Kirjoittaja Aihe: Sananvapauden ritarit  (Luettu 4640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Sananvapauden ritarit
« : 10.09.08 - klo:20:21 »
Kyllä anonyymejä nyt sorretaan! Johan alkoi rähinä, kun Julkisen sanan neuvoston (JSN) puheenjohtaja Pekka Hyvärinen toivoi ala-arvoisimman aineksen kitkemistä internetin keskustelupalstoilta ja suositteli omalla nimella kirjoittamista.

Mihin netissä tarvitaan nimimerkkiä? Etupäässä muiden haukkumiseen, omien ongelmien vatvomiseen, provoiluun ja sen sellaiseen.

Tiedotusvälineiden moderoiduille keskustelupalstoille kirjoittavien keskuudessa elää sitkeä käsitys, että moderointi olisi sensuuria. Sensuurista on kysymys silloin, jos halutaan estää vallanpitäjien asiallinen arvostelu.

Suomi on turhien keskustelupalstojen luvattu maa. Vuorovaikutteisuuden ja yhteisöllisyyden mantraa hoetaan ajattelematta lainkaan, onko niille joka paikassa todellista tarvetta.

Jokainen keskustelupalsta on tasan yhtä huono kuin sen keskustelijat keskimäärin.

Otteita MikroBitti-lehdestä/Kivioja

jUHOMA4

  • Vieras
Re: Sananvapauden ritarit
« Vastaus #1 : 10.09.08 - klo:20:30 »
Lainaus käyttäjältä: Lars Mikael
Kyllä anonyymejä nyt sorretaan! Johan alkoi rähinä, kun Julkisen sanan neuvoston (JSN) puheenjohtaja Pekka Hyvärinen toivoi ala-arvoisimman aineksen kitkemistä internetin keskustelupalstoilta ja suositteli omalla nimella kirjoittamista.

Mihin netissä tarvitaan nimimerkkiä? Etupäässä muiden haukkumiseen, omien ongelmien vatvomiseen, provoiluun ja sen sellaiseen
Jokainen keskustelupalsta on tasan yhtä huono kuin sen keskustelijat keskimäärin.

Niinpä niin   :!:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #2 : 10.09.08 - klo:21:34 »
Mikä on nimimerkin ja kutsumanimen ero? Olen ollut Pena 70-luvun puolestavälistä lähtien, kun sain sen nimekseni Munkkivuoren koululaisilta. Sen verran tunnustan piiloutuvani sen taakse, että koen olevani jotenkin enemmän 'kuka tahansa' Penana.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #3 : 10.09.08 - klo:22:42 »
Nimimerkin käyttö suojelee nimimerkin käyttäjää. Internetissä voi mellastaa kuka tahansa, ja mellastaakin. En anna kotiavaimiani kenelle tahansa, joten en anna myöskään avaimia henkilöllisyyteeni kenelle tahansa. Suosittelen muitakin olemaan tarkkana kaikkien henkilötietojensa kanssa, sillä henkilöllisyysvarkaudet alkavat olla yleisempiä ja yleisempiä. Se, ettei todellisia tietojaan pidä kertoa kenelle tahansa, koskee todellakin myös muita kuin vain lapsia.

Tätä opetan työssäni lähes päivittäin:
http://www.tietoturvakoulu.fi/nuorten_netiketti.htm

Tosin tuntuu, että nykyisin nuoret osaavat jo olla varovaisia netissä, heidän vanhempansa ja isovanhempansa ovat luultavasti osaamattomampia. Toisaalta aikuiset kantavat itse varomattomuutensa seuraukset, joten he saavat myös arvoida riskinsä itse. Niin minäkin teen, ja siksi pyrin minimoimaan ongelmat ennalta.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #4 : 10.09.08 - klo:23:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Nimimerkin käyttö suojelee nimimerkin käyttäjää. Internetissä voi mellastaa kuka tahansa, ja mellastaakin. En anna kotiavaimiani kenelle tahansa, joten en anna myöskään avaimia henkilöllisyyteeni kenelle tahansa. Suosittelen muitakin olemaan tarkkana kaikkien henkilötietojensa kanssa, sillä henkilöllisyysvarkaudet alkavat olla yleisempiä ja yleisempiä. Se, ettei todellisia tietojaan pidä kertoa kenelle tahansa, koskee todellakin myös muita kuin vain lapsia.
... pyrin minimoimaan ongelmat ennalta.

