Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 20  (Luettu 31610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #15 : 04.06.14 - klo:06:47 »
Opetuslapset pitivät kaikki yhtä
    ja rukoilivat lakkaamatta yhdessä
        joukkoonsa kuuluvien naisten sekä
            Jeesuksen äidin Marian ja Jeesuksen veljien kanssa.

        Ap. t. 1:14           

                      Alla dessa höll ihop under ständig bön,
                           tillsammans med några kvinnor,
                                Maria, Jesu mor, och hans bröder.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #16 : 04.06.14 - klo:07:11 »
Nyt ruotsalainen käännös tuntuu vähättelevän: 'några kvinnor' verrattuna suomalaiseen: 'joukkoonsa kuuluvat naiset'.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #17 : 04.06.14 - klo:10:32 »
Nyt ruotsalainen käännös tuntuu vähättelevän: 'några kvinnor' verrattuna suomalaiseen: 'joukkoonsa kuuluvat naiset'.

Mielenkiintoista.

Ap.t. 1:14

Raamattu 1933/38
Nämä kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa vaimojen kanssa ja Marian, Jeesuksen äidin, kanssa ja Jeesuksen veljien kanssa.

Biblia 1776
Nämät kaikki olivat yksimielisesti pysyväiset rukouksessa ja anomisessa, vaimoin kanssa ja Marian Jesuksen äidin ja hänen veljeinsä kanssa.

International standard
With one mind all of them kept devoting themselves to prayer, along with the women, including Mary the mother of Jesus, and his brothers.

Lutherbibel 1912
Diese alle waren stets beieinander einmütig mit Beten und Flehen samt den Weibern und Maria, der Mutter Jesus, und seinen Brüdern.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #18 : 04.06.14 - klo:12:35 »
Mielenkiintoista. Englannissa ja saksassa käytetään määrättyä muotoa, joka olisi ruotsiksi 'med de kvinnorna'.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #19 : 05.06.14 - klo:10:14 »
Kun Totuuden Henki tulee, 
hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden.
Hän ei näet puhu omissa nimissään,
vaan puhuu sen, minkä kuulee,
ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.

Joh. 16:13

Men när han kommer, sanningens ande,
skall han vägleda er med hela sanningen;
han skall inte tala av sig själv
utan förkunna det han hör
och låta er veta vad som kommer att ske.
           
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #20 : 05.06.14 - klo:16:55 »
Kiitos Päivän Tekstistä jälleen tänään.  :eusa_angel:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #21 : 06.06.14 - klo:07:49 »
  Herra on minun valoni ja apuni,                                      Herren är mitt ljus och min räddning,
       ketä minä pelkäisin?                                                        vem skulle jag frukta?
  Herra on minun elämäni turva,                                           Herren är ett värn för mitt liv,
      ketä siis säikkyisin?                                                        vem skulle jag bäva för?
                                                        Ps. 27:1
                                                                                         



Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #22 : 07.06.14 - klo:08:47 »
                   Helluntaiaatto

Tule, Pyhä Henki

Helluntain ajankohta määräytyy Apostolien teoissa (Ap. t. 2) kuvatusta Pyhän Hengen vuodattamisesta, joka tapahtui Kristuksen ylösnousemuksen jälkeisenä juutalaisten helluntaina. Juutalaiset viettävät helluntaijuhlaansa 50. päivänä pääsiäisestä. Juhlan suomenkielinen nimi on saatu ruotsin kielen ilmauksesta helig dag (= pyhä päivä). Monissa kielissä juhlan nimi pohjautuu kreikan sanaan pentekoste (= viideskymmenes).

Juutalaisten helluntai oli sadonkorjuun ja 100-luvulta jKr. myös lain saamisen juhla. Kristillisessä helluntaissa tulivat keskeisiksi aiheiksi Pyhän Hengen saaminen ja Hengen toiminta sekä alkuseurakunnan ja koko Kristuksen kirkon synty. Helluntaina toimitettiin ensimmäiset kristilliset kasteet. Varhaisessa kirkossa helluntai oli pääsiäisen ohella toinen vuoden kastepäivistä.

Helluntaiaattoon huipentuu helatorstaista alkava Pyhän Hengen odottaminen. Sen iltaan sopii juhlaan valmistava iltajumalanpalvelus tai iltarukous (vesper).

