Kirjoittaja Aihe: Mitä körttiläisyys on ?  (Luettu 17753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #15 : 09.10.08 - klo:18:58 »
Ahaa, eli homma kääntyikin toisinpäin.
Sehän kuulostaisikin loogisemmalta, jos lestadiolaisuus on kehittynyt herännäisyyden jälkeen.
Eli herännäisyydestä irtautui siis lestadiolaisuusliike, joka alkoi painottaa enemmän tekoja ? Ja väärien asioiden tekemättömyyttä :)

Mistä muuten tulee nimitys körtit ?
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #16 : 09.10.08 - klo:19:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Olet täysin oikeassa! Herännäisyyden vahvimpia alueita ovat käsittääkseni Savo-Kainuu sekä Pohjanmaa.

Johannes, nykyisin vahvoihin alueisiin luetaan myös pääkaupunkiseutu. Me stadilaiset, espoolaiset, vantaalaiset ym.  olemme sen jo pitkään tienneet, mutta nyt se kuulemma uskotaan jo Lapuallakin...

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #17 : 09.10.08 - klo:19:12 »
Tjaa... Tuhat körttiä on vähän Stadissa, vaikka sata olisikin paljon Nilsiässä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #18 : 09.10.08 - klo:19:30 »
Text removed due to BBcode timeout problems

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #19 : 09.10.08 - klo:20:17 »
Mt:n viesti, jonka pitäisi olla tuossa yllä, (mutta sen verran meni bitti poikittain, että se ei siinä enää antanut tämän sivun aueta) - taisi kuulua suunnilleen näin:
(Korjaa mt, jos pielessä.)

Lainaus
Lestadiolaisuus ja herännäisyys ovat kumpikin syntyneet toisistaan riippumatta. Maantieteellinen etäisyyskin on pitkä, olihan Laestadius ruotsalainen. Nykyisin liikkeet toimivat myös samoilla paikkakunnilla, mutta yhteistoimintaa ei juuri ole, koska monet käsitykset ovat kovin erilaiset.

Suomalaisissa herätysliikkeissä on kuitenkin joitakin, joilla on liittymäkohtia herännäisyyteen. Evankelinen herätysliike (jota nykyisin edustaa mm. SLEY, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys) erkaantui 1800-luvun alkupuolella herännäisyydestä, kun heränneen papin Fredrik Gabriel Hedbergin uskonkäsitys kehittyi eroon herännäisyyden johtohahmon Paavo Ruotsalaisen käsityksistä. Liikkeiden välirikko oli voimakas ja sen seuraukset tuntuivat pitkään.

Myös Länsi-Suomen rukoilevaisuudella on yhtymäkohtia herännäisyyteen. Näissä kahdessa liikkeessä veisataan mm. lukuisia samoja virsiä, ja yhdellä rukoilevaisuushaaralla on omat sivut Herättäjä-yhdistyksen lehdessä.

Jos tämä selitys tuntuu sinusta sekavalta, niin olet oivaltanut asian ytimen... Tietoa eri herätysliikkeistä ja niihin liittyvistä henkilöistä ja yhdistyksistä saa mm. Wikipediasta, http://fi.wikipedia.org/wiki/Herätysliike. Hieman "virallisempaa" tietoa on uskonnontutkijoiden laatimassa verkkohakuteoksessa Uskonnot.fi, http://www.uskonnot.fi/uskonnot/, jossa on koko kirjo uuspakanuudesta taolaisuuteen.

Herännäisyyteen tutustuu parhaiten käymällä seuroissa ja osallistumalla veisuuseen - Siionin virret -kirjoja on yleensä paikan päällä. Ja onhan siellä puheitakin.

Pääkaupunkiseudun seuroista on tiedot Uudenmaan körttien
seurakalenterissa, http://uusimaa.h-y.fi/seurakalenteri.html

Tervetuloa tutustumaan seuroihin - ilman paineita

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #20 : 09.10.08 - klo:20:30 »
Liisan viestissä on minun tekstini ihan oikeassa muodossa. Wikipedian linkki ei tosin ääkkösongelman takia toimi linkkinä, mutta kun sen kopioi tuosta selaimeen, niin pitäisi toimia.

Kiitos, Liisa, uskomattoman ripeästä toiminnasta!

Mt

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #21 : 10.10.08 - klo:10:23 »
mt sanoi että jos tuntuu sekavalta niin olen oivaltanut asian ytimen  :D
No ilmeisesti olen ymmärtänyt asian ytimen.
Ei kun oikeasti ihan mielenkiintoisia juttuja.

Sitähän tämä koko kristikunnan historia on. Minusta se on ihan mielenkiintoista miten mikäkin kirkkokunta ja kristillinen suuntaus on muodostunut ja erkaantunut ja taas muotoutunut.
Ja kuitenkin kaikilla on se joku yhdistävä tekijä.

