Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Riitta-mummi - 14.09.14 - klo:10:50
-
Siirryin onneksi telkkarin ääreen juuri kun piispa Esbjörn aloitti saarnan ekumeenisen jumalanpalveluksen taltioinnissa.
Saarna oli ihmisen silmistä, ihmisen kaipuusta, ihmisten erilaisuudesta ja Jumalan suuruudesta innoittuneena pidetty.
Myös tansanialaisten musikaaliset ja iloiset esiintyjät valloittivat.
Areena näyttää kun ehtii:
https://www.google.com/#q=Yle+Areena+jumalanpalvelus+14.9.
-
Siirryin onneksi telkkarin ääreen juuri kun piispa Esbjörn aloitti saarnan ekumeenisen jumalanpalveluksen taltioinnissa.
Saarna oli ihmisen silmistä, ihmisen kaipuusta, ihmisten erilaisuudesta ja Jumalan suuruudesta innoittuneena pidetty.
Myös tansanialaisten musikaaliset ja iloiset esiintyjät valloittivat.
Areena näyttää kun ehtii:
https://www.google.com/#q=Yle+Areena+jumalanpalvelus+14.9.
Minä myös pidin. Valoisa ja iloinen jp. Tällaista Suomeenkin. Ruotsin kirkko on :023:
-
Minä myös pidin. Valoisa ja iloinen jp. Tällaista Suomeenkin. Ruotsin kirkko on :023:
Käytit sanoja jotka minullekin nousivat tästä . :023:
-
Kymin kirkossa oli maailmojen messu. Lauloimme näinkin:
Jesu ma bi sebu ana.
Nas ta dunia bi sebu ana.
Lakin Jesu ma bi sebu ana.
-
Oli tosi mukavaa olla omassa messussa, kotokirkossa. Meillä vietettiin lähimmäisen sunnuntaita. Seurakunnassa toimivat vapaaehtoiset siunattiin ja messun jälkeen kaikki sai kahvia. :eusa_angel:
Meillä on oikein mukavan oloinen, uusi kappalainen. Ihan meilikseen häntä kuuntelee. :023:
-
Kävin monessakin kirkossa -turistina Italiassa. Vaatimattomissa pikkuseurakuntien kirkoissa ja komeammissa kaupunkien pääkirkoissa. Näkyi olevan niissä isoissa kirkoissa ahkera hengellinen elämä: rukoilijoita, ripittäytyjiä oli useita. Yhdessä sivulaivassa näytti olevan jonkinlainen ohjaamaton hartaushetki, ainakin kaikki nousivat yhtä aikaa seisomaan ja tekemään ristinmerkkejä, edessä ei ollut pappia. Niitä sivualttareille hiljentyneitä ja polvistuneita vähän kadehdinkin (syntitestissä yksi paheistani oli kateus), huoltensa ja murheittensa purkaminen näytti lohdulliselta. Lohtua kai hakivat myös ne sielunpaimenille ripittäytyneet.
Viehättävänä yksityiskohtana löysin näistä kirkoista tauluja, joissa oli valokuvat ja päivämäärät tänä vuonna kuolleista seurakuntalaisista, joissakin näytti olevan kirkon ilmoitustaululla meidän lehdessä julkaistuja kuolinilmoituksia vastaavia hautajaiskutsuja.
-
Minun syntitestistä kateus jotenkin veti nollalinjaa mutta kadehdin minä Saukkista mutta en syvemmin kun kohta lähden Italiaan taas. Seppos hän olkoon onnellinen siellä voi! Voi voi!
Usein sivulaiva on jonkin turistiseurueen käytössä arvioin, me pidimme useasti messumme jossakin. Rooman Trasteveressa sijaitsee lempikirkkoni San Dorotea. Se aukio on varsin kaunis, hyvä paikka pikku proseccolle ennen tai jälkeen. Jotenkin toivoisin että minut hautaansiunattaisiin juuri siellä mutta arvioin että kun en ole pitämässä puoliani ei tul mittä siit assiast :003:
-
Kiinnostuin etsimään tietoja Pyhän Dorotean kirkosta. Se on rakennettu kahdesti uusiksi. Vanhin kirkko (1123) ei ollut lainkaan Dorotean, vaan pyhän Sylvesterin. Seuraavaan kirkkoon (1475) sijoitettiin Dorotean pyhäinjäännöksiä (vaikka kyseisen naisen olemassaolo onkin epätodennäköinen!). Kolmannen kirkon (1738) nimestä jäi sitten Sylvester pois. Kirkossa näyttäisi olevan kelpo urut.
http://it.wikipedia.org/wiki/Chiesa_di_Santa_Dorotea
-
Mua niin harmittaa, kun en ole koskaan päässyt käymään Roomassa.
Vatikaani ja kaikki se katolilaisuuden juuri, kaikkine Da Vinchin ja muiden maalareiden taideteosten näkeminen on ihan multa pois vielä.
Nähdä rooma ja kuolla on vielä pikkuista vailla.
Käytkö kirkossa? Sekö oli aihe täällä?
Eiks se oo pikkasen sama, kuin käytkö wessassa?
Tottahannyttoki körtit käy kirkossa.
Mikä kumma kuka ja käkikö tänne, nyt on ton katolilaisuuden tuonnut tän aiheen sekaan?
Tai no oppi Isämme Marthi oli katolilaisuuden körttikapinallinen, et tajuaahan tämän siksi.
Jotenkin hermostuttaa tai siis pikkasen sieppaa tää Italian ihannointi.
Onhan meillä Paavo, Paavo rakas oppi isämme joka on tuonut evankeliumin ihan kansan tajuttavasti meille.
Minusta Paavo etsi sitä oleellisinta kristinuskosta ja löysi sen seppä Hagmanin luota. Yksi meiltä puuttu ja se on se oleellisin.
Sitten Paavon painotukset onkin sen kohtaamisen jälkeen käyneet mullekkin ajatteluni kautta järkeen.
Hatuttaa vaan nää körttikihoista jotkut, kun eivät taas muusta tiedä kuin vallan halusta. :)
-
Kirkko se on katolinenkin kirkko ja ekumeenisuus ja suvaitsevaisuus on ihan positiivinen asia. Minä olen käynyt Roomassa ja jopa sattumalta osunut messuun Pietarinkirkossa. Silti oma luterilaisuuteni ja körttiläisyyteni on sen verran vankalla pohjalla, ettei sitä hevillä horjuta katoliset menot. Samaan Jumalaan hekin uskovat, omalla tavallaan vain, joka heille sen kummemmin ihailematta suotakoon.
-
Harmikseni en tänään jaksa vaikka olisi Herättäjän kirkkopyhä ollut lähimailla. En oikein tiedä mikä näin väsyttää.
-
Mua niin harmittaa, kun en ole koskaan päässyt käymään Roomassa.
Mikä kumma kuka ja käkikö tänne, nyt on ton katolilaisuuden tuonnut tän aiheen sekaan?
Tai no oppi Isämme Marthi oli katolilaisuuden körttikapinallinen, et tajuaahan tämän siksi.
Jotenkin hermostuttaa tai siis pikkasen sieppaa tää Italian ihannointi.
Onhan meillä Paavo, Paavo rakas oppi isämme joka on tuonut evankeliumin ihan kansan tajuttavasti meille.
Minusta Paavo etsi sitä oleellisinta kristinuskosta ja löysi sen seppä Hagmanin luota. Yksi meiltä puuttu ja se on se oleellisin.
Sitten Paavon painotukset onkin sen kohtaamisen jälkeen käyneet mullekkin ajatteluni kautta järkeen.
Älä suotta hattuunnu. Täällä oli joskus myös tarinoita eri kirkoista joissa oli käyty, mielestäni aivan kiinnostavia. Eikä minuakaan katolilainen pappi maan multiin siunaisi. Se muistamani mukaan on sakramentti, sitä ei jaella, kuten he nyt sanoo " erossa oleville veljille" . Sinne pitäisi roudata täältä pappi, saattoväki joten unelma jäänee :003: toteutumatta. Sitten pitäisi tuhkat sirotella hippunen Tevereen, vähäsen Enäjärvelle ja koput vielä sinne mihinä kaiki kaverit on, eli Parikalle. Tulee kompleksikasta maahanpanoa.
Mutta en ole suuresti matkustellut, nuorempana tuli juostua Lapissa kaikki lomat, sitä nuorempana sitten kyllä. Mutta mene pois ja katso Roomaa, sinne on kerätty tosi paljon kaunista roinetta. Itse en ole ollut kuvaamataitoihmisiä ennen, nyt kyllä!
San Dorotean kirkko on pieni ja tumma sisältä, vaatimaton. Trasteverehan on edustanut köyhäinkaupunginosaa. Nyt on tietty trendikästä luukuttaa juuri siellä, mitä en sinänsä ihmettele, se on kaunis. Hurja. Kiitos paljon Pena. Se on juuri tuo pieni nurkkakirkko.
-
Minua kosketti, kun löysin Firenzen Pyhän Martin rukoushuoneen. Muistelen, että se oli renessanssin aikana diakonian keskus, jolle Michelangelo testamenttasi omaisuutensa.
http://it.wikipedia.org/wiki/Oratorio_dei_Buonomini_di_San_Martino
-
Jossakin Rooman kirkoista oli sivulaiva annettu tai jotain "sotaa käyvälle urhoolliselle Suomen kansalle". Tietävätpä turistit että on Suomi. Muutoin lahjoitusaika 1942 viitannee henkilöön jolta nyt en niin ottaisi vastaan pal mitään, eli Mussoliniin, hänen välinsä paavinistuimeen olivat sikäli kunnossa että julistutti roomalaiskatolilaisuuden Italian uskonnoksi ja sai siten paavin tukea.
