Kirjoittaja Aihe: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä  (Luettu 45247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #75 : 15.04.11 - klo:21:41 »
Eli oletko sitä mieltä, että nykyaika on/ei ole luopumuksen aikaa siinä merkityksessä, kuin sen esitin?

En tiedä mt.n kantaa, mutta kuten maailmanloppu on aina lähellä, niin aina on myös luopumuksen aika. En näe muutosta ellei sota taas tee ihmisistä herkempiä. Rauhan ja hyvinvoinnin aikana on aina luopumus ollut suurinta, kun luullaan pärjättävän omin voimin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #76 : 15.04.11 - klo:21:51 »
En tiedä mt.n kantaa, mutta kuten maailmanloppu on aina lähellä, niin aina on myös luopumuksen aika. En näe muutosta ellei sota taas tee ihmisistä herkempiä. Rauhan ja hyvinvoinnin aikana on aina luopumus ollut suurinta, kun luullaan pärjättävän omin voimin.

Näinhän se taitaa olla.
Ihminen on tällainen.

Ja yksittäisten ihmisten henkilökohtaiset katastrofit (onnettomuudet, sairaus kuolema) taasen saattavat herättää yksittäisiä ihmisiä myös tällä hengellisyyden alalla.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #77 : 15.04.11 - klo:22:18 »
Onko tämä jälkimmäinen tuomitsemista?

Voi olla. Suvaitsemattomuutta ei voi suvaita.


Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #78 : 15.04.11 - klo:22:27 »
Jos jättää tuomitsematta nuo papin kristinuskolle vaaralliset kommentit, niin se on sama, kuin jättäisi oikean tuomion antamista asiassa.  Jos sanoo, että eipä tuo haittaa, se on väärä tuomio.

Näinkö on. Minä nyt joka tapauksessa jätän Karlssonin tuomitsematta, vaikka en ole välttämättä hänen kanssaan samaa mieltä.

Lainaus
Paholainen yleensä luikertelee kirkkoon salakavalasti, hyvien ja jalojen asioiden varjolla. Tällaista luikertelua suurinosa kansasta ei havaitse. Kovin harvoin paholainen tulee kirkkoon avoimesti. Jos avointa tulemista ei huomata, ollaan sen verran sokeutuneita, että ei voi olla kykyä havaita sitä, kun paholainen tulee kirkkoon valkeuden enkeliksi pukeutuneena.

Minusta sinun käsityksesi Karlssonista menee tässä kohtaa hieman yli. Arvostan tietysti huolestumistasi kirkon tilasta. On hyvä helluntalaisetkin panostavat ev.lut kirkon kehittämiseen.

Lainaus
Raamattu ei missään tapauksessa opeta, että vääryys pitää hyväksyä. Vääryys pitää paljastaa ja tuomita.

Sähän voisit perustaa oman inkvisitiolaitoksesi, jossa paljastat kaikki vääryydet ja paholaisen luikertelut ev.lut kirkossa helluntailaisesta näkökulmasta.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #79 : 15.04.11 - klo:22:40 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Sähän voisit perustaa oman inkvisitiolaitoksesi, jossa paljastat kaikki vääryydet ja paholaisen luikertelut ev.lut kirkossa helluntailaisesta näkökulmasta.


Helluntalainen näkemys on, että jos mitätöidään Kristuksen ristinkuolema ja/tai ylösnousemus ja/tai jumaluus, niin kyseiset väitteet eivät ole missään tapauksessa eikä missään olosuhteissa Jumalasta ja niitä näkemyksiä ei pidä hyssytellä, vaan ne näkemykset pitää tuomita varsinkin silloin, jos niitä pyritään ujuttamaan kirkkoon.

Tuomitsetkä tämän helluntalaisen näkemykseni tässä asiassa vai hyväksytkö sen ja jätät sen tuomitsemata?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #80 : 15.04.11 - klo:23:11 »
Helluntalainen näkemys on, että jos mitätöidään Kristuksen ristinkuolema ja/tai ylösnousemus ja/tai jumaluus, niin kyseiset väitteet eivät ole missään tapauksessa eikä missään olosuhteissa Jumalasta ja niitä näkemyksiä ei pidä hyssytellä, vaan ne näkemykset pitää tuomita varsinkin silloin, jos niitä pyritään ujuttamaan kirkkoon.
Tuomitsetkä tämän helluntalaisen näkemykseni tässä asiassa vai hyväksytkö sen ja jätät sen tuomitsemata?


Mikä ihmeen tuomari sinä luulet olevasi! Mikä minä olen tuomitsemaan Karlssonia vaikka olenkin hänen kanssaan eri mieltä? Karlsson puhuu joiltain osin hyvistä asioista.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #81 : 15.04.11 - klo:23:16 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Mikä minä olen tuomitsemaan Karlssonia

Uskon kyllä, että sinusta ei ole siihen.
Eli selväksi tämä tuli minulle, että et voi tuomita hänen näkemyksiään.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #82 : 16.04.11 - klo:07:20 »
Uskon kyllä, että sinusta ei ole siihen. Eli selväksi tämä tuli minulle, että et voi tuomita hänen näkemyksiään.

Ymmärrän, että helluntailaisena yrität herättää körttifoorumissa hämmennystä ja että yrität osoittaa, kuinka  körtit ovat sellaisia ja tällaisia. Mutta sinun on ymmärrettävä, että körtit ovat keskenään erilaisia  kuten muuten ovat helluntailaisetkin. (ainakin yksityiskeskusteluissa)

"Meitä on siis pidettävä Kristuksen palvelijoina, joiden huostaan on uskottu Jumalan salaisuudet. Siltä, jolle on jotakin uskottu, vaaditaan, että hän osoittautuu luottamuksen arvoiseksi. Mutta minulle on yhdentekevää, ryhdyttekö te tai jokin ihmisten tuomioistuin minua tutkimaan. En itsekään ryhdy tutkimaan itseäni. Minulla ei ole mitään tunnollani, mutta ei minua vielä sen perusteella ole todettu syyttömäksi. Minun tuomarini on Herra. Älkää siis tuomitko ennenaikaisesti, ennen kuin Herra tulee. Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta."
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #83 : 16.04.11 - klo:08:42 »


Helluntalainen näkemys on, että jos mitätöidään Kristuksen ristinkuolema ja/tai ylösnousemus ja/tai jumaluus, niin kyseiset väitteet eivät ole missään tapauksessa eikä missään olosuhteissa Jumalasta ja niitä näkemyksiä ei pidä hyssytellä, vaan ne näkemykset pitää tuomita varsinkin silloin, jos niitä pyritään ujuttamaan kirkkoon.

Tuomitsetkä tämän helluntalaisen näkemykseni tässä asiassa vai hyväksytkö sen ja jätät sen tuomitsemata?

Ai täällä on sota menossa?
Körtithän ei mittaile toisten uskoa mitä olen huomannut ja jostain lukenut.
Siksi nämä kiistat oppiasioista tuntuvat oudoilta täällä.

Ikävää kun käytetään sitten voimmakkaita ilmaisuja kuten tuomitsetko ja tuomitsevat.
En usko helluntailaisten tuomitsevan, mutta varmaan he keskustelisivat ylösnousemisesta ja siihen uskomisista, mutta en usko että he tuomitsisivat jos joku asian näkisi toisin.

Itse en tuomitse ketään vaikka uskois Harry Potterin tekevän autuaaksi. Voisin kyllä sanoa ja perustella, että minulla on erilainen näkemys asioista.

Ikävää tälläiset uskonsodat. Keskustelu on ihan ok näkemyseroista, mutta tuomitsemiset ja uskon mittaamiset on pikkasen raivostuttavia. Kuten jo aiemmin kirjoitin ihmiset saavat ihan hassun kuvan Jumalasta ja kristillisyydestä, kun keskenään väitellään jostain opinkappaleista.

