Kirjoittaja Aihe: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?  (Luettu 16793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #30 : 03.06.12 - klo:21:52 »

^^Papeilla on koulutus joo, mutta mikään ei estä seurakuntalaista olemasta tietävämpi tai varsinkaan ymmärtävämpi kuin pappi. Jos pappi on saanut koulutuksensa 30 vuotta sitten niin eipä hän välttämättä enää kaikkea muista eikä välttämättä ole alan sen jälkeistä kehitystä seurannut. Etenkin jos on vielä niitä pappeja, joille teologinen tiedekunta on vain välttämätön paha ennen pääsyä toiveammattiin. Jos asenne on ollut se että kursseista läpi vaikka rimaa hipoen mutta parempi olla uskomatta kaikkea mitä siellä sanotaan.

Sitten on koulutus mennyt hukille. Ei saisi, eli teologisesta kyllä annetaan käsittämättömän iisisti hyviä arvosanoja. Arvioin usein tenteissä oman tiedekuntani arvosteluperinteellä,  että no nyt vastasin nappiin ja unohdin vain tämänm tämän ja tämän, mutta säkäpelillä  kolmonen tulee, kas, aina silloin tuli se 5/5.  Lukukuria sinne.  

Sitä paitsi kai heidän velvollisuutensa on seurata alansa kehitystä kuten toisetkin ammattikunnat tekevät. On joutavaa kouluttaa ihmisiä jos seurakunta on viisaampaa ja tietävämpää.   Kesäteologien tai teologiharjoittelijoiden laita saa olla vielä toisin, raakileita kun ovat.  Nuorisotyön usein nuoret papit juttelevat niille rippikoululasisilleen vaikkei kukaan olisi läsnä, eivätkä ole niin maan syvällisiä - ja jokuhan saattaa olla paikalla.  

Teologeille ilmestyy ainakin laadukas aikakauskirja, jossa on hyviä juttuja, ja aika moni seuraa joko ekumeenista keskustelua, tai mistä ihmiset väittelevät ja ovat kyllä mieltä.  Ihmeen harva tuntee oman kirkkonsa oppia, ja vielä harvempi lukee tekstejä alkukielillä, minusta juuri se olisi niin upeaa osattavaa.  Sitten tuskitellaan että mitä tästä opitusta nyt uskaltaa puhua ääneen!!!

 Uskonsyvällisyyksiä ei yhteen saarnaan mahdu kovin montaa, ja taito on saarnata niinkin että kuulija muistaisi vielä lähdettyään kirkosta mitä saarnattiin.  Itse pidän papista joka sekä osaa että uskoo.  Dosentteja  :026:  esiintyy harvassa, ja hän on minua eniten auttanut, mutta myös opettanut.  (Tomi Karttunen välillä oikoo pahimmat väärinkäsitykset, mutta voivoivoi, tästä syystä haluaisin teologiaa lukea)
« Viimeksi muokattu: 03.06.12 - klo:21:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #31 : 03.06.12 - klo:23:10 »
^Menee nyt vähän ohi symboleista, mutta... Ihmisiä ne on papitkin, joillakin esim. perhettä joka sekin vaatii aikansa, en ihmettele jos ei alansa kehitystä kerkeä seurata. Eikä se teologinen tutkimus nyt aina niin nappaa, kyllähän oman uskonyhteisön parissa tiedetään miten asiat oikeasti on. Ja nehän voi ne tärkeämmät seurattavat löytyä muualta kuin omasta tiedekunnasta, vaikkas jotakin terapia-, opetus- tai hallinto-osaamista. Minä en ainakaan pärjäisi pappina kun siinä pitää ratketa niin moneen, viihdetaiteilijaksikin vielä ihmisten häihin sun muihin menoihin.

