Kirjoittaja Aihe: Nöyrät körtit  (Luettu 33312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #45 : 17.11.15 - klo:01:23 »
Ottamatta kantaa siihen, onko kristillinen kirkko nyt juutalaisten lisäksi tai sijasta Jumalan lauma, tarkoitukseni on sanoa, että armossa on muusta kysymys kuin pelkästä tuomitun armahduksesta.

Vakavasti sanoisin että eiköhän olisi syytä ottaa. Pidän kunnioitettavana yleissivistyksenä sellaisen hyvin vanhan ja laajan materiaalin tutkiskelua ja omaksumista,  joka on muinaisjäänne ja aikanaan monin tavoin peräti pitänyt samaan uskovan jopa diasporassa yhteenkuuluvana, mutta minusta oli pahasti vedätystä väittää että Raamattu merkitsee jotakin peräti yksittäisille sitä tutkiville ihmisille 2000-luvulla jos välillä toteaa että ei, ja toisen kerran muuta.

No, eipä körtti sitä väitäkään.

Mikäli, kuten tässä, käsitellään armo-käsitettä, se koskee tietenkin myös ihmisten keskinäisiä välejä. Tieto siitä että tänään rikottu on ennen unta annettu anteeksi ja aamu aloitetaan kuin mennyttä ei olisi tapahtunut oli lapselle juuri armollisessa ilmapiirissä varttumista.

Siihen ei vain ole aihetta sotkea jumalia jos teksti ei ole tämän päivän lukijaa varten. Tunnustan kyllä kaipaavani ajoittain ryhmää, joka vakuutti toisin, mutta en taitaisi uskoa enää kuitenkaan. Ajattelisin että niin niin mutta ne körtit kyllä...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #46 : 17.11.15 - klo:01:35 »
Olisi ihana olla ihan oikea körtti, joka on nöyrä Jumalan edessä. Kaipaan sitä suuresti. Mutta ehkä ranskankielisenä ylettyisin körtin kaiman tasolle: camisard. https://en.wikipedia.org/wiki/Camisard

Tutkin tuon camisardin sillä täällä on lohtu kireässä. Olisiko Suomessa camisardeja? Mutta vielä mieluummin olisin kristitty. Niin pitkälle ei ole Herra armahtanut. No, eipä ole luvannutkaan.

« Viimeksi muokattu: 17.11.15 - klo:01:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #47 : 17.11.15 - klo:02:07 »
Mikä sitten on aitoa katumusta? Pitääkö ryömiä polvillaan tuomiokirkon rappuset?

Kyllä sSiionin Virret riittävät. Ja että on oikea körtti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #48 : 17.11.15 - klo:02:14 »
Nöyryys ei ole lain alle pelossa alistumista.

Nöyryys on rakkauden aikaansaama rehellisyys, Jumalan ja ihmisten edessä.

Kristus tuli täyttämään lain. Krititty ei ole lain , vaan armon alla. Jumala on rakkaus.

Kristinusko ei ole alistava uskonto, joku muu on.


Paitsi että foorumilta erottamista on hyvä vähän pelätä.

Paitsi että tuosta toisesta lauseesta en muuta ymmärrä kuin että hienoja sanoja on peräjälkeen ja monta.

Paitsi mitä nyt hädissään on viisasta varoa alatien körttiä, hän kertoo sen piittaamatta toisen hädästä ihan suvereenisti. Mutta hän onkin nöyrä körtti.

Paitsi että kristityt ovat erinomaisen alistavia toinen toistaan kohtaan ja maailmallehan harvempi viitsii edes sylkäistä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #49 : 17.11.15 - klo:08:12 »
Tutkin tuon camisardin sillä täällä on lohtu kireässä. Olisiko Suomessa camisardeja? Mutta vielä mieluummin olisin kristitty. Niin pitkälle ei ole Herra armahtanut. No, eipä ole luvannutkaan.

