Kirjoittaja Aihe: Voiko olla vain virtuaalikörtti?  (Luettu 14694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« : 04.12.11 - klo:21:56 »
Mitä menettää, jos vain vaikka hengailee tällä foorumilla, ehkä lukee jotain kirjallisuutta, mutta ei käy seuroissa? Onko ihmisiä jotka tekevät niin?

Onko paljon meitä, joilla ei ole mitään perintösiteitä körttiläisyyteen - meitä joita ei ole termospullon kokoisena roudattu seuratupaan, meitä joiden lapsuuden kotimusiikkia eivät ole olleet Siionin virret? Jotka olemme vain jostain kirjallisuudesta tai muualta tulleet siihen tulokseen, että tuossapa voisi olla itselle sopiva hengellinen koti tai kasvualusta tai matkaseura tai mitä nyt itse kullekin on.

Miten syntymäkörtin kokemus eroaa meidän myöhäisheränneitten kokemuksesta? Entä jos meille ei-niin-synnynnäiset kehittäisimmekin jotain ihan uusia toimintamuotoja seurojen rinnalle (tai jopa sijaan, ainakin itsellemme)? Talloisimmeko joillekin varpaille?

Kuinka paljon körttiläisyydessä on kysymys tietyistä opillisista painotuksista, kuinka paljon tietyistä totutuista toimintakäytännöistä?

(Olen nyt alkuun vähän puhelias kun koetan päästä jostakin selvyyteen, toivottavasti ei haittaa. Ja toivon etten kysyessäni kuulosta hyökkäävältä, sillä se ei ole tarkoitus mutta niin minut on usein tulkittu. En kai osaa kysyä sopivan pehmeästi.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #1 : 04.12.11 - klo:22:03 »
En osaa vastata kun tohon, että jos astuu varpaille ja tuo omia tapojaan, niin siinä ainakin niissä seuroissa joissa olen käynyt joustetaan paljonkin ja aika useasti sitä sattuu. :-\

Jokusen kerran seuravieraat ottaa Raamatun ja joskus aloittaa rukoilun ja pyytää muut yhtymään ja ties mitä mikä ei ihan seurakulttuuriin kuulu.
Ainot mikä joskus raivostuttaa, kun joku on kutsunut puhumaan jonkun kansanraamattulaisen tai muun joka aloittaa käännytyspuheensa.

Varpaille on hyvä ja oikeen astua aina välillä. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #2 : 04.12.11 - klo:22:21 »
Varmaan voi olla virtuaalikörttikin, mutta suosittelen kyllä käymään seuroissakin aistimassa tunnelmaa ja kuuntelemassa, mahtaako joku puhuja pohdiskella juuri sinun ajankohtaisia asioitasi. Usein nimittäin niin käy. Mene mieluiten kotiseuroihin, jos suinkin mahdollista, niissä on aidoin fiilis. Laita nyt ensialkuun kuitenkin ainakin vähän seuraveisuuta  taustamusiikiksi. Vaikka Herännäisnuorten kuoro...

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #3 : 04.12.11 - klo:22:39 »
Aika paljon on varmaan sellaisia, jotka lukevat foorumia (vaikkapa kirjautumatta), mutta eivät muuten osallistu herännäishenkiseen toimintaan.

Siinä ounastelet aivan oikein, että herännäisyydessä on kyse muun muassa tietyistä toimintamuodoista eli Siionin virsien veisaamisesta seuroissa. Opillisesti herännäisyys on luterilaisuutta. Ero muihin liikkeisiin on ehkä se, että toiminnassa painottuu opillisen hiustenhalkomisen asemesta sielunhoidollinen hartauden harjoittaminen veisaillen. Toki sitä hiustenhalkomistakin tarvittaessa löytyy, mistä foorumin arkistoja kaivelemalla löytää kosolti todisteita...

Se on vielä todettava, että herännäisyys on kehittynyt aikojen mukana. Joidenkin mielestä entinen hyvä ja jykevä körttiläisyys on laimennettu tunnistamattomaksi. Toinen näkökulma taas on se, että pietistisestä ankarasta tapauskonnollisuudesta on onneksi päästy eroon.

Herättäjä-Yhdistyksen matkasaarnaajalta Aku Rädyltä kyseltiin aikoinaan herättäjäjuhlilla suhtautumisesta "ulkopuolisiin". "Me olemme kaikki ulkopuolisia", vastasi Aku. "Isänmaataan kohti ain" (SV 155) vaeltavassa porukassa on niin kantakirjakörttejä kuin matkalta mukaan tarttuneita. Sitoutuneisuuden aste vaihtelee, sitä ei seuroissa kysellä.