-
Olemme sopineet, että nyt mennään. Anna-Mari Kopo on kuulemisen väärti.
Klo 13 alkavat kehitysvammaisen kummitytön synttärit. Hänen asuinkumppaneitaan on aina useita mukana. Siinä sitä onkin elävää enoa ja pienelle paikalle pannaan meitä ns. terveitä.
-
Haluaisin, vaan en taida ennättää. Iltamessuun taidan lähteä. Täällä aikaani kulutan, mutta tietyt kirjat on kahlattava 7.10. Mennessä, eli tuli hiukka kiire. :icon_eek:
-
En ole käynyt pitkiin aikoihin, koen sen puutteena.
-
Mua niin harmittaa, kun en ole koskaan päässyt käymään Roomassa.
Vatikaani ja kaikki se katolilaisuuden juuri, kaikkine Da Vinchin ja muiden maalareiden taideteosten näkeminen on ihan multa pois vielä.
Nähdä rooma ja kuolla on vielä pikkuista vailla.
Käytkö kirkossa? Sekö oli aihe täällä?
Eiks se oo pikkasen sama, kuin käytkö wessassa?
Tottahannyttoki körtit käy kirkossa.
Mikä kumma kuka ja käkikö tänne, nyt on ton katolilaisuuden tuonnut tän aiheen sekaan?
Tai no oppi Isämme Marthi oli katolilaisuuden körttikapinallinen, et tajuaahan tämän siksi.
Jotenkin hermostuttaa tai siis pikkasen sieppaa tää Italian ihannointi.
Onhan meillä Paavo, Paavo rakas oppi isämme joka on tuonut evankeliumin ihan kansan tajuttavasti meille.
Minusta Paavo etsi sitä oleellisinta kristinuskosta ja löysi sen seppä Hagmanin luota. Yksi meiltä puuttu ja se on se oleellisin.
Sitten Paavon painotukset onkin sen kohtaamisen jälkeen käyneet mullekkin ajatteluni kautta järkeen.
Hatuttaa vaan nää körttikihoista jotkut, kun eivät taas muusta tiedä kuin vallan halusta. :)
Viisveisaaja hei kuule. Lähe mukaan sen Antti Kruusin järjestämille matkoille. Vaellamme Pyhiin mukanamme aika usein isä Teemu Sippo. Hän on miellyttävä ihminen kuin mikä. Vuoropäivin on lut ja kat messu. Niissä on eroa hyvin vähän. Sitten on kaikkia kauneuksia mitä katsomme, Rooman pyhiinvaelluskirkot, ja useasti poikkeamme Assisiin. Seuraava narradkuun reisu Venetsian kautta on täynnä mutta mitä kukaan Venetsias tekee marraskuus. Märkää on. Helmikuussa taidan mennä ja tai keväämmällä miten menevät.
Siellä oppii paljon toisista, oppii tuntemaan ihmisiä ja syödään paljon lähinnä Antin lempiravintoloissa. Il Duca on ainut mikä ei ole makuuni. Kaikuisa paikka, eli hirvee meteli. Aina opetetasn jotain. Viimeksi oli Eero Huovinen the piispa jonka vaimo osasi kaikkia taideseikkoja ja kertoi aina niistä maalareista. Paavinkin vastaanotolle pääsimme.
Matka on erittäin kohtuuhintainen! Kannattaa! :icon_biggrin:
-
Olimme. Muitakin tuntemiani lahtelaisia heränneitä oli mukavasti.
Kaikki oli sellaista kuin seurakunnassa tuleekin olla. Vaikka sielä oli muutamia omaisensa juuri menettäneitä, hekin jaksoivat iloita, kyynelsimin.
Jo loppusoiton vuoksi olisi kannattanut olla. Meillä käy vuoroviikoin tämä uusi kanttori ja omamme vuorottelee Ristinkirkossa.
Me kyselijät emme päässeet tietämään kenen säveltämä loppuusiikki oli. Urkuri oli saanut nuottikopion eräältä ystävältä.
Kopiossa oli epäselvät nimet. Jotenkin: Sosuki tms. japanilaistyylinen nimi/ K.Karjalainen ?
-
Toivoisin, voi toivoisin että Tikkurila hyppäisi Malmille! :icon_eek:
-
Toivoisin, voi toivoisin että Tikkurila hyppäisi Malmille! :icon_eek:
Tuleeko Tiksusta fiksua
tai Malmista valmista
vaikka kainoutta kaihtais
ja keskenään vaihtais
kirkot ja urut ja papit
hevirokit ja rapit?
-
Tuleeko Tisusta fiksua
tai Malmista valmista
vaikka kainoutta kaihtais
ja keskenään vaihtais
kirkot ja urut ja papit
hevirokit ja rapit?
Tämä on suurrunoutta... Tiksusta tulee fiksua. Vain ne seurat tyrmistyttivät. Malmisra ei tule ikinä valmista, siellä kirkkoherra poikkesi seurois sanomas että kyl pitäis edistää sen parasta johka Herra asetti. Hän tarkoittikin, ettei körtit kävisi nukamas juuri paikallisseurakunnassa messussa. Minä pitkään luulin että pitäisi käydä Malmilla. :repee:
-
Tuleeko Tisusta fiksua
tai Malmista valmista
vaikka kainoutta kaihtais
ja keskenään vaihtais
kirkot ja urut ja papit
hevirokit ja rapit?
:icon_biggrin:
Loistavaa runoutta.
Osuvaa, nerokasta ja hauskaa ilmaisua.
-
Oho, painovirhe pahassa kohdassa! Tikkurila on tietysti Tiksu eikä Tisu. Lipsahtiko freudilaisesti?
-
:repee2:
Oho, painovirhe pahassa kohdassa! Tikkurila on tietysti Tiksu eikä Tisu. Lipsahtiko freudilaisesti?
Meinasin kysyä mitä Sigmund täsyä toteisi mutta kun omat tekstit on täynnä näpyttelyvirhei ja tämmöiset paremmin puhutussa sanassa ilmenteeraavat piilotajuntaa, en kysynyt.
Minun pitää kertoa. Biologiassa piti proffan selittää elollisen organismin proteiinisynteesi tai jotain. Viimises lausees hän havaitti sanoneenscettä eläväs orgasmissa. Ditten hän kysyi että siis, näinkö hän puhui koko tunnin, ja joku rohkea totesi herra professorin käyttäneen kys. ilmaisua juuti noin lyhennettynä koko luennon ajan. Opin kunnioituksesta fuksit pysyivät hiljaa mutta ilmeet taisi olla puhuvia..... :repee:
-
Tuli käytyä kotiseurakunnan kirkossa messussa pitkästä aikaa.
Sana kosketti. Ihana laulaa virsiä, kunnes tuli 528:3...mun laulaminen keskeytyi itkuun...
Kahvitkin oli messun jälkeen, muutamia kohtaamisia. Kirkonmäellä kansakoulukaverini tunnisti minut...
heh...vaikka olin kansakouluajoista muuttunut paljon enemmän kuin hän.
-
Suurkirkossa sunnuntaina olin, tai kuten nykyisin virallisesti on: Helsingin tuomiokirkossa, se aika kookas vaalea rakennus siinä Kruununhaan laitamilla. Enkelit olivat puheena, itse emerituspiispa Eero Huovinen johdatteli puhetta saarnankaltaisessa, mutta normaalia saarnaa leppeämmässä puheosuudessa; emerituspiispa puhui siis enkeleistä eri kantilta ja kysyi nousevalta nuorisolta, että mitkä muut liikkuvat nopeasti enkeleiden lailla, junista ja lentokoneista siinä puhuttiin, ajatuksestakin. Äkkiä yksi nousevan nuorison edustaja ryhtyi puhumaan teleportaista eli teleportaatioista. Siinä vaiheessa emerituspiispa Huovinen putosi kyydistä. Kyydistä pudotessaan Huovinen tapaili ihan muita telealkuisia asioita. :eusa_angel:
Mutta jos nyt kumminkin mietitään vaikka Jeesusta ja teleportaita/teleportaatioita, niin... Niin tuota... :kahvi:
-
Tunsin sävähdyksen, kun käytit minullekin lapsuudesta tuttua Suurkirkko-nimeä. En ole sisällä sielä ollut, mutta enoni kävi siinä aina suurina juhlapyhinä tms. valtiopäivien avajaisiia. Hän asui Kruunuhaassa Kulmakadulla, ja se oli lähin kirkko hänelle. Ei hän siitä lukua pitänyt, vasta hautajaisissa kuulimme Helsingin ystäviltä, että näin hän tapasi tehdä.
Onko Suurkirkosta sama harhakuva tv:stä katsottuna, kuin Eduskuntatalosta ?. Näyttää ruudusta katsottuna suuremmalta.
.
-
Just äsken olin kirkossa. Oli sellainen vanhusten ehtoolliskirkko. Kuoromme oli siellä laulamassa.
-
Onko Suurkirkosta sama harhakuva tv:stä katsottuna, kuin Eduskuntatalosta ?. Näyttää ruudusta katsottuna suuremmalta.
Minusta se on sisältä hätkähdyttävän pieni. Tosin sehän on sisältä oikeastaan useampi tila: Itse kirkkosalin alla on krypta, täysin toisenlainen tila, joka näyttää kirkkosalia isommalta, koska pinta-alaa on enemmän (katto toki matalammalla). Lisäksi on toisessa tornissa yli sadan istumapaikan kappeli, ja toisessa tila, jossa on pidetty mm. kahviota. Käy joskus tutustumassa, ja jos mahdollista niin näihin kaikkiin!
