Kirjoittaja Aihe: Mitä pelastus on?  (Luettu 28141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #75 : 15.06.13 - klo:11:47 »
Se että on kuullut jonkunkin laista selitystä on siemen. Yleisesti ihnimen alkaa vanhetessaan ajatella kuolevaisuuttaan. Silloin monille aukeaa myös Raamattu.
Onhan niitä jotka sanovat: Kuoppaan vaan, ja sinne jään, mutta Ristinryövärin viimehetken pyyntökin toimi, miksei siis tänäänkin. Hyvä elämä on vain jäänyt Sanan mukaan jäänyt elämättä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #76 : 15.06.13 - klo:12:21 »
Se että on kuullut jonkunkin laista selitystä on siemen. Yleisesti ihnimen alkaa vanhetessaan ajatella kuolevaisuuttaan. Silloin monille aukeaa myös Raamattu.

Olen ajatellut kuolevaisuutta päivittäin kolmevuotiaasta asti. Käynyt pyhäkoulut, riparit, lukenut Raamattua (en ihan kokonaan, jotkin nimiluettelot jätin väliin), rukoillut joka päivä. Ei vaan aukene. Ehkä sitten siellä Tuonelassa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #77 : 15.06.13 - klo:12:37 »
Olen ajatellut kuolevaisuutta päivittäin kolmevuotiaasta asti. Käynyt pyhäkoulut, riparit, lukenut Raamattua (en ihan kokonaan, jotkin nimiluettelot jätin väliin), rukoillut joka päivä. Ei vaan aukene. Ehkä sitten siellä Tuonelassa.

Pelastava usko ei ole tekemistä, päinvastoin se on tekemisestä luopumista ja uskomista Häneen, joka on kaiken tehnyt viimeistä piirtoa myöten. On kokonaan toinen asia, että tämän tajuaminen laittaa liikkeelle. Eikä tarvita kuin yksi rukous: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen. Yksikin kerta riittää, mikäli siinä on sydän mukana.

"Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #78 : 15.06.13 - klo:12:47 »
Entä jos ei tiedä koko jutusta lieneekö se totta vai ei, tai edes oikein ymmärrä mitä se pelastus olisi (kuten minä), ja vastaa että no mikäs siinä, sen kuin pelastat. Riittääkö se?

Tai jos tarjousta ei ole esitetty ymmärrettävästi, eikä sen vuoksi tiedä, kieltäytyäkö vai ei?

Pelastuksen asia on niin yksinkertainen, siksi se on niin vaikea ymmärtää. Omasta kokemuksestaan ei pidä tehdä oppia, mutta toki siitä kertoa voi. Lähes 56 vuotta sitten olin tilanteessa, että joku ikäiseni nuori tuli kysymään minulta: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Sanoin siihen totuudenmukaisesti "Ei, mikä se semmoinen on?" Seuraava kysymys oli: "Tahdotko saada sen?" Vastasin: "Tahdon." Siitä kaikki lähti. En lainkaan arvannut, minkälaiseen prosessiin se johti, mutta muutaman päivän kuluttua alkoi Raamattu maittamaan. Aikaisemmin minulle suljettu kirja alkoi avautumaan ja se oli kuin minulle kirjoitettu. Tätä on sittemmin riittänyt vaikka minusta ei synnitöntä tullutkaan. Jos olisin vastannut, että en tahdo, niin elämäni olisi saattanut muodostua kokonaan toisenlaiseksi.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #79 : 15.06.13 - klo:13:20 »
Eikä tarvita kuin yksi rukous: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen. Yksikin kerta riittää, mikäli siinä on sydän mukana.

"Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Väitätkö siis, että rukouksissani ei ole sydän mukana? Väärin rukoiltu?
Aika julmasti sanottu. Inhimillisesti.



Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #80 : 15.06.13 - klo:14:09 »
Olen ajatellut kuolevaisuutta päivittäin kolmevuotiaasta asti. Käynyt pyhäkoulut, riparit, lukenut Raamattua (en ihan kokonaan, jotkin nimiluettelot jätin väliin), rukoillut joka päivä. Ei vaan aukene. Ehkä sitten siellä Tuonelassa.

Ei täällä muilla ole sen enempää työkaluja taivaanportin tiirikoimiseen kuin sinullakaan, Joillakin on vain tarve tehdä itsestään elämää suurempaa. Per**e paljaana tullaan seisomaan jokainen viimeisellä portilla. Ja täällä roikutaan pelkän armon varassa,

Benkku

  • Vieras
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #81 : 15.06.13 - klo:14:40 »
Ei täällä muilla ole sen enempää työkaluja taivaanportin tiirikoimiseen kuin sinullakaan, Joillakin on vain tarve tehdä itsestään elämää suurempaa. Per**e paljaana tullaan seisomaan jokainen viimeisellä portilla. Ja täällä roikutaan pelkän armon varassa,

Kuka Teistä todellakin tietää, mikä pelastus on?

