Kirjoittaja Aihe: Lepopäivä ja sen pitäminen  (Luettu 14032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Lepopäivä ja sen pitäminen
« : 20.05.07 - klo:14:27 »
Hyvaa sunnuntaita vaan sinne Suomeenkin. Viimeinen messu takana kuukauteen silla matkustan ens viikonloppuna lounaisirlantiin ja sitten kesakuun alussa tuun kaymaan Suomessa. Sunnuntait ja messut ovat kylla rauhan hetkia tassa au pairin hektisessa elamassa. Aurinko paistaa ja lapsukaisetkin lahtivat Hurling-matsiin (perinteinen irkkulaji) isansa kanssa.

Taalla kotona tuoksuu puhdistusaine perheen aiti kayttaa hyvaksi "omaa aikaansa" ja siivoaa. Minua se ei kylla haittaa, nautin tietysti siisteydesta, mut itse en sunnuntaina mielellani siivoa. Minulle se on rentoutumisen ja nautiskelun paiva. Olen kylla samoilla linjoilla kuin Kristuskin, et paiva on ennenkaikkia ihmisia varten ja heidan parhaakseen, eika siksi etta silloin pitaisi noudattaa jotain tarkkoja saantoja!

Miten itse vietat pyhat tai siis sunnuntait? Paiva siina missa muukin vai jotain muuta. Itse vuorotyolaisten lapsena tiedan et ei kaikki oo aina itsesta kiinni ja useinhan ne papitkin paiskii pyhisin toita. Kuitenkin mitka ovat ajatuksesi asiasta yleensa vai herattaako sunnuntait mitaan tuntemuksia?

Taalla ainakin on kaunis ilma ja liikennekin on tiella tauonnut. Nyt taidan sulkea koneen ja nauttia pyhapaivan rauhaa, niin kauan ku sita kestaa...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #1 : 20.05.07 - klo:21:12 »
Oikein rentouttava päivä on ollut! Auton pesin ja vahasin, tyttökaveri siivos ja pesi sisältä. Kesän ensimmäiset jäätelöt käytiin syömässä iltapäivällä... Ulkona istuskellut ja nauttinut auringonpaisteesta, pikkuisen lenkinkin tein tuossa joutessani. Pääsykokeisiinkin jonkin verran lukenut. Ja kun kerran on vieläkin lämmintä ja aurinko paistaa, niin saatanpa kävellä tuohon kaupungille ja siemailla rauhassa yhden oluen terassilla...

Mulla ainakin on sunnuntaisin tapana rentoutua, tavata ystäviä ja olla vain. Auto tulee usein pestyä myös jos on hyvä ilma, saa olla ulkona ja sellaista mukavaa pikku puuhaa. Ruohoa en leikkaa sunnuntaisin, jos jotain tekee niin sillälailla olen pyrkinyt ettei naapureita ja muita häiritse metelillä kun haluavat hekin varmaan rauhassa rentoutua sunnuntaisin. Hauskaa pyhäpäivän jatkoa ja tulevaa viikkoa vaan teille kaikille, nautitaan keväästä!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #2 : 20.05.07 - klo:21:34 »
Itse yritän myös rauhoittaa sunnuntain. Kaikkea semmoista ei-niin-mullistavaa tullut tehtyä ja vain oleiltua. Kävelemässäkin kävin Vänärillä, kun oli niin nätti päivä. Ihania päiviä ollut muutenkin.

Kyllähän sitä on asioita, jotka pyrin tekemään muulloin kuin sunnuntaina. Ihan periaatteesta en esim. käy kaupassa silloin, jos ei ole ihan pakko. Sunnuntai ei ole kauppapäivä ja yritän sillä tavalla omalta osalta taata myyjillekin mahdollisuuden vapaapäivään. Eihän se minun panos paljoa vaikuta, mutta ihan noin vain periaatteesta. Enpähän ole ainakaan itse tukemassa ja ajamassa mielipidettä, että ihmiset haluavat kaikki sunnuntait aukiolopäiviksi, koska käyvät silloin kaupassa.

Siivoamista yritän myös välttää, mutta se, kuten muutkin asiat nyt ei ole niin yksiselitteisiä. Semmoinen pienimuotoinen siivous voi olla rentouttavaakin, mutta koko asuntoa en kyllä pistä silloin ylösalaisin.

