Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 15.  (Luettu 41837 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #120 : 21.12.14 - klo:14:26 »
Kiva, että kirjoitatte Oulun kotikirkostani. En itse laula enkä veisaa, mutta kuuntelen ja kävelen eteen saamaan sakramenttini.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #121 : 21.12.14 - klo:17:12 »
Olemme lupautuneet avustajiksi jouluyön jumalanpalvelukseen, kun pastori soitti ja pyysi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #122 : 21.12.14 - klo:21:15 »
Eilisissä kauneimmissa joululaiuluissa lähetyssihteeri mainosti, että jouluyön messussa on pop up -kuoro. Pitää esitellä jouluvieraalle, joka on kokenut kirkkokuorolainen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #123 : 22.12.14 - klo:00:00 »
Meillä Porvoossa on jouluaamun jumalanpalvelus vanhaa perinnettä noudattaen klo 6. Se televisioidaan, mutta ei suorana, vaan - horribile dictu - klo 10.

Kyseessähän on Ruotsin kirkon ikivanha julotta eli joulupäivän varhaisaamun jumalanpalvelus. "Otta" tarkoittaa päivän varhaisinta työskentelyhetkeä. Alun perin julotta oli kai klo 4, mutta vuoden 1686 kirkkolaissa se säädettiin alkamaan klo 6.

Minulla on epäilys, että kyseessä on nimen omaan Ruotsin traditio, siis meidänkin traditiomme.

Joulunajan runsaas jumalanpalvelus- ja hartaustarjonnan vuoksi jouluaamun jumalanpalveluksen suosio on vähentynyt. Meillä on kuitenkin yleensä kirkko täynnä, oli televisiointia tai ei.

Mielestäni jumalanpalvelus pitäisi aina lähettä vain suorana. Teknisesti se on täysin mahdollista. Se on samantapainen asia kuin satasen juoksu. "Olympialaisten sadan metrin loppukilpailu on klo 19. Näytämme sen urheiluruudussa klo 20.50.".

Kolminkertainen hyi-huuto veroradion ohjelmasuunnittelijoille!

Mt

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #124 : 22.12.14 - klo:14:35 »
Eilinen tv-saarna kosketti

http://areena.yle.fi/tv/2216551

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #125 : 24.12.14 - klo:14:30 »
Mietin aattohartauteen lähtemistä. Se alkaisi kello 17. Näinköhän kuitenkaan onnistuu tällä pakkasella? Sydämen käyttäytyminen pelottaa vaikka matka ei sinänsä kovin pitkä ole.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #126 : 24.12.14 - klo:18:18 »
Mietin aattohartauteen lähtemistä. Se alkaisi kello 17. Näinköhän kuitenkaan onnistuu tällä pakkasella? Sydämen käyttäytyminen pelottaa vaikka matka ei sinänsä kovin pitkä ole.

Kirkossa käyty ja onnistui. Väkeä ehkä vähän enemmän kuin 3/4 kirkollista. Eri asia, paljonko parvella oli. Saarna past. Reinikainen ja muut puheet khra "tuli kirkkoon mies ja lapsi" Nuutinen, virsien säestyksessä urut ja trumpetti sekä trumpetti myös yksinään ja pianon kanssa. Saarnassa sanottiin mm., että seimen olkien raoista näkyy jo risti. Kolehti Joulumaa keräykselle eli köyhille  :023: Nyt iltateelle  :icon_xmassmile:


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #127 : 24.12.14 - klo:21:13 »
 :039:
Hyvä juttu, myyrä, että pääsit joulumessuun!
Minä olen nyt lähdössä klo 22 alkavaan jouluyön messuun kotiseurakunnan kirkkoon
parin kilsan päähän...autolla lähden...on jo kaivettu esiin lumikinoksen alta ja narun päässä...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #128 : 24.12.14 - klo:21:19 »
Onneksi auto on katoksessa. Meidän kirkkomme alkaa klo 23.00 ja olemme hommissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #129 : 25.12.14 - klo:10:03 »
Olin kirkossa yöllä, ja mikä erikoista täyden kirkon kirkkoväen keski-ikä oli alle 30v eli meillä on toivoa. Se teki joulun. Kuusi puhdasta pikaria jäi ehtoollisen jälkeen eli he kävivät myös ehtoollisella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #130 : 25.12.14 - klo:10:44 »
Olin jouluyön messussa, jossa oli poikkeuksellisen vähän kirkkokansaa. Verottiko pakkanen? Vai vetikö takavuosina valtaherätysliikkeeseen kuulunut, nyt eläköitynyt, kirkkoherra oman väkensä paikalle. Nyt seurakunta oli näihin yömessuihin nähden vanhaa väkeä, tavallista kirkossakäyvää ikäluokkaa. Lapsia ei ollut yhtään ja nuoriakin lähinnä vanhempiensa kanssa.