Puhtaasti opettajana jos ajattelen niin saarnaaminen on aika toivoton opetustilanne, kun ei siinä voi kuulijakunnalta kysyä mitään. Kysyminen, lähtötason selvittäminen, perillemenon varmistaminen kysymyksinhän on kaiken opettamisen a ja o. Kysymällähän sitä koetetaan saada jotain prosessia siellä oppilaan mielessä käynnistymään. Kysymättä opettaminen tuntuisi vähän sokkona hapuilemiselta. Mistä sen tietää mitä nämä nyt oikein tarvitsevat? Mutta ehkä siihenkin tottuu, tyytyy siihen että heittää jotain perussettiä vain.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #32 : 03.06.12 - klo:23:25 »
^Menee nyt vähän ohi symboleista, mutta... Ihmisiä ne on papitkin, joillakin esim. perhettä joka sekin vaatii aikansa, en ihmettele jos ei alansa kehitystä kerkeä seurata.


Useimmilla on perhe ja kyllä erästä lähisukulaista seuratessa ei voi kun ihmetellä, mihin kaikkeen hän ehtii ratketa normaaliin papin työhön liittyvän lisäksi. Ihmisten kohtaaminen arjessa ja juhlassa hänelle ilmeisesti on papin työssä tärkeintä. Miettikööt yliopistotyypit hienouksia ja kirjoitelkoot kirjoja, mutta ei tavallisen seurakuntapapin niitä tarvitse tehdä.

Pappeja on helppo arvostella, mutta menkööt jokainen itse niihin housuihin niin näkee, mitä se on.
« Viimeksi muokattu: 03.06.12 - klo:23:32 kirjoittanut myyrä »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #33 : 04.06.12 - klo:09:38 »
Puhtaasti opettajana jos ajattelen niin saarnaaminen on aika toivoton opetustilanne, kun ei siinä voi kuulijakunnalta kysyä mitään. Kysyminen, lähtötason selvittäminen, perillemenon varmistaminen kysymyksinhän on kaiken opettamisen a ja o. Kysymällähän sitä koetetaan saada jotain prosessia siellä oppilaan mielessä käynnistymään. Kysymättä opettaminen tuntuisi vähän sokkona hapuilemiselta. Mistä sen tietää mitä nämä nyt oikein tarvitsevat? Mutta ehkä siihenkin tottuu, tyytyy siihen että heittää jotain perussettiä vain.

Pedagogin näkökulmasta näin onkin - tiedän, koska olen muinoin työskennellyt opettajana. Mutta toisenlainenkin lähestymistapa toimii. Siitä on esimerkkinä radio, meillä nykyisin Yle 1. Sen puheohjelmista olen oppinut paljon, niistäkin, joissa vain yksi ihminen puhuu. Ja toimiihan yksisuuntainen viestintä myös kirjallisena. Perillemenoa voi tehostaa, kun tuntee lukijakunnan ajattelutavan ja rakentaa tekstin dialogiksi lukijan kanssa. Näin on tehty aina vaistonvaraisesti, todisteena se, että koulussa opetettiin välttämään uuden kappaleen aloittamista kysymyksellä. Se oli kuulemma huonoa tyyliä. Äitivainaa protestoi ankarasti tällaista ahdasmielisyyttä vastaan, ja hänen oppinsa mukaisesti olen joskus uskaltanut sijoittaa tekstin strategisiin solmukohtiin niitä kysymyksiäkin.

Oman alan tutkimuksen ja muun keskustelun seuraaminen kiireen keskellä kuuluu ammattitaitoon. Tässä suhteessa pappi ei ole sen kummemmassa asemassa kuin monet muutkaan ammattilaiset. Kukin joutuu kehittämään omat rutiininsa, valitsemaan, mitä julkaisuja seuraa ja millä intensiteetillä. Monilla aloilla internet on helpottanut ajan tasalla pysymistä, ja kyllä siellä teologista tutkimustakin sisältäviä sivustoja on. Esimerkkejä teologia.fi-sivuston linkkilistassa. Sitä en tiedä, voiko teologisten nettijulkaisujen sisältölinkkejä tilata rss-syötteenä. Jos ei voi, niin huonosti ovat teologit hoitaneet maallisen regimentin asiat.

