Kirjoittaja Aihe: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi  (Luettu 19629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« : 29.05.20 - klo:02:57 »
Kokeilen, ottaako aihe tulta tällä foorumilla. Olen jäsenenä eräällä toisella foorumilla, jolta kopioin otsikon suoraan. Siellä lienee keskimäärin hieman nuorempaa käyttäjäkuntaa, joten aihe on monelle siellä sangen omakohtaisesti ajankohtainen. Täällä ehkä on tyytyminen muistoihin?

Niiden ohessa sitä nyt voi täällä miettiä vaikka ajankohtaisia hävittäjähankintoja. Tai sitä, ettei Pohjanmaalla tätä nykyä ole varuskuntia  :icon_eek:. Tai Nato-jäsenyyttä. Tai miesten ja naisten yhteistupia. Itse olen todennut puolustusvoimien nettisivut sangen sekaviksi. Ehkä olisin palvelukseen liian tyhmä, tai/ts. liikaa ajatteleva?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #1 : 29.05.20 - klo:09:41 »
Hyvä, että kokeillaan. Ns alan miehenä en halua olla päältäpäsmäri. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #2 : 29.05.20 - klo:09:49 »
Lotan ja sotapoliisin lapsena hoidin oman osuuteni sotilaskodissa. En kehu mutta oli myös mukavaa siellä hengellisessä jaostossa kahvitella kastettavien ja konfirmoitujen poikien kanssa.

Pullapuolella vain käväisin, lippukentällä, kirkossa ja sotkun juhlasalissa oli paikkani.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #3 : 29.05.20 - klo:10:06 »

   Olen reservinvänrikki, yhden sotaharjoituksen läpikäynyt osittain, koska jouduin uupumuksen tilaan, exhaustioon lääkäritermein ja jouduin keskeyttämään.
   Kranaatinheitin oli aselajini kuten isällänikin. Oli, koska nyt olen nostoväessä jos sielläkään enää. Mikä lie nostoväen määritelmä. Ikäraja? Vai onko "nostoväkeä" nykyään ollenkaan?
Reservihän muodostuu työikäisistä?



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #4 : 29.05.20 - klo:10:31 »
Pullapuolella vain käväisin, lippukentällä, kirkossa ja sotkun juhlasalissa oli paikkani.

Hennalan sotilaskodissa ollaan oikeastaan aina kirkossa. Rakennus on venäläisen kasarmin kirkoksi tehty.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #5 : 29.05.20 - klo:11:38 »
Tänään on kv rauhanturvaajien päivä. Sinibaretit ja sivuaseitten kantajat ynnä tämän kovien konfliktien ajan soturit on muistettu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #6 : 29.05.20 - klo:11:51 »
Kiitosta ja kunniaa rauhanturvaajille !

https://www.youtube.com/watch?v=yEFk3yV7WQc

Yksi sukulaismies oli nuorena Kyproksella, selkkauksen aikana, oliko se 1960-luvulla
sekä erät tuttu mies Kärkölästä oli jo Suezilla.

Ei minun ansiotani ole, mutta tulipvat mieleen tänään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #7 : 29.05.20 - klo:12:25 »
Olen reservinvänrikki, yhden sotaharjoituksen läpikäynyt osittain, koska jouduin uupumuksen tilaan, exhaustioon lääkäritermein ja jouduin keskeyttämään. Kranaatinheitin oli aselajini kuten isällänikin.

Oli, koska nyt olen nostoväessä jos sielläkään enää. Mikä lie nostoväen määritelmä. Ikäraja? Vai onko "nostoväkeä" nykyään ollenkaan?
Reservihän muodostuu työikäisistä?
Palveluspaikkani oli vuonna 1978 Uudenmaan Rakuunapataljoona (UudRakP ) Lappeenrannassa. Sotilasarvoni on rakuuna. Sinikeltaiset kauluslaatat joukko-osastotunnuksina Ruotsin kuninkaan Fredrik I:n kruunatut monogrammit. Reservissä kertausharjoituksia.

Lappeenranta, Rakuunapäivät https://www.youtube.com/watch?v=SIuldEZv_nQ

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #8 : 29.05.20 - klo:13:34 »
^Kun päivän kynteli niin illalla kirveli, sanoi rakuuna. (Poimittu teekkarien vappulehdestä.)

