Kirjoittaja Aihe: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?  (Luettu 24778 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #30 : 25.02.15 - klo:06:46 »
Voisiko ajatella sitten myös paastoa?
Olen paastonnut jo parisenkymmentä vuotta... enhän minä kerkiä syödä kun takatukka putkella kantelen perunoota lapsilleni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #31 : 25.02.15 - klo:11:03 »
Olen paastonnut jo parisenkymmentä vuotta... enhän minä kerkiä syödä kun takatukka putkella kantelen perunoota lapsilleni.

Pitää suositella lapsillekin paastoa.
Vaimoni oli puhelimessa ja sen ystävä arveli, että käännynäinen on yli innostunut niin että mahtaako tulla Tomista palavampi körtti kuin hän itse. Kun minä kuulin siitä, sanoin, että körttipuku puuttuu. Vaimoni soitti takaisin kertoakseen sitä ja toinen meinasi tukehtua nauruunsa. Mitä oli siinä niin huvittavaa? Surullista se pikemminkin on.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #32 : 25.02.15 - klo:12:32 »
Pitää suositella lapsillekin paastoa.
Vaimoni oli puhelimessa ja sen ystävä arveli, että käännynäinen on yli innostunut niin että mahtaako tulla Tomista palavampi körtti kuin hän itse. Kun minä kuulin siitä, sanoin, että körttipuku puuttuu. Vaimoni soitti takaisin kertoakseen sitä ja toinen meinasi tukehtua nauruunsa. Mitä oli siinä niin huvittavaa? Surullista se pikemminkin on.

Kyllä Sinulla on körttiläisen puku vaikkei vielä körttipuku.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #33 : 08.03.15 - klo:09:41 »
Olen paastonnut jo parisenkymmentä vuotta... enhän minä kerkiä syödä kun takatukka putkella kantelen perunoota lapsilleni.

Minun pitäisi kai pitää kasvipaasto. Ei kasvis vaan kasvi. Tätä täytyy harkita, epäilen onko minulle soveliasta. Kiteytyy käpälään lähes joka kaupankäynnillä jokin kiinnostava kasviasia tai teelmä tai itse kasviuutuus, siemen tai sipuli.

Toisaalta en nyt tiedä. Kasvi on liian, kuinka sanoisi, pyhä asia tai jotain, kasvaessaan ja ilmestyessään mullan pintaan ja kehittäessään kukkavanan ja opettaessaan minkä verran tarvii vettä tai kuinka ei ylihoideta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #34 : 09.03.15 - klo:12:29 »
Tässä kuitenkin keskustellaan islamin toisesta pilarista, pyhiinvaelluksesta. Minähän pilasin asian mainitsemalla paastoa. VT taitaa olla pyhiinvaelluksia täynnä. Jeesuskin teki pyyhiinvaelluksen Jerusalemiin. Se on ainoa asia, jonka Raamattu kertoo Jeesuksen lapsuudesta. On nykyään suosittua tehdä pyhiinvaellus Espanjassa. Minä itse tein pyhiinvaelluksen Mekkaan v. 2005. Se oli mahtava kokemus.
Kasvipaasto on varmaan hyvä. Se tekisi enemmän kehon hyväksi kuin pyhiinvaellus. Pyhiinvaelluksen yhteydessä kulkutaudit leviävät kuin metsäpalo.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #35 : 09.03.15 - klo:14:24 »
Se tekisi enemmän kehon hyväksi kuin pyhiinvaellus. Pyhiinvaelluksen yhteydessä kulkutaudit leviävät kuin metsäpalo.
En ole eksistentialisti vaikka jotkut ystävät niin haukkuvat. Huipputeologi (so. saksanmaalta) eksistentialisti Paul Tillich lähti typeryyksissään, ainakin hän sanoi, pyhälle maalle. Ensimmäisen ja viimeisen kerran hän oli siellä. Hän kimpaantui oppaalle. Eksistentialismi havaitsee sisällä olevat ihmisen olemuksen ja olemassaolon. Ei kyseisen oppisuunnan mukaan pyhälle maalle mennä. Pyhyys ja saastaisuus on ihmisessä itsessään.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #36 : 09.03.15 - klo:15:32 »
Minulle riittää pyhiinvaellukseksi käynnit eräissä vanhoissa kirkoissa. Turun tuomiokirkko tekee juhlallisen vaikutuksen jopa tv-kuvan välityksellä. Olen siellä muutaman kerran käynytkin.