Jumalahan antaa meille synnit ja erheemme anteeksi. Eikö annakkin?
Miksi me emme sitten voi sietää, jos joku näkee asiat erilailla ja antaa Jumalan vaikuttaa muutosta.
Enempi ehkä olisi hyvä puhu enempi Jumalalle lähimmäisestä, kuin lähimmäiselle Jumalasta.

Jos Jumalsta ja uskosta ja Jeesuksesta puhuttaisiin, niinkuin uskoisin, että Jumala on hyvä ja rakastava ja on tullut pelastukseksi ihmisille joita kohtaan hänellä on hyvä tahto ja joku jopa vaikuttaa ihmisten parhaaksi, jotka hänen puoleensa kääntyvät, niin uskoisin sellaisen puhumisen kohtaavan ihmisen paremmin, kuin tulisi sitten uskoa näin ja näin ylösnousemuksesta ja kolminaisuudesta, vaikka toinen ei tajuaisi koko asioista mitään.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #84 : 16.04.11 - klo:08:53 »
Ai täällä on sota menossa?
Körtithän ei mittaile toisten uskoa mitä olen huomannut ja jostain lukenut.
Siksi nämä kiistat oppiasioista tuntuvat oudoilta täällä.

Ikävää kun käytetään sitten voimmakkaita ilmaisuja kuten tuomitsetko ja tuomitsevat.
En usko helluntailaisten tuomitsevan, mutta varmaan he keskustelisivat ylösnousemisesta ja siihen uskomisista, mutta en usko että he tuomitsisivat jos joku asian näkisi toisin.

Itse en tuomitse ketään vaikka uskois Harry Potterin tekevän autuaaksi. Voisin kyllä sanoa ja perustella, että minulla on erilainen näkemys asioista.

Ikävää tälläiset uskonsodat. Keskustelu on ihan ok näkemyseroista, mutta tuomitsemiset ja uskon mittaamiset on pikkasen raivostuttavia. Kuten jo aiemmin kirjoitin ihmiset saavat ihan hassun kuvan Jumalasta ja kristillisyydestä, kun keskenään väitellään jostain opinkappaleista.

Jumalahan antaa meille synnit ja erheemme anteeksi. Eikö annakkin?
Miksi me emme sitten voi sietää, jos joku näkee asiat erilailla ja antaa Jumalan vaikuttaa muutosta.
Enempi ehkä olisi hyvä puhu enempi Jumalalle lähimmäisestä, kuin lähimmäiselle Jumalasta.

Jos Jumalsta ja uskosta ja Jeesuksesta puhuttaisiin, niinkuin uskoisin, että Jumala on hyvä ja rakastava ja on tullut pelastukseksi ihmisille joita kohtaan hänellä on hyvä tahto ja joku jopa vaikuttaa ihmisten parhaaksi, jotka hänen puoleensa kääntyvät, niin uskoisin sellaisen puhumisen kohtaavan ihmisen paremmin, kuin tulisi sitten uskoa näin ja näin ylösnousemuksesta ja kolminaisuudesta, vaikka toinen ei tajuaisi koko asioista mitään.

Komppaan!
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #85 : 16.04.11 - klo:09:44 »
Kommppaajille ja muillekin kysymys:
Oletetaan, että olisin töissä vaikkapa Yrityksessä X esim. tiedottajana tai muuten näkyvässä virassa.
Jos sitten ryhtyisin julkisuudessa julistamaan oman yritykseni työntekijöille sekä ulkopuolisille, että yrityksen X tuote on sellainen, johon ei kannata uskoa ja jota ei kannata käyttää, miten tähän pitäisi suhtautua?
Pitäisikö tällaiset asiat tuomita sanallisella tasolla ja viekä asia sen lisäksi vielä tuomioistuimen ratkaistavaksi,
vai pitäisikö olla tuomitsematta ja vain todeta, että tuo nyt on vain tuota mieltä?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #86 : 16.04.11 - klo:09:47 »
Lainaus Paavailta:

Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. 

