Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 15.  (Luettu 41781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Käytkö kirkossa osa 15.
« : 14.09.14 - klo:10:50 »
Siirryin onneksi telkkarin ääreen juuri kun piispa Esbjörn aloitti saarnan ekumeenisen jumalanpalveluksen taltioinnissa.
Saarna oli ihmisen silmistä, ihmisen kaipuusta, ihmisten erilaisuudesta ja Jumalan suuruudesta innoittuneena pidetty.

Myös tansanialaisten musikaaliset ja iloiset esiintyjät valloittivat.

Areena näyttää kun ehtii:
https://www.google.com/#q=Yle+Areena+jumalanpalvelus+14.9.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #1 : 14.09.14 - klo:10:56 »
Siirryin onneksi telkkarin ääreen juuri kun piispa Esbjörn aloitti saarnan ekumeenisen jumalanpalveluksen taltioinnissa.
Saarna oli ihmisen silmistä, ihmisen kaipuusta, ihmisten erilaisuudesta ja Jumalan suuruudesta innoittuneena pidetty.

Myös tansanialaisten musikaaliset ja iloiset esiintyjät valloittivat.

Areena näyttää kun ehtii:
https://www.google.com/#q=Yle+Areena+jumalanpalvelus+14.9.

Minä myös pidin. Valoisa ja iloinen jp. Tällaista Suomeenkin. Ruotsin kirkko on  :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #2 : 14.09.14 - klo:11:33 »
Minä myös pidin. Valoisa ja iloinen jp. Tällaista Suomeenkin. Ruotsin kirkko on  :023:

Käytit sanoja jotka minullekin nousivat tästä .  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #3 : 14.09.14 - klo:13:26 »
Kymin kirkossa oli maailmojen messu. Lauloimme näinkin:

Jesu ma bi sebu ana.
Nas ta dunia bi sebu ana.
Lakin Jesu ma bi sebu ana.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #4 : 14.09.14 - klo:17:04 »
Oli tosi mukavaa olla omassa messussa, kotokirkossa. Meillä vietettiin lähimmäisen sunnuntaita. Seurakunnassa toimivat vapaaehtoiset siunattiin ja messun jälkeen kaikki sai kahvia.  :eusa_angel:

Meillä on oikein mukavan oloinen, uusi kappalainen. Ihan meilikseen häntä kuuntelee.  :023:
Pyryharakka

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #5 : 18.09.14 - klo:21:22 »
Kävin monessakin kirkossa -turistina Italiassa. Vaatimattomissa pikkuseurakuntien kirkoissa ja komeammissa kaupunkien pääkirkoissa. Näkyi olevan niissä isoissa kirkoissa ahkera hengellinen elämä: rukoilijoita, ripittäytyjiä oli useita. Yhdessä sivulaivassa näytti olevan jonkinlainen ohjaamaton hartaushetki, ainakin kaikki nousivat yhtä aikaa seisomaan ja tekemään ristinmerkkejä, edessä ei ollut pappia. Niitä sivualttareille hiljentyneitä ja polvistuneita vähän kadehdinkin (syntitestissä yksi paheistani oli kateus), huoltensa ja murheittensa purkaminen näytti lohdulliselta. Lohtua kai hakivat myös ne sielunpaimenille ripittäytyneet.

Viehättävänä yksityiskohtana löysin näistä kirkoista tauluja, joissa oli valokuvat ja päivämäärät tänä vuonna kuolleista seurakuntalaisista, joissakin näytti olevan kirkon ilmoitustaululla meidän lehdessä julkaistuja kuolinilmoituksia vastaavia hautajaiskutsuja.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #6 : 19.09.14 - klo:12:50 »
Minun syntitestistä kateus jotenkin veti nollalinjaa mutta kadehdin minä Saukkista mutta en syvemmin kun kohta lähden Italiaan taas. Seppos hän olkoon onnellinen siellä voi! Voi voi!

Usein sivulaiva on jonkin turistiseurueen käytössä arvioin, me pidimme useasti messumme jossakin. Rooman Trasteveressa sijaitsee lempikirkkoni San Dorotea. Se aukio on varsin kaunis, hyvä paikka pikku proseccolle ennen tai jälkeen. Jotenkin toivoisin että minut hautaansiunattaisiin  juuri siellä mutta arvioin että kun en ole pitämässä puoliani ei tul mittä siit assiast  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #7 : 19.09.14 - klo:13:34 »
Kiinnostuin etsimään tietoja Pyhän Dorotean kirkosta. Se on rakennettu kahdesti uusiksi. Vanhin kirkko (1123) ei ollut lainkaan Dorotean, vaan pyhän Sylvesterin. Seuraavaan kirkkoon (1475) sijoitettiin Dorotean pyhäinjäännöksiä (vaikka kyseisen naisen olemassaolo onkin epätodennäköinen!). Kolmannen kirkon (1738) nimestä jäi sitten Sylvester pois. Kirkossa näyttäisi olevan kelpo urut.

http://it.wikipedia.org/wiki/Chiesa_di_Santa_Dorotea

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #8 : 19.09.14 - klo:15:39 »
Mua niin harmittaa, kun en ole koskaan päässyt käymään Roomassa.
Vatikaani ja kaikki se katolilaisuuden juuri, kaikkine Da Vinchin ja muiden maalareiden taideteosten näkeminen on ihan multa pois vielä.

Nähdä rooma ja kuolla on vielä pikkuista vailla.

Käytkö kirkossa? Sekö oli aihe täällä?
Eiks se oo pikkasen sama, kuin käytkö wessassa?
Tottahannyttoki körtit käy kirkossa.

