Kirjoittaja Aihe: Virsikantele?  (Luettu 20081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #15 : 14.03.10 - klo:15:29 »
Ukkini on aikanaan valmistanut itärajalla joitain kappaleita virsikanteleita. Hän soitti virsikanteleella myös Siionin virsiä.

Virsikannelta on kai käytetty aikanaan tukemaan veisuuta ja se on korvannut jouhikon kirkkosoittimena (kirkoissa, joissa ei ollut urkuja).

Virsikannel soi aika voimakkaasti, jos se on valmistettu teräskielisenä, isolla kaikukopalla ja sitä soitetaan viulun jousta pidemmällä ja leveämmällä jousella.


Joissain kirjastoissa löytyy työpiirrustuksia virsikanteleen rakentamiseksi.


Virsikanteleen englanninkielinen vastine taitaa olla psalmodikon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Psalmodicon

« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:15:33 kirjoittanut vxaa »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #16 : 14.03.10 - klo:18:30 »
Alkeellisin muoto taitaa olla sippiviulu.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #17 : 14.03.10 - klo:21:08 »
Virsikannel, soitintypologiassa yksikielinen sitra, lienee ollut alkujaan virsimelodioiden opetussoitin enemmän kuin säestyssoitin. Pohjoismaissa se otettiin käyttöön ensimmäisenä Tanskassa 1700-luvulla (psalmódikon). Tavoitteena oli yhdenmukaistaa virsimelodiat. Soitinta täydensi sille tehty koraalinuottikirja. Ruotsissa virsikantele tunnettiin myös 1700-luvulla, mutta kirkonmiesten toimesta sitä ja vastaavia numeronuotteja alettiin levittää vasta 1830-luvulta alkaen. Suomessa virsikantele alkoi levitä, kun vuonna 1837 sitä varten oli julkaistu ensimmäinen nuottikirja. Virsikanteleen avulla saatiin eri puolilla maata veisatut melodiat yhdenmukaisiksi. Vanhat kansankoraalit alkoivat samalla unohtua. Soitin oli helppo valmistaa, ja 1868 arvioitiin virsikanteleita olleen satoja. Niitä käytettiin myös kotihartauksissa säestyssoittimena. Virsikantele ei kuitenkaan levinnyt laajemmin kansan keskuuteen. Se kuului lukkareiden, opettajaseminaarien sekä kierto- ja kansakoulujen kansansivistyspyrintöjen alueeseen. Tosin sitä on käytetty ainakin Kuhmalahdessa nurkkatanssien säestyssoittimena.

Vaikka virsikantele oli kansan käytössä, se edusti yläluokan kulttuurihegemoniaa ja sen tarkoituksena oli saada kansa sivistyneistön (johon lukkaritkin ainakin omasta mielestään kuuluivat) ihanteiden mukaiseen yhtenäiseen ruotuun. Oppia saaneiden lukkareiden tappiot jumalanpalvelusten veisuutaistelussa olivat katkeria. "Seurakunta huutaa heitin malliaan ja minä toista, niin se kuuluu juuri kuin ennenmauinaisen Sevastopoolin mölötys eli satojen nelijalkaisten vinkuna aidan raossa..." kuvasi virsikantelenuottikirjan laatinut Lempäälän lukkari Lindell. Lindellin tavoitteena oli tasainen veisuu, jossa kadenssin lopulla olisi puolen tahdin mittainen tauko hengen vetoa varten. Hän kantoi huolta myös lukkarin epäkiitollisen tehtävän fyysisestä valmennuksesta todeten, että puolityhjällä vatsalla on helpompi laulaa kuin täydellä.

Mt

Poissa kettu

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #18 : 16.03.10 - klo:17:21 »
Minulla on kaksikielinen virsikantele. Aikoinaan sitä Pokelan Martin kanssa soittelin ja vieläkin joskus verestän taitojani - ruostuneita tosin. Hyvin voimakas ääni eikä mielestäni jouhikon kanssa mitään muuta tekemistä kuin, että molemmissa soitetaan jousella.  =)
ex nihilo nihil fit

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #19 : 16.03.10 - klo:18:57 »
- - -
Vaikka virsikantele oli kansan käytössä, se edusti yläluokan kulttuurihegemoniaa ja sen tarkoituksena oli saada kansa sivistyneistön (johon lukkaritkin ainakin omasta mielestään kuuluivat) ihanteiden mukaiseen yhtenäiseen ruotuun. Oppia saaneiden lukkareiden tappiot jumalanpalvelusten veisuutaistelussa olivat katkeria. "Seurakunta huutaa heitin malliaan ja minä toista, niin se kuuluu juuri kuin ennenmauinaisen Sevastopoolin mölötys eli satojen nelijalkaisten vinkuna aidan raossa..." kuvasi virsikantelenuottikirjan laatinut Lempäälän lukkari Lindell. Lindellin tavoitteena oli tasainen veisuu, jossa kadenssin lopulla olisi puolen tahdin mittainen tauko hengen vetoa varten. Hän kantoi huolta myös lukkarin epäkiitollisen tehtävän fyysisestä valmennuksesta todeten, että puolityhjällä vatsalla on helpompi laulaa kuin täydellä.