Siinäpäs oli jotain omalta osaltani.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #3 : 24.05.07 - klo:11:59 »
Minusta on tärkekää, että jo kotona opetetaan pyhä- ja arkipäivän ero. Olemme itse pyrkineet siihen eikä se ole kustannuskysymys vaan asennekysymys. Pienillä asioilla ja kirkossa käynnillä saadaan ero aikaiseksi. En voi liikaa korostaa asian tärkeyttä. Harjoitelkaa asiaa heräämällä kirkkoon aamulla ja jatkamalla rauhallisempaa menoa sen jälkeen. Ruokapöydässä ovat kaikki yhtä aikaa ja se on pikkuisen erilaine kuin arkena. Siitä se alkaa ja jokainen luo oman pyhitetyn lepopäivän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #4 : 24.05.07 - klo:15:54 »
Mulla ongelma kirkkoon menemisessä lepopäivänä on juurikin se, että kun sunnuntai usein on harvoin se ainoa lepopäivä, niin silloin ei jaksaisi nousta varhain (klo 9 on varhain, jos on todella väsynyt), vaan haluaa levätä pidempään, heräillä rauhassa, syödä aamupalan ja vaikka lukea Hesarin aamukahvin kanssa. Tämän kaiken tietysti ehtisi ennen kirkonmenoja tehdä, jos heräisi klo 8. Minulle se on kaukana lepopäivän heräämisajasta, kun viikolla pakkaa jatkuvasti tulla liian lyhyet yöunet. Jos jumis olisi lähikirkossa (Kallio) esim. klo 12, voisin kuvitella käyväni useamminkin kirkossa.

Mä saatan sunnuntaina tehdä pieniä siivoja, ehkä silittää, ym., mutta ne ovat mulle siinä mielessä rentouttavia hommia, kun ei tarvitse tuli p**en alla niitä silloin tehdä. En nyt suursiivoja alkaisi tehdä ja m.k:n mainitsema ruohonleikkuukin on siinä rajoilla, en ehkä leikkaisi. Toisaalta nurmikonleikkuu on yksi parhaista kotitöistä, että sikäli en laske sitä "työnteoksi", mutta naapureiden pyhärauhaa se voisi häiritä.

Koulutöitä (kirjalliset työt, harjoitteleminen) tulee tehtyä usein sunnuntaisin, ja ne voisikin jättää täysin toisarvoisiksi, mutta toisaalta sunnuntai onkin monesti ainoa hetki, kun rauhassa saa niitä hommia tehdä.

Kaupassa käyntiä yritän välttää, ehkä nyt jotain maitoa ja leipää voin käydä ostamassa, mutta varsinaista shoppailua en sunnuntaisin harrasta, vaikka kaupat sattuisivatkin olemaan auki.

Nyt opiskelijana tosin mielellään teen sunnuntaitöitä rahan vuoksi, tuplapalkka ja tuplalisät. Ehkä siitä on pyhyys kaukana, mutta kun rahatilanne ei muutenkaan mikään erinomainen ole, niin sallin sen itselleni väliaikaisena ratkaisuna.

Mielestäni pyhänvietossa ideaalitilanne on sellainen, että ihminen antaa aikaa itselleen ja perheelle. Ei pienten kotitöiden tekemenin ole kiellettyä, varsinkaan, jos niitä tekee rentoutuakseen ja omaksi ilokseen. Seppos:n mainitsema yhteinen ruokailu on hieno asia, silloin kun vielä asuin kotona, meillä syötiin aina sunnuntaisin yhdessä. Toivon, että voin joskus itse sellaista perintöä viedä omille lapsilleni.

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #5 : 24.05.07 - klo:18:42 »
Minä olen tottunut lapsuudenkodissani pyhän ja arjen eroon. Pyhä alkoi lauantai-iltana. Radiosta kuului ehtookellot ja hengellistä musiikkia. Sunnuntaina joko menimme kirkkoon tai kuuntelimme Jumalanpalveluksen radiosta, myöhemmin myös televisiosta. Sunnuntaisin ei ollut sopivaa tehdä käsitöitä. Kaikki juhlapyhät pyhitettiin eikä joulupäivänä saanut mennä kylään. Se oli sellainen tapa "ennen vanhaan". Pitkäperjantai oli myös päivä, jolloin ei saanut mennä kylään. Kaikki pyhät olivat rauhallisia ja hartaita, juhlaviakin.

