Kirjoittaja Aihe: Körteille Raamattu on Jumalan Sana  (Luettu 29455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #75 : 09.10.15 - klo:19:27 »
Viisautta tuo viimeinen lause.  On syytä sanoa selkeästi mitä tarkoittaa.

Minä koen siis yhteyttä kirkossa, etenkin ehtoollisen vietossa. Myös Herättäjäjuhlilla koen samaa, toki maallisemmin.
Raamattua en mene enää opiskelemaan piireihin, enkä kuuntele raamattuluentoja.
Olen lukenut itse kauan, mutta en oppiakseni ulkoa, vaan kuullakseni Paimenen ääntä.

Niinpä niin.

On niinkin, että tunteemme vaikuttavat toisinaan siihen, kuinka ymmärrämme ja varsinkin, ketä ymmärrämme. Jos joku on meille vastenmielinen, me emme ymmärrä sitten yhtään mitään hänen teksteistään tai sanoistaan.  Näin kerrottiin useimmissa kirjoissa viime talvena ihmisille tapahtuneen. Minä en ymmärrä sinua merkitsi itse asiassa:  Minä olen kyllä niin suuttunut että suorastaan vihaan sinua. Sen takia minä en edes yritä.... Kun puolestaan ihana ja hyvä Isän suoranainen lahja johti kerran oman uskovien joukkonsa tekemään ryhmäitsemurhan. Sai jotenkin ihmiset "ymmärtämään" itseään.

Tämä tosin riippuu hieman siitä kuinka paljossa annamme itse tunteillemme valtaa. Ja luonnollisesti sellaisesta, että joku on mielestämme meitä loukannut. Sellainen tilanne kyllä lukitsee kaiken ymmärryksen.   

Sitten on tilanteita, joissa tarkennusta todella tarvitaan. Täällä on itselleni sattunut varsin harvoin niin etten ole ymmärtänyt yhtään mitään. Silloin oli hyvä että en tuota henkilöä tuntenut. Tiesin itse että eipä pyyhkäise nyt tunteet hoksottimia nurin. Tavallisesti on niinpäin, että ymmärrän melkein kaiken mutta pelkään että käsitin jotain väärin. Hyvä tapa kirjoittaa lyhyesti on aika ajoin vienyt tekstin niin tiiviiksi että täytyy tarkentaa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.15 - klo:19:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #76 : 09.10.15 - klo:20:05 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Suomalaiset herätysliikkeet jo muodostavat varsin monta laumaa,  jotka nyt lähinnä purevat toisiaan vammoille, enkä pidä siitä.

Se mikä minua kiinnosti alusta saakka, on suhtautuminen siihen, ettei kuuluisi ainoaankaan näistä ryhmistä. Silloin menettää tärkeäksi katsotun "hengen yhteyden" ja "uskon matkatoverit".

Suurin osa ei kuulu. Ja ne, jotka kuuluvat, ovat omankin poppoon jäsenten kanssa eri mieltä. Kai sitä voi olla tilapäistä matkatoveruutta ties kenen kanssa.

Minut nyt on tietämättäni kastettu ja tietoisella valinnalla olen liittynyt takaisin Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon, ja täällä juttelen milloin juttelen, ollen enimmäkseen eri mieltä, ja muualla satunnaisesti, ja jotain kirjallisuutta luen. Siinähän sitä laumaa jo, ja matkatoveria. Yhteydestä en tiedä.

Ehkä kun minulla ei ole takanani historiaa minkään kovin kiinteän ryhmän jäsenenä, siis sellaista että se ryhmä olisi ollut itselleni tärkeä ja todella paljon antava, en oikein kykene ymmärtämään.

Mutta hvyä sentään, että arvelet juupaseipäsväittelyittemme johtuvan ymmärtämisen vaikeudesta. Tätä on käynyt muidenkin kanssa että niin kovasti haluaisin ymmärtää, että se vastapuolen korvissa kuulostaa väittelyltä.