Hugenotteja oli joskus Ahvenanmaalla, muttei tietääkseni camisardeja. Historiallinen liike. Ei taida enää olla niitä missään, kun protestantit ja katolilaiset ovat lakanneet tappamasta toisiaan. Jos lähestymme kaikki sitä kristillisyyttä. Ihanaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #50 : 17.11.15 - klo:11:45 »
Hugenotteja oli joskus Ahvenanmaalla, muttei tietääkseni camisardeja. Historiallinen liike. Ei taida enää olla niitä missään, kun protestantit ja katolilaiset ovat lakanneet tappamasta toisiaan. Jos lähestymme kaikki sitä kristillisyyttä. Ihanaa.

Sen näkee sitten tulevina päivinä.

Minä kuitenkin kirjoitan nyt tänne että olen pahoillani. On tietysti totta, että toivoisin takaisin ajan jona uskoin että Raamattu on Jumalan puhetta ihmiselle, ja luin sitä aivan itsekkäistä syistä, ja sitten myöhemmin vasta kurmootettiin että semmoinen on ylpeyttä että kuvittelisi Jumalan välittävän itsestänsä. Jumala ei ole niin pikkupiirteinen ja syntyy ihmisiä vahingossakin. Puhumattakaan siitä että Jumala puhuisi yksittäiselle ihmiselle jossain Raamatussa.,

Kuitenkin on vain yksittäisiä ihmisiä, lopulta. Jumala joko välittää heistä tai sitten Hän ei välitä. Raamattua joko saa lukea sen lupaukset omistaen. Tai sitten ei.

Ja vielä jotakin:  Olettaakseni on ihmisiä jotka alkavat tämmöisen puoli huvikseen. Minä en, olen tosissani. Mietin tietty sitäkin, minkä verran minun kannattaa uskoa ihmisiä. Voisin unohtaa kaikki uskoontulot ja uskostamenot, meditaatiot ja pelastusvarmuudet kuin epävarmuudet, pyhityksen portaat kuin kaikki tiet ja täysin piittaamatta siitä onko tämä nyt varmasti alatietä vain ainakin yrittää päästä entisiin takaisin, jättää ihmisten jaaritukset arvoonsa ja koettaa kuinka olisi, jos puhuisin Jumalalle suoraan.

« Viimeksi muokattu: 17.11.15 - klo:11:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #51 : 17.11.15 - klo:11:55 »
Hugenotteja oli joskus Ahvenanmaalla, muttei tietääkseni camisardeja. Historiallinen liike. Ei taida enää olla niitä missään, kun protestantit ja katolilaiset ovat lakanneet tappamasta toisiaan. Jos lähestymme kaikki sitä kristillisyyttä. Ihanaa.

Ei vain pidä mennä Waeltamaan Pyhiin muualle kuin Herättäjäjuhlille. Sinä saatat saada mennä, miehille sallitaan aina pikkuisen enemmän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #52 : 17.11.15 - klo:16:30 »
Ei vain pidä mennä Waeltamaan Pyhiin muualle kuin Herättäjäjuhlille. Sinä saatat saada mennä, miehille sallitaan aina pikkuisen enemmän.

Viime vuonna Herättäjäjuhlat olivat minulle hieno kokemus. Tänä vuonna olen käynyt vain yhdessä paikassa, eräässä musliimitapahtumassa, johon olin kutsuttu puhujaksi. Puhuin itkusta ja rintaa lyömisestä Raamatussa. Oli mielenkiintoista seurata niiden rituaali-itkua ja rintaalyömista Huseinin kuoleman muistoksi.
Varmaan tekisi hyvää minunkin välillä itkeä ja lyödä rintaa. Jos auttaisi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #53 : 17.11.15 - klo:16:34 »
Oli mielenkiintoista seurata niiden rituaali-itkua ja rintaalyömista Huseinin kuoleman muistoksi.
Varmaan tekisi hyvää minunkin välillä itkeä ja lyödä rintaa. Jos auttaisi.

Menee nöyryydestä ohi, mutta oletko tutustunut karjalaisiin itkuvirsiin? Nehän olivat omanlaistaan rituaali-itkua myös. Pidin aikoinaan koulussa itkuvirsistä esitelmää, ja olimme tikahtua nauruun, jonka ulkoinen ilmenemismuoto ei juuri itkusta eronnut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #54 : 17.11.15 - klo:16:40 »
Menee nöyryydestä ohi, mutta oletko tutustunut karjalaisiin itkuvirsiin? Nehän olivat omanlaistaan rituaali-itkua myös. Pidin aikoinaan koulussa itkuvirsistä esitelmää, ja olimme tikahtua nauruun, jonka ulkoinen ilmenemismuoto ei juuri itkusta eronnut.