Mt

Radiojumalanpalveluksia kuunnellessa pääsee vertailemaan nyky"lukkareita" keskenään. Heidän joukostaan löytyy valitettavasti tyyppejä, jotka tyrannisoivat jumalanpalvelusta uruilla. Uruissa on koko ajan "pelti selällään" ja tempo on niin nopea, että seurakunta haukkoo henkeään sinisenä. Tällaisilla lukkareilla näyttää olevan tärkeintä päästä näyttämään, kuinka nopeasti he osaavat soittaa virsiä. Viis siitä, pystyykö seurakunta laulamaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #20 : 17.03.10 - klo:14:46 »
Saisikohan sellaista yksikielistä psalmonikkaa enää mistään vaikka teetettynä? Mitähän se maksaisi? Sellainen olis kerrostalossa aika hyvä iltavirren soittovempain. Viulu on liian kovaääninen ja nokkahuilun kanssa ei voi laulaa. Monikieliset kanteleet polestaan vaatisivat opiskelua. Lulen että sellaista voisi oppia soittamaan, vähän kuin joskus viulun kieltä näppäilee niin että hakee melodiaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #21 : 17.03.10 - klo:16:38 »
Minulla on tuossa tarkoituksessa ukulele. Ei ole koolla pilattu eikä liioilla kielillä.

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #22 : 17.03.10 - klo:21:16 »
Saisikohan sellaista yksikielistä psalmonikkaa enää mistään vaikka teetettynä?

Tuossa alussa mainitsin työpiirrustuksista kirjastoissa. Sata kertaa helpompi valmistaa kuin viulu. Nykyvalmistajista ei tietoa, ehkä http://www.soitinrakentajatamf.fi/

Mainion simppeli soitin improvisointiin ja korvakuulolta soittamiseen (ja sävelmien tapailuun).

Voihan niitä iltavirsiä myös huuliharpullakin soitella naapurin iloksi  :icon_wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #23 : 17.03.10 - klo:21:48 »
339 on hyvä huuliharppuvirsi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #24 : 18.03.10 - klo:07:20 »

Voihan niitä iltavirsiä myös huuliharpullakin soitella naapurin iloksi  :icon_wink:
Kiitos. MInulla ei ole juuri nyt yhtään mollimunnaria. On ollut joskus yksi.Katosi muutossa. Yksi on, sellainen jolla pitäisi osata soittaa mitä sävellajia hyvänsä mutta sitä en koskaan oppinut käyttämään.  Materiaali rajoittuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #25 : 18.03.10 - klo:08:51 »
Onhan niitä duurivirsiäkin. 339 on sellainen, kuten hallelujalta voi odottaakin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #26 : 18.03.10 - klo:18:48 »
Onhan niitä duurivirsiäkin. 339 on sellainen, kuten hallelujalta voi odottaakin.
Kyllä vain. Mutta aina ei ole duuri-ilta. Kuis sit?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #27 : 18.03.10 - klo:19:02 »
Ehkä pitäisi varautua niihin mollivoittoisiin hankkimalla etukäteen joku molliharppu. Onhan minulla sellainen kaksipuolinen G/em -Hohner.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #28 : 19.03.10 - klo:07:28 »
Ehkä pitäisi varautua niihin mollivoittoisiin hankkimalla etukäteen joku molliharppu. Onhan minulla sellainen kaksipuolinen G/em -Hohner.
MInulla pitäisi olla C/am, katson vielä mitä viruu maalla sisaren autotallissa, ennen kuin ryhdyn laajamittaisiin investointeihin, sillä mollille on enemmän tilausta.  Sinne jäi muutamasta muutosta kaikkea sälää kun ei mahtunut kyytiin.

Moniko muten säilyttää autotallissa enää autoa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #29 : 19.03.10 - klo:17:31 »
Kiitos siitä soitinrakentajasivustosta. Viisikielinen on pienin mitä tekevät. Toisaalta voihan siitä purkaa neljä ylimääräistä pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.