Odotan vastausta, mutta se joka vastaa. Ilmeisesti tietää hieman enemmänkin ja se vastaus epäilyttää kyllä minun,kaikella kunnioituksella.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #82 : 15.06.13 - klo:15:44 »
Eikä tarvita kuin yksi rukous: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen. Yksikin kerta riittää, mikäli siinä on sydän mukana.
Väitätkö siis, että rukouksissani ei ole sydän mukana? Väärin rukoiltu?
Aika julmasti sanottu. Inhimillisesti.

Jos sydämen mukanaolo olisi vaatimuksena, mihin Kristusta tarvittaisiin, kun ihmisen riittävän hyvä rukous riittäisi?

Mt

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #83 : 15.06.13 - klo:15:47 »
Per**e paljaana tullaan seisomaan jokainen viimeisellä portilla.

Minusta tuo on samantapainen asustepoliittinen kannanotto kuin muinaisen pyhäkoulunopettajani. Hän tiesi, että taivaaseen ei pääse monot jalassa.


Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #84 : 15.06.13 - klo:15:56 »
Minusta tuo on samantapainen asustepoliittinen kannanotto kuin muinaisen pyhäkoulunopettajani. Hän tiesi, että taivaaseen ei pääse monot jalassa.



No, eihän sinulla sitten hengellinen alkeisopetus täysin surkeaa ollutkaan..

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #85 : 15.06.13 - klo:16:17 »
No, eihän sinulla sitten hengellinen alkeisopetus täysin surkeaa ollutkaan..

 :icon_biggrin:
Juu, monipuolinen opetus. Asianmukaisen taivaspukeutumisen lisäksi se sisälsi kansainvälisyyskasvatusta laululeikin muodossa. Muista vain kaksi säettä: "Jaappanilaiset ne riissiä syö" ja "Kiinalaiset ne kävelee". Jälkimmäinen hieman häkellytti, mutta marssin pontevasti tahdissa saadakseni pahviseen Pietarin kalaverkkoon liimattavan kalan. Yleensä niitä sai vain, jos piti päänsä kiinni eikä pissannut housuun (jälkimmäinen oli käsittääkseni suurempi synti), joten aika tyhjäksi verkko jäi. Mutta "kannattaa pyytää, vaikka ei saiskaan." Ehkä se on hyvä periaate myös taivasasioissa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #86 : 15.06.13 - klo:16:26 »


 Kuka Teistä todellakin tietää, mikä pelastus on?


   Joidenkin mielestä Pelastusarmeija tietää ("Pelastusta markalla, pum pum pum").


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #87 : 15.06.13 - klo:16:48 »
Väitätkö siis, että rukouksissani ei ole sydän mukana? Väärin rukoiltu?
Aika julmasti sanottu. Inhimillisesti.

Oliko se Murphyn laki, jossa sanotaan jotain sinnepäin, että jos jokin asia voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. Tässäkin kävi niin. Tarkoituksena ei tosiaankaan ole lisätä ahdistusta, vaan päinvastoin.

Sanoin, että yksi rukous riittää. Tarkoitus oli osoittaa, että Jumala huolehtii lopusta. Uskoakaan et voi puristaa itsestäsi, vaan se annetaan lahjana. Älä kaivele sydäntäsi sieltä jotain kelvollista löytääksesi, se tulee olemaan pettävä loppuun asti. Katso Kristukseen, joka kantoi sinun syntisi ja tekemättä jättämisesi ristillä. Se usko riittää, älä jää odottamaan jotain ihme kokemusta tai merkkiä siitä, että nyt parannuksesi on oikeaa.

Kun Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin siihen katsomalla parantui käärmeen puremasta. Mutta missään ei ole sanottu, että millainen sen katseen olisi tullut olla.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #88 : 15.06.13 - klo:16:59 »
Oliko se Murphyn laki, jossa sanotaan jotain sinnepäin, että jos jokin asia voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. Tässäkin kävi niin. Tarkoituksena ei tosiaankaan ole lisätä ahdistusta, vaan päinvastoin.

Sanoin, että yksi rukous riittää. Tarkoitus oli osoittaa, että Jumala huolehtii lopusta. Uskoakaan et voi puristaa itsestäsi, vaan se annetaan lahjana.

Anteeksi ja kiitos.
Anteeksi että ymmärsin väärin. Kiitos siitä, että selvensit.
 





Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mitä pelastus on?
« Vastaus #89 : 15.06.13 - klo:17:14 »
Anteeksi ja kiitos.
Anteeksi että ymmärsin väärin. Kiitos siitä, että selvensit.

Nuorena itsekin ajattelin niin, että tarvitsen jonkun "merkin" siitä, että olen oikeasti uskossa. Kohdalleni sattui kuitenkin asiansa taitava sielunhoitaja, joka sanoi, ettei semmoista merkkiä ole olemassa eikä anneta. Pitää luottaa vain Sanaan. Siihen oli tyytyminen ja hyvä niin.