Merkittävin kirkko minulle on Tyrvään Pyhän Olavin kirkko. Se on kuin kuollut joka nousi haudasta. Samoin se vaikuttaa uudemman kirkkotaiteen saralla. Molemmat taiteilijat ovat loistavia. Hyvin eilaisia, mikä sopikin edustamaan seurakuntaa.
Tähän kirkkoon haluaisin vaeltaa ensi kesänä uudestaan. Kesäisenä päivän, senhän voi itse valita, sinne veden äärelle, eläinten laitumien läpi kulkiessa voi nauttia uskon lahjoista.
Oppaan tarinointi on plussaa. +++
...

Perustuuko muslimien rukoilu moskeijassa sukkasillaan samaan johon raamattu kehoittaa;
Riisu kenkäsi, paikka jolla seisot on pyhä.

Suomessa kodit ovat samoin pyhiä. Kengät riisutaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8393
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #37 : 09.03.15 - klo:16:39 »
 :)
Tälleen takapulpetin filosooffina teen ristiretkiä välillä paikkoihin jossa joskus sattui jotain merkittävää elämässäni ja joskus jonkun muun, kuten Kyllikki Saaren kuolinpaikalla ja mietin maailman pahuutta ja muuta.

Ei se kyllä tän kummallisemmaksi ole tehnyt. :-\ :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #38 : 09.03.15 - klo:18:07 »
Perustuuko muslimien rukoilu moskeijassa sukkasillaan samaan johon raamattu kehoittaa;
Riisu kenkäsi, paikka jolla seisot on pyhä.

Suomessa kodit ovat samoin pyhiä. Kengät riisutaan.

Sama kulttuurialue, sama käytäntö. Kun tein kenttätyötä koptinkirkon luostarissa Egyptissä, huomasin saman jutun. Otettiin kengät pois ennen kuin mentiin kirkkoon. Sekin oli muuten aikamoinen kokemus. Menin joka aamuun kirkkoon klo 3.30.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #39 : 09.03.15 - klo:18:10 »
En ole eksistentialisti vaikka jotkut ystävät niin haukkuvat... Pyhyys ja saastaisuus on ihmisessä itsessään.

En minäkään haluaisi olla eksistentialisti, mutta me ollaan sitä sukupolvea. V. 1968 olin Ranskassa katsomassa kun tehtiin historiaa. Se on veressä, pyhänä tai saastaisena. Ole onnellinen. Kun me kuollaan, niin eksistentialismi myös kuolee.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #40 : 15.03.15 - klo:04:24 »
Muistelin jotakin kertaa jona visiitti Italiaan pyhiinvaelluksen nimissä herätti hieman, kuinka sanoisi, kyseenalaistamista. Ei se mitään, itseltäni jäi kertomatta arvelen, ettei siellä järin vaelleta jos kohta myös vaellus suuntaa polkunsa grappaan.

Se mikä niissä matkoissa on ehkä tärkeää on tuo etten niin monesta syystä järin matkusta, ja siitä syystä on mukava päästä joskus halvasta hinnasta sinne. Siellä on paljon kauneuksia.

Kuitenkin itse matkaan sisältyy aina haaste. Reissussa on nimittäin tiukan linjan käännynnäisiä, toiset, luulen, vain pahottavat mielensä jos syttyy yleinen uskonsota. Itselläni on ollut hyvää onnea pulkassa, pahemmista olen kuullut. Sellaiset pienet jutut kuin "tämä on katolilaisten pöytä voisitko istua muualle" saattavat hieman mielenvireestä riippuen yllättävästi kirpaista. Siinä mielessä matka käy pyhiinvaelluksesta, että yllättäen pamahtavat tinttaukset jotka eivät suinkaan lähde vieraamman kirkkokunnan nyrkistä täytyy  siellä nieleskellä.