Olen noudattanut tätä lapsuudenkodissani saamaani esimerkkiä omassa elämässäni. Aina se ei ole ollut mahdollista, koska työni on ollut vuorotyötä. On täytynyt olla työssä myös sunnuntaisin ja juhlapyhinä ja se kuuluu asiaan. Nykyään kyllä käyn kylässä joulupäivänä ja pitkäperjantaina, jos en ole jo jossain muuaalla kuin kotona viettämässä juhlapyhiä. Vältän kuitenkin sunnuntaisin arkipuuhia, mutta ulkoilen kyllä, kyläilen jne. Kaupassa en myöskään käy. Joskus on ollut pakko pestä pyykkiä tms. pientä, mutta pyhäpäivä on niin syvällä sisimmässä lepopäivä, että sen yrittää pyhittää.

Maailma on muuttunut vuosikymmenten aikana. En paheksu toisella tavalla pyhäänsä viettäviä. Jokainen viettää lepopäivänsä/vapaansa niin kuin parhaaksi näkee. Sitäpaitsi ihmiset ovat nykyään niin kiireisiä, että ymmärrän hyvin, jos lapsiperheissä siivotan ja pestään pyykkiä sunnuntaisin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #6 : 24.05.07 - klo:18:53 »
Tulipa semmoinen tuomenkukan viestistä mieleen, että tuo jumalanpalvelus on meilläkin ollut niin, että joko käydään kirkossa tai sitten on kuunneltu radiosta. Yleensä radiosta, mutta se on semmoista aikaa, jolloin ei saa hötkyillä. Ei sitä pöydän ääressä kuunnella kädet ristissä tms., vaan esim. itse luen usein lehteä samalla ja äiti saattaa silitellä pyykkiä sitä kuunnellessaan jne.

Samoin pitkäperjantai ja joulupäivä ovat olleet päiviä, jolloin ei saa mennä kylään. Ei se niin ehdotonta ole ollut, mutta äiti on halunnut säilyttää sen tavan kotoaan ja sitä noudatetaan kohtuuden rajoissa. Samoin jouluaatto ja pääsiäispäivä on sellaisia, jolloin yritetään olla kaikki kotona, mutta niiden kohdalla ei ole niin tiukkaa kuin nuo kaksi edellistä. Muita erikoistilanteita ei tule tällä hetkellä mieleen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #7 : 24.05.07 - klo:23:17 »
Tekee mieli jatkaa tuohon, että aiemmin ei joulupäivänä ollut julkista liikennettä ja kuten Tuomenkukka jo ansiokkaasti kertoi eräät pyhät olivat todella rauhoitettuja kyläilyiltä ja sen lisäksi huveilta. Elokuvat eivät esittäneet filmejä ja kahvilat sekä ravintolat olivat kiinni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #8 : 25.05.07 - klo:22:13 »
Minä pakana olin helatorstaina ja pyhänäki töis, raiskaamas Yllästunturin arkaa luantoa taas uurella lomaasutustyämaalla. :smt009
Normaali oloos lepopäivän pyhittäminen on ollu ittestään selevää, mutta nuas tyämaa oloos pyhäpäivät tuntuu menettävän merkityksensä.
Tämä kapitaali maalima jyrää ihimiset kenenkään elämänarvoja kyselemättä.
Monikohan teistä boikotoo kauppojen sunnuntai aukioloja? Jos ei olisi pyhääsin asiakkahia, nii kyllä kauppiahakki joutuus viättämähän lepopäivää.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #9 : 26.05.07 - klo:12:33 »
Minulle maanantai on sunnuntai. Silloin saan rentoutua ja olla itseni kanssa ihan rauhassa. viikonlopun jännitykset ja jäykkyys ovat takana, saarnavalvomiset ja omaisten kohtaaminen ohi taas tällä erää, niska kipeänä kovan kauluksen jäljiltä.

Pidän työstäni kovasti, omaisten ja seurakuntalaisten kohtaamisesta. Mutta univormumainen pukeutuminen, jatkuva esillä oleminen, seremoniamestarina toimiminen ovat aika jäykkä olemisen tapa. Ennen kuin olin pappi, pystyin myös vapaammin hiljentymään uskonasioiden äärelle ihan pelkkänä kristittynä. Nyt kun täytyy jatkuvasti tuottaa jotakin sanomista päivän aiheesta, oman hengenelämän hiljainen hoitaminen jää jotenkin sen jalkoihin. Älyllisesti se on kyllä haastavaa, kun yrittää valita sanansa niin, että kukin kohderyhmä saisi siitä edes jotakin evästä matkalleen. Messun toimittaminen on ihanaa, mutta toisella tavalla kuin valmiiseen pöytään polvistuminen ilman papinroolia.