Kun liikuin Turun yliopiston uskontotieteenlaitoksella oli kyllä joskus puhetta itkuvirsistä. Olen usein ajatellut Suomen kulttuurin lähestyvän raamatullista, jossa on sentään valitusvirsiä. Onko itkuvirsi nöyryyden ilmaisu, en tiedä. Ei ole mielestäni nöyrä aina valittaa, ainakaan puolison kuullen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #55 : 17.11.15 - klo:19:21 »
Kun liikuin Turun yliopiston uskontotieteenlaitoksella oli kyllä joskus puhetta itkuvirsistä. Olen usein ajatellut Suomen kulttuurin lähestyvän raamatullista, jossa on sentään valitusvirsiä. Onko itkuvirsi nöyryyden ilmaisu, en tiedä. Ei ole mielestäni nöyrä aina valittaa, ainakaan puolison kuullen.

Itkuvirret on alunperin oma kulttuurinsa Karjalan ortodoksien keskuudessa. Myöhemmin sana on on saanut sivumerkityksiä. lisää löytyy https://fi.wikipedia.org/wiki/Itkuvirsi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #56 : 21.11.15 - klo:10:54 »
Jumala antaa armon niille jotka ovat omasta vapaasta tahdostaan päättäneet noudattaa niitä sääntöjä jotka Jumala on laatinut. Jumalan valtakunta on jossakin määrin verrattavissa Suomen Valtioon. Jos kansalainen ei noudata lakeja joita vallassa olevat ovat säätäneet niin heidät erotetaan yhteiskunnan normaalista elämästä sen ulkopuolelle (laitetaan vankilaan). Samoin on Jumalan Valtakunnassa. Jos kansalainen ei tahdo elää Jumalan itsensä asettamien sääntöjen mukaan niin Jumala erottaa hänet valtakuntansa muista kansalaisista, niin kuin Raamattu sanoo: "poista paha keskuudestasi" ja "heittää  äärimmäiseen pimeään", valtakuntansa rajojen ulkopuolelle. Siellä on paljon toisia samanlaisia joille oma tahto oli laki.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #57 : 21.11.15 - klo:16:22 »
Minkä kirjoitin, kirjoitin suhteestani uskoon.
Järkeä koetan käyttää kodin askareissa ja taloudessa .  Tunneminäni kohtaan kun olen yhteydessä Jumalaan ja taiteisiin.

Ja juuri siihen vastasín. Ihminen voi vatvoa ominaisuuksiaan loputtomiin.  Olen tällainen ja sillä perusteella.  No nyt taas minä tuollainen ja sen takia.  Se käy ajan mittaan hyvin raskaaksi, ja useimmiten juuri jos siihen vielä liittää Jumalankin.  Vaikka en voi sinun osaltasi ottaa kantaa tietenkään. 

 Muistan vanhan heiton: Terveyttä kaikille vuoteen 2000 - joka jatkui vaihtoehtoisesti joko "ja ikuinen elämä vuoteen 2010  tai osuvammin  "ja diagnoosi kaikille vuoteen 2010"

Jos siis, jos toisin ajoin muistan viisausrunon "kuka minä olen"  ja sen lopulta toteamuksen   ettei sillä ole mitään merkitystä, ainoastaan tällä on:  Sinun minä olen, Jumalani, silloin  on parempi oloni. Samoin toisin ajoin lohdutan itseäni viisausajatuksella siitä, kuinka mestarit, vaikka heidän taulunsa olivat hyvin kansoitettuja, eivät maalanneet ainuttakaan hahmoa, mitättömintäkään, tarkoittamatta sillä jotakin. Tai että eihän se sovi, hirveää ylpeyttä luulotella että Jumala piittaisi yksittäisistä ihmisistä joilla jo muutenkin on kaikki hyvin...    Palasi mieleeni jokin virsi: Tule kanssani, herra Jeesus.  Siinä pyydetään peräti samaa kuin pyytäisin mielelläni. 