Samaa mieltä.

nythän anonyyminä (ainakin lähes, terveiset taas ystävä-tarkkailijalle :-) ) koen voivani kirjoittaa vapaammin kuin jos kirjoittaisin nimelläni. Voin toki olla väärässä mutta ymmärtääkseni en kovasti provosoi tai pilkkaa muita joten tokkopa nimellä kirjoittaminen tyyliä kovasti muuttaisi? Mutta viestieni määrää se varmasti vähentäisi. Ja lisäksi voisinhan minä kommentoida nimelläni esim hengell kk-lehdessä mutta kynnys moiseen tuntuisi paljon suuremmalta.

Minulla ei ole edes facebook-sivullani omaa nimeäni enkä tiedä syytä miksi se pitäisi siellä olla. Jotkuthan laittavat sinne nimensä, koko syntymäaikansa jne joten identiteettivarkailla jne on monenlaista dataa saatavilla. Mutta koska olen kuitenkin tavallinen turhamainen kaduntallaaja niin linkedin:ssa olen koko nimelläni :-)

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #5 : 11.09.08 - klo:12:04 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Minulla ei ole edes facebook-sivullani omaa nimeäni enkä tiedä syytä miksi se pitäisi siellä olla. Jotkuthan laittavat sinne nimensä, koko syntymäaikansa jne joten identiteettivarkailla jne on monenlaista dataa saatavilla.


No mutta miksi ihmeessä ylipäätään olla koko facebookissa, jos ei halua sinne edes omaa nimeään laittaa? En ymmärrä, mihin tuloksiin voi päästä sillä, että tietää jonkun nimen ja syntymäajan. Nehän nyt voi halutessaan joku kaivaa vaikka kirkonkirjoista. Eihän facebookiin nyt todellakaan laiteta mitään henkilötunnusta tms. Ja siellä on myös toiminto, jolla voi rajata, ketä näkee mitäkin tietoja. Minulla esim. oman profiilin (nimen ja profiilikuvat) näkevät kaikki, mutta muut kuvat, yhteystiedot, syntymäpäivän, seinän, yms. henk.koht. tiedot näkevät vain kaverini. Ja itse saan päättää keitä ihmisiä kavereina pidän. Mielestäni facebookin näkminen henkilötietojen uhkana on aika kaukaa haettua.

