Kirjoittaja Aihe: Vanhojen siikareitten parissa  (Luettu 7155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vanhojen siikareitten parissa
« : 05.03.15 - klo:08:07 »
Alusta 1
1 Miks’ nukut sä vaan? Jo herätä syntinen pyydä. Pian tastelemaan Sun täytyypi kuolohon käydä. Tee lasku jo nyt. Ja kuuntele puhetta tuntos’, Niin hämmästyt Ja havaitset heikoksi kuntos’.

Sentähden sanotaan: "Herää sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin on Kristus sinua valaiseva!" Ef. 5,14.
   Sillä meidän taistelumme ei ole taistelua verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Ef. 6,12.
   Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä näyttäytyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. Heb. 9,27—28.
   Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. Rom. 14,12.
   Sentähden minä myös ahkeroin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.  Ap.t. 24,16.
   Kaikkea muuta kavalampi on sydän, ja se on turmeltunut; kuka sen tuntee? Minä, Herra, tutkin sydämen ja munaskuut, antaakseni jokaiselle tiensä jälkeen ja töidensä hedelmän mukaan. Jer. 17,9—10.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #1 : 05.03.15 - klo:09:58 »
Hienoa Tuomas, että laitoit siikkarin säkeistön ja Raamatun kohtia jotka meitä vanhoja puhuttelevat. Kuolema, tilinteko sen edessä. Pahuuden voima ja valta täällä ajassa ja oma sydämen pahuutemme.

Hyvä kokonaisuus, neuvova, ei lyövä. 

Sanalla sanoen, vanhat Raamatun ja siikkareiden ääressä, omin ajatuksin ja valinnoin.                 :039:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #2 : 05.03.15 - klo:10:35 »
Minä kun olen nuori käännynnäinen körttinä ja vasta 50v mukana juonessa, mutta kuulemma vaikuttanut yhteen nykyiseen Siionin virteen (J Eleniuksen väittämä). Olen erittäin kiinnostunut virsistä ja kahminut kaiken matriaalin, minkä olen löytänyt. Toivon, että Thomas jatkat pohdintaasi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #3 : 05.03.15 - klo:13:27 »
Jakeiden valinta on osittain mekaanisen etsinnän tulos. Keskustelut vanhojen körttien kanssa sekä Kuopion seudulla että Herättäjäjuhlilla toivat mieleeni, että vanhat körtit veisaten muistivat Raamatun jakeita, joiden ilmaisut olivat virsissä käytetty. Yritän kaivaa esille miten vanha körtti on saattanut kokea Siionin virsiä. Nykyiselle ihmiselle, se saattaa olla pitkäveteistä. Aikaisemmin se on ilmeisesti ollut jonkunlainen pikakirjoitus, jossa monta Raamatun jaetta sopii yhteen pieneen virren säkeistöön.
Joskus on tullut esille kritiikkiä, että körtit eivät tuo Raamattua seuroihin. Luulen, että se johtuu tästä kokemuksesta, jonka mukaan suuri osa Raamatusta on kätketty Siionin virsiin. Se on eräänlainen koodi, jota nyt yritan paljastaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #4 : 05.03.15 - klo:15:07 »
2 Ah, ajattele Sun loppuas jokainen hetki Ja tiedäkin se: On onneton viimeinen retki, Jos sydämes Sä Jeesuksen ääneltä suljet Ja surmilles Vain helvetin vaivahan kuljet!

Eivätkä he ajattele sydämessänsä, että minä muistan kaiken heidän pahuutensa. Nyt heidän tekonsa piirittävät heidät, ne ovat minun kasvojeni edessä. Hos. 7,2.
   Ja kaikki meren ruhtinaat astuvat alas istuimeltansa ja panevat pois päällystakkinsa ja riisuvat yltänsä kirjavat vaatteensa, he vaatettavat itsensä vavistuksella, istuvat maahan ja vavahtavat joka silmänräpäys, ja ovat hämmästyksissä sinun tähtesi. Ja he veisaavat sinusta valitusvirren ja sanovat sinulle: 'Kuinka olet hävinnyt ja merestä kadonnut, sinä ylistetty kaupunki, joka olit väkevä merellä, sinä ja asukkaasi, jotka peljättivät kaikkia sen asukkaita. Nyt vapisevat saaret sinun kaatumisesi päivänä, ja saaret, jotka meressä ovat, hämmästyvät sinun loppuasi. Hes. 26,16—18.
   Ja minä hämmästytän sinun tähtesi monta kansaa, ja heidän kuninkaansa kauhistuvat kauheasti sinun tähtesi, kun minä leimahutan miekkaani heidän kasvojensa edessä; he vavahtelevat  joka silmänräpäys, kukin henkensä tähden, sinun lankeemuksesi päivänä. Hes. 32,10.
   Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. Joh. 5,25.
   Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä." Joh. 10,3—5.
   Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; niitäkin tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Joh. 10,16.
   Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Joh. 10,27.   
   Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kumminkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Olen, niinkuin sanot; minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni." Joh. 18,37.
   Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne, niin kuin silloin, kun katkeroititte hänet." Heb. 3,15.
   Niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne". Heb. 4,7.
   Katso, minä seison oven takana ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen luoksensa sisälle ja aterioin hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Ilm. 3,20.