Minulla ei ole aiheesta omia kokemuksia. Olen koettanut selvitelä systeemejä Puolustusvoimien verkkosivuilta, mutta ne ovat kovin sekavat tosiaan. En siis ymmärrä, missä vaiheessa se oikein määräytyy, kenestä koulutetaan mitäkin. Kuinka pitkään majoitutaan samojen heppujen kanssa, jne.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #9 : 29.05.20 - klo:14:26 »
Olin majurina 1.Erillisen Viestikomppanian päällikkönä Oulussa. Loppuvuosina esivalta määräsi minut kouluttamaan 53 oppilasta ao kurssilla alikersanteiksi. Kaakon-kulman prikaati lähetti muistini mukaan 5 radistia, siis Vekaranjärveltä tulivat oppilaat saamaan sissiradioaliupseerikoulutuksen. Piti matrikkelista katsoa, että minkä näköisen majurin kanssa asiat aina uuden kurssin tullessa sovimme.

 8-10 oppilasta lähetin Haminaan Reserviupseerikouluun, RUK lyhenteenä. Jostain syystä luku ei muistini mukaan ollut vakio. Olin niin vaatimaton :017:, että en pystynyt asiakirjoihin kirjoittamaan AuK/1,ErVK, siis aliupseerikoulu/1.ErVK, vaikka ihan hyvin olisin niin voinut tehdä. Käytimme koulun sijaan kurssi-sanaa.
Ymmärrän Öppiksen vaikeudet selvittää netin tietojen pohjalta asioita ihan tarkkaan. Asiat ovat sovitut, että iso järjestelmä pyörii. Niinhän tuleekin olla.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #10 : 29.05.20 - klo:21:21 »
Kranaatinheitin oli aselajini kuten isällänikin. Oli, koska nyt olen nostoväessä jos sielläkään enää. Mikä lie nostoväen määritelmä. Ikäraja? Vai onko "nostoväkeä" nykyään ollenkaan? Reservihän muodostuu työikäisistä?
Nykyisin nostoväkeä ei enää ole ollenkaan. Asevelvollisena kuulut reserviin 50- tai 60-vuotiaaksi saakka. Miehistöön kuuluva siirtyy varareserviin sen vuoden lopussa, kun hän täyttää 50 vuotta; upseerit ja aliupseerit ovat reservissä sen vuoden loppuun, kun he täyttävät 60 vuotta. Asevelvollisuus päättyy sen vuoden lopussa, jona asevelvollinen täyttää 60 vuotta.

Lähde

Asevelvollisuuslaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #11 : 30.05.20 - klo:11:41 »
^Kun päivän kynteli niin illalla kirveli, sanoi rakuuna. (Poimittu teekkarien vappulehdestä.)
"Vanha rakuuna kun naisen näkee päässä tärähtää, ja viisari värähtää" (Juha Vainio) https://www.youtube.com/watch?v=Y_cgZKOoCeQ

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #12 : 30.05.20 - klo:12:18 »
Olen ollut perustajäjäsen ja nimen antaja Nostoväkinäyttämölle Lahdessa.

Olimme harrastajateatteri, joka kaupallista ja kunnallista laitosteatteria vierataen etsimme puhuttelevaa nimeä.

Olimme ensi Ruolan viemäri, kokoontumistilan mukaa eräässä Ruolan kaupunginosa kellarissa jossa talon iso viemäriputki piti pulputustaan.

Nimiehdotukseni voitti äänestyksen. ' Nostoväki on se sakki jota tarvitaan kun kaikki muut ovat kaatuneet'.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2014/06/kaksi-suomalaisvaikuttajaa

Linkin loppuosa koskee erästä muuta paikkakuntamme kuttuurihenkilöä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #13 : 30.05.20 - klo:13:46 »

Mä olin enste jääkärikoulutuksessa öö ei muistu paikka mieleen, mutta jossain satakunnassa taisi olla Säkylä.
Jääkäri kuulemma metsän nopein peto. Heh heh.

Sitten olin rantapyssyä latailemassa Hangossa.

Täytyy tehdä kunniaa Majurille.
Itse en edes saunamajurina.
Majurina sitä on jo pitänyt jotakin tehdä saavuuttaaksen noi prinsselit laattoihin.

Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi
« Vastaus #14 : 30.05.20 - klo:13:58 »
Viisveisaaja hei, jokainen terve ylioppilas oli v 1964 oikeutettu pyrkimään sotaväessä upseerin uralle. Se oli silloin halpa-arvoinen ammatti, mutta minulle sotainvalidin poikana passasi hyvin. Minulla ei ollut sellaista kunnianhimoa, että olisin ihan ylös halunnut pyrkiä. Kankaalan hoito oli jo siirtynyt minulle käytännön töitten osalta. Piti ottaa sellainen loppukiri, että palvelukseni viimeisenä vuotena sain evlutin limaskit Pohjois-Hämeessä Viestivarikossa.

Saunamajurin lisäksi on vielä olemassa tampuurimajuri. Jotenkin muistelen, että tämän tietämisellä olisi voitettu tietokilpailukin.