Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 15.  (Luettu 42157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #75 : 17.11.14 - klo:20:52 »



  Jumalanpalveluksen aikaan eilen sunnuntaina olin vielä junassa matkalla keskeiskaupunki Lapualle. Tuossa hiippakuntakaupungissa, johon herännäisyys saapui väkevästi vuonna 1838, osallistuin Herättäjän tilaisuuteen Lapuan kr. opistolla. Mukavalta tuntui olla ystäväkansan sylissä. :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #76 : 17.11.14 - klo:22:35 »
Niin on jäänyt vähiin kun matkasta on tullut perin mutkallinen. Pyhän Laurin kirkosta kyllä pidän paljon, nyt kaikki Tiksin messut pidetään siellä. Juna-bussi-yhdistelmä on aikataulullisesti sunnuntaisin kenkku.

On kyllä aivan rehellinen ikävä niin että jostakin kohtuumatkan päästä pitää etsiä joku kirkko. Harmin kappale! Pitääkö ostaa pappamopo?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #77 : 23.11.14 - klo:08:27 »
Meillä on Herättäjän kirkkopyhä, siis hommiin mars. (muuten wikipedia puhuu herännäisistä ja sana on ainakin minulle aivan outo)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #78 : 23.11.14 - klo:09:57 »
Jään tv:n tai radion varaan tänäänkin. En ole ehtinyt edes katsoa tuleeko telkkarista, ja mistä kirkosta radiossa. Vaan eihän sekään jumalanpalvelusta ratkaise..

Herännäialue, herännäiskeskustelu, niistä ilm. johdettu väärin herännäiset. Päättelin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #79 : 23.11.14 - klo:11:11 »
Hyvä radiosaarna ja hyvät rukouksetkin Juvalta. Kiitos rohkealle saarnanaiselle, kun otti esille yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden; nykyisen säästöpolitiikan esim. vanhusten hoidossa. Rukouksissa muistettiin mm. katulapsia ja hyväksikäytettyjä lapsia. Tällaista julistusta lisää sen iankaikisen oman navan ympärillä pyörimisen sijaan. Kannattaa kuunnella.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #80 : 23.11.14 - klo:12:09 »
No nythän minun piti vaikka taksilla lähteä ja kuinka kävi. Tähän täytyy ryhtyä valmistautumaan niin että ensi sunnuntaina menen kanssa. Tai johkin ehtooehtoolliselle ensin jonakin iltana arkena.

Voisiko joku viisausihminen selittää miksi lauantai on kalenterissa punaisella?  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #81 : 23.11.14 - klo:12:11 »
Meillä on Herättäjän kirkkopyhä, siis hommiin mars. (muuten wikipedia puhuu herännäisistä ja sana on ainakin minulle aivan outo)

Wiki puhuu paljon ennenkuulumatonta ja harvinaisen huonosti. Hyödyttää korjata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #82 : 23.11.14 - klo:13:03 »
Avasin tv:n 10.03 , mutta en kestänyt kuulla kuin minuutin. Avasin radion, ja kivasti kaikuvasta kirkosta tuli hyvinäänitetty palvelus. Kanttorilla oli hyvä sävelkorva, mutta erikoinen ääntäminen. Savolainen aksentti ?

Pappi osasi puhua, mutta sisältö ei nyt puhutellut yhtään, kun nämä ovat samoja mitä eduskunnastakin kuullaan. En kuullu saarnaa ihan loppuun, velvollisuus kutsui.  Kyllä asiat oli oikeita, mutta oliko jumalaa siellä lopussa ?.  Kuuntelen Areenan radiosta kun jaksan.
...
Lapset pitivät sellaisen "messun", kun eivät ole ihan terveitä, että tappeluhan siitä tuli. Me vanhemmat uuvumme nykylapsiin kun niitä ei ole " kasvatettu ! "
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #83 : 23.11.14 - klo:15:15 »
Meillä Samuli saarnasi kertakaikkiaan kiitettävästi ja perään oli seurat. Seuroihin oli ilmoitettu kolme puhujaa, mutta viisi puhetta kuulimme. Näin on käynyt viimeaikoina usein.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #84 : 23.11.14 - klo:16:12 »

   Oli hyvä veisata Samulin lähellä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #85 : 23.11.14 - klo:17:05 »
Kymin kirkossakin oli hyvä saarna. Vaikea aihe oli ajateltu rohkeasti pohjia myöten ja puettu selkeään ja ymmärrettävään muotoon.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #86 : 25.11.14 - klo:09:34 »
Jos oli Tuomiosunnuntai, siitä on varmasti vaikeaa puhua tässä kulttuurissa. Hemmoteltu lapsi ei hyväksy rajoja. Totesin kun Docensin runoja tutkin ettei hän koskaan puhu kadotuksesta. Ei tosin tavattomasti tuonpuoleisesta muutenkaan.  Hänen ajattelussaan kärsimyksen keskellä ei käännytä pois pahuudesta vaan kohti hyvyyttä. Mutta hän voi hirveän huonosti moneen kertaan joten metanoian uusi sisältö alkoi yhä lisääntyvässä määrin poiketa pietismin parannuksenteosta ja katumuksesta. Hän nyt ei järin arvostanut pietismiä muutenkaan.