Itse koin kuitenkin yhteisöllisyyttä. Pienemmillä paikkakunnilla ikänsä asuneet tuttavani eivät täman tunteen poikkeuksellisuutta ymmärrä, koska heillä on aina tutut ympärillään. Minun ystäväni asuvat joko toisella puolella kaupunkia tai ihan muualla. Nyt joulukirkossa oli muutamia naapuruston tuttuja, joiden kanssa oli mukava istua samaan penkkiin tai rupatella ruokajonossa. En siis ollut erillinen yksilö joukossa vaan osa porukkaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #131 : 25.12.14 - klo:11:20 »
Olin kirkossa yöllä, ja mikä erikoista täyden kirkon kirkkoväen keski-ikä oli alle 30v eli meillä on toivoa. Se teki joulun. Kuusi puhdasta pikaria jäi ehtoollisen jälkeen eli he kävivät myös ehtoollisella.

Nuoriso ja SeppoS liikkuvat öisin  :003:

En tiedä, paljonko täällä oli nuorisoa jouluyön messussa, joka alkoi klo 23. Olihan sitä nimittäin jonkin verran aattohartaudessakin. Yömessuja olisi kantakaupungin alueella ollut kolmessa kirkossa.

Joku tilastotieteilijä voisikin tutkia, onko kirkossakävijöiden ikärakenteessa eroja joulun aikaan aattohartauden, jouluyön messun ja aamukirkon välillä. Lisäksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella voisi selvittää, paljonko kirkossakävijöistä on muualta kotiseudullen tai muuten sukulaisiin tulleita. Voi olla, että ihmiset, jotka eivät juurikaan aikuisena enää käy kirkossa, käyvätkin kotiseudullaan jouluna muistelemassa lapsuudenkirkkojaan. Täällä varmaan käy paljon muualta joulunviettoon tulleita.

Itse en jaksa enää lähteä yöllisiin rientoihin. Sen verran vanha ja vaivainen olen  :icon_xmascool:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #132 : 25.12.14 - klo:13:10 »
Nuoriso ja SeppoS liikkuvat öisin  :003:

En tiedä, paljonko täällä oli nuorisoa jouluyön messussa, joka alkoi klo 23. Olihan sitä nimittäin jonkin verran aattohartaudessakin. Yömessuja olisi kantakaupungin alueella ollut kolmessa kirkossa.

Joku tilastotieteilijä voisikin tutkia, onko kirkossakävijöiden ikärakenteessa eroja joulun aikaan aattohartauden, jouluyön messun ja aamukirkon välillä. Lisäksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella voisi selvittää, paljonko kirkossakävijöistä on muualta kotiseudullen tai muuten sukulaisiin tulleita. Voi olla, että ihmiset, jotka eivät juurikaan aikuisena enää käy kirkossa, käyvätkin kotiseudullaan jouluna muistelemassa lapsuudenkirkkojaan. Täällä varmaan käy paljon muualta joulunviettoon tulleita.

Itse en jaksa enää lähteä yöllisiin rientoihin. Sen verran vanha ja vaivainen olen  :icon_xmascool:

Minusta on tärkeää, että kullekin viiteryhmälle löytyy mieluinen ajankohta. Lapsiperheiden joulu alkaa ihanasti jouluaaton hartaudella aaton iltapäivällä ja niissä on valtavasti perheitä. Yömessussa on oma tunnelmansa ja se sopii hyvin nuorisolle ja muille, jotka valvovat muutenkin myöhään.
Jouluaamun messu on perinteistä kiinnipitäville, jotka haluavat herätä varhain ja niille, jotka eivät vielä ole ehtineet nukkumaan. eli jokaiselle jotakin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #133 : 25.12.14 - klo:21:12 »
Aattohartaus oli oikein uskomaton Anttolan kirkossa. Kirkko on entinen Mikkelin, eli todel vanha, purettu ja rekipelein  siirretty  ja koottu uudelleen. Urutkin ovat varmaan siltä ajalta koska omituisia sävellajeja on, eli matalia.

Pappi saarnasi, todella, mitä Docens arvosti kovin kuten vaarikin, matteuksen jouluevankeliumista. Minä seisoin parvennurkas ja huomasin vain että oli  vähän outo tämä teksti, miten tässä nyt oli jotakin outoa...

Tänään vaari totesi että oli suurta säästyä seiminäytelmiltä, ja olinpa samaa mieltä. En kaivannut lapsikuoroakaan, jolla hän oli juuri jatkamassa,  eli meillä on jähmeähkö saarnamaku ja ilmeisen perinnöllinen siis. Oli huojentavaa huomata tämä. Kirkko oli täysi kuten aina tahi täpötäydempi tai sitten lähdimme myöhään menemään, on usein mahduttu istumaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #134 : 26.12.14 - klo:13:33 »
Täällä muuten on ollut aattona perhekirkko (klo 15) erikseen ja sitten aattohartaus (klo 17). Lisäksi tietenkin jouluyön ja jouluaamun messut. Naapurikaupunkiseurakuntien (samaa yhtymää) tilaisuudet päälle, niin on ollut varaa valita. Luultavasti jotkut on niin ronkeleita, että eivät kelpuuta joka kirkkorakennustakaan eikä kaikkia pappeja. Mulle kelpaa kaikki  :eusa_angel:  Tänään olisi vielä Kauneimmat joululaulut viho viimeisen kerran.

ps. paraskin puhuja kun en yleensä käy kirkossa  :-\