Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 20  (Luettu 32479 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #60 : 05.10.14 - klo:09:13 »
Päivän Sana 5. lokakuuta 2014
Halleluja! Hyvä on veisata kiitosta meidän Jumalallemme. Se on suloista; ylistäminen on soveliasta.
Ps. 147:1 KR33/38

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #61 : 05.10.14 - klo:21:32 »
Olen kiitollinen kaikesta lukemastani kauniista. Joku kulkee Raamattu avoinna.

Mutta rohkenen kysyä muuan seikkaa. Rikastuttaisiko viestiä, jos muutamalla sanalla mainittaisiin, miksi juuri tämä oli minun "päivän tekstini".  Aiemmin teksti otettiin Kirkkokalenterista, mikäänhän ei estä tätä vapaampaa käytäntöä.

Pirska yritti aloittaa myös tuollaista keskustelevampaa ketjua, oliko Raamattutunti  nimeltään, mutta saattaa olla aika vaativaa, sillä raamatunselitykset edellyttävät jo Lutherinkin mukaan teologisia opintoja, siinä merkityksessä meistä ei jokainen ole pappi. Juuri kirjasta luin. Mutuopetus saattaa johtaa harhaan. Siihen kai olisi riittänyt tämä ajatus tekstin merkityksestä ajassa ja paikassa. Siis kevennetty versio irrallaan kommentaarien opastavasta kädestä.

Entä kevennetty linja?  Lupaan aloittaa, kun kohtaan oman sanapäiväni. Enkä torju toisia tapoja.
« Viimeksi muokattu: 05.10.14 - klo:21:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #62 : 06.10.14 - klo:07:38 »
Kannatan Leenan näkemystä.  Olen aina kokenut pelkät raamatunlauseet juuri sellaisiksi mitä  "viidesläiset "  niiden toivovatkin olevan. Tölväisyiksi, ja kehotukseksi parannuksentekoon.

Tämä ei toimi kohdallani, vaikka tölväisy kuinka kirpaisisikin. Olen Jumalan rakkauteen luottava lapsi. Hän kyllä näyttää päivittäin missä on kilvoittelun paikka.

Kilvoittelu on koko elämän mittainen urakka. Se valmistuu vasta viimeisellä rajalla ( inhoan näitä höttö-ilmaisuita).
Jos kannamme huolta toinen toisistamme, rukoillaan. Mutta ei niin, että Katso Herra tuonkin X:n syntejä, vaan Jumala pelasta . Herra, ole armollinen.

Muutenkin kannatan omia ajatelmia. Ja jos lainataan, kerrotaan lähde. Siinä onkin toimittu hyvin.

Tuon rukousajatuksen kuulin eilen seuroissa Lauri Maaralan suusta ( ehkä se on sinnepäin )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #63 : 06.10.14 - klo:13:23 »
En ole itse laittamiani raamatunkohtia "keksinyt / etsinyt"...olen ottanut ne "uskonkirjat" sivuilta
kopioimalla.
Minulla on paha tapa aina mennä siitä missä aita on matalin...  : (

Jos laitan noita raamatun kohtia, toki hyvä olisi niitä kommentoida, ja kertoa omia ajatuksia aiheesta...
mutta siinä juuri törmään rimakauhuun...koen että moni muu viisaampi saisi selittää...
Toki voisin ääneen pohtia, ja esittää kysymyksiä...
Olen ajatellut että hyvä laittaa myös raamatun kohtia esille säätiedotusten lisäksi, jospa ne
jollekin lukijalle olisivat siunaukseksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #64 : 06.10.14 - klo:14:40 »
Keskustelempa tässä nyt edelleen keskustelukulttuurista Körttifoorumilla.  Uumoilen että etenkään uskonasioista ei perinteisessä körttiläisyydessä juurikaan keskustella.

Tästä oli hauskasti taannoisessa radio-ohjelmassa.  Siinä missä lestadiolainen tervehtii seuroissa veljeän; Rauhan terve, sanoo körtti toiselle; Tulitko traktorilla ?

Kyselijälle vastataan lyhyesti, ilman suuria sanoja, ilman kaanaankieleisiä ilmaisuja. Asiat puhutaan  kahdenkesken, luulisin.