Mikä kumma kuka ja käkikö tänne, nyt on ton katolilaisuuden tuonnut tän aiheen sekaan?
Tai no oppi Isämme Marthi oli katolilaisuuden körttikapinallinen, et tajuaahan tämän siksi.

Jotenkin hermostuttaa tai siis pikkasen sieppaa tää Italian ihannointi.
Onhan meillä Paavo, Paavo rakas oppi isämme joka on tuonut evankeliumin ihan kansan tajuttavasti meille.

Minusta Paavo etsi sitä oleellisinta kristinuskosta ja löysi sen seppä Hagmanin luota. Yksi meiltä puuttu ja se on se oleellisin.
Sitten Paavon painotukset onkin sen kohtaamisen jälkeen käyneet mullekkin ajatteluni kautta järkeen.
Hatuttaa vaan nää körttikihoista jotkut, kun eivät taas muusta tiedä kuin vallan halusta. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #9 : 19.09.14 - klo:22:26 »
Kirkko se on katolinenkin kirkko ja ekumeenisuus ja suvaitsevaisuus on ihan positiivinen asia. Minä olen käynyt Roomassa ja jopa sattumalta osunut messuun Pietarinkirkossa. Silti oma luterilaisuuteni ja körttiläisyyteni on sen verran vankalla pohjalla, ettei sitä hevillä horjuta katoliset menot. Samaan Jumalaan hekin uskovat, omalla tavallaan vain, joka heille sen kummemmin ihailematta suotakoon.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #10 : 21.09.14 - klo:11:05 »
Harmikseni en tänään jaksa vaikka olisi Herättäjän kirkkopyhä ollut lähimailla. En oikein tiedä mikä näin väsyttää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #11 : 21.09.14 - klo:11:12 »
Mua niin harmittaa, kun en ole koskaan päässyt käymään Roomassa.

Mikä kumma kuka ja käkikö tänne, nyt on ton katolilaisuuden tuonnut tän aiheen sekaan?
Tai no oppi Isämme Marthi oli katolilaisuuden körttikapinallinen, et tajuaahan tämän siksi.

Jotenkin hermostuttaa tai siis pikkasen sieppaa tää Italian ihannointi.
Onhan meillä Paavo, Paavo rakas oppi isämme joka on tuonut evankeliumin ihan kansan tajuttavasti meille.

Minusta Paavo etsi sitä oleellisinta kristinuskosta ja löysi sen seppä Hagmanin luota. Yksi meiltä puuttu ja se on se oleellisin.
Sitten Paavon painotukset onkin sen kohtaamisen jälkeen käyneet mullekkin ajatteluni kautta järkeen.

Älä suotta hattuunnu. Täällä oli joskus myös tarinoita eri kirkoista joissa oli käyty, mielestäni aivan kiinnostavia. Eikä minuakaan katolilainen pappi maan multiin siunaisi. Se muistamani mukaan on sakramentti, sitä ei jaella, kuten he nyt sanoo " erossa oleville veljille" . Sinne pitäisi roudata täältä pappi, saattoväki joten unelma jäänee  :003:  toteutumatta.  Sitten pitäisi tuhkat sirotella hippunen Tevereen, vähäsen Enäjärvelle ja koput vielä sinne mihinä kaiki kaverit on, eli Parikalle. Tulee kompleksikasta maahanpanoa.

Mutta en ole suuresti matkustellut, nuorempana tuli juostua Lapissa kaikki lomat, sitä nuorempana sitten kyllä.  Mutta mene pois ja katso Roomaa, sinne on kerätty tosi paljon kaunista roinetta. Itse en ole ollut kuvaamataitoihmisiä ennen, nyt kyllä!  

San Dorotean kirkko on pieni ja tumma sisältä, vaatimaton. Trasteverehan on edustanut köyhäinkaupunginosaa. Nyt on tietty trendikästä luukuttaa juuri siellä, mitä en sinänsä ihmettele, se on kaunis.  Hurja. Kiitos paljon Pena. Se on juuri tuo pieni nurkkakirkko.
« Viimeksi muokattu: 21.09.14 - klo:11:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #12 : 21.09.14 - klo:11:38 »
Minua kosketti, kun löysin Firenzen Pyhän Martin rukoushuoneen. Muistelen, että se oli renessanssin aikana diakonian keskus, jolle Michelangelo testamenttasi omaisuutensa.

http://it.wikipedia.org/wiki/Oratorio_dei_Buonomini_di_San_Martino

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #13 : 21.09.14 - klo:12:12 »
Jossakin Rooman kirkoista oli sivulaiva annettu tai jotain "sotaa käyvälle urhoolliselle Suomen kansalle". Tietävätpä turistit että on Suomi. Muutoin lahjoitusaika 1942 viitannee henkilöön jolta nyt en niin ottaisi vastaan pal mitään, eli Mussoliniin, hänen välinsä paavinistuimeen olivat sikäli kunnossa että julistutti roomalaiskatolilaisuuden Italian uskonnoksi ja sai siten paavin tukea.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Käytkö kirkossa osa 15.
« Vastaus #14 : 28.09.14 - klo:08:13 »
Olemme sopineet, että nyt mennään. Anna-Mari Kopo on kuulemisen väärti.

Klo 13 alkavat kehitysvammaisen kummitytön synttärit. Hänen asuinkumppaneitaan on aina useita mukana. Siinä sitä onkin elävää enoa ja pienelle paikalle pannaan meitä ns. terveitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)