Kirjoittaja Aihe: Teodikean tutkimista  (Luettu 38741 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #90 : 06.11.14 - klo:13:08 »
Ajattelen näin. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Silloin meissä oleva kyky kärsiä on Häneltä. Hän puhalsi oman henkensäkin meihin, sen suuren rakkauden hengen. Jos osaa rakastaa, osaa myös kärsiä.

Tämä kuvaa Jumalaa, Jeesusta ja meitä ihmisiä. Syntiinlankeemus antaa mahdollisuuden myös olla kokematta näin.
Kun Jumala saa tulla ihmiseen, rakkaus antaa silmät sydämeen.

Voi sentään Riitta-mummi! Minä pidän tästä! :icon_biggrin: 
« Viimeksi muokattu: 06.11.14 - klo:13:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #91 : 06.11.14 - klo:13:12 »
   Hä!

Voisi luulla mutta koko sarja on ihan hyviä kirjoja paitsi että minusta theatres of the body oli lyhytversio theatres of the mindista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #92 : 06.11.14 - klo:13:21 »
Riitta-mummi tuolla edellä käänsi olevaisuussseikkaa ja toteentui uutta. Puhuu kyvystä kärsiä. Sitä sietää ajatella, minä kirjoitan sen ylös ja näytän Docensille, hän on  taas jostain  kirjahyllynsekoittamistuulellaan ja riitelee luullakseni Bultmannin kanssa.

Myös tuo jossa kärsimyksestä irtisanoudutaan oli ajatus! 

Ajattelen näin. Kärsimys ei jalosta ketään, yleensä se tekee ihmisistä entistä kenkumpia. Siksi pitää sitä vastaan tehdä vastarintaa ja kaikkensa poistamiseksi. Jossakin vaiheessa ollaan tilanteessa jossa on vastarinnasta luopumisen hetki, se koskee vain itseä ja vain itsessään tietää milloin. Aikaisemmin ei pidä. Tästä Eberhard ja Docens vaihtoivat viimeisiä kirjeitä ennen kuin Ebergard pidätettiin myös

 :026: Tääl Docens!

Minä en tapellut Rudolfin kans. Eberhardin kohtasin. Paheksun vääriä syytöksiä...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #93 : 06.11.14 - klo:13:24 »
 :026: Tääl Docens!

Widerstand und Ergebung! Ne maailman kärsimykselle vastarintaa teimme henkemme kaupalla. Omalle myös kunnes tuli hetki luopua. Ergebung vain Jumalan edessä Jumalalle.

Se ei ainoastaan paha ollut. Minua odotetaan.Minä tulen takaisin kyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #94 : 06.11.14 - klo:13:28 »


 Voisi luulla mutta koko sarja on ihan hyviä kirjoja paitsi että minusta theatres of the body oli lyhytversio theatres of the mindista.



   Tä!


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #95 : 06.11.14 - klo:13:31 »
   Tä!

Sinä olet suloinen, Pekka V! :054:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #96 : 06.11.14 - klo:17:28 »
Tykkään lukea Jerry Cottonia.
Sekin on oikein oivaa lukemista. Minä tykkään lukea (melkein) kaikkea. Tunnustan kirjallisen syntini: yhtään Päätalon ja Volter Kilven teosta en ole saanut luetuksi loppuun, ja muutama nykyaikainen sarjakuvateos on jäänyt lukematta.  Kaipaan edelleen lapsuuteni Teräsmies- ja Terämiehen poika -sarjakuvalehtiä (äiti heitti muutossa hellästi vaalimani kokoelman roskiin, voihan kryptoniitti).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #97 : 07.11.14 - klo:07:19 »
Sekin on oikein oivaa lukemista. Minä tykkään lukea (melkein) kaikkea. Tunnustan kirjallisen syntini: yhtään Päätalon ja Volter Kilven teosta en ole saanut luetuksi loppuun, ja muutama nykyaikainen sarjakuvateos on jäänyt lukematta.  Kaipaan edelleen lapsuuteni Teräsmies- ja Terämiehen poika -sarjakuvalehtiä (äiti heitti muutossa hellästi vaalimani kokoelman roskiin, voihan kryptoniitti).

 :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #98 : 07.11.14 - klo:08:33 »

   Väinö Riikkilän Salmikämpän pojat, Teodiikkeasta kirjoittaakseeni - hankkinut olen.
Olen urakoinut Alastalon, Päätalon, Proustin ja Joycen kolmen vuoden eläkekonseptini diskurssin agendalla ja sen puitteissa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #99 : 07.11.14 - klo:08:58 »
Väinö Riikkilän Pertsa ja Kilu -kirjat ovat klassikkoja. Asun heidän maisemissaan Karhulassa. Pitäisikö lukea kirjat uudestaan teodikean näkökulmasta?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #100 : 07.11.14 - klo:09:15 »
   
   Sinäkin Pena olet siinä iässä, jolloin miehen pitää tehdä, mikä miehen pitää tehdä. Ellet ole jo ohittanut?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #101 : 07.11.14 - klo:10:59 »
Meillä on kiljunta vähentynyt, mutta toinen lapsi Mököttää, toinen Luruttaa, a´la  Jalmari Finne.

Arjen teodikeaa  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #102 : 07.11.14 - klo:11:11 »
Väinö Riikkilän Pertsa ja Kilu -kirjat ovat klassikkoja. Asun heidän maisemissaan Karhulassa. Pitäisikö lukea kirjat uudestaan teodikean näkökulmasta?

Kaikki voidaan nyt käsitellä teodikeanäkökulmasta, kuten että nukuttaa ja väsyttää ja on vähäisesri kurkkukin kipeähkö, siis hyvin vähän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #103 : 07.11.14 - klo:22:04 »
   Väinö Riikkilän Salmikämpän pojat

Minulla on Lennart Vapaavuoren Salmikämpän pojat. Siinä ei tosin käsitellä teodikeaa muuta kuin ehkä ihan pikkuisen yhden pojan yksinäisessä pohdistelussa. Kirjoittaja oli kyllä pappi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #104 : 07.11.14 - klo:22:08 »
Kaikki arvostelevia perusteoksia. Kersat eivät kursaile puhuttelee syvästi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.