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #87 : 16.04.11 - klo:10:37 »
Kommppaajille ja muillekin kysymys:
Oletetaan, että olisin töissä vaikkapa Yrityksessä X esim. tiedottajana tai muuten näkyvässä virassa.
Jos sitten ryhtyisin julkisuudessa julistamaan oman yritykseni työntekijöille sekä ulkopuolisille, että yrityksen X tuote on sellainen, johon ei kannata uskoa ja jota ei kannata käyttää, miten tähän pitäisi suhtautua?
Pitäisikö tällaiset asiat tuomita sanallisella tasolla ja viekä asia sen lisäksi vielä tuomioistuimen ratkaistavaksi,
vai pitäisikö olla tuomitsematta ja vain todeta, että tuo nyt on vain tuota mieltä?

Tiedottaja haluaa ilmeisesti vaihtaa tuotetta. Ollaan kyllästytty kuivaan leipään ja halutaan hyvänmakuista -mutta paljon syöpää aiheuttavia lisäaineita sisältävää höttöpullaa jota myydään sydämenmuotoisissa muovipakkauksissa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #88 : 16.04.11 - klo:12:09 »
Tiedottaja haluaa ilmeisesti vaihtaa tuotetta. Ollaan kyllästytty kuivaan leipään ja halutaan hyvänmakuista -mutta paljon syöpää aiheuttavia lisäaineita sisältävää höttöpullaa jota myydään sydämenmuotoisissa muovipakkauksissa.

Mansipaani osaa Topeliuksensa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #89 : 16.04.11 - klo:12:48 »
Oletetaan, että olisin töissä vaikkapa Yrityksessä X esim. tiedottajana tai muuten näkyvässä virassa.
Jos sitten ryhtyisin julkisuudessa julistamaan oman yritykseni työntekijöille sekä ulkopuolisille, että yrityksen X tuote on sellainen, johon ei kannata uskoa ja jota ei kannata käyttää, miten tähän pitäisi suhtautua?
Pitäisikö tällaiset asiat tuomita sanallisella tasolla ja viekä asia sen lisäksi vielä tuomioistuimen ratkaistavaksi,
vai pitäisikö olla tuomitsematta ja vain todeta, että tuo nyt on vain tuota mieltä?

Yrittäjänä tähän on helppo ottaa kantaa. Työsopimuksen saa purkaa erittäin painavasta syystä, jollaisena pidetään "työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa." Kun työntekijä on palkattu edistämään tuotteiden menekkiä ja parantamaan yrityskuvaa, kuvailemasi menettely ei käy laatuun. Työntekijä on rikkonut lojaliteettivelvoitetta työntantajaa kohtaan. Jos arvioisin näytön riittävän pitäväksi, työsopimus purettaisiin työntekijän asianmukaisen kuulemisen jälkeen. Kuulemistilaisuudessa esillä olisi varmaan mm. työtuomioistuimen ratkaisu TT:2011-17.

Itse en käyttäisi tässä tapauksessa tuomita-verbiä, asiaintilan toteaminen (luottamuspula) on riittävä ilmaisu. Oikeusvaltiossa tuomitseminen kuuluu oikeuslaitokselle - vaikka tietysti ymmärrän ja hyväksyn sanan käytön myös laajemmassa merkityksessä. Tässä tapauksessa käräjäsaliin mentäisiin vain, mikäli riitauttaisit työsopimuksen purkamisen.

Lopuksi huomautan, että edellä kuvattu menettely koskee yksityisoikeudellisia työsuhteita Suomessa eikä se kerro mitään siitä, millainen menettely olisi mahdollista esim. julkisoikeudellisessa organisaatiossa Suomessa. Ruotsin työ- ja virkasuhdelainsäädännöstä en tiedä mitään.

Mt