Kohtauksia en taida uusillä lääkkeillä saada mikä on hyvä seikka. Saan siis olla aivan omien syntieni ja luonteenvikojeni kanssa Jumalan edessä, ja kun kiertomatka on ja väki ikääntymään päin niin kyllä se käy taistelusta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #41 : 15.03.15 - klo:04:57 »

   Pyhiinvaellus herättäjäjuhlillekin on. Ja Aholansaareen. Ja Talviveisuisiin. Italiaan, Portugaliin. Paavalin jäljille Lähi-itään.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #42 : 15.03.15 - klo:05:01 »
   
   Pyhiinvaellus herättäjäjuhlillekin on. Ja Aholansaareen. Ja Talviveisuisiin. Italiaan, Portugaliin. Paavalin jäljille Lähi-itään. Pyhille paikoille. Menneiden sukupolvien elämään liittyville seuduille. Ennen meitä eläneiden kulkijoiden kotikonnuille.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #43 : 22.03.15 - klo:11:34 »
En ole eksistentialisti vaikka jotkut ystävät niin haukkuvat. Huipputeologi (so. saksanmaalta) eksistentialisti Paul Tillich lähti typeryyksissään, ainakin hän sanoi, pyhälle maalle. Ensimmäisen ja viimeisen kerran hän oli siellä. Hän kimpaantui oppaalle. Eksistentialismi havaitsee sisällä olevat ihmisen olemuksen ja olemassaolon. Ei kyseisen oppisuunnan mukaan pyhälle maalle mennä. Pyhyys ja saastaisuus on ihmisessä itsessään.

Minun oli pakko nauraa  :082: sillä ne keskustelut joita olen käynyt Pyhästä Maasta ja yksi Pyhällä Maalla jossa kyllä tuli kohtaus mutta joka tapausessa, ovat saaneet vastaavan tilan aikaan itsessäni. Tuntui huojentavalta, en sitten ole ainoa.

Koko tämä planeetta tuli pyhitetyksi sillä että Jeesus Kristus vaivautui painamaan askeleensa sen pintaan. Tämän sanoo Docens, joka hänkään ei nyt hyppelehdi.

Arvelen käsittäväni,  mistä yhdellä kulmallaan  saattaa olla kysymys. On epärealistista luulla jotakin paikkaa niin pyhäksi, jotakin ihmisen puuhaa niin pyhäksi, että se ylilöisi arjesta huolehtimisen pyhyyden. Paavali sanoo, minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Sitä ei todella voi paeta toiseen maahan, se on minun asuntoni ja sitä mitä olen.

Toinen näkökulma on sitten, auttaako ja helpottaako vaikka jokin matka sitä itsen kantamista. Kun menen ekumeeniselle pyhiinvaellukselle Italiaan menen, mihinkähän niin. Kyllä ihan matkalle. Ei ole aikaisemmin ollut aikaa eikä rahaakaan. Niillä matkoilla on samasta asiasta kiinnostuneita, eli paitsi päivittäistä messua ja toisiin  kirkkokuntiin tutustumista se on kyllä ihan tavallinen turistimatka.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #44 : 22.03.15 - klo:11:44 »
Vaikka mietin, kun on sitä helpompaa olla hyvä, suvaitsevainen ja ystävällinen mitä vähemmän erimielisyyksien kuorruttamia ihmissuhteita päivittäin joutuu setvimään, että mikäli tuo jollekin merkitsee noin paljon, miksi arvostella.

Jokin kireä solmu minun sisimmässäni on lujasti kiinni ja karjuu, että kuusi tuhatta euroa yhden pariskunnan tarpeesta vuosittain "kokea pyhä maa"?  Sen hinnalla saisi moni lapsi rokotukset, koulukirjan, aterian päivittäin. Millainen vaellus olisi jättää yksi suht hinnakas matka väliin?

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.