Jokainen hetki, tai joka hetki, ei löydy Malmivaaran aikaisesta Raamatusta. Se löytyy 1933/38 version Hes. 26, ja Vanhasta Raamatusta (1776) eräästä paikasta. Raamattu, jota käytän, jossa on v 1913 NT ja vanhempi VT käyttää sanaa silmänräpäys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #5 : 06.03.15 - klo:11:47 »
3 Se surkeaa on, Kun tietensä vaarahan juostaan Ja turmiohon, Ei pyritä Jeesuksen huostaan. Jos sairastut, On myöhäistä parannustuumiin, Kun rauennut On raittius sielun ja ruumiin.

Riittäähän, että menneen ajan kuluessa olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, öisissä kemuissa, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa. Sentähden he oudoksuvat sitä, ettette juokse heidän mukanansa samaan riettauden lätäkköön, ja herjaavat. 1Piet. 4,3—4.
Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat luoksesi lähetetyt, kuinka usein olenkaan tahtonut koota lap-sesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet. Mat. 23,37.
Ja muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja vuodet lähestyvät, joista olet sanova: "Ne eivät minulle kelpaa"; … ja multa tulee maaksi jälleen, niinkuin se on ollut, ja henki palaa Jumalan luo, joka sen on antanut. Saarn. 12,1—2,7.
Mitä varten teitä enää lyödään, kun te yhä vain harhailette? Koko pää on taudissa, ja koko sydän sairaana. Jes. 1,5.
Etsikää Herraa, kun hänet löydetään, avuksi huutakaa häntä, kun hän läsnä on. Jumalaton hyljätköön tiensä ja syntinen ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Ju-malamme tykö, sillä hänen tykönsä on paljon anteeksiantamusta. Jes. 55,6—7.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #6 : 06.03.15 - klo:11:57 »
Olli Viitaniemen tutkimuksesta käy ilmi, että Malmivaaran toimen ydinajatus on raittius. Hän pani sen tulemaan esille jo tässä ensimmäisessä virressä. Avain Raamatun kohdat siihen ovat:

Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit. 1 Tess. 5,6.
Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo. 1 Tess 5,8.
Vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet; Tiitus 2,2.
Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.  1 Piet. 1,13.
Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan. 1 Piet. 4,7.
Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 1 Piet. 5,8.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #7 : 06.03.15 - klo:14:15 »
Raittius ei taida tässä olla juomakulttuuriin vaan hengellisyyteen viittaava termi. Humaltumisen sijaan varotaan hurahtamista.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #8 : 06.03.15 - klo:15:07 »
Raittius ei taida tässä olla juomakulttuuriin vaan hengellisyyteen viittaava termi. Humaltumisen sijaan varotaan hurahtamista.

Olet mielestäni oikeassa. Viitaniemen näkemys taisi olla vieläkin analyyttisempi, mutta kylläkin hengellisyyteen viittaava termi. Ei ole todellakaan kysymys viinan käytöstä tai kieltäytymisestä!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #9 : 06.03.15 - klo:17:23 »
"Viitaniemen näkemys taisi olla vieläkin analyyttisempi."  :icon_lol: Eipä minun sutkaustani tainnut analyyttisyys juuri vaivata.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #10 : 07.03.15 - klo:08:25 »
"Viitaniemen näkemys taisi olla vieläkin analyyttisempi."  :icon_lol: Eipä minun sutkaustani tainnut analyyttisyys juuri vaivata.

Päin vastoin, se oli skarppi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #11 : 07.03.15 - klo:09:09 »
4 On mieletön, Ken tuhlaapi ajan ja taivaan Kuin järjetön Ja syök-syypi helvetin valvaan. Hän leikitsee Maailman ja saatanan kanssa Ja laittelee Näin kuumaksi kadotustansa.

Joka kuria rakastaa, hän rakastaa tietoa, mutta joka nuhdetta vi-haa, on typerä. Sananlaskut 12,1.
Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha. Älkää sentähden olko ymmärtämättömiä, vaan oivaltakaa, mikä Herran tahto on. Ef. 5,15—17.
Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko vihaava toista ja rakastava toista, taikka hän liittyy ensimmäiseen ja halveksii toista. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Mat. 6,24.
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Mat. 5,29.
Olkaa siis Jumalalle alamaisia; mutta vastustakaa perkelettä, niin hän teistä pakenee. Jaak. 4,7.
Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 1 Piet. 5,8.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #12 : 07.03.15 - klo:09:40 »
Päin vastoin, se oli skarppi.

Saattoi ollakin. Ehkä se kuitenkin oli pikemminkin intuitiivinen kuin analyyttinen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #13 : 07.03.15 - klo:09:46 »
Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

Miten tämä sinänsä väkevä kielikuva on mahtanut syntyä? Oliko muinaisilla Israelin tai Juudan kuninkailla leijonia häkeissä? Saalistava leijona ei taida luonnossa päästää risaustakaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Vanhojen siikareitten parissa
« Vastaus #14 : 08.03.15 - klo:12:19 »
Miten tämä sinänsä väkevä kielikuva on mahtanut syntyä? Oliko muinaisilla Israelin tai Juudan kuninkailla leijonia häkeissä? Saalistava leijona ei taida luonnossa päästää risaustakaan.
Viittaus damnatio ad bestias ilmiöön antaa aihetta nähdä 1 Piet. olevan toiselta vuosisadalta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.