Joskus opiskeluaikoina fysiikan harjoitusryhmässä en jotakin asiaa hiffannut, assistentti sitä rupesi minulle selittämään, ja yhtäkkiä, kesken selityksen, sanoin että joo nyt ymmärrän. Se oli fiksu assistentti, lopetti selittämisen siihen, vaikka alkuun vähän epäuskoiselta näyttikin. En nyt ollut ihan yhtä fiksu, mutta jospa nyt lopetan sitten.
« Viimeksi muokattu: 09.10.15 - klo:20:10 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #77 : 27.11.15 - klo:19:15 »
 :)
Sitten kun löydätte sen täydellisen porukan jonka sisällä ei ole eroja ja näkemyseroja, niin kertokaa mulle, niin pysyn kaukana siitä :)

Kristinuskon yksi ydin on kuitenkin yhteisöllisyys, Jeesus siitä jotain totesi, että siitä teidät tunnetaan, että teillä on yhteinen rakkaus tai jotenkin.
Puuh, mun ois aika kerrata Raamattu taas, onkohan tänä vuonna jäänyt tekemättä, joka vuosi luen sen kannesta kanteen, vaikka enajatuksella, mutta se nyt on tapa siinä missä tupakan poltto jollain toisella.

Tiedän, että körtti tai herännäisyys tai mikä nyt sit onkin porukka, niin on paljonkin eripuraa.
On suhtautumista seksuaalisesti erilaisiin kuin itse ja opillissti,vaikka koko sana opillisuus ei kai kuulu körteille?

Luonani kävi pari körttisuvun edustajaa ties monennessako polvessa ja he puistelivat päätään joillekkin asioille tässä liikkeessä.
Ja onhan se varmaan vaikeaa sopeutua itselleen uusiin tuuliin.
Kuitenkaan en ole onnekseni tavannut körttiä joka ei olisi silti yhteisöllinen. Ei kukaan näistä erilaisia tuntoja omaava ole ollut muuta kuin ilonen, että onpas erilaisuutta porukassamme.

Transit mies laulaja sanoi, että hän toivoo, että hänestä tulisi oppilaille ja muille mieleen vain hyväksyntää hymyilevä vanha ukko..
Ei se ole heikoutta, jättää tuomitsemiset ja vaatimukset toisten muuttumisesta ja synneistä parannusta huutamiset pois.. Kyllä jokaista painaa synnit muutenkin ja muuttuvat kun muuttuvat. Harva muuttuu hetkessä pyhimyseksi.



Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #78 : 28.11.15 - klo:09:54 »
:)
Sitten kun löydätte sen täydellisen porukan jonka sisällä ei ole eroja ja näkemyseroja, niin kertokaa mulle, niin pysyn kaukana siitä :)

:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #79 : 18.12.15 - klo:01:48 »
:)
Sitten kun löydätte sen täydellisen porukan jonka sisällä ei ole eroja ja näkemyseroja, niin kertokaa mulle, niin pysyn kaukana siitä :)

Kristinuskon yksi ydin on kuitenkin yhteisöllisyys, Jeesus siitä jotain totesi, että siitä teidät tunnetaan, että teillä on yhteinen rakkaus tai jotenkin.


Kuitenkaan en ole onnekseni tavannut körttiä joka ei olisi silti yhteisöllinen.

Juur jotain tännepäin. Toisille se on seurat ja sen jälkeen monta kupillista kahvia ja paljon puhetta. Ovat vaan olleet keveämmistä aiheista sitten.  Ihan hyvä.

Toisinaan jää paljon kysyttävää että kaipaan toisinaan myös lähtökohdiltaan hieman eri tavoin ajattelevia ihmisiä vain keskustelemaan. Enkä minä kiellä juomasta montaa kupillista kahvia siinä enkä, että puheenvuoro olisi valmisteltu. Meille saisi tulla mutta ei kukaan tule.  :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.