Ryhmitykset herännäisyydessä muistuttavat herännäisyyden historiaa ja alkuperää. On muistettava, että herännäisyyden juuret ovat herrnhutilaisuudessa. On kummallista miten paljon on jäänyt siitä ja miten riidat jo Herrnhutissa jatkuvat jollain tavalla tänäkin päivänä. Jotkut silloin olivat vahvasti kirkollisia ja vanhoillisia. Toiset painottivat yksilön hengellistä vapautta ja ekumenista näkemystä.
Euroopassa herrnhutilaisuus on aina ollut tiiviisti luterilaisuuden vaikutus piirissä, joko kirkon sisällä tai diasporana, liikkeena toisten kirkkojen sisällä. Kuitenkin Unitas Fratrum on myös järjestäytynyt omaksi kirkkokunnaksi. Tällainen vaihteleva näkemys löytyy körtteistä.
Suomessa luterilaisuuden vaikutuksesta pelastus armosta ja kasteen armo korostetaan. Unitas Fratum poikkeaa Lutherin näkemyksestä uskon korostuksesta. Se katsoo vältämättömäksi uskon, rakkauden, ja toivon. Uskontunnustukset, Raamattu, kaste, ehtoollinen ja muut eivät ole välttämättömyyksiä, vaan Jumalan antamia apuvälineitä. Armo on Jumalan toimessa Luojana, Pelastajana, ja Huolonpitäjänä. Armon käsite on siis laajempi kuin luterilaisessa teologiassa. Körttien parissa näyttää olevan vaihtelua perusluterilaisesta käsityksestä aivan puhtaaseen herrnhutilaiseen käsitykseen asti.