Helluntain raamatuntekstit puhuvat Pyhästä Hengestä lupauksena ja lahjana. Hänet on lähetetty meille puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Tässä Hengessä Kristus on kirkossaan jatkuvasti läsnä. Pyhä Henki liittää maailman kaikki kristityt Kristuksen kirkkoon, yhteen Herraan ja yhteen uskoon. Näin helluntain sanoma merkitsee vastakohtaa sille hajaannukselle, mikä on kuvattu kertomuksessa Babylonin tornista.

Ensimmäinen lukukappale

Jes. 59: 20-21

Siioniin Herra tulee vapauttajana,Jaakobin jälkeläisten luo lunastajana,kun he luopuvat rikkomuksistaan,sanoo Herra.
    Herra sanoo heille: ”Tämä on minun lupaukseni: ei väisty minun henkeni sinun yltäsi eikä katoa minun sanani, jonka olen suuhusi antanut, ei sinun suustasi, ei jälkeläistesi eikä sinun jälkeläistesi jälkeläisten suusta”, sanoo Herra, ”ei nyt eikä milloinkaan.”

Toinen lukukappale


Ap. t. 19: 1-6

Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia ja kysyi heiltä. ”Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?” ”Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä”, nämä vastasivat. ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” kysyi Paavali. He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Silloin Paavali sanoi: ”Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen.” Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Evankeliumi

Joh. 14: 8-17

Filippus sanoi Jeesukselle: ”Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä.”
    Jeesus vastasi:
    ”Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: ’Anna meidän nähdä Isä’? Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
    Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.
    Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.”
            
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #23 : 07.06.14 - klo:19:44 »
               Helluntaipäivä

Helluntain raamatuntekstit puhuvat Pyhästä Hengestä lupauksena ja lahjana. Hänet on lähetetty meille puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Tässä Hengessä Kristus on kirkossaan jatkuvasti läsnä. Pyhä Henki liittää maailman kaikki kristityt Kristuksen kirkkoon, yhteen Herraan ja yhteen uskoon. Näin helluntain sanoma merkitsee vastakohtaa sille hajaannukselle, mikä on kuvattu kertomuksessa Babylonin tornista.

Ensimmäinen lukukappale

Jer. 31: 31-34

”Tulee aika”, sanoo Herra, ”jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
    Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.”

Toinen lukukappale

Ap.t. 2: 1-13

Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
    Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: ”Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.”
    He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: ”Mitä tämä oikein on?” Mutta jotkut pilkkasivat: ”He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä.”

Evankeliumi

Joh. 14: 15-21

Jeesus sanoi:
    ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
    En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.”
                  
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #24 : 09.06.14 - klo:08:45 »
                                                Pietari sanoi:
                  "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen,
                                 jotta syntinne annettaisiin anteeksi.
                               Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen."

                                                Ap. t. 2:38

                                              Petrus svarade:
                         Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn,
                              så att ni får förlåtelse för era synder.
                              Då får ni den heliga anden som gåva.
                                             
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #25 : 10.06.14 - klo:08:37 »
Jeesus sanoi: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni,
ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä.
Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä."
                                                                               
Ingen kan komma till mig utan att Fadern
som har sänt mig drar honom,
och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.
                                                                                                                                        Joh. 6:44      
 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #26 : 10.06.14 - klo:08:37 »
Kanske drar han också henne.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #27 : 11.06.14 - klo:09:41 »
Jeesus sanoo: "Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä."

Sannerligen, jag säger er: den som tror har evigt liv.

Raamattu 1933/38
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

Biblia 1776
Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, hänellä on ijankaikkinen elämä.

Lutherbibel 1912
Wahrlich, wahrlich ich sage euch: Wer an mich glaubt, der hat das ewige Leben.
                                                                  Joh. 6:47      
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #28 : 12.06.14 - klo:10:18 »
Kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana,                                             Därför vill jag att ni skall förstå
         ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu."                                      att ingen som är fylld av Guds ande säger: Förbannelse över Jesus,
Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra",                                      och att ingen kan säga: Jesus är herre,
     muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.                                           om han inte är fylld av den heliga anden.
                                                                            1 Kor. 12:3
                                                                                              

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #29 : 13.06.14 - klo:07:25 »
                                            Armolahjoja on monenlaisia,
                                               mutta Henki on sama.
                                      Myös palvelutehtäviä on monenlaisia,
                                               mutta Herra on sama.

                                                  1 Kor. 12:4-5

                           Nådegåvorna är olika, men Anden densamma.
                                Tjänsterna är olika, men Herren densamme.
                             Verksamheterna är olika, men Gud är densamme,
                                    han som verkar i allt och överallt.
                                               1 Kor 12:4-6
                                            
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.