Kirjoittaja Aihe: Onko tanssi syntiä  (Luettu 33199 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #105 : 01.05.22 - klo:23:51 »
Edellisessä raamatunkäännöksessä käytettiin sanaa tanssi vain Salomen tanssin yhteydessä. Johannes Kastajan pää katkaistiin sen esityksen seurauksena. Muutoin Raamatussa karkeloitiin, usein Jumalan kunniaksi. Tästäkö johtuen tanssilla on ollut huono maine kristittyjen parissa? Millainen kaiku on sitten ollut sanoilla tanhu tai piirileikki?

Annamaija Ylimaulan Papin Tyttö opastaa, jotta tanssi on syntiä, tanhu ei. Näin  hän sen oppi.

Tätä noudatimme kirjaimen mukaan ja vielä irrallisesti Ylimaulasta.  Me tanhusimme kun joku osasi muutaman seurakunnan juhannusleirillä, enkä todella osaa selittää syytä.  Enkä
 oikein tirdä tänä päivänä mikä oli ero. :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #106 : 02.05.22 - klo:00:10 »
Aamen! Herännyttä tummaa ystäväkansaa ei paina synnin kahle, sillä Kristus on sovittanut kaikki synnit.  :eusa_pray:

Arvioni mukaan pääni on varsin vikapää sillä seison suuren epäselvyyden edessä tunnustaen minulle pitäisi selittää jotta ymmärtäisin täällä useasti kohtaamani tumman ystäväkansan ja tämä on aivan totuus. Tämä on lutherilaisen kohtaama joukkue ? mutta hän ei ole erityiseen selvittänyt mistä näitä kohtaa, valmisväeksi voinee nimetä koska aloittavat aamenella   :icon_cool:

Jotta synnissä eläån ilman tanssikenkää.-  Minkä rippileirillä oppii sen lopun ajassa taitaa.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #107 : 02.05.22 - klo:06:29 »
Edellisessä kirkkoraamatussa ero on selvä: Jumalan kunniaksi karkeloitiin läpi Vanhan testamentin, mutta ainoastaan Salome tanssi, eikä siitä hyvä seurannut. Tanhu on kai sitten karkeloa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #108 : 02.05.22 - klo:07:52 »
Minua on surettanut, että Raamatun sanonnat ovat "pliisuuntuneet", kun on tekstejä uudistettu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #109 : 02.05.22 - klo:08:06 »
En tiedä onko syntiä vaiko ei, mutta omalla kohdalla on näin:

Kuusitoistavuotiaasta kävin tanssipaikoissa ja tanssin tanssimisen ilosta, en kosiomenona. On se kyllä sitäkin, olen sen monesti nähnyt ( kokenutkin ).

Kun synnillisten harrastusteni mitta alkoi olla täysi, aloin katsella tanssiviakin, ja se alkoi näyttää naurettavalta ja synnilliseltä.

Lopetin, ja pian oma mittani täyttyi ja sen jälkeen olen tanssinut vain pari kertaa Matin kanssa valssia. Nuoremman tyttären häissä tanssin puoli kierrosta tuoreen vävyni kanssa. Olin tapojen vanki.


Kun tanssi on liikuntaa, siedän katsoa sitä. Kaikki muut ovat vastenmielisiä. En tiedä miksi on näin, mutta näin se vaan on.

Musiikissakin, tanssimusiikissa nimenomaan, on raja jota en ylitä. Muutoin kyllä pidän kevyestäkin musiikista. Makuni on omanlaiseni. Kaikki ei käy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #110 : 26.12.22 - klo:12:11 »
Herännyt tumma ystäväkansa rientää tänään suruttomien tapanintansseihin.  :icon_xmaslol: