Keskustelu > Seuratupa

Miksi nimimerkki luterilainen ärsyttää ?

<< < (17/17)

Leena:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 12.05.22 - klo:09:53 ---Ei hän ole pyytänyt tulkkia tai muutenkaan sitä, että häntä kommentoidaan, hänestä puhutaan, hänen tekstejään kommentoidaan tai tivataan häneltä vastauksia.
Hän ei taida nimittäin esittää täällä mitään kysymyksiä.

--- Lainaus päättyy ---

Eipä ei.  Ehkä en sen tähden oikein ymmärrä ainakaan kaikkea tässä ketjussa.  Tai en jaksa olla niin syvällinen kun joku todella heittää -- nyt jo aika kulunutta -- pelkkää läppää. 

Vakavasti jos puhutaan, ne vanhat herännäisyyden ilmaukset joilla on paljon ikää ja siten historiansa ovet merkinneet siten puhuville aikanaan jotakin tärkeää. Ne ovat olleet ihmisten tapoja "sanoa sanomaton ja lausua lausumaton" enkä ole varma siitä, kuinka terveellistä niitten nälvivä käyttö ad infinitum edustaa.  Olen jo kerran kirjoittanut tänne pelkääväni, että niiden irviminen, kuten oma Jumppujen ja Ruttujen ivaamiseni, m yönnetään  nyt, vie lähelle Pyhän Hengen pilkkaa. 

Kyllähän itsekin olin jotain viistoista nolla kun kysyin, mitä meidän k i r k k o m m e  opettaa jostain jutusta, ja minulle vastaa aivan täysijärkinen kirkkoherra olevansa paremmin semmoinen alatien körtti.  Kyllä kai minä neljännesvuosisadan mentyä käsitin mitä hän sanoi, mutta silloin, oiwau totisesti en.  Hän kyllä suuresti yliarvosti ihan tavallisen kansalaisen hengellisten ilmausten tuntemisen.

...........................

Mutta kun ongelma oli sekä lähettimessä etä vastaanottimessa, kai siinä viestistä tuli pelkkää sekamelskaa. Nyt kyllä näen miten humoristinen se(kin) tilanne aikanaan oli.  Eli aikansa kutakin.  Muttei jokun ilmauksen toistelu tee oletussukupuolisesta humoristia.

Siksi yrittäisin odotella että moderaattori arvioi meneekö hän liian pitkälle.

No niin, taas tuli kirjoitettua vaikka päätin niin että olkoon ainakin tämä ketju.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: Leena - 16.05.22 - klo:06:22 ---No niin, taas tuli kirjoitettua vaikka päätin niin että olkoon ainakin tämä ketju.

--- Lainaus päättyy ---

Kirjoitit ihan asiaa. Jostakin on mieleeni tarttunut saksankielinen viisaus: Alt zu viel ist ungesund - kaikki liiallinen on epäterveellistä. Se pätee varmaankin myös uskonnollisen sanaston - niin sanotun kaanaankielen - käyttöön. Pidän aamuhartauksiksi lainaamani Malmivaaran elävän arkisista sanonnoista, joita hän käyttää hengellisistä asioista puhuessaan: ...täytyy vain koettaa peittää sitä raukkaa omalla kunniallansa, astua sen puolesta kaikkien kantanastoja vastaan, ruveta itse samaan lätäkköön, mistä sen löysi.

Viisveisaaja:
Minustakin Leena ihan paras.

pena totasi hyvin, että liika liirumlaarun, siis uskonnollinen puhe ei aina ole enään hyvä juttu.

Luterilainen on hyvä tyyppi ja en ole koskaan huomannut, että hän ikävästi tai ehdon tahdoin olisi kirjoittanut ilkeästi kenestäkään, piikitellen kyllä ja se sopinee?

Monesti luterilainen on kannaustanut ja ollut ihan rakentava, vaikea ymmärtää tää jutuskelu hänestä, ei pitäisi, kun ihan ystävällinen piikikäs kaveri.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja - 24.05.22 - klo:19:14 ---Luterilainen on hyvä tyyppi ja en ole koskaan huomannut, että hän ikävästi tai ehdon tahdoin olisi kirjoittanut ilkeästi kenestäkään, piikitellen kyllä ja se sopinee?

--- Lainaus päättyy ---

Kenties luterilaisessa ärsyttää se, että hän käyttää samaa 'piikkiä' uudestaan ja uudestaan. Piikki tylsyy.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta