Otteita Roomalaiskirjeestä:
"1:16 Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää.""
"2:21 Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat.
22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,
23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki.
28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja."
"4:1 Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa.
2 Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. Me riemuitsemme siitä toivosta, että pääsemme Jumalan kirkkauteen."
Armo on Jumalan ja koskee koko maailmaa, sille aamen. Mutta yksittäinen ihminen on vanhurskas ja osallinen Jumalan armosta nimenomaan uskon kautta. Armo ei ole ihmisen omaisuutta.
Markuksen evankeliumista:
"15:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Jos lopetettais käyttämästä armoa ja pelastusta synonyymeina.
Se, että puhutaan koko maailmaa koskevasta armosta, johtuu siitä, että Paavali yrittää selittää jengille pelastuksen koskevan kaikkia Kristukseen uskovia kansalaisuudesta huolimatta, ei pelkästään juutalaisia (kuten aiemmin oli ajateltu).
Toinen juttu: onko "mato matkamies maan" -meininki syy vai seuraus? Ei kukaan eikä missään opeta, että oman uskon lujuuteen pitäisi jotenkin erikseen kiinnittää huomiota! Valitettavasti vain on ihmisiä, joiden on vaikea "iloisesti uskoa" tai kokea "parannuksen armoa", vaikka periaatteessa tietävät syntien olevan sovitetut. Oman uskon lujuuden epäily ei ole mikään itseisarvo ja päämäärä vaan kiusaajan työtä! Jutun juju on vain siinä, että heränneiden joukossa myös epäilijät kelpaavat, toisin kuin joissain muissa porukoissa, joissa on pakko uskoa iloisesti tai joissa pitää tuntea parannuksen armo voidakseen sanoa uskovansa.