Kokoelmissani taitaa olla valokuva, jonka joskus olen napannut Suurkirkon ovella poistuvista turisteista. Naaman ilme tuntuu sanovan "höh, eihän tuolla ollut mitään".
-
Juuri tuota uumoilin. Olen käynyt Eduskuntatalossa pari-kolme kertaa. Ensimäisellä kerralla hämmästyin sitä kuinka tv-kamera suurentaa istuntosalia ja valtiosalia. Molemmat olivat paljon luulemaani pienemmät. Valtiosali ei pajon muuta kuin käytävämäinen halli.
Entä Kallion kirkko ? Sisältä tiedän vain Paavalin kirkon, Töölön kirkon ja Herttoniemen kirkon.
-
Johanneksen kirkko on sisältäkin mielestäni ison tuntuinen.
Kallion kirkosta ei muistikuvaa selkeästi.
-
Minustakin Johanneksen kirkko on sisältä iso, eikä Kallion kirkkokaan mikään pieni. Puhumattakaan Kalevan kirkosta Tampereella, siellä tila oikein huimaa.
-
Tampereen Tuomiokirkko on upea. Arkkitehtuuri, kaikki maalaukset ja lyijylasi-ikkuvat. Alttaritaulu on vaikuttava ja taiteena korketasoinen.
Kuulumme Tampereen hiippakuntaan.
-
^Ja kauhea napina oli aikoinaan niistä maalauksista, kun ovat kirkkoon sopimattomia sisällöltään :icon_biggrin:. Jotain alastomia poikia ja luurankoja ja käärmeitä ja mitä vielä.
-
^Ja kauhea napina oli aikoinaan niistä maalauksista, kun ovat kirkkoon sopimattomia sisällöltään :icon_biggrin:. Jotain alastomia poikia ja luurankoja ja käärmeitä ja mitä vielä.
Kun menen syntiseltä pääkaupunkiseudulta vaikka Aholansaareen... Siellä Toivakan kirkossa on alttaritaulu mm. mustia miehiä ja Kapteeni Koukku.
-
Kun menen syntiseltä pääkaupunkiseudulta vaikka Aholansaareen... Siellä Toivakan kirkossa on alttaritaulu mm. mustia miehiä ja Kapteeni Koukku.
Ne on silloisen kirkkoherran pojan tekemiä. (Pena tietää?)
-
Eipä ole tullut poikettua. Toivakan Apteekissa kyllä. Apteekkarilla on nykyään Mukkulan apteekki. Siellä palveli tuuraajana intialainen farmaseuti.
-
Ne on silloisen kirkkoherran pojan tekemiä. (Pena tietää?)
Pellervo Lukumiehen kirkon kattoon maalaamista enkeleistä minua on hämmentänyt eniten Kati Josefiina, jonka yhteydessä viitataan Lk 24:18 jakeeseen: ja toinen heistä, Kleopas nimeltään, vastasi: "Taidat olla Jerusalemissa ainoa, joka ei tiedä, mitä siellä on näinä päivinä tapahtunut."
-
Nyt sunnuntaina, 12. lokakuuta, olin edesmenneen isäni entisellä työpaikalla, Lapuan tuomiokirkossa. Messu ( eli kuten ennen sanottiin:jumalanpalvelus ) oli kymmeneltä kuten se yhä usein monissa kirkoissa maassamme on. Messun jälkeen oli Lapuan herättäjäjuhlien ilmeisesti kaikkein viimeisin talkootyöntekijöiden lihasoppa. Ruokailua seurasi Kiitosseurat, tuomiokirkossa nekin veisattiin pois. Viime kesän herättäjäjuhlista noissa seuroissa kiitettiin, ja kai vähän muustakin. Lapuan ja Sotkamon ( herättäjäjuhlat 2015) johtoryhmää oli paikalla. Körttifoorumilla aika ajoin käväisevä jukkasakari äänitti kirkkohetket. :kahvi:
-
Ymmärrän että perhesiteet tiettyyn kirkkoon antavat extraa kirkossa käynnille. Jokainen paikka sielä henkii menneitä muistoja.
Eilen ehdin vain hetken istua tv-kirkon ääressä. Lähetys oli Helsingin Vanhasta kirkosta. Nuorempi tyttäremme on sielä vihitty.
Muistoja on paljon, valokuvia eripuolilta kirkko Sen tornissakin nuori pati ikuistettiin.
Taas oli juuri kuten Suurkistosta ja Eduskuntatalosta ajattelin. Tv-kuvassa kaikki näytti suuremmalta.
-
Messu ( eli kuten ennen sanottiin:jumalanpalvelus )
Minusta noissa on eroa: Messu on jumalanpalveluksen alalaji, mutta on muitakin jumalanpalveluksia kuin messuja. Messusta käytettiin aikaisemmin ainakin oman paikkakuntani sanomalehdessä nimeä jumalanpalvelus (HPE). Tuo salakielinen lisäke on ihan olennainen asiassa!
-
Messu ilman ehtoollista ei ole messu, vaan sanajumalanpalvelus.
-
Onko Tuomasmessu messu, kun siellä jaetaan ehtoollista ? Musiikkipuoli voi olla muutakin kuin perinteistä kirkkomusiikkia.
-
Tuomasmessu on messu.
-
Onko Tuomasmessu messu, kun siellä jaetaan ehtoollista ?
On. Musiikki on epäolennaista.
-
Minusta noissa on eroa: Messu on jumalanpalveluksen alalaji, mutta on muitakin jumalanpalveluksia kuin messuja. Messusta käytettiin aikaisemmin ainakin oman paikkakuntani sanomalehdessä nimeä jumalanpalvelus (HPE). Tuo salakielinen lisäke on ihan olennainen asiassa!
Oli. Äiti ei päästänyt minua kirkkoon, jos lehdessä luki HPE. En tiedä kuinka en ikinä kysynyt mitä se tarkoittaa, kai jotain että lapsilta kielletty ajattelin ja niin en tullut ottaneeksi selvää. Isona hän kyseli, mitä varten ravasin kirkossa, kotona se kuunneltiin ratiosra, mutta en edes heti muistanut koko juttua.
-
Huomenna meillä on kyläkirkko ja se alkaa vasta klo 13.00. Sinne mennään aina kerran kuussa
-
Isona hän kyseli, mitä varten ravasin kirkossa, kotona se kuunneltiin ratiosta.
Monelta on hukassa, että messuun tulee osallistua eikä tyytyä vain seuraamaan sitä yleisönä. Virrenveisuun heikkous lienee selvin merkki tästä vieraantumisesta. Selitykseksi annetaan usein virsikirjauudistus. Hyvänen aika, se oli jo vuonna 1986. Silloin syntyneet ovat kohta kolmekymppisiä. Hyvin olisivat ehtineet opetella virsisävelmät, jos se siitä kiikastaisi. Syyksi näen pikemminkin sen, että musiikista on tullut ammattiesiintyjien asia; taidan olla monen mielestä senkin vuoksi omituinen, että viheltelen tai hyräilen itsekseni.
-
^Se on se sanankuulo. Senhän voi hoitaa sillä, että kuuntelee radiojumiksesta evankeliumitekstin ja saarnan. Sanan kirkko, jep!
Äiti ei päästänyt minua kirkkoon, jos lehdessä luki HPE. En tiedä kuinka en ikinä kysynyt mitä se tarkoittaa, kai jotain että lapsilta kielletty ajattelin
Kyllä se HPE siihen aikaan taisikin olla lapsilta kielletty.
Paikalliset viidesläisyyteen kallellaan olevat nuoret aikuiset järjestävät kitarabändin säestämiä Varikkomessuja. Nyt ovat nimestä vääntäneet Karikkomessun diakoniatyö asiakkaineen, ja sellainen olisi huomenna. Jaksanenko siihen herätä; tuntuu että vrk-rytmi menee taas ihan päälaelleen, jonka seurauksena myös srk-rytmi.
-
Yövieraamme lähtivät ennen kymmentä ja pääsin hiljentymään katoliseen messuun tv:n äärellä. En vierasta niitä pieniä kellonsoittija ja suitsutuksia jotka uskonpuhdistus poisti luterilaisuudesta.
Hyvin harras oli messun vietto Pyhän Henrikin kirkossa. Erityisesti uusi kirkkoherra Marco Pasinato on sisäistyneen kristityn ilmentymä. Kiinnitin samaan huomion n. vuosi sitten.
Kirkkosali ei ole otollinen musiikille, etenkään veisuulle.
-
Tunnin päästä (13.00) alkaa messu tuossa muutaman sadan metrin päässä ja sinne menemme kuten tavallista
-
Meillä oli kirkossa hyvin harvinaislaatuinen tilaisuus. Edellisestä oli lähes kolmekymmentä vuotta. Meillä asetettiin uusi kappalainen virkaan. :eusa_angel: Nykyisellä menolla virkaanasettajana oli lääninrovasti. Edellisellä kerralla oli piispa.
Kaikkiaan kirkossa oli seitsemän pappia, joista pari eläkkeellä olevaa istuivat vain seurakuntalaisina.
Olemme suuresti kiitollisia, että olemme saaneet oikein mukavan uuden kappalaisen, joka tuntuu viihtyvän täällä, ainakin näin kolman ensimmäisen kuukauden tuntumalla. :eusa_pray:
-
Puolituntinen Nojatuolikirkossa oli oikein " ruokkiva ja ravitseva " kesken omien ruokapuuhien. Kylläpä eräät ihmiset osaavat ollakin luonnollisesti ja rehellisesti kameroiden edessä, ja puuheensakin ovat siten aitoja.
Musiikkipuoli oli taas , kuten lähes aina, erinomaista. Erityisen hieno esitys kuultiin Janna Hurmerinnalta.
Huomena on tarkoitus mennä kotikirkkoon. Saarnan pitää Sami Mustakallio, liturgina on Leena Hokka.