Jonkilainen paradoksi on, että ollaan körttifoorumilla, joka mielletään hengelliseksi, mutta henkilökohtaista hoitoa ei tarjota.
Minulle tämä sopii, mutta ymmärrän, että eräät kaipaavat "hengellisyyttä " enemmän.

Opillisiin keskusteluihin ei monikaan arvaa lähteä, koska eihän sitä hallitse monet dogmaatikotkaan.
Siksi sellaiset seurapuheet joita eilen kuulimme Lahdessa, ovat aarteita, joiden soisi painuvan muistiin ja tulevan lihaksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #65 : 06.10.14 - klo:14:49 »
En ole raamattupiirien pitäjä. Tykkään paljon eksegeettien teologisesta arvosta. Mutta pidän enemmän mm. Aristoteleen Nikomakhosen etiikasta. Olen lukenut UTn läpi ja siellä oli täydellinen ristiriita mm. paavalilaisuuden >< jaakobilaisuuden, ilmestyskirjan ja hebrealaiskirjeen näkökulmista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #66 : 06.10.14 - klo:15:01 »
Oikein.   Raamattupiireissä piilee vaara jäädä niiden varaan. Sitä paitsi siellä ymmärrys taivutellaan milloin mihinkin malliin maalikoiden viisastellessa.
Hyvin olen pärjännyt ilmankin , seurojen annin ja kirkossakäynnin varassa, yli seitseän vuotta. Itseasiassa paljon kauemminkin.
Raamattu antaa lukemalla tarpeisiimme.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #67 : 06.10.14 - klo:17:40 »


 En ole itse laittamiani raamatunkohtia "keksinyt / etsinyt"...olen ottanut ne "uskonkirjat" sivuilta
kopioimalla.
Minulla on paha tapa aina mennä siitä missä aita on matalin...  : (

Jos laitan noita raamatun kohtia, toki hyvä olisi niitä kommentoida, ja kertoa omia ajatuksia aiheesta...
mutta siinä juuri törmään rimakauhuun...koen että moni muu viisaampi saisi selittää...
Toki voisin ääneen pohtia, ja esittää kysymyksiä...
Olen ajatellut että hyvä laittaa myös raamatun kohtia esille säätiedotusten lisäksi, jospa ne
jollekin lukijalle olisivat siunaukseksi.



Tartun, vn, hyvä ystävä, kahteen kohtaan ylläolevassa kirjoituksessasi:

olen ottanut ne "uskonkirjat" sivuilta kopioimalla
ja
myös raamatun kohtia esille säätiedotusten lisäksi

Minustakin kuten Leenasta raamatunkohdat tuntuivat irrallisilts. Riitta-mummi sanoitti osuvasti tuntemukseni:

  Olen aina kokenut pelkät raamatunlauseet juuri sellaisiksi mitä  "viidesläiset " niiden toivovatkin olevan. Tölväisyiksi, ja kehotukseksi parannuksentekoon.

Aikuisiin lähimmäisiin pätee sama kuin lapsiin: rukoilemme heidän puolestaan. Näin olen oppinut.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #68 : 06.10.14 - klo:17:59 »
Ajattelen niinkin että ehkä me ihmiset ollaan hiukan erilaisissa elämän tilanteissakin.
Joku jaksaa pohtia syvällisemmin ja kaipaa sellaista enemmän.
Joku toinen taas kaipaa juuri sitä arkisten kuulumisten vaihtoa, sellaista tuttavallisuutta tavallaan, turvallistakin.
Joku taas voi kaivata leikkimieltä ja sitä kautta tulevaa iloa.
Joku toinen taas varmaan voi kokea sellaisen ihan turhuudeksi.

Ehkä toivoisin että olisi jotain ... silleen ... kaikille jotain...periaatteella.
Ja saattaa ollakin niin.

Uskon, mitä olen vn;ää oppinut täällä kirjoituksistaan tuntemaan että hän hyvää tarkoittaen, kuin välipalaa tarjoamalla on laittanut nuo Sanankohdat jotka itse kyllä luen.

