"Ihminen oli alkuansa kala. Kyllä sen on tunnustanut kapitalistinenkin tiedemies" Näin virkkoi alikersantti Lahtinen Väinö Linnan Tuntemattomassa Sotilaassa.
Monet tiedemiehet puhuvat reduktionismin puolesta, eli selittävä nuoli osoittaa aina alaspäin. Kun mennään aineen rakenteessa pienempiin mittayksiköihin, niin ne aina selittävät suurempien rakenteiden ominaisuudet. Cerniin rakennetulla uudella hiukkaskiihdyttimellä toivotaan päästävän selvittämään alkeishiukkasten entistä pienempien osasten fysiikkaa. En tiedä voisiko uutta hiukkaskiihdytintä kutsua reduktionismin katedraaliksi ;-)
Stuart Kauffman, kirjan "Pyhän keksiminen uudestaan" kirjoittaja, pyrkii todistamaan, että reduktionismi ei selitä elämän syntyä, koska elämän syntyminen olisi tällöin hyvin epätodennäköistä. Monimutkaisia molekyylejä ja lopulta soluja ei olisi voinut syntyä näin "lyhyessä" ajassa.
Kirjan takasivulta poimittu ote ehkä kiteyttää kirjan sanoman:
"Stuart Kauffmann ei pyri sijoittamaan "jumalaa" kylmään, elottomaan maailmankaikkeuteen. Sen sijaan hän esittää, että pyhänä pitämämme jumalisuuden piirteet, kuten luovuus, merkitys ja tarkoituksellinen toiminta, ovatkin maailmankaikkeuden ominaisuuksia ja että niitä voidaan tutkia luonnontieteellisesti"
Kaufmann ei kuitenkaan ole älykkään suunnittelun kannattaja, jos sitaatti tuo sellaisia ajatuksia mieleen.
Saman tyyppisiä ajatuksia oli John Shelby Spongin kirjassa "Miksi kristinuskon tule muuttua tai kuolla". Spong ei ole tiedemies vaan teologi, joten hänen argumenttinsa eivät ole fysiikkaan tai biologiaan perustuvia. Mutta teologina hän kertoo hyvin niistä ongelmista, joita nykyajan ajatteleva ihminen kohtaa kirkon opetusta pohtiessaan.
Myös hän pohtii uskontunnustuksen merkitystä - miten se pitäisi ymmärtää, että se olisi uskottava tällä hetkellä.
Uskontunnustuksesta on tavallaan kysymys myös viimeaikaisissa kirkosta eroamisissa. Kun uskontunnustus alkaa olla liian todellisuudelle vierasta tekstiä, niin ihmiset etääntyvät kirkosta ja sen toiminnasta ja sopivan ärsykkeen jälkeen nostavat kytkintä.
Kirkon jäsenistön enemmistö, jolle opilliset kysymykset eivät ole kovin olennaisia, luultavasti etääntyy kirkosta sitä mukaa, kun maailmankuva muuttuu ja kirkon oppi pysyy ennallaan, tai siksi mielletään lähinnä konservatiivien näkemykset.
Mutta onneksi on Herättäjäjuhlat, jonne liberaalitkin voivat tulla. Usein jopa kuulee seurapuheita, joiden takaa voi aistia aikaansa seuraavaa ajattelua. Eipä ollut huono Juha Siltalan puhe Seinäjoella!