-
Olen huhkinut kuvitelkaa taas viikot umpeensa otteella 24/7 ja siinä on jäänyt ulkoilut ja liikunnat ja asialliset aterioinnit ja elävät ystävät ja joskus jo soittavat perheestä miksi ei mitään kuulu. Yritän sitten olla perheelle olevainen mutta voi! Ystävät siirtyvät kunnes jo pelkään että johonkin horisontin taakse. Kirkko siinä jäi myös. Huomenna menen, joskus täytyy päästä, menen Roihikseen kun herättäjän kirkkopyhä on.
Kaikki teologiset aineet ovat ihmisensyöviä mustia aukkoja jouden ruokahalu on loputon.
-
Mielenkiintoinen ajatus papilta tämän aamun Nojatuolikirkossa. Kun varpunen putoaa oksaltaan, Jumala kärsii siitä. Ei suinkaan pudottele niitä mielisuosionsa mukaan, vaan kärsii kun se putoaa. Jumala on kärsivä, miksi emme siis mekin.
Luulen Yle Areenasta tämän löytyvän myöhemmin.
-
Mielenkiintoinen ajatus papilta tämän aamun Nojatuolikirkossa. Kun varpunen putoaa oksaltaan, Jumala kärsii siitä.
Onko kyseessä sama Jumppu, jonka tietämättä hiuskarvakaan ei putoa? Onko Hän jotenkin kiintynyt luomaansa ja luomiensa kärsimykseen?
-
Tarkoitatko, että samalla teorialla jumala kärsii kun hiuksemme harvenevat ja harmaantuvat ? :017:
Olkoon miten on, mutta jos Jumala samaistuu luomaansa ihmiseen kärsien, niin sehän on samaa kun äiti ja isä kärsivät jos lapsi on vaikeuksissa.
-
Olkoon miten on, mutta jos Jumala samaistuu luomaansa ihmiseen kärsien, niin sehän on samaa kun äiti ja isä kärsivät jos lapsi on vaikeuksissa.
Minusta se ei ole sama, jos oletetaan kaikkivoipa ja -tietävä ja hyvä Jumala.
Minusta isä ja äiti eivät luo lasta. Tai sitten käsitämme luomisen eri tavalla. Minusta luominen on tietoinen teko, ei "oho, kato, tällanen tuli, koetetaan hoitaa niin hyvin kuin osaamme".
Jumalan samastumisesta ei ole kokemusta. Kenties vastaanottimessa on vika.
-
Eipä ole minullakaan tietoa, saati kokemusta miten Jumala ihmisiin samaistuu tai kokee. Tämä aivoittelu nousi sen Nojatuolikirkon papin varpus-vertauksen perusteella. Voi sen näinkin ajatella. Emmehän tiedä Jumalasta paljon muuta kuin että hän on luoja, kaikkivaltias ja rakkaus.
Jeesuksesta ihmisenä on meille kerrottu enemmän, niin että hänestä muodostuu tarkempi kuva.
Oppimattomana en kykene syvällisiin keskusteluihin . Voin kertoa vain kokemuksistani ja näkemyksistäni.
-
Pitkästä aikaa kotiseurakunnan kirkossa. Pyhäinpäivän iltakirkko.
-
Kuuntelimme radiosta jumalanpalveluksen ja olimme liki kaksi tuntia toivelaulu ja -virsi iltapöivässä siunauskappelissa. Huomenna mennään jumalanpalvelukseen kotikirkkoon.
-
Kirkossa oli meidän kolmen körttifoorumistin, Memen, Maunon ja minun lisäksi muutamia muitakin heränneitä. Heitä jotka sopisivat sakkiin olikin jo kymmeniä.
Alttarin molemmat papitkin olivat saten omia. Päätösvirtenä oli Herraa hyvää kiittäkää, tosin a-sävelellä.
Leena-pappi kysäisi josko lähtisin porukkaan suunnittelemaan ekumeenista lemmikkieläinten messua. Sattuipa sopivasti, kun tänään on päivän tekstinä Luuk. evankeliumista se kun Jeesus lähettää 72 opetuslasta ilman leipää, laukkua, sauvaakaan... ei siis saa olla koirankeksejäkään. :003:
Ilman muuta lähden mukaan, kunhan terveys ja koirani sallii.
Ihmeellisiä johdatuksia oli muitakin, pieniä ihmeitä todella !
-
Tuli käytyä kirkossa ja kirkkokahveilla sen jälkeen. Ei ollut tungosta, mutta väkeä kuitenkin.
-
Mukana Keilan ystävyysseurakunnan jumalanpalveluksessa, eteläisessä seurakunnassa, sen pääkirkossa.... Ovelta näkyi teksti Esikoislestadiolaiset ry... Missähän siis olin? :icon_rolleyes:
-
... olit nimenomaisesti lutherilaisessa jumalanpalveluksessa ja saarnaaja piti loistavan saarnan...
-
Niinpä olin luterilaisessa kirkossa,Inkerin kirkossa vihkimyksensä saanut saarnaaja piti hyvän saarnan....naisliturgiakin kuunteli mielikseen. :039:
Vaan mitäpä on tuo eteläinen seurakunta ja missäpä päin kaupunkia sellainen toimii? On näissä ihmettelemistä ulkopaikkakuntalaisilla.. :icon_rolleyes: Onneksi kirkkoherra on tuttu jo vuodesta -73. :eusa_clap:
-
Olin niin väsynyt että nukahdin kirkossa eikä saarnasta jäänyt mitään mieleen. :icon_redface: Jumalanpalvelus oli Kokkolassa mutta minä onneksi kotona, villaviltin alla. http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2385676
-
Katselin tv:stä Seinäjoen jumalanpalveluksen. Se oli aiemmin paketoitu ja Anna-Mari Kaskinen saarnasi siinä.
-
Kävelimme kirkkoon, sain leivän taas tutultani kohortissa. Palattuani menin talomme sähköpääkeskukseen ja napsautin sulatuskaapelit päälle. On lämpötila plussalla ja niin liukasta.
-
Katselin tv:stä Seinäjoen jumalanpalveluksen. Se oli aiemmin paketoitu ja Anna-Mari Kaskinen saarnasi siinä.
Minäkin olin tv-kirkossa Seijäjoella. Kirkko on aivan tutun näköinen, sillä Alvar Aalto käytti samoja elementtejä meidän Lahden Ristinkirkossa. Seinäjoen kirkko vaikutta pehmeämmältä, meidän karummalta. Sehän sopii ainakin minulle, sillä " söpöily " ei ole minun juttuni.
-
Eipä ole tullut käytyä, mutta asiaan lienee tulossa parannus, kun muutan lähelle kirkkoa. Pielisensuun kirkko tulee olemaan kävelymatkan päässä. Toivottavasti lonkka tulee myös kuntoon.
-
Enpä ole jaksanut/päässyt käymään sunnuntain messussa pitkään aikaan.
Jumala on kohdattavissa muuallakin tässä ja nyt. Mikä on minun kirkkoni.
Kaipaus on seurakuntayhteyteen. Mutta Jumala puhuu arjessa, johdattaa pikkuasioissa,
saamme pyytää näkeviä silmiä ja kuulevia korvia ja rakastavaa sydäntä.
-
Messussa ja seuroissa päivällä illalla vielä Majatalossa.... :039:
-
Messussa ja seuroissa päivällä illalla vielä Majatalossa.... :039:
Samoin jumalanpalveluksessa, seuroissa, sitten kotiseurakunna aluekokouksessa valitsemassa aluetoimikuntaa. Klo 11 palvelukseen mennessä kuuntelin radiosaarnaa, joka oli enemmänkin pyhäkoulupuhe valvomisen sunnuntaina. Jumalanpalveluksessa oli sentään kunnon saarna ja asialliset virret. Illalla kolme lapsistamme perheineen kylässä.
-
Jumalanpalveluksen aikaan eilen sunnuntaina olin vielä junassa matkalla keskeiskaupunki Lapualle. Tuossa hiippakuntakaupungissa, johon herännäisyys saapui väkevästi vuonna 1838, osallistuin Herättäjän tilaisuuteen Lapuan kr. opistolla. Mukavalta tuntui olla ystäväkansan sylissä. :kahvi:
-
Niin on jäänyt vähiin kun matkasta on tullut perin mutkallinen. Pyhän Laurin kirkosta kyllä pidän paljon, nyt kaikki Tiksin messut pidetään siellä. Juna-bussi-yhdistelmä on aikataulullisesti sunnuntaisin kenkku.
On kyllä aivan rehellinen ikävä niin että jostakin kohtuumatkan päästä pitää etsiä joku kirkko. Harmin kappale! Pitääkö ostaa pappamopo?
-
Meillä on Herättäjän kirkkopyhä, siis hommiin mars. (muuten wikipedia puhuu herännäisistä ja sana on ainakin minulle aivan outo)
-
Jään tv:n tai radion varaan tänäänkin. En ole ehtinyt edes katsoa tuleeko telkkarista, ja mistä kirkosta radiossa. Vaan eihän sekään jumalanpalvelusta ratkaise..
Herännäialue, herännäiskeskustelu, niistä ilm. johdettu väärin herännäiset. Päättelin.
-
Hyvä radiosaarna ja hyvät rukouksetkin Juvalta. Kiitos rohkealle saarnanaiselle, kun otti esille yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden; nykyisen säästöpolitiikan esim. vanhusten hoidossa. Rukouksissa muistettiin mm. katulapsia ja hyväksikäytettyjä lapsia. Tällaista julistusta lisää sen iankaikisen oman navan ympärillä pyörimisen sijaan. Kannattaa kuunnella.