Olen vasta viime vuosina alkanut ymmärtää sitä miten tärkeä ja suuri rooli Suomemme kristillisyyden historiassa on ollut juuri näillä kirkon herätysliikkeillä.
Ja vaikka olen jotenkin ajatellut ehkä tälläistä körtti ja lestadiolaissuuntausta jotenkin synkkänä ja vähän ahdistavanakin, niin olen alkanut ymmärtää että siinä on kuitenkin jotakin hyvin vahvaa mille tämän kansakunnan uskoa ja Jumalatietoisuutta on rakennettu.

Siksi tämä lähinnä kiinnostaa.
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #22 : 10.10.08 - klo:17:00 »
Minä oon käyny VL-foorumin sivuulla tutkimas heirän sialunelämää. Kauhian tiukat on heillä keskustelun säännöt, mutta hyvin siäläkin juttu luistaa. http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=1449
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #23 : 10.10.08 - klo:17:17 »
Huokaus. Kävin lukemassa vähän tuota vl-foorumia, ja mulle riitti jo. Miten kukaan voi pysyä selväjärkisenä yrittäessään noudattaa kaikkea sitä, mitä "ainoalta oikealta uskolta" vaaditaan?

Mä en oikeasti ollut aiemmin tajunnut, miten avoimesti vanhoillislestadiolaiset halveksivat muita kristittyjä. Voiko heidän liikettään enää pitää kristillisenä, jos pelastuminen ei tapahdu Jumalan armosta ja Kristuksen sovitustyön kautta, vaan ainoastaan vanhoillislestadiolaisten avulla?

Tämä pieni pää ei ihan ymmärrä. Ei olisi minusta vanhoillislestadiolaiseksi, täytyy vain toivoa että körtiksi kelpaan.

eikka

  • Vieras
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #24 : 14.10.08 - klo:12:29 »
Tuossa ketjun alkupäässä Marimii puhtaaksi piirsi ja täydensi elämänsä kokemuskarttaa etsimällä körttiläisten paikkaa.

Minäkin teen samaa. Olenko ymmärtänyt oikein?
Publikaanithan olivat körttiläisiä, mutta onko yhtään fariseusta körttiläisenä?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #25 : 14.10.08 - klo:13:30 »
Lainaus käyttäjältä: "eikka"
Tuossa ketjun alkupäässä Marimii puhtaaksi piirsi ja täydensi elämänsä kokemuskarttaa etsimällä körttiläisten paikkaa.

Minäkin teen samaa. Olenko ymmärtänyt oikein?
Publikaanithan olivat körttiläisiä, mutta onko yhtään fariseusta körttiläisenä?


Körteillä ei oo tapana uskolla pröystäillä. Mutta voihan sitä olla salaa vähän ylpeä uskostansa.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #26 : 14.10.08 - klo:14:41 »
Sarai: "Mä en oikeasti ollut aijemmin tajunnut, miten vanhoillislestadiolaiset halveksivat muita kristittyjä. Voiko heidän liikettään pitää kristillisenä, jos pelastuminen ei tapahdu Jumalan Armosta ja Kristuksen sovitustyön kautta, vaan ainoastaan vanhaoillislestadiolaisten avulla."?
 
  Tästäpä tuli mieleeni jälleen edesmenneen hyvän ystäväni Aku Rädyn mainio oivallus.Nimittäin Aku kerran joutui keskusteluun mainitun herätysliikkeen saarnamiehen kanssa, josta sai saman käsityksen kuin nyt Sarai;pelastutaan ainoastaan heidän kauttaan.

  Tovin kuunneltuaan saarnamiestä, Aku totesi; "Vai on siellä taivvaassa käynnissä remontti. Sielläkö on ruvettu ovia siirtelemmään. Kun minnoon luullu, että siellä Kristus on ovena, ja nytkö siellä oottekin työ."
veteraani

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #27 : 11.01.23 - klo:05:26 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #29 : 24.01.23 - klo:04:12 »
Kuka liekään kaivanut tämän ketjun esille,  olen hänelle kiitollinen. Seppos selittää herännnäisyyden selväsanaisesti ja hyvin.

Ehkä itse mietin vielä enemmän maantiedettä niinkin myöhään, kuin aikaan ennen nettiä,  joskaan en itse sinkaan päätynyt perehtymään lestadiolaisuuteen kuin niin simppelostä syystä.  etten saanut Helsingistä asuntoa ja opiskelut olivat alkamassa aivan heti justiinsa.  Uusin nuorisopastorimme oli itse asunut oiskeluvusinaan
 lestadiolaisessa yo-kodissa ja sain sieltä peruutuspaikan, joku ei tullutkaan jajonokin taisi purkautua. Sielläpidettiin kerran kuussa seurat ja iltaisin iltahartaus, joten heidän laulukirjansa kyllä tuli tutuksi. Siitä huolimatta ei tulisi pieneen mieleeni sanoa olevani lestadiolainen. 