Mt

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #34 : 04.06.12 - klo:11:01 »
Myös lääkärillä on usein perhe, työ on hektistä, mutta menisittekö sellaiselle jonka osaaminen on peräisin siltä ajalta jona hän kävi klinikkakurssinsa, siis usein parikymmentä vuotta sitten?  Se, mitä papilta odotetaan on toista kuin arvostelu vailla mieltä.  Messun tulisi olla ensisijalla, se on seurakunnan yhteen kokoontuminen, siten tulisi voida odottaa muuta, kuin lestadiolasiselta lessuviuisauksia, femmalaisilta tuomiopäiväjulistusta...   Ymmärrän hyvin, miten pappi saattaa köyhdyttää itsensä, kun puristetaan kuin sitruunaa koko ajan.  Siitä syystä on älykkäitä kirkkoherroja, jotka jakavat alaisilleen tehtävät näiden kykyjen ja harrastuneisuuden mukaan, on diakoniatyön pappia, lapsityön pappia ja niin edelleen.

En ymmärrä kuinka Herättäjäyhdistyksen papit saarnaavat minusta niin maan mainiosti.  Onko vika korvassani, vai ovatko he todella valmistaneet puheensa huolellisesti, vai mistä on kysymys?  He tarttuvat rohkeasti hyvin usein siihen mistä kirkossa kärhämöidään, ja mielestäni asettavat asiat siten kontekstiinsa, että niihin ei takerru itsekään.  Kuka selittäisi tuon??

Siksi toiseksi: Papilla on oikeus burnout-lomiin, sairauslomiin ja eläkkeeseenkin, jos hän tulee omaan työhönsä työkyvyttömäksi. Paljon riippuu esimiehestäkin.  Muuan seurakunnassa kuulin kolmesta naispuolisesta papista, joista kakjsi sai hermoromahduksen ja kolmas lähti ajoissa pois;  kirkkoherra kun ei pitänyt naispapeiusta.  Yksi jäi eläkkeelle, toinen pitkän sairasloman jälkeen muualle. 

Tunnen muutamia, jotka kerta kaikkiaan yrittivät yli voimiensa (siis en tarkoita nyt somaattisesti sairastuneita)  .  Paljon sielunhoitotyötä voi delegoida diakoniatyöntekijöille, useilla on psykoterapiakoulutuskin. Mutta nämä ovat löytäneet paikkansa ensimerkiksi tutkimustyöstä tai toiminnasta omassa yhdistyksessään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #35 : 04.06.12 - klo:14:46 »
^Enpä ole tullut kysyneeksi lääkäreiltäni, miltä ajalta heidän osaamisensa on peräisin. Omassa työssäni turhaudun, kun uudemmalle osaamiselleni ei ole mitään käyttöä. -Vaan olisikohan tämä papin rooli ja velvollisuudet -keskustelu oman ketjunsa aihe?

Sitä voi miettiä onko messu oikeasti seurakunnan yhteinen kokoontuminen, vaikka sen pitäisi olla. En oikeastaan tiedä, miksi sakramenttien toimittamiseen pitäisi olla pappi, ts. mitä teologisia perusteita käytännölle on. Messussa päästäisin papin kuitenkin helpolla juuri siksi, että symbolit kantavat kyllä, ei siihen papin henkilökohtaista panosta tarvita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #36 : 04.06.12 - klo:23:16 »
Oho.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #37 : 21.06.12 - klo:20:44 »
Risti merkitsee. En minä niin niistä muista.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #38 : 22.06.12 - klo:06:44 »
Risti merkitsee. En minä niin niistä muista.

Olennainen löydetty ylhäällä tuossa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #39 : 22.06.12 - klo:09:09 »
Risti merkitsee julmaa tappovälinettä. Jos Jeesus oltaisiin kivitetty niin kirkkojen katolla olisi kivi. Kyllähän se risti on tärkein.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä uskonnolliset symbolit merkitsevät minulle?
« Vastaus #40 : 22.06.12 - klo:20:00 »
Risti merkitsee minulle akikkein eniten, se on toivon symboli ja muistuttaa Jeesuksen ansiosta, anteeksiannosta ja armosta juuri minua itseänikin kohtaan.

Ristiltä loistaa armon valo kaikkein kirkkaimmin.
Että saa Jumalan lahjan, vanhurskauden omakseen, Jumalan armosta.