-
No nythän minun piti vaikka taksilla lähteä ja kuinka kävi. Tähän täytyy ryhtyä valmistautumaan niin että ensi sunnuntaina menen kanssa. Tai johkin ehtooehtoolliselle ensin jonakin iltana arkena.
Voisiko joku viisausihminen selittää miksi lauantai on kalenterissa punaisella? :icon_eek:
-
Meillä on Herättäjän kirkkopyhä, siis hommiin mars. (muuten wikipedia puhuu herännäisistä ja sana on ainakin minulle aivan outo)
Wiki puhuu paljon ennenkuulumatonta ja harvinaisen huonosti. Hyödyttää korjata.
-
Avasin tv:n 10.03 , mutta en kestänyt kuulla kuin minuutin. Avasin radion, ja kivasti kaikuvasta kirkosta tuli hyvinäänitetty palvelus. Kanttorilla oli hyvä sävelkorva, mutta erikoinen ääntäminen. Savolainen aksentti ?
Pappi osasi puhua, mutta sisältö ei nyt puhutellut yhtään, kun nämä ovat samoja mitä eduskunnastakin kuullaan. En kuullu saarnaa ihan loppuun, velvollisuus kutsui. Kyllä asiat oli oikeita, mutta oliko jumalaa siellä lopussa ?. Kuuntelen Areenan radiosta kun jaksan.
...
Lapset pitivät sellaisen "messun", kun eivät ole ihan terveitä, että tappeluhan siitä tuli. Me vanhemmat uuvumme nykylapsiin kun niitä ei ole " kasvatettu ! "
-
Meillä Samuli saarnasi kertakaikkiaan kiitettävästi ja perään oli seurat. Seuroihin oli ilmoitettu kolme puhujaa, mutta viisi puhetta kuulimme. Näin on käynyt viimeaikoina usein.
-
Oli hyvä veisata Samulin lähellä.
-
Kymin kirkossakin oli hyvä saarna. Vaikea aihe oli ajateltu rohkeasti pohjia myöten ja puettu selkeään ja ymmärrettävään muotoon.
-
Jos oli Tuomiosunnuntai, siitä on varmasti vaikeaa puhua tässä kulttuurissa. Hemmoteltu lapsi ei hyväksy rajoja. Totesin kun Docensin runoja tutkin ettei hän koskaan puhu kadotuksesta. Ei tosin tavattomasti tuonpuoleisesta muutenkaan. Hänen ajattelussaan kärsimyksen keskellä ei käännytä pois pahuudesta vaan kohti hyvyyttä. Mutta hän voi hirveän huonosti moneen kertaan joten metanoian uusi sisältö alkoi yhä lisääntyvässä määrin poiketa pietismin parannuksenteosta ja katumuksesta. Hän nyt ei järin arvostanut pietismiä muutenkaan.
Ne ovat hienoja. Pidän rehellisestä sanomisesta: Jumala, Sinä joka rankaiset synnin, ja annat sen mielelläsi anteeksi. Jokin toipuminen vain siten että "minä ojennan käteni ja rukoilen, ja minä pääsen tietämään uutta... Kiitoksen kautta ja katumuksen kautta mennyt palaa luoksesi kuin elävin osa elämääsi. Se tyrmistyttää minut.
-
Jos oli Tuomiosunnuntai, siitä on varmasti vaikeaa puhua tässä kulttuurissa. Hemmoteltu lapsi ei hyväksy rajoja.
Onko tämä kulttuurimme 'hemmoteltu lapsi'? Et kai niin tarkoittanut, mutta voi se ollakin. Ainakin se näyttää noita 'rajattomia' tuottavan. Koululaitoksessakin erehdytään helposti hemmottelemaan oppimisvaikeuksia omaavia oppilaita pelkillä helpotuksilla ja vapautuksilla sen sijaan, että kannustettaisiin selättämään vastuksensa 'ylimääräisellä' työllä.
-
Onko tämä kulttuurimme 'hemmoteltu lapsi'? Et kai niin tarkoittanut, mutta voi se ollakin. Ainakin se näyttää noita 'rajattomia' tuottavan. Koululaitoksessakin erehdytään helposti hemmottelemaan oppimisvaikeuksia omaavia oppilaita pelkillä helpotuksilla ja vapautuksilla sen sijaan, että kannustettaisiin selättämään vastuksensa 'ylimääräisellä' työllä.
Kyllä minä ajattelin. Ihmisen on vaikea ellei sietämätön kuulla että Jumala saattaisi olla vihainen ja haluta vetää ihmisen tekemisistään tilille. Postmodernismi loi kuvitelman triljoonista varianteista jotka on kaikki tavallaan siis sillee niiku oikein. Oikeinko? Jos ajatellaan ihmisen itsekkyyttä, vallanhalua, kateutta ja kokonaisten kansojen sortamista niin sitähän pitää vain ymmärtää. Juuri tuossa ajetaan ojaan kasvatuksellisesti, siis ajatellaan että ymmärryksen jälkeen voidaan luopua leikistä ja jättää juuri tuolla tavoin ponnistelu sikseen.
Pidän Docensin Jumalasta joka "rankaisee synnin ja antaa sen mielellään anteeksi". Hän toimii kuin viisas kasvattaja joka ei vaadi oppimisvaikeuksista kärsivää lasta huutaen räyhäten osaamaan sama kuin vaikeudettomat, vaan juuri noin kannustaa samastumaan ponnistelevaan ja sisukkaaseen puoleen joka tekee parhaansa niillä edellytyksillä joita syntymässä sai. Ja siten kasvaa aikuiseen generatiivisuuteen lamaannuksrn asemesta. Tämä on Erik H Eriksonilta.
Pidän ajatuksesta jonka mukaan "näin tullaan ihmiseksi ja näin tullaan kristityksi" että oivalletaan Jumalan kärsivän maailmassa maailman tähden, ja katseenme kiinnittyy siihen emmekä enää pidä melua omista vaikeuksistamme. Vaikka minun on tavallaan liian helppoa puhua. Vaikeuksista huolimatta kaikki on aina ratkennut hyvin päin. :-\
-
Keravan kirkossa oli tuomiosunnuntaina keskitytty pohtimaan kristittyjen erilaisuutta ja sitä, ettemme me tuomitsisi toisiamme erilaisuuden perusteella. Oli myös monenlaista musiikkia ja virsiä; kevyempää hengellistä ja vanhoja tuomiopäivän virsiä.
Yksi Keravan papeista soitti loppusoittona pasuunaa urkusäestykellä. Oli kaunis kappale. Ei kuulostanut tuomiopäivän pasuunalta.
-
Keravan kirkossa oli tuomiosunnuntaina keskitytty pohtimaan kristittyjen erilaisuutta ja sitä, ettemme me tuomitsisi toisiamme erilaisuuden perusteella. Oli myös monenlaista musiikkia ja virsiä; kevyempää hengellistä ja vanhoja tuomiopäivän virsiä.
Yksi Keravan papeista soitti loppusoittona pasuunaa urkusäestykellä. Oli kaunis kappale. Ei kuulostanut tuomiopäivän pasuunalta.
Hyvä on puhua siitä ettemme tuomitse ja ajankohtaistakin.
Toisinaan tosin mietin puhetta tietystä itseen menemisestä vaikka näkökulmasta jota kerran minulle tyrkyntyrkytti eräs svenskatalande. Siksi sanon näin että tyrkytti emailitse tietämättä mistä oli kyse ja arvasi väärin.
Mutta ajatus oli hyvä. Katsoa mitä on saatavissa anteeksi eli velat saataviksi. Samoin kyllä ajatus anteeksiantamisesta toisille.
Pariin otteeseen törmään hankkeeseen vaihtaa synnintunnustus yleisvalitukseksi kun on paha olla siis en nyt tarkoita vatsatautia. En kannata. Minul kirkko on kuin toiminto, siis substantiiviksi muutettu verbi. (Hurraa kreikka!). Se kantaa kaikkea pahuutta Jumalan eteen pyytää apua ja anteeksi. Vastuu maailmanmenosta on ihmisten vaikka me vedämme Jumalaa tilille. Vastuu siitäkin että joku olisi luona kun talo palaa tai omainen hukkuu.
Pahaoloiset voivat puhua psykiatrille, mielenterveyshoitajalle tai sielunhoitosuhteessa. Se on aivan jees.
Ja valituspsalmit kyllä sopivat kun tapahtuu suurpahaa yhteisölle.
-
Leenan ilmaisua käyttääkseni; Tänään on lähteminen ! Adventtina aina kun vain kykenemme. Lisäksi messun toimittaa Anna-Mari, ohjaajani. Hän on Herättäjäjuhlillakin puhunut Savon körttipappi.
Lounaan sijasta tarjoan perheelle iltapäivällä salaatit ja kahvit.
-
Menen keräämään kolehdin ja vaimo on tarjoamassa glögiä kirkkokansalle.
-
Ilo on pinnassa yhä adventtikirkossa jaetun johdosta. Kansaa oli paljon, vaikka pääkirkossamme oli radiojumalanpalvelun äänitys.
Paljon oli körtti-ystäviä, ja me Mukkulan-Kilpiäisten foorumilaiset olimme paikalla puolisoneimme. Memellä oli poikakin mukana.
Anna-Mari piti sellaisen saarnapuheen, että jonsei siitä selvinnyt armo ja rakkaus, ja valo, joka lähtee Jumalasta, niin sitten oli kuulija kuuro.
Hoosianna veisattiin voimalla. Tuntui, että Hänet joka tulee Herran nimeen, toivotettiin tervetulleeksi sydämien syvyyksistä.
Tunnen melkein kaikki kirkossakävijät. Nyt oli paljon uusia kasvoja. Ehkä niitä, jotka nyt tuntevat, että saavat tulla siinä missä muutkin.