Lopulta syvintä levollisuutta ja rauhaa sittenkin olen elänyt todeksi niinä Jumalalle kuulumisen ja siihen nojaamisen aikoina. Yleensä olen sitten joko saanut kuullakseni esitelmän kuinka väärin ajattelen tai mennyt tyhmyyksissäni kysymään - no, hädässä sen käsittää - ihmiseltä jotakin, ja kuullut ettei JUmala voi mitenkään minusata piitata, se on jotakin omituista johdatusoppia että jos onkin muuttanut väärälle kadulle tapahtuu sitä ja tätä hirveää ja siihenhän on täysin mahdotonta selittää, ettei ole koskaan ajatellut niin. 

Ajatus ihmisestä väleissä Jumalan kanssa ihan yksittäin ei mahdollisesti edusta herännäisyyttä, minulle on yksi ja sama mitä se edustaa. En minä tiedä kuka niin edes opetti lukuunottamatta Docensia, joka nyt ylipäänsä oli ensimmäinen jonka kristinuskon selityksestä sain selvää.  Sen vain tiedän etten ole kuin hyvin onneton muutoin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.15 - klo:16:32 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #58 : 21.11.15 - klo:16:43 »
Jumala antaa armon niille jotka ovat omasta vapaasta tahdostaan päättäneet noudattaa niitä sääntöjä jotka Jumala on laatinut. Jumalan valtakunta on jossakin määrin verrattavissa Suomen Valtioon. Jos kansalainen ei noudata lakeja joita vallassa olevat ovat säätäneet niin heidät erotetaan yhteiskunnan normaalista elämästä sen ulkopuolelle (laitetaan vankilaan). Samoin on Jumalan Valtakunnassa. Jos kansalainen ei tahdo elää Jumalan itsensä asettamien sääntöjen mukaan niin Jumala erottaa hänet valtakuntansa muista kansalaisista, niin kuin Raamattu sanoo: "poista paha keskuudestasi" ja "heittää  äärimmäiseen pimeään", valtakuntansa rajojen ulkopuolelle. Siellä on paljon toisia samanlaisia joille oma tahto oli laki.

Tähän vastaisin, että ihmisen on ilmeisesti aika mahdotonta hyväksyä ketään armahdettavaksi.

Menepä kysymään minkä hyvänsä kirkkokunnan tai herätysliikkeen edustajalta, niin suuri tseeffi toteaa että kyllähän Jeesus Kristus, mutta...
a)  on sinun kuuluttava ainoaan oikeausjkoiseen kirkkoon
b) on sinun kuuluttava vielä oikeauskoisempaan kirkkoon
c) on sinbun tehtävä vapaantahdonratkaisu ja tultava uskoonb
d)  käytävä uskovien kasteella
e) luotettava pelastusvarmuuteen
f)  kuljettava alatietä


joista suuresta osasta siis sinun ei tarvitse ymmärtää mistä puhutaankaan.

Tämä vaikuttaa nyt vain ihmiselle ominaiselta tavalta ajatella. Mietin toisinaan onko mukana syvää vihaa. Sitä ei ainakaan saa noin vain mennä armahtamaan.  Tai jotain muuta mihin ihminen kykenee.  Se sai jo maan päällä liikaa elämän hyvyyksiä. Kitukoon nyt edes kiirastulessa.

Jumalan ajatukset ovat korkeampia kuin ihmisen, niin paljon ylempänä kuin taivas on maasta, enkä tämän enempää taida tähän osata vastata joten keskustelun jatkaminen saattaapi olla turhaa noista armon erhdoista. Välillä minä arvelen että syyslehti lepattaa vähän härnätäkseen eikä usko itsekään juttujaan...      :100:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #59 : 21.11.15 - klo:16:50 »
Vahvaa uskoa meiltä tuskin löytyy, eikä ainakaan sellaista että pystyisimme
täyttämään kanssaihmisten esittämät haasteet ja odotukset.
Kuuliaisuutta Jumalan edessä meiltä kysytään.