Kirjoittaja Aihe: Nöyrät körtit  (Luettu 33323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #60 : 22.11.15 - klo:09:35 »
Vahvaa uskoa meiltä tuskin löytyy, eikä ainakaan sellaista että pystyisimme
täyttämään kanssaihmisten esittämät haasteet ja odotukset.
Kuuliaisuutta Jumalan edessä meiltä kysytään.


Olen tätä paljon miettinyt ja tuohon perään vaan joskus jää kuin vanhassa katekismuksesta kysymys, Mitä se on?

Toisten ihmisten toiveita emme kykene täyttämään. Eivätkä toiset meidän. Tästä piti hyvän luennon Lönnqvist viisausmies, professori kai siksi. Silloin puhuttiin psykiatriaan kohdistettuina toiveista.

Sitä kyllä yhä ajattelen ja mietiskelen, että saattaisiko Jumala myös tahtoa että pitäisimme huolta toisistamme täällä. Jos emme tyydytä jokaista toivetta niin ehkei se nyt niin mitään, mutta on vakavia tarpeita joista löytyy sisältöä käskyistä aika johdonmukaisesti, ei pitäisi tappaa, varastaa, sotkea kenenkään avioliittoa, puhua perättömyyksiä ja kateuttaan sopii hieman hillitä.

Usein viha, vaikeasti anteeksiannetut loukkaukset ja kateus johtavat siihen että me toimimme tuhoisasti täällä muita ihmisiä kohtaan. Tai emme ainakaan hyvin.
Tiedä antavatko ne kolme ensimmäistä käskyä jotakin apua viiden seuraavan noudattamiseen?

 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #61 : 22.11.15 - klo:17:15 »
Leena, hyvin sanoit tuossa, herättelit ajatuksia.

Kyllähän meitä kehotetaan kantamaan toistemme kuormia, rukoilemaan toistemme
puolesta, lähimmäisenrakkaudesta myös puhutaan.

Jumalan edessä elämme armon varassa. Silti Jumala rakastaa meitä, antaa synnit
anteeksi ja upottaa ne meren syvyyteen.

Mites ihmisten kesken?
Usein käy niin että syntejä kalastellaan, ei unohdeta, käsitellään kerta toisensa jälkeen,
tätä ehkä myös vatvomiseksi kutsutaan...
Toki välillä on niin että kertaus on opintojen äiti...

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #62 : 23.11.15 - klo:19:31 »
Vahvaa uskoa meiltä tuskin löytyy, eikä ainakaan sellaista että pystyisimme
täyttämään kanssaihmisten esittämät haasteet ja odotukset.
Kuuliaisuutta Jumalan edessä meiltä kysytään.

En tiedä mitä kaikkea kysellään, mutta joskus, kun oon todennu, ei tästä mitään tuu ja en jaksa enään ees yrittää, niin tuntuu kuin alkaisi tulla toivoa ja tunne, että no ni nyt oot vihdoin tajunnu ja alkanut taas toivo toivottoman täyttää.

Iso on uskon salaisuus !!
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #63 : 24.11.15 - klo:07:30 »
Kuuliaisuus viittaa kuulemiseen ja kuuntelemiseen. 'Eikö sana kuulu?' Mikä ero on tottelevaisuudella ja kuuliaisuudella? Onko siinä kysymys samasta kuin lain kirjaimen ja hengen erossa? Jeesus moitti kirjanoppineita ulkokultaisiksi ja Pavali sanoi kirjaimen tuovan kuolemaa ja Hengen elämää. Onko kuuliaisuus Jumalalle siis sitä, että kuuntelee lain yksittäisten käskyjen ja kieltojen takaa kuuluvaa Jumalan hyvän tahdon ääntä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #64 : 24.11.15 - klo:10:54 »
Minulle tottelevaisuus on käskyn noudattamista halusipa tai ei. Kuuliaisuus perustuu vapaaehtoisuuteen ja sisältää hyväksymisen. Ehkä rakkaudenkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #65 : 24.11.15 - klo:21:55 »
Niinpä!
Tottelevaisuus lienee tosiaan enempi hetkellistä, tiettyyn tehtävään, asiaan, pyyntöön
liittyvää...
Kuuliaisuus jatkuva ja pysyvämpi olotila, asenne, valmius, herkkyys...toki vahvuuskin....

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #66 : 25.11.15 - klo:07:31 »
Kuuliaisuus jatkuva ja pysyvämpi olotila, asenne, valmius, herkkyys...toki vahvuuskin....

Eihän herkkyys heikkoutta olekaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #67 : 25.11.15 - klo:11:46 »
Aivan...   :eusa_angel:

Ihmisten keskuudessa lienee liian vähän näkeviä silmiä ja kuulevia korvia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #68 : 25.11.15 - klo:11:58 »
Kuuliaisuus viittaa kuulemiseen ja kuuntelemiseen. 'Eikö sana kuulu?' Mikä ero on tottelevaisuudella ja kuuliaisuudella?

Minun sanavarastossani noilla kahdella ei ole mitään eroa, ja "eikö sana kuulu?!" on se lause, jota äkäiset vanhemmat käyttävät, kun lapsi ei tottele.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #69 : 25.11.15 - klo:17:45 »
Minun sanavarastossani noilla kahdella ei ole mitään eroa, ja "eikö sana kuulu?!" on se lause, jota äkäiset vanhemmat käyttävät, kun lapsi ei tottele.

Kas, saavuin paikalle kirjoittaakseni nämä sanat, ne olivat jo kirjoitetut. Synonyymejä ne ovat, kuuliaisuus hieman vanhempi. Ja tuo eikö sana kuulu on täälläkin monesti kerrottu vanhempien kommentti... Jatkuu joskus että vai eikö se tehoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #70 : 12.12.15 - klo:04:59 »
Tämän otsikon jälkeen taitaa sopia kuin selitykseksi ja miksi ei anteekdipyynnöksikin tuo hitaasti hiipinyt körttien vierastus, lähes pelko. Minun oli kertaalleen saatava kertoa hieman  enemmän ensikosketuksesta herännäisyyteen. Loukkasi tai ei. Ja nyt aivan rehellisesti täällä olen monesti kirjoittanut körttiläisyyden ohittavan kristinuskon.

Ehkä ei minusta ole sitoutumaan mihinkään normistoon.

Vaikein oli tietenkin tuo täyslaidallinen siitä, kuinka Jumala ei johdata, ei ole kiinnostunut yksilöstä.  Ei muutoin, mutta se osui hyvin huonoon hetkeen.

Jollakin tavoin minulle on mahdotonta yliarvostaa myöskään herätysliikkeen suuria miehiä vaikka Pasvo Ruotsalaisen ilmeistä lahjakkuutta voin ihmisenä arvostaa ja ihailla. Sama koskee Laestadiusta tai Johannes Bäckiä, vaikka ajattelisinkin haluavani kuolla samoin kuin hän.

Jokaisessa liikkeessä on paljon minäitten ihailua ja oman kasvun arviointia juuri sen ryhmän normiston mukaan. Ja toisinaan ei jaksa ---- tai alkaa liiaksi ihmetellä, mitä Jumala mahtaa tuumia meidän kiihkeästä surullisuudestamme ja synnintuntoräpistelystämme, jos hän antaa suuren ja hyvän lahjan, jonka pohjalla lopulta toisinaan mietin, Hän tahtoisi ihmisen, joka tästä kuulee, olevan onnellinen!

Enkä takuulla pärjäisi evankelisten seurassa, koska ei minusta olisi pakottamaan itseäni siihenkään. Ei mihinkään.

Tietysti tuo uupumus saattaa vaikuttaa mutta ihmettelen. Joskus saattaa väsyttää niin, että on mahdotonta rakentaa enää tästäkin tehtävää, kuinka olla Jumalan kanssa jos Hän kerran ei minun kanssani ole, kun ammattina on synninsurija.

 Hyvä jos jaksaa edes joskus auttaa jotenkin noita pakolaisia, ja sielläkin täytyy todeta ettei tajua nitä tuo kivaa kivaa hihkuminen tarkoittaa ja kenellä on kivaa, kun se kohtelu toisinaan on niin tätimäistä, ja on ainut koko ryhmästä joka sanoo ettei niillä ainakaan ollut kivaa joita me opetettiin kun ne osasi jo ne talo koulu auto bussi joita jankattiin.

Mitä sitten, kun ei jaksa synninsurra? Tiedän litanian joka päättyy että .... Täytyy vain sairastaa. Mutta sepä ei toimi tässä. Tavoitteenaan on jälleen ponnistaa kohti sitä synninsurijahommaa.

Miksi?

Jos surettaa niin surettaa, ja kovasti hyvä olisi jos korjaisi rikkomansa, siis että surettaisi ja harmittaisi tarpeeksi. mutta siksi! itseisarvoa sillä ei ole enempää kuin jakauksen paikalla.








Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #71 : 03.01.16 - klo:17:21 »
Ohhoh!  Minä olen itseni kanssa samaa mieltä.

Se tapahtuu harvoin.


Synninsurulla on jokin tarkoitus, itseisarvoksi pakotettuna siitä on tullut yhdenlaiset pyhityksen portaat.  Tunnen siviilistä, tätä saittia täysin tuntemattoman muutaman henkilön, joita vilppi kyllä harmittaa, mutta ei niin paljoa että he korjaisivat aiheuttamansa sotkut. Ja itse kun ajattelen että kyky kokea syyllisyyttä on annettu sen tähden!

Juttelin pitkään hyvän entisen työkaverin kanssa kun soitti, ja paljon näitä siksi mietinkin.

Heitä hävettää, käsitänhän minä, mutta en saa aikuisia ihmisiä tajuamaan, että tuo primitiivisempi tunne usein huojentuu siinä samalla kun he ovat sen edessä levollisia että kehtaavat myöntää erehtyneensä, rikkoneensa ja olevansa siinä ihan tavallisia ihmisiä.

Toisaalta käsitettävä on että joku ottaa siitä astalon talteen lyödäkseen:  Mutta kun itsekin tunnustit että erehdyit  silloinkin!  Siihen ei voi kuin äkkinäinen mykistyä!  Kuinka joku tohtii toimia noin?  Siinä pitää kai sanoa että esittäisi vastakysymyksen:  Ja sinäkö et? Puhutko nyt totta? Eikö sinua hävetä valehdella?

Minä palaan siihen, missä jäin mietteisiin, eli jankunjankunsuru.   Masennukseen taipuvainen suree silloinkin, kun armahduksen ilo saattaisi hieman helpottaa oloa. Saattaisi. Trauman kokeneelle ikivanha perusapu on tietoisuus siitä, että traumalla on myös todistaja:  Jumala näkee. Sitä kohti kulkeminen auttaa myös antamaan anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 03.01.16 - klo:17:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #72 : 03.01.16 - klo:17:32 »
Nöyrä ottaa kiitollisena lahjan vastaan! On ylpeyttä kääntää sille selkänsä, mitä Jumala hyvyydessään antoi koko maailmalle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #73 : 29.04.16 - klo:19:54 »
Olen nöyrin körtti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #74 : 29.04.16 - klo:21:05 »
Minä olen ehkä toiseksi nöyrin, armoa.