Lars Mikael

  • Vieras
Sananvapaudesta
« Vastaus #6 : 11.09.08 - klo:15:24 »
Jokaisella asialla on puolensa. Sananvapautta voi asettua vastustamaan, jäävätä itsensä tai olla sananvapauden puolesta keskustelupalstoja arvioidessakin.
Minua on tällä foorumilla harmittanut lainatessani lehtikirjoitusta, kirjaa, Raamattua, tieteellistä artikkelia tai tutkimusta, kun se mielletään minun mielipiteekseni ja kannanotokseni. Jos lainaamani tai siteeraamani kohta ei miellytä toista foorumilla kirjoittajaa minä saan siitä "pyyhkeitä". Se ei ole enää sananvapautta.
Jatkan vielä lainaamalla Pasi Kiviojan tekstiä hänen esittämällään vinkkilistalla:
- Turhan toiston välttämiseksi lue ensin, mitä muut ovat kommentoineet
- Mikä on pointtisi? Pysy asiassa. Jos haluat mennä sivuraiteelle, avaa uusi keskustelu.
- Jos kritisoit, arvostele asiaa, älä henkilöä. (tässä asiassa olen itse ollut usein heikoilla ja joutunut haukutuksi)
- Suhtaudu maltillisesti muiden esittämään kritiikkiin, vaikka se olisi asiatontakin.
- Myös suurten tunnekuohujen keskellä kannattaa ensin hengitellä rauhassa, ennen kuin antaa näppäimistön laulaa.
- Älä takerru muiden kiroitus (kirjoitus) virheisiin, ellei aiheena ole oikeinkirjoitus.
- Älä HUUDA isoilla kirjaimilla. Vältä liikoja huuto- ja kysymysmerkkejä peräkkäin. (Vältä turhaa hymiöiden käyttöä tehostuskeinona, koska ne hallitsevat tekstiä ja vievät siltä usein merkityksen/oma lisäys).
- Vaikka esiintyisit nimimerkillä, kirjoita aina niin, että pystyt tarvittaessa seisomaan sanojesi takana. (monta kertaa tälläkin foorumilla "vaietaan kuoliaaksi", jos ei löydykään perusteluja mielipiteelle/oma lisäys).
- Lue kommenttisi uudelleen läpi, ennen kuin lähetät sen. Poista tarpeettomat loukkaukset.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #7 : 11.09.08 - klo:17:39 »
Lars Mikael: Jos ihmisillä on vaikeuksia nähdä, mikä osa kirjoituksistasi on lainaa, ja mikä omaa, kannattaisi ehkä merkitä lainaukset selkeämmin, niin että ne erottuisivat omista kommenteista, eikä syyttää lukijoita.

Lars Mikael

  • Vieras
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #8 : 11.09.08 - klo:20:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Lars Mikael: Jos ihmisillä on vaikeuksia nähdä, mikä osa kirjoituksistasi on lainaa, ja mikä omaa, kannattaisi ehkä merkitä lainaukset selkeämmin, niin että ne erottuisivat omista kommenteista, eikä syyttää lukijoita.

Niin olen aina pyrkinyt tekemäänkin - kuten edellä. En ainakaan itse tiedä toimineeni muutoin. Jos olen tehnyt sen, otan moitteesi vastaan nöyränä. Kiitos!

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #9 : 11.09.08 - klo:22:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Lars Mikael: Jos ihmisillä on vaikeuksia nähdä, mikä osa kirjoituksistasi on lainaa, ja mikä omaa, kannattaisi ehkä merkitä lainaukset selkeämmin, niin että ne erottuisivat omista kommenteista, eikä syyttää lukijoita.

Niin olen aina pyrkinyt tekemäänkin - kuten edellä. En ainakaan itse tiedä toimineeni muutoin. Jos olen tehnyt sen, otan moitteesi vastaan nöyränä. Kiitos!

En anna moitetta mutta toisenlaisen tavan siteerata. nämä on toki makuasioita mutta kun liian usein vain lukaisemme toisten viestejä niin jos lainattu teksti on samnalaisena kuin muukin kirjoitus niin välttämättä ei huomaa että mikä on lainattua ja mikä omaa.
Eli jaarittelun jälkeen tuo toinen tapa:
Lainaus käyttäjältä: "tähän quote-osaan editoidaan lainattavan nimi"
ja nyt lainattu teksti

Tai sitten lainattava teksti korostetaan esim italic-tyylillä.

Mutta nämä siis vain vähäisiä makuasioita ja tärkeämpää on se että kirjoittaa asiaa, kuten vaikkapa sinä LM.

jUHOMA4

  • Vieras
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #10 : 12.09.08 - klo:07:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
M koen olevani jotenkin enemmän 'kuka tahansa' Penana.
   

Penalla on itsetunto kohdallaan. Se on  OK.
Mutta tällä foorumilla vain "kuka tahansa" Pena.  :cry:
Olen lukenut suurinpiirtein kaikki viestisi, ainakin siitä ( lammas - kaali ) jutusta lähtien.  Hauskaahan se oli .   T.   jussi vain     :D

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Sananvapauden ritarit
« Vastaus #11 : 12.09.08 - klo:11:56 »
Minä en katso voivani esiintyä moderaattorina kuin lähes omalla nimelläni. Muut tiedot löytyy jäsenluettelosta. Siellä on myös kotisivut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi