Kirjoittaja Aihe: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee  (Luettu 15638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Onko muilla tällaista tunnetta?
 Jatkuvasti huomaa, että ihmisillä on mielessä vain miten pääsen vähemmällä, eihän tuo minulle kuulu tai miten saan eniten ja mitä minä tuosta hyödyn, eikä sitten rehellisyydestä ole edes muistoa jäljellä. Tähän kuuluu myös korruption kaltaiset tilanteet. Mihinkään ei voi enää luottaa, vaikka suomalaisten korkein arvo on rehellisyys. Valitettavasti sama koskee myös paria oikeuslaitoksen päätöstä. Oletteko te joutuneet tällaiseen kierteeseen?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #1 : 21.04.16 - klo:23:48 »
Ei kuulosta tutulta. Ehkä en ole tarpeeksi vanha. Minusta tuntuu, että tuota samaa se on ollut aina.

Edes nuoriso ei vielä vaikuta minusta turmeltuneemmalta, ainakaan sen pahemmalta kuin ns. omaan aikaani. Tuntuu, että vähemmän on sellaisia mörököllejä ja tulevia peräkammarin poikia, joille jo kaupassa asiointi oli mahdottoman jännittävä sosiaalinen tilanne. Työelämä on muuttunut siten, että hölöttäminen on tärkein taito. Mutta ahneus ja halu käyttää tilaisuuksia ja valta-asemaansa hyväkseen ovat ihan samanlaista kuin ennenkin. Nykyään vain on tarjolla erilaisia tilaisuuksia kuin ennen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #2 : 22.04.16 - klo:00:04 »
Tuossa on kyllä tuttua...mutta en rinnasta sitä ikääntyneisiin...vaan nuoriin, vahvoihin,
terveisiin, työelämässä oleviin...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #3 : 22.04.16 - klo:07:12 »
Omalla kohdallani arvelen tuon olevan sitä että oma havaintokyky on tullut herkemmäksi.
Nuorempana sitä mennä touhotti mukana niin monessa, ettei yksityiskohtiin pannut painoa. Suuret linjat ratkaisivat näkemyksiäni.

Olen aina ollut naiivin luottavainen, uskonut ihmisen rehellisyyteen. Ei edes pankkityö vienyt uskoa siihen.
Nyt seuraan lähinnä vain lähipiirini ihmisiä ja heihin luotan, mitä nyt rahantarve-asioissa nuoret ' puhuvat omaan pussiinsa'.  Ja niitä pusseja riittää. Se, miksi rahat ei riitä on toinen juttu.

Poliitikot ovat menettäneet arvostukseni. Poikkeuksiakin on jokunen. Tämä on meno maailmassa .  Kuinka ei voi Yhdysvaltojen kokoisessa maassa olla tämän parempaa pressa-ehdokasta kuin D. Trump ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #4 : 22.04.16 - klo:07:49 »
Paljon on nuoriso muuttunut... parempaan suuntaan. Aikuiset ovat muuttuneet toiseen suuntaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #5 : 22.04.16 - klo:10:02 »
Mullakin on ollut tuota aika herkästi ihmisiin luottamista elämäni varrella.
Joskus kun on ollut liian avoin, on voinut pettyä.
Mutta vieläkin aika luottavainen olen.
Nuorista olen aina pitänyt, muistakin siis kuin omista nuoristani.
Heidän kanssaan olen saanut käydä hyviä keskusteluja ja edelleen kirjoitan yleensä nuorista, en ainostaan omista nuoristani.

Mutta ymmärrän senkin, että luottamus saattaa mennä.
Tässä yhtenä päivänä jotenkin petyin lapsuuden aikaiseen ystävääni...ja ehkä hänkin minuuun.
Yleensä aika paljon ollaan juteltu, mutta nyt koin, että menee sellaiseksi "valtataisteluksi"...koin, että jotenkin yritti vaikuttaa, että ajattelisin joistakin asioista samaan suuntaan kuin hän ja en vaan voinut niin ajatella ja kokea. Hän puhui kuin ruuneberi ja lopuksi sanoi aikalailla ikävästi.
Toki anteeksi annan, mutta ajattelin, etten halua olla kyllä nyt hetkeen tekemisissä ko henkilön kanssa.

Ja joskus olen ajatellut, että vanhetessa voi tulla hiukan aremmaksi, tai "epäluuloisemmaksi" jos vaikka ikääntyvä asuu yksin...
niin alkaa olla lukkoja enemmän vaikka puuliiterissä ja kun ei enää oikein muistakaan, niin ei aina löydä tavaroitaan niin joillakin voi tulla ensimmäiseksi mieleen sekin, että joku on varastanut ne....vaikka olisivat omilta jäljiltään...

Tälläisiä pieniä haja-ajatelmia.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #6 : 22.04.16 - klo:10:08 »
Yhtenä päivänä olin asioilla ja jouduin odottamaan omaa vuoroani niin viereeni istui ikääntynyt ihminen, sanoi, että on melkein 90 v.
Jutustelimme kun aikaa oli.
Sanoi asuvansa vielä yksin, leskenä olleensa yli 5 vuotta.
Kertoili elämästään, että myivät talonsa sivukylältä ja muuttivat vielä miehen eläessä keskustaan ja että hänellä on kesämökki jossa aina kesäisin vielä oleskelee.
Mutta kertoi, että uimaan ei voi mennä, tytär kieltänyt, sanoi että yksi tyttö hällä on ja asuu kaukana.
Kertoili, että tulee toimeen vielä yksin, ilman apuja ja erttä elää päivää kerrallaan, ettei murehdi tulevia, että on tyytyväinen kun vielä itse voi hoitaa asiansa ja asua kotonaan.
Jotenkin tuo ihminen jäi mieleeni, hyvällä.
Ajattelin mielessäni, että haluan joskus muistaa häntä rukoillen ja pyytää hänelle siunausta.
Jotkut kohtaamiset jättävät hyvän muistijäljen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #7 : 22.04.16 - klo:10:47 »
^^
^
Kyllä  :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #8 : 22.04.16 - klo:15:52 »
Kommenttini aiemmin oli aivan liian kapea, liian omakohtainen, liian negatiivinen.
Suoraan sanoen hävettää ja harmittaa. Yritän olla hiljaa, lukea ja kuunnella...
On aika paha oppimisvaje ja asioiden ymmärtämättömyyttä. Tässä iässä pitäisi olla toisin.
Haluan uskoa että kyllä Herra hulluistaan huolen pitää.
 :'( :eusa_pray:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #9 : 22.04.16 - klo:15:53 »
Paljon on nuoriso muuttunut... parempaan suuntaan. Aikuiset ovat muuttuneet toiseen suuntaan.

Toi on niin totta, vaikka poikkeuksia tietty löytyy.

Ehkä joku politiikka on tehnyt suomalaiset aikuiset niin tosi skeptisiksi systeemiä ja kaikkea kohtaan, kun köyhiltä leikataan ja tuotanto menee jonnekkin halpoihin maihin, niin yhteiskunnan arvot vääristyy.

Mulla on ollut nuoria töissä ja kun niille on antanut vapaat kädet,ns, niin ne kun tekee tyylillään ja innollaan, niin hyvä tulee.
Tietty ensin opettanut mistä kyse ja miten voi tehdä, mut niitten on joku pakko muuttaa ja tehdä sit kuitenkin omilla versioillaan juttujansa ja tykkään siitä, kun tulosta tulee nopeemmin ja paremmin.

Nuoret on idealisteja ja hyvä niin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #10 : 23.04.16 - klo:09:24 »

Nuoret on idealisteja ja hyvä niin.
Samaa minäkin kehun.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #11 : 23.04.16 - klo:09:38 »


Nuoret on idealisteja ja hyvä niin.

Samaa minäkin kehun.

Yhdyn kuoroon. Niin minäkin olin, ehkä nykyisin hiukan enemmän realisti. Oli ihanaa olla idealisti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #12 : 23.04.16 - klo:09:38 »
Kommenttini aiemmin oli aivan liian kapea, liian omakohtainen, liian negatiivinen.
Suoraan sanoen hävettää ja harmittaa. Yritän olla hiljaa, lukea ja kuunnella...
On aika paha oppimisvaje ja asioiden ymmärtämättömyyttä. Tässä iässä pitäisi olla toisin.
Haluan uskoa että kyllä Herra hulluistaan huolen pitää.
 :'( :eusa_pray:lta.


Vielä ehtii, ennen kuin valmista tulee. 
Saman tien kulkija olen.  Kaikki ajallinen hössötys piti ensin hössötellä ennen oleellisten kysymysten äärelle  ehtimistä.
Ei Jumala lapsellista ja kehittymätöntä hylkää, päinvastoin.
Opinnotkaan eivät ole se oleellisin. Löytöjä voi tehdä, se on ihanaa, mutta ymmärryksen lahja on Jumala.

Olethan minua kymmenisen vuotta nuorempi, urheilullinen muutenkin kuin kuvaruudun ääressä. Nauti elämästäsi, siinä on ainekset kaikkeen !     :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #13 : 23.04.16 - klo:10:08 »
Yhdyn kuoroon. Niin minäkin olin, ehkä nykyisin hiukan enemmän realisti. Oli ihanaa olla idealisti.

Och samma här.
Olin idealisti ja luulen, että olen vieläkin ainakin toisinaan ja joissakin asioissa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kun ikää kertyy, niin luottamus ihmisiin menee
« Vastaus #14 : 25.04.16 - klo:12:28 »
Seppos puhuu asiaa.  Realisti ei tuhoa niin paljon kuin naivi idealisti.  Realisti huomaa jotta ei kaikki olekkaan vaaleanpunaista ja ruusuista.