Kannattaa joskus poiketa seuroissa, jos kohdalle sattuu. Se ei vaarallista.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #4 : 04.12.11 - klo:22:42 »
Sillä onko syntymäkörtti vai myöhemmin herännyt ei ole täällä eikä muualla mitään merkitystä. Kerran Kotimaa24 sivustolla eräs naishenkilö kirjoitti seuraavaa. "Olen syntynyt evankeliseen kotiin ja saanut sen kasvatuksen. Sitten olin vuosia viidennen herätysliikkeen piireissä ja nykyisin käyn Herättäjäjuhlilla. Kaikista meistähän tulee lopuksi körttejä." Itse olen myöhemmin heränneitä.

Seuroissa on ilo käydä. Mihinkään ei ole pakko osallistua, mutta tekee mieli. Kaiken kukkuraksi tällä yhdistyksellä ei ole taivaan portilla miestä sanomassa, että päästä sisään hän on meikäläisiä, vaan jokainen saa ihan itse tehdä tilinsä Jumalalle.

Tälle foorumille ovat kaikki tervetulleita hengailemaan, kunhan eivät asetu muiden yläpuolelle. Itse asiassa täällä on useita, jotka lukeutuvat muihin liikkeisiin tai heidän taustansa on siellä, mutta sitä ei mainosteta.

Körttiläisyys nojaa kirkon oppiin, eikä sillä ole omaa oppia. Sillä on omia hyväksi havaittuja tapoja, kuten esimerkiksi muista liikkeistä ei puhuta täällä tai muualla pahaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #5 : 04.12.11 - klo:22:53 »
Mitä menettää, jos vain vaikka hengailee tällä foorumilla, ehkä lukee jotain kirjallisuutta, mutta ei käy seuroissa? Onko ihmisiä jotka tekevät niin?

Jaa-a, teitpä hyvän kysymyksen enkä osaakaan vastata kuin itseni puolesta. Nimittäin itseltäni se ennestäänkin vähä seuroissa käyminen alkaa kokonaan jäädä pois tai on itseasiassa jo jäänyt. Kehitys on syksyn aikana mennyt siihen suuntaan ja jos tämä alkukevääseen samanlaisena jatkuu, niin eroan yhdistyksen jäsenyydestä. Alkukeväällä on jäsenmaksun aika. Tähän kehitykseen on moniakin syitä, enkä käy niitä tässä luettelemaan. Kaikkein ihmeellisintä on, että Siionin virretkään ei enää innosta eikä kiinnosta ja sitä päivää en olisi uskonut tulevan. Kotitaustaan körttiläisyys kyllä kuuluu, mutta se tausta ei ole muissakaan asioissa vaikuttanut päätöksiini.

Voi olla, että alan tavalliseksi "kirkkouskovaiseksi". Jotenkin se tuntuisi olevan luonteva, helpottava ja vapauttava päätös. Vähän niinkuin Jampe  :002:

Tästä foorumilla hengailusta on tullut piintynyt tapa, josta on yllättävän vaikea luopua - kokeiltu on - mutta luulen sen onnistuvan viimeistään siinä vaiheessa kun/jos lopetan jäsenmaksun.

Kaikki on kuitenkin vielä ajatuksen asteella ja aika saa näyttää miten kehitys tulee menemään. 

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #6 : 04.12.11 - klo:23:06 »
 Eipä ole kohtuu-etäisyydellä seuroja joissa kävisin... Katselen ulkopuolisena tätä ja montaa muutakin hengellistä kuppikuntaa.... toivottavasti osaan ottaa oikeat asiat kustakin opetuksesta...

 Vetääkö Jumala meitä puoleensa, vai etsimmekö ensin jumalan valtakuntaa..... siinäpä pohtimista.  :icon_wink:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #7 : 04.12.11 - klo:23:12 »
Lainaus käyttäjältä: seppos
Mihinkään ei ole pakko osallistua, mutta tekee mieli. Kaiken kukkuraksi tällä yhdistyksellä ei ole taivaan portilla miestä sanomassa, että päästä sisään hän on meikäläisiä, vaan jokainen saa ihan itse tehdä tilinsä Jumalalle.
Juu ei, ei ole pakko eikä ole portinvartijaa, näin minäkin olen ymmärtänyt, ja sen hyväksi kokenut.

