Kirjoittaja Aihe: Virsikantele?  (Luettu 20098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Virsikantele?
« : 13.03.10 - klo:16:34 »
Onko virsikannel tuttu soitin? Tallarin virsikannel -esitys n. kolmen kolmen minuutin kohdalta
youtube -videolla "Vanhat kansansoittimet Tallarin käsissä 5/7". Vähän huonosti videolla kuuluu virsikanteleen sointi, lienee niukanlaisesti hartsia jousessa.

http://www.youtube.com/watch?v=r7nD4m3dxnk


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #1 : 13.03.10 - klo:18:29 »
Ei ole tuttu soitin, mutta olen ollut joissakin dokumenteissa näkevinäni joidenkin muunlaisten vanhusten käyttäneen moista soitinta.

Ihme kun muusikot ei keksi uusia soittimia ja ala tekemään niillä musiikkia?

Itse tykkään zembalosta, ku hullu puurosta. Milenkiintoinen soitin ja aivan sikasiistit äänet. :eusa_clap:
Oon ajatellut hommata sellaisen, mutta vielä on haaveena.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #2 : 13.03.10 - klo:18:38 »
Jos se on sama kuin psalmonikka, yksikielinen, vähän hentoääninen pieni soitin. Virsiä sillä kai on pääasiassa säestetty. Saaristossa tai rannikolla niitä taitaa tavata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #3 : 13.03.10 - klo:21:13 »
Tädilläni olohuoneen seinällä roikkui virsikannel. En kuullut kenenkään sillä koskaan soittaneen. En tiedä olisiko hänen miehensä osannut sitä soittaa. Erkki oli enemmän laulumiehiä. Lauloi Raahen kirkkokuorossa.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #4 : 13.03.10 - klo:21:19 »
Minun äidinisällä, papalla oli myös virsikantele. Luulen että oli myös jouhi siihen. Näin muistelen lapsena nähneeni ne. Ja äiti siitä jotakin puhuikin.
Hauska tuo ikävöivän tuoma näkemys että saaristossa ja rannikolla niitä oli eniten. Pyrtsin suvussa Raahessa, minun Virolahdella. MOT.

Hyvää hyötä. Virsin lauluin kantelein!   R
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #5 : 13.03.10 - klo:21:26 »
Youtuben linkistä en saanut kuulumaan minkäänlaista ääntä.

Luonnossa en ole koskaan nähnyt virsikannelta, mutta joskus olen televisiosta nähnyt semmoisen. Suoraan sanottuna en kauheasti jaksanut innostua siitä. Nyt kun ajattelen, niin taisi olla niin, että ei ollut mikään mestari soittamassa. Varmasti voisi olla taitajan käsissä hieno soitin.

Jos vertaa nokkahuiluun, niin siinäkin on todella upea ääni, vaikka se ei siltä kuulostakaan alakoululaisen soittamana.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #6 : 13.03.10 - klo:22:13 »
Ei ole tuttu soitin, mutta olen ollut joissakin dokumenteissa näkevinäni joidenkin muunlaisten vanhusten käyttäneen moista soitinta.

Ihme kun muusikot ei keksi uusia soittimia ja ala tekemään niillä musiikkia?

Itse tykkään zembalosta, ku hullu puurosta. Milenkiintoinen soitin ja aivan sikasiistit äänet. :eusa_clap:
Oon ajatellut hommata sellaisen, mutta vielä on haaveena.

Tarkoitatko cembaloa? Se on todella mielenkiintoinen soitin ja sikasiistit äänet. Ei kyllä tämäkään ihan uusi soitin ole, vaan muinainen pianon edeltäjä, maksaa maltaita ja on taatusti haastava soitettava, jos mieli saada sikasiistit äänet. Mutta kun taitaja soittaa, niin kyllä kelpaa kuunnella.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #7 : 13.03.10 - klo:22:17 »
Youtuben linkistä en saanut kuulumaan minkäänlaista ääntä.

Luonnossa en ole koskaan nähnyt virsikannelta, mutta joskus olen televisiosta nähnyt semmoisen. Suoraan sanottuna en kauheasti jaksanut innostua siitä. Nyt kun ajattelen, niin taisi olla niin, että ei ollut mikään mestari soittamassa. Varmasti voisi olla taitajan käsissä hieno soitin.

Jos vertaa nokkahuiluun, niin siinäkin on todella upea ääni, vaikka se ei siltä kuulostakaan alakoululaisen soittamana.

Kyllä virsikannel on yksikielisenä aika vaatimaton soitin ja sitä onkin käytetty lähinnä säestykseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #8 : 13.03.10 - klo:22:29 »
Kyllä virsikannel on yksikielisenä aika vaatimaton soitin ja sitä onkin käytetty lähinnä säestykseen.

Tuostapa tuli mieleeni juttu, jonka kuulin jostain viuluvirtuoosista. Hän saattoi olla Niccoló Paganini tai joku vastaava. Hän oli pitänyt konserttia ja hänen viulustaan oli katkennut ensin yksi kieli, sitten toinen ja vielä kolmaskin. Hän oli soittanut konsertin loppuun yhdellä kielellä. Minä veikkaisin, että se viimeinen ehjä kieli ei ollut ainakaan e-kieli.   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #9 : 13.03.10 - klo:22:37 »
Aika apaattisen näköinen soittaja, eikä ihme jos on kielet katkennu  :icon_eek:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #10 : 14.03.10 - klo:06:52 »
Aika apaattisen näköinen soittaja, eikä ihme jos on kielet katkennu  :icon_eek:


Mielestäni jouhikko on parempi instrumentti. Siinä voi olla kaksi tai neljä kieltä.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #11 : 14.03.10 - klo:08:24 »

Mielestäni jouhikko on parempi instrumentti. Siinä voi olla kaksi tai neljä kieltä.

Virsikantele on jouhikon yksinkertaisin muoto ja kulkee myös nimellä jouhikko.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #12 : 14.03.10 - klo:08:35 »
Tuostapa tuli mieleeni juttu, jonka kuulin jostain viuluvirtuoosista. Hän saattoi olla Niccoló Paganini tai joku vastaava. Hän oli pitänyt konserttia ja hänen viulustaan oli katkennut ensin yksi kieli, sitten toinen ja vielä kolmaskin. Hän oli soittanut konsertin loppuun yhdellä kielellä. Minä veikkaisin, että se viimeinen ehjä kieli ei ollut ainakaan e-kieli.   
Tarinaa on kerrottu juuri Paganinista ja tositarinana vielä, mutta näiden legendojen ympärille kertyy niin paljon hurjaa perimätietoa että ota siitä sitten selvää. Ne katkesivat järjestyksessä e, a, d eli ohuimmasta paksumpaan päin ja jäljelle oli jäänyt g, paksin, ja sillä oli sitten vedelty ainakin se konsertto loppun joka oli kesken kun tämä katkeileminen alkoi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #13 : 14.03.10 - klo:09:09 »
Tädin mies soittaa alttoviulua Helsingin kaupunginorkesterissa, kerran sitten soitti ykkösalttona sooloa johonkin kappaleeseen kun katkesi kieli. Eipä hätiä mitiä, nappasi takana istuvan alttoviulun ja jatkoi soittamista. :003:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Virsikantele?
« Vastaus #14 : 14.03.10 - klo:11:49 »
Tädin mies soittaa alttoviulua Helsingin kaupunginorkesterissa, kerran sitten soitti ykkösalttona sooloa johonkin kappaleeseen kun katkesi kieli. Eipä hätiä mitiä, nappasi takana istuvan alttoviulun ja jatkoi soittamista. :003:

Hauskoista sattumuksista lisää. Olin porukan kanssa Riigassa seminaaria pitämässä. Illalla panimme parhaimma pukumme päälle ja lähdimme oopperaan. Orkesteri soitti yllätykseksemme näyttämön alapuolella, muttei syvennyksessä. Kesken oopperan viuhahti kapellimestarin puikko käsistä, lensi suoraan kohti kattoa ja ylesiö huusi spontaanisti haaaaah. Puikko putosi  viulistin instrumenttiin - kuului terävä kops - viulisti säikähti soittamaan muutaman väärän äänen. Orkesteri sointi muuttui epämääräiseksi. Viulisti noukki pokkana tahtipuikon, kumarsi yleisölle ja ojensi sen kapellimestarille, joka oli  noukkinut varapuikon käteensä. Kapellimestari otti puikon vasempaan käteen ja jatkoi kahdella tahtipuikolla. Yleisöllä oli hauskaa eikä oopperasta tahtonut tulla mitään. Oopperan kuoro ja laulajat olivat ihan paniikissa. Kapellimestari kääntyi yleisöön ja keskeytti oopperan. Marsitti kuoron, laulajat, orkesterin ja yleisön pois salista.  5 minuutin tauon aikana homma saatiin hanskaan ja yleisö rauhoittumaan.
Acta, non verba.