäinen kärsimysjuhlana -kylvö.
Minustakin Pääsiäinen pastover, eli ylipäästy pitäis olla suurin ilojuhla ikinä :)

Täytetty, voitettu , Jeesus nousi ylös haudasta ja vihollisen aseet muutui tehottomiksi.
Syntisyyttämme ei voi saatana syyttää, kuolemakin on voitto.
Jää vain körttien armo, mutta valehtelulla saatana yrittää sitä vääristellä.
Evankeliumia viisveisuun mukaan :)
Kaikki valta tekoälylle!