Mutta toki senkin ymmärrän että joku toinen voi kokea ihan eri tavalla ja siten että niistä pitäisi keskustella enemmän, kuin "lihaa luiden ylle, ympärille"

Minä itse leikin noissa kahdessa leikkiketjussa ja kuuntelen musiikkiakin monesti täällä ollessani.

Kesksutelu on hyvä asia...silloinkin kun ei aina olla läheskään samaa mieltä.
Itse joskus olen arkakin joidenkin aihepiirien edessä...joskus impulsiivisuuteni saa vallan ja innostun höpöttämään paljon turhaakin...varmaan monen mielestä.

Toivoisin että kaikki saisivat jotain täältä.
Itse luen ja kirjoitankin mieleläni... sen mitä kirjoitan.

Ööööö -öö:

-Tulikohan nyt tarpeeksi diplomaattinen kannanotto  :003: :icon_eek:

Mutta oikeasti... en haluaisi että kukaan kokisi omia kirjoituksiani "vaikeiksi"...hankaliksi...
Ja toivon että jos niin teen ja kun niin teen... niin saa antaa minulle ainakin suoraa palautetta, kriittistäkin.

Opiskelijoita kun ohjaa työpaikalla..niin aina pitäisi olla molempia...vahvoja puolia löytää ja sitten niitä mitä voisi vielä kehittää, hioa jne...

Ollaankohan me kaiken aikaa oppimassa ?

Toivoisin niin että kaikilla olisi rakentavaa olla täällä...mutta kuten tuolla on tullut ilmi niin "omien kesken" joskus ollaan kiivaastikin ehkä eri mieltä, pohditaan ja pähkäillään, ruoditaan, sovitellaan ja välillä jopa meinataan paukutella ovia.

Olisi mukava jos pirskakin vielä laittaisi niitä sunnuntain tekstejä tänne.

Ollaankohan me toinen toisillemme kuin palapelin tai mosaiikkityön palasia ?
Joskus särmäisiä, joskus ihan liian ympäripyöreitä mielipiteiltämme ?

Ja minä...pyöritän ja kieputan ja en saa oikeastaan mitään loogista aikaseksi.

Mutta kaikkea hyvää jokaiselle "meille" täällä toivotan.

Ja onhan se mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää jos ja kun joskus ollaan eri mieltä tai kastellaan samaa käsityötä oikeammalta ja nuriammalta puolelta, vaihdellen.

 :eusa_angel: :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #69 : 06.10.14 - klo:21:06 »
Voisimmekohan sallia kullekin vapautensa, mutta jonakin päivänä kertoa kuinka tästä tuli minulle päivän teksti?  
Ja ellei ole ennen tullut tuota ajatelleeksi, ehkä nyt voi ajatella.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #70 : 06.10.14 - klo:21:30 »

   Sormivärssytekniikalla saa usein - jollei sitä toista usein - satuttavan tekstin. Hyvä kirjahan on tunnetusti sellainen, että sen voi aloittaa mistä kohtaa tahansa ja aina imaisee mukaansa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #71 : 07.10.14 - klo:11:34 »
Päivän Sana 6. lokakuuta 2014
"Olenhan minä sinua käskenyt: Ole luja ja rohkea; älä säikähdy äläkä arkaile, sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin."
Joos. 1:9 KR33/38

Tämä teksti käy kyllä kohti ja mietin mitä se kohdallani tarkoittaa.
Ainakin sitä että voisin hymyillen katsoa ihmisiä silmiin ja olla käytettävissä jos kuuntelijaa tarvitaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #72 : 08.10.14 - klo:13:23 »
Päivän Sana 8. lokakuuta 2014
Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: "Missä on sinun Jumalasi?"
Ps. 42:2-3 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #73 : 09.10.14 - klo:09:05 »
Päivän Sana 9. lokakuuta 2014
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
Ps. 23:5-6 KR33/38

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Vs: Päivän teksti 20
« Vastaus #74 : 09.10.14 - klo:09:10 »


 Päivän Sana 9. lokakuuta 2014
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
Ps. 23:5-6 KR33/38



   ^ Tämä on Jumalan Sana.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024