Ne ovat hienoja. Pidän rehellisestä sanomisesta: Jumala, Sinä joka rankaiset synnin, ja annat sen mielelläsi anteeksi. Jokin toipuminen vain siten että "minä ojennan käteni ja rukoilen, ja minä pääsen tietämään uutta...  Kiitoksen kautta ja katumuksen kautta mennyt palaa luoksesi kuin elävin osa elämääsi. Se tyrmistyttää minut.
« Viimeksi muokattu: 25.11.14 - klo:09:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #87 : 25.11.14 - klo:11:11 »
Jos oli Tuomiosunnuntai, siitä on varmasti vaikeaa puhua tässä kulttuurissa. Hemmoteltu lapsi ei hyväksy rajoja.

Onko tämä kulttuurimme 'hemmoteltu lapsi'? Et kai niin tarkoittanut, mutta voi se ollakin. Ainakin se näyttää noita 'rajattomia' tuottavan. Koululaitoksessakin erehdytään helposti hemmottelemaan oppimisvaikeuksia omaavia oppilaita pelkillä helpotuksilla ja vapautuksilla sen sijaan, että kannustettaisiin selättämään vastuksensa 'ylimääräisellä' työllä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #88 : 26.11.14 - klo:10:38 »
Onko tämä kulttuurimme 'hemmoteltu lapsi'? Et kai niin tarkoittanut, mutta voi se ollakin. Ainakin se näyttää noita 'rajattomia' tuottavan. Koululaitoksessakin erehdytään helposti hemmottelemaan oppimisvaikeuksia omaavia oppilaita pelkillä helpotuksilla ja vapautuksilla sen sijaan, että kannustettaisiin selättämään vastuksensa 'ylimääräisellä' työllä.

Kyllä minä ajattelin. Ihmisen on vaikea ellei sietämätön kuulla että Jumala saattaisi olla vihainen ja haluta vetää ihmisen tekemisistään tilille. Postmodernismi loi kuvitelman triljoonista varianteista jotka on kaikki tavallaan  siis sillee niiku oikein. Oikeinko? Jos ajatellaan ihmisen itsekkyyttä, vallanhalua, kateutta ja kokonaisten kansojen sortamista niin sitähän pitää vain ymmärtää. Juuri tuossa ajetaan ojaan kasvatuksellisesti, siis ajatellaan että ymmärryksen jälkeen voidaan luopua leikistä ja jättää juuri tuolla tavoin ponnistelu sikseen.

Pidän Docensin Jumalasta joka "rankaisee synnin ja antaa sen mielellään anteeksi".  Hän toimii kuin viisas kasvattaja joka ei vaadi oppimisvaikeuksista kärsivää lasta huutaen räyhäten osaamaan sama kuin vaikeudettomat, vaan juuri noin kannustaa samastumaan ponnistelevaan ja sisukkaaseen puoleen joka tekee parhaansa niillä edellytyksillä joita syntymässä sai. Ja siten kasvaa aikuiseen generatiivisuuteen lamaannuksrn asemesta. Tämä on Erik H Eriksonilta.

Pidän ajatuksesta jonka mukaan "näin tullaan ihmiseksi ja näin tullaan kristityksi" että oivalletaan Jumalan kärsivän maailmassa maailman tähden, ja katseenme kiinnittyy siihen emmekä enää pidä melua omista vaikeuksistamme. Vaikka minun on tavallaan liian helppoa puhua. Vaikeuksista huolimatta kaikki on aina ratkennut hyvin päin.  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #89 : 26.11.14 - klo:12:04 »
Keravan kirkossa oli tuomiosunnuntaina keskitytty pohtimaan kristittyjen erilaisuutta ja sitä, ettemme me tuomitsisi toisiamme erilaisuuden perusteella. Oli myös monenlaista musiikkia ja virsiä; kevyempää hengellistä ja vanhoja tuomiopäivän virsiä.

Yksi Keravan papeista soitti loppusoittona pasuunaa urkusäestykellä. Oli kaunis kappale. Ei kuulostanut tuomiopäivän pasuunalta.
Pyryharakka