Lainaus käyttäjältä: seppos
Körttiläisyys nojaa kirkon oppiin, eikä sillä ole omaa oppia.
Niin ne on joskus sanoneet SLEY:läisetkin, että nojaavat kirkon oppiin, siihen vanhaan hyvään oikeaan oppiin, ja niin kai Kansanlähetyskin? Ja koska nämä porukat kuitenkin joissakin pikku yksityiskohdissa ovat vähän toisistaan poikkeavilla kannoilla (tai ainakin isohko osa jäsenistöstä tai mukana hengaavista on) niin koen että jollei nyt omia oppeja ole niin korostuseroja kumminkin. Sitä ajoin takaa. Ja kyllä ne korostuserot sen verran vaikuttavat, etten oikein usko että noissa mainitsemissani kahdessa muussa porukassa oloani kovin kotoisaksi tuntisin. -Mutta tämä on kirjaviisauteen perustuvaa ennakkoluuloa eikä käytännön kokemusta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #8 : 04.12.11 - klo:23:17 »
Vetääkö Jumala meitä puoleensa, vai etsimmekö ensin jumalan valtakuntaa..... siinäpä pohtimista.  :icon_wink:
Miksi etsisin jotain sellaista, mikä ei yhtään vedä puoleensa? Enhän käy kaupoistakaan etsimässä tuotteita, joita minulla ei ole pienintäkään aikomusta ostaa! Vaikka toisaalta, miksei sitä voisi sillä tavoin antishoppailla: Koettaisi bongata mahdollisimman paljon kaikkea sellaista, mitä missään tapauksessa ei kotiinsa halua. 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #9 : 04.12.11 - klo:23:18 »
Kehitys on syksyn aikana mennyt siihen suuntaan ja jos tämä alkukevääseen samanlaisena jatkuu, niin eroan yhdistyksen jäsenyydestä. Alkukeväällä on jäsenmaksun aika.
---
Tästä foorumilla hengailusta on tullut piintynyt tapa, josta on yllättävän vaikea luopua - kokeiltu on - mutta luulen sen onnistuvan viimeistään siinä vaiheessa kun/jos lopetan jäsenmaksun.

Älä nyt kumminkaan ennen lintujen kevätmuuttoa lopeta...

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #10 : 05.12.11 - klo:01:03 »
Oleellista - toisaalta vapauttavinta, toisaalta kauhistuttavinta - on itselleni ajatus, tai vakuuttuneisuus, että minun ja Jumalan välillä ei ole ketään, ei kerrassa ketään.  En voi vedota kuulumisellani sinne tai tänne Jumalan edessä, Hänestä tuli läheisempikin sitten, , mutta ihmisten kanssa ei kukaan tule kyselemään olenko uskossa tai minä päivänä tulin uskoon tai mitään pöljää.  Itkin kai jokseenkin halki ja poikki yhdet Herättäjäjuhlat, joilla käsitin, etten voi kerätä irtopisteitä yhdelläkään uskonnollisella ratkaisulla, valinnalla, elämyksellä, jäsenmaksulla, synnintunnustuksella, sekään ei minua pelasta, rauhoittaa vain omatuntoani.  Useamman vuosikymmenen olin ollut ymmälläni kaikesta sekasotkusta... nyt yhtäkkiä kaikki oli hyvin selvää:  Olen rikkonut, eikä minua pelasta mikään muu kuin armahdus.

En minäkään ole körttikodista -- se kun johtuu hieman siitäkin ettei vanhempieni kasvinseuduilla ollut koko heränmnäisyyttä tarjolla. Kun riittävän pitkälle perkaa sukua löytyy tietty heränneitä kuten evankelisia, kommunisteja, punikkileirillä kuolleita, iikolleja. Suomessa ei joskus ennen sotia vielä niin ollut valinnan varaakaan, siihen uskoon kasvettiin, mitä alue tarjosi.

Mutta noin nelitoistavuotiaasta minulla on ollut jokin ajatus Jumalasta joka on, ja jonka olemassaolo koskee minua -- Jeesus Kristus olikin sitten niin vieras ja outo, että sitä tuskailin todella.  Siionin Virret on liikkeidemme kristosentrisin kirja aivan tutkitustikin, ja juuri tuo "Jeesuksen Kristuksen tunteminen" on nyt vain vasta täällä ehkä hitaasti tapahtumassa -  asettunut siten välimieheksi, että aivan nuoresta muistan kirkkaina ne pienen ymmärryksen hetket joilla on jotain tekemistä koko tuon valtavan jutun kanssa.... Oletettavasti Jumalan armokin on kokonaisuudessaan jotakin liian valtavaa minun ymmärtää.  Samaten odottaminen - Jumalan ajan odottaminen - on rauhoittanut mieleni.

Jos minulle ikäänkuin, no, riittäisi kirkonmenot, niin mikä siinä, mutta olin kuin nälissäni, kaipasin syvästi enemmän ja kristittyjä ystäviä, sillä nuoruuteni vitoslaisten kanssa puhun liian eri kieltä. Olen tästä kiitollinen, lisäksi huomasin että juuri ne virret joita äitini lauloi - ei veisannut, tai hän ei sanoisi niin itse  - kotonani  löytyvät kaikki Siikkareista.

.........................................

Seuroihin kannattaa mielestäni mennä käytännön syistä, oppii tuntemaan ihmisiä ja sinutkin sitten opitaan tuntemaan.  On  helpompaa käsittää ihmisiä jotka tuntee muutoinkin kuin netistä, lähinnä, toisekseen koska puheet saavat olla niitä pastillin pituisia ne ovat usein ajateltuja...  Siikkareita voi mainiosti kuunnella, melodiakulut ovat joissakin mutkikkaita.  Sanat ovat kuulemisen arvoisia vaikka itellä olisi kurkku kipeänä tai jotain. Muttei kai senm muuten niin väliksi ole.
« Viimeksi muokattu: 05.12.11 - klo:01:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #11 : 05.12.11 - klo:05:31 »

   Käyn seuroissa muutaman kerran vuodessa. Kävisin useimmin, mutta täällä pääkaupunkiseudun liepeillä "välimatkat ovat - minulle - pitkät". Olisi romaanin aihe kertoa miksi.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #12 : 05.12.11 - klo:14:55 »
Olin jonkin aikaa lähinnä virtuaalikörtti. Sitten aloin käydä täällä lähistöllä olevissa seuroissa, olen nyt käynyt kolme kertaa seuroissa ja kolmansien seurojen lopulla päätin liittyä paikalliseen herättäjäyhdistykseen, sain sittemmin oman Siionin virret-kirjan kun liittymiseni oli käsitelty. Aion mennä seuroihin aina kun niitä on tällä alueella.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #13 : 05.12.11 - klo:18:21 »
 Leena tuossa jo vastasi pitkästi  öppiäiselle..

 Öpppiäinen lienee käsittänyt väärin tai ei lainkaan eroa, mikä on körttiläisyyden ja muiden kristillisten herätysliikkeiden välillä...

 Me muut, jotka emme vann herännäisyyden nimiin, vaan olemme saaneet tietoisesti tulla "uskoon", uudestisyntyä, olla uskomassa tai mitä nyt kukin ryhmä käyttääkään.   

Olemme siis jumalan etsimänä ja kutsumana saaneet löytää jotain, ainakin syntien anteeksi antamuksen....ja armahduksen...

Tällaistahan "oikea" körtti ei ilmeisesti tunnusta, vaan pysyy aina etsivällä paikalla....  Näin olen tältäkin foorumilta voinut lukea.

Taivahan portilla ollaan kyllä, ihan samassa jonossa, armahdettuina armosta ja vain armosta... :icon_rolleyes:

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: Voiko olla vain virtuaalikörtti?
« Vastaus #14 : 05.12.11 - klo:18:47 »
Tuhlaajapojan tunnustus: körttifoorumin suhteen minulla on ollut turhan pitkä erämaataival. Pyydän anteeksi - itseltäni.

Sitten "päivän tekstiin", virtuaalikörttiläisyyteen yms. Olen ainakin jossain määrin erakkokrisitty, joten kohdallani seurakuntayhteys on paljolti verkon varassa. Olen puuhastellut Kotimaa24:n sivustolla aika paljon, nyt on aika ottaa etäisyyttä, joten yritän aktivoitua täällä. Tuolla Kotimaan foorumilla kiistellään mielestäni aivan liikaa siitä, kenen usko on "se ainoa oikea".

Körttiläisyyteen tutustuin Paavo Ruotsalaisen elämänkerran kautta. Körttiläisyydessä minua puhuttelee se, että muiden uskoa ei arvioida, saati sitten arvostella. Toinen tärkeä asia on se, että körttiläiset (ymmärtääkseni) korostavat omaa syntisyyttään, ovat/olemme armon kerjäläisiä.

Tilanteeni koen haasteelliseksi siinä mielessä, että elävät live-kontaktit ovat jääneet vähiin. Muutaman vuoden aikana olen käynyt, tosin harvakseen, seuroissa ja muissa tapahtumissa. Kokemukseni on se, että ihmisiin tuntuu olevan vaikea tutustua. Vika on epäilemättä itsessäni, ei muissa.

Kiitos, että olette olemassa. :001:
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."