Olen sunnuntaisin usein väsynein kaikista viikonpäivistä. Lepopäivän tuntomerkkejä se ei täytä, mutta jossain määrin pyhittämisen tarkoitus ehkä täyttyy. Ainakin toivottavasti niiden osalta, joita varten teen työtä. Ja tuleehan siinä itsekin oltua näiden asioiden äärellä, vaikkei kovin rennosti.

Unelmoin kirkosta, jossa olisi kotoisampaa. Kaikella tavalla. Uskonasiat eivät itsessään edellytä sitä pönötyksen määrää, joka niiden ympärillä nyt on. Miksei pappi voisi olla kuin seurapuhuja, jakaa asioita samalta tasolta, eikä kukaan olettaisi, että hän on hengellisesti jotenkin etevämpi? Miksei kirkko voisi olla lähempänä Paavon pirttiä, jonne voi kävellä suoraan pääskysten laulusta paljain jaloin? Mutta näissä oloissa mennään nyt näillä eväillä, siinä toivossa että joskus päästään lähemmäs oleellista, lähemmäs itseä ja toisia, lähemmäs Jumalaa.

Lähden tästä vihkimään ensimmäistä vihkipariani. Mukavaa! On hyvä, että ihmiset tässä kyynisessä maailmassa vielä uskaltavat uskoa rakkauden mahdollisuuteen.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Tiistai, torstai, tai sunnuntai
« Vastaus #10 : 26.05.07 - klo:19:11 »
Jokainen meistä tarvitsee lepopäiviä, sellaisia päiviä jolloin paljolti voi vain olla. Mutta niin se on mennyt, eikä muutosta näy, että lepopäiväni on joskus tiistai, toisinaan torstai ja tuolloin tällöin sunnuntai.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #11 : 28.05.07 - klo:08:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"

Monikohan teistä boikotoo kauppojen sunnuntai aukioloja? Jos ei olisi pyhääsin asiakkahia, nii kyllä kauppiahakki joutuus viättämähän lepopäivää.
Jaa kyllä mää kaupassa käyn jos tarvista on. Eilen harmitti kun ei ollut kärkkäinen auki, olis pitäny pari pulttia ja mutteria saada...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #12 : 28.05.07 - klo:15:58 »
Joku käytti hokemaa "pyhitä lepopäiväsi ja lepää pyhäpäiväsi". Ei hassumin ajateltu eikä kovin monimutkaistakaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #13 : 29.05.07 - klo:00:14 »
Ei se mun mielestani ole pointti onko se lepopaiva sunnuntai vai joku muu. Mun Mielesta luoja tarkotti et ylipaataan lepaa. Siis et joskus on aikaa vaan pysahtya ja hiljentya.

Minulle sunnuntai sopii mainiosti. Ja siis et messu on nimenomaan aamulla. Onhan se rasittavaakin kun joka aamu on kello soimassa, mut tuleepahan noustua. Ja loppupaivan voikin mietiskella mita siella messussa sanottiinkaan ja koittaa elaa seuraavan viikon sen mukaisesti. Taalla on se kiva tapa et messusta saa sellaisen lehtisen, jossa on sen sunnuntain aihe ym. eli siihen messun aiheeseen voi sit myohemminkin palata.

Sikali olis hyva et sunnuntait pysyis "pyhina"esim. kauppojen osalta, ettei aina olis sita samaa hyorinaa ja pyorinaa kaupungeissa ku kaikkina muina paivina. Niin vaikka eihan se taalla maalla vaikuta mihinkaan, kuinka kaupungissa hyoritaan ja hyva niin...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lepopäivä ja sen pitäminen
« Vastaus #14 : 29.05.07 - klo:11:50 »
Ei ole nyt kiva tuo suunnitelma, että kauppojen sunnuntaiaukioloja muunneltaisiin. Siis se passaa, että aukioloaikaa lyhennettäisiin, mutta en itse kannata, että kaupat saisivat olla auki koko vuoden useamman viikonlopun. Nytkin ovat koko joulukuun ja kesäkuukaudet kaikki auki ja iso osa muulloinkin. Ei kiva. Onneksi on vasta selvitys.

Itse soisin kaikille yhden lakisääteisen vapaapäivän tässä muuttuvassa ja hektisessä maailmassa. Siis voisihan se olla maanantaikin, mutta edellyttäen, että se on sitten kaikilla maanantai. Esim. sukupäivälliset ei onnistu, jos jokainen on eri aikaan töissä. Poikkeus on tietysti tietyt ammatit, sillä sallihan Jeesuskin sapattina parantamisen/hyvän tekemisen sapattina, mutta ei kaupankäyntiä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."