:057:
-
Ilo on pinnassa yhä adventtikirkossa jaetun johdosta. Kansaa oli paljon, vaikka pääkirkossamme oli radiojumalanpalvelun äänitys.
Paljon oli körtti-ystäviä, ja me Mukkulan-Kilpiäisten foorumilaiset olimme paikalla puolisoneimme. Memellä oli poikakin mukana.
Anna-Mari piti sellaisen saarnapuheen, että jonsei siitä selvinnyt armo ja rakkaus, ja valo, joka lähtee Jumalasta, niin sitten oli kuulija kuuro.
Hoosianna veisattiin voimalla. Tuntui, että Hänet joka tulee Herran nimeen, toivotettiin tervetulleeksi sydämien syvyyksistä.
Tunnen melkein kaikki kirkossakävijät. Nyt oli paljon uusia kasvoja. Ehkä niitä, jotka nyt tuntevat, että saavat tulla siinä missä muutkin.
:057:
:icon_xmaswink:
-
Ilo on pinnassa yhä adventtikirkossa jaetun johdosta. Kansaa oli paljon, vaikka pääkirkossamme oli radiojumalanpalvelun äänitys.
Paljon oli körtti-ystäviä, ja me Mukkulan-Kilpiäisten foorumilaiset olimme paikalla puolisoneimme. Memellä oli poikakin mukana.
Anna-Mari piti sellaisen saarnapuheen, että jonsei siitä selvinnyt armo ja rakkaus, ja valo, joka lähtee Jumalasta, niin sitten oli kuulija kuuro.
Hoosianna veisattiin voimalla. Tuntui, että Hänet joka tulee Herran nimeen, toivotettiin tervetulleeksi sydämien syvyyksistä.
Tunnen melkein kaikki kirkossakävijät. Nyt oli paljon uusia kasvoja. Ehkä niitä, jotka nyt tuntevat, että saavat tulla siinä missä muutkin.
:057:
Aamen!
-
Kiitos Pyryharakan taannoisen linkkivinkin, pääsen katselemaan päivän messua Ruokolahden kirkossa näin jälkikäteen. Nämä nimittäin tulee nettikirkkolähetyksistä useimmin jo samana päivänä/mahdollisimman pian/heti/suorana lähetyksenä. http://www.livestream.com/nettikirkko/video?clipId=pla_963d230f-f877-4907-8594-e8ed94b83d0c
Ruokolahden srk:n sivuilta löytyi joitain mukavia vanhoja kuvia:
(http://ruokolahdenseurakunta.fi/files/2012/09/cropped-Kirkkovene1.jpg)
-
Eipä kestä. :039:
Tänään omassa kotikirkossa Hoosiannaa laulamassa. Evankeliumin jälkeen kuoro lauloi sen kuoroversiona neliäänisesti. Seurakunta lauloi sen lopuksi ylistysvirtenä.
Messun jälkeen syötiin suurella joukolla hirvisoppaa seurakuntalolla. Soppaan oli laitettu kaikki seurakunnan maanomistajapalat, joita pakasteesta löytyi. Hyvää oli, vaikkei niin jouluista. Ajateltiin kuitenkin, että adventtina käy paljon väkeä kirkossa, joten mahdollisimman moni pääsee nauttimaan soppaa.
-
Eipä kestä. :039:
Tänään omassa kotikirkossa Hoosiannaa laulamassa. Evankeliumin jälkeen kuoro lauloi sen kuoroversiona neliäänisesti. Seurakunta lauloi sen lopuksi ylistysvirtenä.
Messun jälkeen syötiin suurella joukolla hirvisoppaa seurakuntalolla. Soppaan oli laitettu kaikki seurakunnan maanomistajapalat, joita pakasteesta löytyi. Hyvää oli, vaikkei niin jouluista. Ajateltiin kuitenkin, että adventtina käy paljon väkeä kirkossa, joten mahdollisimman moni pääsee nauttimaan soppaa.
Meillä oli Hoosiannakirkon jälkeen glögitarjoilu.
Mitä laulamiseen tulee niin viikko sitten saarnaaja (Samuli Korkalainen) lauloi osan evankeliumitekstistä. Oli muuten upea juttu. Tänään Petra Niemi lopetti saarnan laulamalla.
-
Hoosiannasin tänään sunnuntaina, 30. marraskuuta, Mikael Agricolan kirkossa Helsingissä ( Punavuoren ja Eiran rajamailla se ). :kahvi:
-
Ei meil anneta mitään kahvia tai glögiä vieläkän mutta kyl minä voin jatkos vetää sin luuni, jos se pyhäkoulutyttö ei saarnaa. :icon_rolleyes:
-
En ja sanon suoraan et elämä on pilalla mutta minua ei saa joku piip-piip hereille ja yöt on venyneet jotain siitä-kun-hämärtää että herään satunnaisesti yöllä virkeenä ja päätän soittaa vanhuksil ja sitten päätän nukahtaa nukun, siihen että on valosaa eli yheltätoista. Tämä ei edusta hurskautta minä nautin kirkonkäynnistä oikeassa kirkossa Tikkurilassa enkä kerkee edes taksilla tätänykyä . En edes mihinkään. Minkätähen ei pidetä iltakirkkoja. Tai minä nukkusin sillonkin. Iltapäiväkirkkoja?
-
Minun on ADVeNTTI pilalla! :'(
-
Eilinen työ/konsertti-ilta venähti pitkäksi (en siis ole työssä kuitenkaan konserttiviihteen parissa :icon_biggrin: ) enkä tänään jaksanut mennä kirkkoon. Aukaisin radion ja kuuntelin toisella korvalla, ei jäänyt mitään mieleen. Käänsin Dein puolelle ja kuuntelin sro:n palvelusta, yhtä huonolla menestyksellä. Ainoa asia mikä jäi mieleen ja minkä kohdalla jostain syystä tarkensin kuuloani oli kertomus kehitysvammaisesta pojasta. Tuo down- poika oli jossain hengellisessä tilaisuudessa ja sanoi kuulevansa Jumalan puhetta. Kun häneltä kysyttiin mitä Jumala sanoo, hän sanoi vain kuulevansa kokoajan sanat: "minun rakas poikani, minun rakas poikani." Sanokoot kuka mitä sanookin, mutta tuosta pidin.
-
Kirkossa käytiin hoitamassa kaikki avustustehtävät. Kirkolla piti olla jo ennen yhdeksää kahvinkeiton vuoksi.
-
Nyt kyl katson kirkkoja kupongista kaikki iltamessut ja menen jokaiseen vaik taksilla minulla on oikeus adventtiin ja otan sen nyt tiivisteenä sitten ja tarkastan seuratilanteen niinikään. Vaikken siis tasan tekis enää mitään muuta minulla on oltava adventti. >:(
-
Nyt olen tehnyt suunnitelman Kauneimpiin joululauluihin osallistumisesta. Niitä järjestetään täällä adventtiaikana todella monta tilaisuutta eri kirkoissa ja seurakuntataloilla, ja jopa jonkin abc:n kahvilassa. Minun suunnitelmaani kuuluu tämänpäiväisen vieraskielisen lisäksi ensi torstaina, ehkä lauantaina, kun se on omassa lähikirkossa, sunnuntai-iltana ja Tapaninpäivänä. Perjantaina vielä yksi kirkkokonsertti, johon teinitkin lupautuivat mukaan. Kaikkiin noihin suunnittelemiini olen pyytänyt ja saanut ystävän mukaan.
-
Kävin tänään kotiseurakunnan kirkossa pitkästä aikaa. Klo 18 kauneimmat joululaulut-
tilaisuudessa. Kirkko täysi, koin ihan hyvänä olla nyt mukana, joka kerta en näin ole kokenut...
ja olenhan niissä käynyt lähes yhtä monta kertaa kun niitä on järjestettykin...en muista ihan
varmasti...ehkä joku kerta vuosikymmenten varrella on väliin jäänyt..
-
Kävin tapamme mukaan Suomen Raamattuopistolla sunnuntaina. Tällä kertaa vain minä ja poikani. Linja-autopysäkillä tapasin erään henkilön, joka myös käy siellä. Matkan aikana suosittelin hänelle Jonas Laguksen Evankeliumin ääntä. Hän osti kirjan. Minä ostin niitä tänään 4 kpl. Kolme niistä menee joululahjoiksi, neljäs jää varalle. Tuolle kirjalle on aina käyttöä.
Sunnuntain kirkkomatkat Kauniaisiin ovat minulle jonkinlaista juhlaa. Saarnat monesti puhuttelevat minua, luovat toivoa, ehkä joskus jonkinlaisia lyhytaikaisia uskon vilahduksiakin.
-
Jumalanpalveluksessa sattui pieni lapsus. Pastori sanoi saarnansa lopuksi "Nouskaamme tunnustamaan syntimme, sitten pari nielaisua ja korjaus uskomme"
Aamujumalanpalveluksen jälkeen oli kyläkirkon tilalla klo 13 kauneimmat joululaulut ja enempää väkeä ei olisi sopinut. Siis hurskas päivä tänään.
-
Kolme tilaisuutta tänään.... 10 messu 16 muistojen joulujuhla ja 18 kauneimmat joululaulut. Kolmelle seuraavalle päivällekin jouluista ohjelmaa tiedossa.
-
Kävin eilen hymisemässä kauneimpia joululauluja. Onneksi tilaisuuden veti mielestäni hyvä pappi, joka puhui vähän mutta kiinnostavaa asiaa. Joskus on ollut todella kiusallista kuunnella loputtomia jorinoita. Kirkkokuoro esiintyi hyvin, samoin muusikot. Tunnelma oli lämmin.