--------------------------


Minun on tunnustettava,  ilman että voisin osoittaa ketään sormella ja ilman että se johtuisi mistään kummemmasta kuin omastsa kelpaamattomuuden tuntemuksesta  ettei sitä kukaan saa päättää, vaan jotkin kriteerit tulee täyttää,  ainakin pitäisi voida osoittaa että kuuluu herännäissukuun. 

Kun aikanaan viidesläisessä Kymenlaaksossa alkoi liikkua seurakunnan toiminnassa niin menihän sinne kuin kotiinsa,  ja siksi kai jos määritellä pitäisi, kai sanoisin yhtä luontevasti olevani viidesläinen kuin kerron vanhempieni nimet  siitä  ainoasta syystä, että tiesin saavani siellä olla. 

Tietty heilläkin oli kriteerinsä, olivat ne ääneen lausuttuja tai ei --- vapaantahdonratkaisu, ja sikäli kuin käsitin, ja matkan päästä käsitän, oletettiin, että tuli todistaa uskosta.  Äkkiäkös tuon teki, etenkin myörtämieliselle kuulijakunnalle, etenkin jos ei ollut aivan mahdottoman ujo. Laittoi  Jeesus-napin takinkaulukseen,  se oli siinä,  ja niitä taas oli niin moinella silloin,  ettei kai kukaan viitsinyt edes kiinnitää huomiota koko juttuun.

En tiedä, ajatteleeko kukaan meistä enää aivan kuten silloin. Keräsin tietoa yhtä uskontotieteen kesätehtävää varten, ja aivan omasta halustani, ja siltä näytti. Siltä pikemmin vaikuttaa, että nuolruuden viidesläiset ovat elämän opettamina muuttuneet järkiään körttiläisiksi --- mutta samoin, kuin meleeni ei olisi tulliüt sanoa olevani lestaiolainen,  enkä olisi uskaltanut sanoa kenellekään "Jumalan terve" enpä taida iskaltaa sanoa olevani körttiläinen. 

Ehkä joku on niin rohkea että toteaa vain, tuo vaikuttaa mielekkäältä, oikealta, minua puhuttalevala, ja  toteaa sitten,  olen körtti yai mikä nyt onkaan.  Minulle se käy jatkuvasti vaikeammaksi.  Itse asiassa, taitaa olla niin, että tunnen ainoastaan sellaisian jotka ovat päättäneet,  olen ortodoksi,  evakelisuus ei sovi minulle,  olen ennemmin lestadiolainen (Eteläpohjalaisia liikkeitä molemmat) tai, olen körttilinen.

Sanon jo valmiiksi,  että olen täällä aivan riittävästi saanut harmaita hiuksia,  kun kuka lieneekään on selittänyt sitä ja tätä  Jumalan riisumiseksi (jopa  a u t o s t a )  ja jostain syystä saanut käsityksen että olen h i e n o   sukua myöen,  joten jospa ei vedettäisi Jumalaa tähän keskustelun ja selitettäisi että kyseessä on Jumalan työtä ja jokin riisumisoperaatio -- kuinka sellaisesta riisuu jota ei ole pukenutkaan.  Vaatihan lääkärin opinnot ainakin minulta mahdottomasti työtä,  mutta  muuten ammattiaan on saanut lähinnä häetä,  sillä missä hyvänsä se oli pakko mainita,  sai takkiinsa jonkin toisen lääkärin hirmutöistä. Että hankin lisää ihan eri alojen koulutuksia johtui vain siitä, että jotainhan ihminen tekee  ellei ole läpeensä laiska.  Sainhn sanottua, hei kuule, en ole lääkäri.
-----------------------------------------

Ainut mitä olen hieman ihmetellyt on,  että Raamatusta puhumista lainaamista missään tarkoituksessa ainakin täällä tunnutaan kavahtavan.  Aikanaan Pirska kirjoitti tänne uskollisesti lainaukset Raamatusta, ja luin niitä mielelläni.  Tottahan kaikkea voi käyttää väärin, kuinka sitten ei Raamattua,  mutta käytetäänpä Jumalaakin. Jumala sitä ja Jumala tätä.  Kuinka niin?  TRaitaa mennä nyt kuin VALVIRAlla ja lääkkeillä --- mitään ei uskalleta käyttää, ettei sitten syytetä väärinkäytöstä.- 

Taisi tulla jälleen pieni yösoitto, jonka olisi voinut jättää väliinkin, tietysti. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.