Maallisestakin huolehdin: myyjäisistä ostin kahdet kauniisti neulotut lapaset, jotka toivottavasti lämmittävät kohta kahta kaunista käsiparia (eivät omiani).
-
Kyl se jäi uhoomisen asteelle täällä, kun en vain herää.
En tie mikä on, kutta koskaan en elämäni aikana ole ollut yhtä väsynyt. Olen onnellinen ja hyväntuulinen ja harmissani vain kun adventti meni noin ohitte. Eikä tää ole edes mikään kalajuttu.
Toteen, meni adventit ja pelkään, menee viimminenkin. Nyt menox johkin vaiks taksil. Aivan tosi. >:(
-
Jumalanpalveluksessa sattui pieni lapsus. Pastori sanoi saarnansa lopuksi "Nouskaamme tunnustamaan syntimme, sitten pari nielaisua ja korjaus uskomme"
Aamujumalanpalveluksen jälkeen oli kyläkirkon tilalla klo 13 kauneimmat joululaulut ja enempää väkeä ei olisi sopinut. Siis hurskas päivä tänään.
Körttiläinen "lapsus"... se olisi paljon parempi kuin käsite uskomme.
-
Jos en ihan jaksa niin käyn täällä ja hiljennyn vähäsen.
-
Ylen tiedoissa päivän radiojumalanpalveluksesta ei mainittu yhtäkään virttä, joten valitsin virtuaalikirkon ja sieltä Oulun tuomiokirkon. En tunne puhujaa mutta olen satavarma että hän on lestadiolainen, maneereista päätellen. Jos ei liikaa tartu liikuttuneisuuteen ja äänenpainoihin, niin sanoma on sisällöltään kuitenkin ihan jees. Ja virret kaikuu hieman runsaammin- luulen että kirkkoon kokoontuu eri tyypit silloin kun on lest. pappi äänessä.
-
Olipa hyvä saarna tv-jumalanpalveluksessa.
-
Ylen tiedoissa päivän radiojumalanpalveluksesta ei mainittu yhtäkään virttä, joten valitsin virtuaalikirkon ja sieltä Oulun tuomiokirkon. En tunne puhujaa mutta olen satavarma että hän on lestadiolainen, maneereista päätellen. Jos ei liikaa tartu liikuttuneisuuteen ja äänenpainoihin, niin sanoma on sisällöltään kuitenkin ihan jees. Ja virret kaikuu hieman runsaammin- luulen että kirkkoon kokoontuu eri tyypit silloin kun on lest. pappi äänessä.
Lestadiolaispapit saarnaavat lutherilaisesti. Jotkut toisen herätysliikkeen papit eivät saarnaa luterilaisesti eivätkä lutherilaisesti.
-
valitsin virtuaalikirkon ja sieltä Oulun tuomiokirkon. Ja virret kaikuu hieman runsaammin- luulen että kirkkoon kokoontuu eri tyypit silloin kun on lest. pappi äänessä.
Oulun tuomiokirkossa nyt kaikuu joka tapauksessa. Olin siellä joskus (yli 30 v sitten) urkokonsertissa, ja oli korvat haljeta.
Jos on tavallista täydempi kirkko toppatakkeineen, niin silloin teoriassa kaikuu vähemmän?
Mutta joo, kai se oman liikkeen saarnaaja voi vetää väkeä paikalle.
-
Oulun tuomiokirkossa nyt kaikuu joka tapauksessa. Olin siellä joskus (yli 30 v sitten) urkokonsertissa, ja oli korvat haljeta.
Jos on tavallista täydempi kirkko toppatakkeineen, niin silloin teoriassa kaikuu vähemmän?
Mutta joo, kai se oman liikkeen saarnaaja voi vetää väkeä paikalle.
Käytin sanaa "kaikua", vaikka en ajatellut varsinaisesti kaikumista joten huono sananvalinta. "Virret kuuluivat kovemmin" , olisi ollut osuvammin sanottu. Juu, varmaan runsas toppatakkikansa voisi periaatteessa vähentää kaikumista, mutta silti runsastuttaa virrenveisuuta. :)
-
Kiva, että kirjoitatte Oulun kotikirkostani. En itse laula enkä veisaa, mutta kuuntelen ja kävelen eteen saamaan sakramenttini.
-
Olemme lupautuneet avustajiksi jouluyön jumalanpalvelukseen, kun pastori soitti ja pyysi.
-
Eilisissä kauneimmissa joululaiuluissa lähetyssihteeri mainosti, että jouluyön messussa on pop up -kuoro. Pitää esitellä jouluvieraalle, joka on kokenut kirkkokuorolainen.
-
Meillä Porvoossa on jouluaamun jumalanpalvelus vanhaa perinnettä noudattaen klo 6. Se televisioidaan, mutta ei suorana, vaan - horribile dictu - klo 10.
Kyseessähän on Ruotsin kirkon ikivanha julotta eli joulupäivän varhaisaamun jumalanpalvelus. "Otta" tarkoittaa päivän varhaisinta työskentelyhetkeä. Alun perin julotta oli kai klo 4, mutta vuoden 1686 kirkkolaissa se säädettiin alkamaan klo 6.
Minulla on epäilys, että kyseessä on nimen omaan Ruotsin traditio, siis meidänkin traditiomme.
Joulunajan runsaas jumalanpalvelus- ja hartaustarjonnan vuoksi jouluaamun jumalanpalveluksen suosio on vähentynyt. Meillä on kuitenkin yleensä kirkko täynnä, oli televisiointia tai ei.
Mielestäni jumalanpalvelus pitäisi aina lähettä vain suorana. Teknisesti se on täysin mahdollista. Se on samantapainen asia kuin satasen juoksu. "Olympialaisten sadan metrin loppukilpailu on klo 19. Näytämme sen urheiluruudussa klo 20.50.".
Kolminkertainen hyi-huuto veroradion ohjelmasuunnittelijoille!
Mt
-
Eilinen tv-saarna kosketti
http://areena.yle.fi/tv/2216551
-
Mietin aattohartauteen lähtemistä. Se alkaisi kello 17. Näinköhän kuitenkaan onnistuu tällä pakkasella? Sydämen käyttäytyminen pelottaa vaikka matka ei sinänsä kovin pitkä ole.
-
Mietin aattohartauteen lähtemistä. Se alkaisi kello 17. Näinköhän kuitenkaan onnistuu tällä pakkasella? Sydämen käyttäytyminen pelottaa vaikka matka ei sinänsä kovin pitkä ole.
Kirkossa käyty ja onnistui. Väkeä ehkä vähän enemmän kuin 3/4 kirkollista. Eri asia, paljonko parvella oli. Saarna past. Reinikainen ja muut puheet khra "tuli kirkkoon mies ja lapsi" Nuutinen, virsien säestyksessä urut ja trumpetti sekä trumpetti myös yksinään ja pianon kanssa. Saarnassa sanottiin mm., että seimen olkien raoista näkyy jo risti. Kolehti Joulumaa keräykselle eli köyhille :023: Nyt iltateelle :icon_xmassmile:
-
:039:
Hyvä juttu, myyrä, että pääsit joulumessuun!
Minä olen nyt lähdössä klo 22 alkavaan jouluyön messuun kotiseurakunnan kirkkoon
parin kilsan päähän...autolla lähden...on jo kaivettu esiin lumikinoksen alta ja narun päässä...
-
Onneksi auto on katoksessa. Meidän kirkkomme alkaa klo 23.00 ja olemme hommissa.
-
Olin kirkossa yöllä, ja mikä erikoista täyden kirkon kirkkoväen keski-ikä oli alle 30v eli meillä on toivoa. Se teki joulun. Kuusi puhdasta pikaria jäi ehtoollisen jälkeen eli he kävivät myös ehtoollisella.
-
Olin jouluyön messussa, jossa oli poikkeuksellisen vähän kirkkokansaa. Verottiko pakkanen? Vai vetikö takavuosina valtaherätysliikkeeseen kuulunut, nyt eläköitynyt, kirkkoherra oman väkensä paikalle. Nyt seurakunta oli näihin yömessuihin nähden vanhaa väkeä, tavallista kirkossakäyvää ikäluokkaa. Lapsia ei ollut yhtään ja nuoriakin lähinnä vanhempiensa kanssa.
Itse koin kuitenkin yhteisöllisyyttä. Pienemmillä paikkakunnilla ikänsä asuneet tuttavani eivät täman tunteen poikkeuksellisuutta ymmärrä, koska heillä on aina tutut ympärillään. Minun ystäväni asuvat joko toisella puolella kaupunkia tai ihan muualla. Nyt joulukirkossa oli muutamia naapuruston tuttuja, joiden kanssa oli mukava istua samaan penkkiin tai rupatella ruokajonossa. En siis ollut erillinen yksilö joukossa vaan osa porukkaa.
-
Olin kirkossa yöllä, ja mikä erikoista täyden kirkon kirkkoväen keski-ikä oli alle 30v eli meillä on toivoa. Se teki joulun. Kuusi puhdasta pikaria jäi ehtoollisen jälkeen eli he kävivät myös ehtoollisella.
Nuoriso ja SeppoS liikkuvat öisin :003:
En tiedä, paljonko täällä oli nuorisoa jouluyön messussa, joka alkoi klo 23. Olihan sitä nimittäin jonkin verran aattohartaudessakin. Yömessuja olisi kantakaupungin alueella ollut kolmessa kirkossa.
Joku tilastotieteilijä voisikin tutkia, onko kirkossakävijöiden ikärakenteessa eroja joulun aikaan aattohartauden, jouluyön messun ja aamukirkon välillä. Lisäksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella voisi selvittää, paljonko kirkossakävijöistä on muualta kotiseudullen tai muuten sukulaisiin tulleita. Voi olla, että ihmiset, jotka eivät juurikaan aikuisena enää käy kirkossa, käyvätkin kotiseudullaan jouluna muistelemassa lapsuudenkirkkojaan. Täällä varmaan käy paljon muualta joulunviettoon tulleita.
Itse en jaksa enää lähteä yöllisiin rientoihin. Sen verran vanha ja vaivainen olen :icon_xmascool:
-
Nuoriso ja SeppoS liikkuvat öisin :003:
En tiedä, paljonko täällä oli nuorisoa jouluyön messussa, joka alkoi klo 23. Olihan sitä nimittäin jonkin verran aattohartaudessakin. Yömessuja olisi kantakaupungin alueella ollut kolmessa kirkossa.
Joku tilastotieteilijä voisikin tutkia, onko kirkossakävijöiden ikärakenteessa eroja joulun aikaan aattohartauden, jouluyön messun ja aamukirkon välillä. Lisäksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella voisi selvittää, paljonko kirkossakävijöistä on muualta kotiseudullen tai muuten sukulaisiin tulleita. Voi olla, että ihmiset, jotka eivät juurikaan aikuisena enää käy kirkossa, käyvätkin kotiseudullaan jouluna muistelemassa lapsuudenkirkkojaan. Täällä varmaan käy paljon muualta joulunviettoon tulleita.
Itse en jaksa enää lähteä yöllisiin rientoihin. Sen verran vanha ja vaivainen olen :icon_xmascool:
Minusta on tärkeää, että kullekin viiteryhmälle löytyy mieluinen ajankohta. Lapsiperheiden joulu alkaa ihanasti jouluaaton hartaudella aaton iltapäivällä ja niissä on valtavasti perheitä. Yömessussa on oma tunnelmansa ja se sopii hyvin nuorisolle ja muille, jotka valvovat muutenkin myöhään.
Jouluaamun messu on perinteistä kiinnipitäville, jotka haluavat herätä varhain ja niille, jotka eivät vielä ole ehtineet nukkumaan. eli jokaiselle jotakin.
-
Aattohartaus oli oikein uskomaton Anttolan kirkossa. Kirkko on entinen Mikkelin, eli todel vanha, purettu ja rekipelein siirretty ja koottu uudelleen. Urutkin ovat varmaan siltä ajalta koska omituisia sävellajeja on, eli matalia.
Pappi saarnasi, todella, mitä Docens arvosti kovin kuten vaarikin, matteuksen jouluevankeliumista. Minä seisoin parvennurkas ja huomasin vain että oli vähän outo tämä teksti, miten tässä nyt oli jotakin outoa...
Tänään vaari totesi että oli suurta säästyä seiminäytelmiltä, ja olinpa samaa mieltä. En kaivannut lapsikuoroakaan, jolla hän oli juuri jatkamassa, eli meillä on jähmeähkö saarnamaku ja ilmeisen perinnöllinen siis. Oli huojentavaa huomata tämä. Kirkko oli täysi kuten aina tahi täpötäydempi tai sitten lähdimme myöhään menemään, on usein mahduttu istumaan.
-
Täällä muuten on ollut aattona perhekirkko (klo 15) erikseen ja sitten aattohartaus (klo 17). Lisäksi tietenkin jouluyön ja jouluaamun messut. Naapurikaupunkiseurakuntien (samaa yhtymää) tilaisuudet päälle, niin on ollut varaa valita. Luultavasti jotkut on niin ronkeleita, että eivät kelpuuta joka kirkkorakennustakaan eikä kaikkia pappeja. Mulle kelpaa kaikki :eusa_angel: Tänään olisi vielä Kauneimmat joululaulut viho viimeisen kerran.
ps. paraskin puhuja kun en yleensä käy kirkossa :-\
-
Tänään on viattomien lasten päivä ja Lauttasaaren seurakuntanuoret 60-luvun alkupuoliskolta kokoontuvat vuosittaiseen tapaamiseensa. Koska on pyhä, kokoontuminen tapahtuu jumalanpalveluksen jälkeen Lauttasaaren kirkon tiloissa. Forsbergin pariskunta Silja ja Juhani hoitavat jumalanpalveluksen toimittamisen. Juhani on tehnyt ja kääntänyt muutamia virsikirjan virsiä ja niistä tuttu monelle. On hiukan koomista puhua nuorista, kun kaikki ovat jo eläkkeellä, mutta ei se haittaa. Jumalanpalvelus alkaa klo 11.00. Normaalisti kokoonnumme iltaisin ja yleensä kodeissa.
Porukka oli aikoinaan täysin epähomogeeninen käsittäen koululaisia, työssä käyviä, ruotsinkielisiä ja toisseurakuntalaisia. Ehkä se oli sen körttien vetämän porukan voima. Kaikki vetäjät olivat körttiksellä asuneen nuorisopapin körttikodilta rekrytoimia, mutta sitä ei mainostettu.
-
Tulimme messusta joka oli kaikkineen yksi syvimmin kouraisevista jonka muistan. Leena-pappi puhui syvältä sielustaan. Hän toimitti yksin ehtoollisen jakamisen. Ensimäisen kerran kirkossa sain viiniin kastetun leivän.
Suurissa kirkko - ja juhlatapahtumissa on ollut kyllä kokemuksia. Nyt ei silti menty jonossa, vaan polvistuttiin pöytään kuten tavallisestikin.
Kanttori Taisto Häkli, jolla on jo ikää 71 v, omistaa yhä hyvän, dramaattisen äänen. Hän lauloi tämänkin:
https://www.youtube.com/watch?v=HIU2LwaY1D8
-
Olin kotiseurakunnan messussa. Tänään pidettiin srk-talolla. Väkeä mielestäni runsaasti.
Kävelin parin kilsan matkan, oudoksestaan vilpoista.
-
Olipa mukavat virsiseurat kotiseurakunnassa: laulettiin sekä Siionin virsiä että Siionin kanteleen virsiä, jälkimmäiset säestyksellä. Muutama lyhyt puhekin kuultiin ja lopuksi siunaus. Primus motoreina oli ilmeisesti kaksi naista: körtti ja evankelinen.
Tunnelma oli lämmin ja mutkaton, ja silti tai juuri siksi harras.
En tiedä, onko tapa yleinen, mutta minusta idea on hyvä. Toivottavasti siitä tulee perinne.
-
Ehdimme kotiin kirkosta juuri klo 17 uutisille. Klo 11.00 kirkonmenojen jälkeen meitä oli noin 40 henkeä koossa joista kaksi ulkomailta. Toinen tuli vain tätä tilaisuutta varten. Tilaisuuden jälkeen menimme ulkomailta tulleiden kanssa syömään ja jatkamaan tilaisuutta. Oli muuten loistava saarna professori Juhani Forsbergilta (kirjoittanut kolme virttä virsikirjaan ym). Hänen vaimonsa toimi avustavana pappina. Edellisellä kerralla se oli toisin päin. Upea päivä.
-
Kotiseurakunnan kirkossa messussa kävin, koen hyvänä aloittaa uutta vuotta näin.
Olen ehkä tapojeni orja joissain asioissa. Mutta toisaalta sanotaan kyllä niinkin:
Varjele tapaa niin tapa varjelee sinua.
-
Osallistuin messuun Mikael Agricolan kirkossa Helsingin Tehtaankadulla sunnuntaina 28. joulukuuta. Paikalla oli kolmisenkymmentä ihmistä, mikä on surkean vähän kun ympärillä ja läheisyydessä on miljoonan ihmisen pääkaupunkiseutulaiskeskittymä. Tosin J. on sanonut, että missä kaksi tahi kolme....
Pappi Antell puhui siitä, että ei Herodes ollut ainutkertainen tuholainen vaan moni muukin hallitsija ja vastaava on pitänyt perusteellisen huolen siitä, että valtakilpailijoita ei pääse näköpiiriin. Ne, jotka eivät luo, tuhoavat. Ja valta turmelee, ehdoton valta turmelee ehdottomasti. :kahvi:
-
Eilen uudenvuoden palvelus 10 Paikallisen seurakunnan kolmesta kirkosta yhdessä oli jumalanpalvelus. Kaikki osallistujat mahtuivat kerralla ehtoolliselle kaiteen ympärille.... :icon_rolleyes: Jouusta pääsiäiseen voisivat lakata lämmittämästä kirkkojaan ja viettää juhlat seurakuntataloissa.
-
Meillä oli aattoiltana klo 23.00 alkava tilaisuus ja siellä oli paljon enemmän väkeä kuin aamulla. Nykyään kaikki valvovat ja katsovat ilotulituksia. Uuden vuoden aamumessulle ei ole monia potentiaalisia kävijöitä.
-
Nyt illalla olin konsertissa kotiseurakunnan kirkossa.
-
En mene kipeänä. Ihmettelinkin kuinka viime yö oli niin mahoton. Mutta sitä perusharmittelen että Pyhän Laurin kirkkoon on niin mahottoman hankala matka olevanaan, nyt välillä toivoisin että olisi auto.
Tai etten olisi niin kranttu niille saippuaoopperoille joita lähipalvelut edustavat. Onhan kanttori erittäin kelpo :-\ . Jos voisi mennä joskus liturgian joskus saarnan ajaksi ulos niin olisi okei mutta vahtimestarit eivät katso hyvällä, toinen sellainen vähän vihaisempi huomauttaa. Niin olen jossakin ratkaissut ja säästyneet hermoni joltakin joka sopersi kaiken ja käperteli isin kainalokuopassa. Minusta se oli liian oidipaalista menoa.
-
Meillä on loppiaisena joululaulukirkko. Mutta se kuuluu jo osaan 16