Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 34717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #135 : 13.04.14 - klo:10:59 »

   Sellainen käsitys minullakin on. Juuret ovat syvällä. Siksi latva voi heilua.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #136 : 13.04.14 - klo:21:52 »
Oletan, että herännäisyydestä on puhuttu kauemmin Suomessa kuin uskoon tulemisesta.

Pitää paikkansa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #137 : 14.04.14 - klo:13:06 »
Tuolla vilahti "halvan armon"  käsite, ja se on Dosentin viljelemä, löytyy kirjasta "Nachfolge"  suomeksi "kutsu seuraamiseen".  Tuo kirja on ollut useissakin piireissä suosittu, ja olettaisin sen levinneen sieltä.  Vaikka luin sen kirjan varmasti viiteen kuuteen kertaan en siitä pitänyt, ja se kannattaakin lukea elämäkerrallisessa yhteydessä.  Siinä on tarpeettoman paljon marttyyriuden ihannointia, ja aikamiehenä hän toteaakin ettei enää sellaista kirjoittaisi, mistä Barth pahastui suuresti (eli se siitä piilobarthilaisuudesta ja lakihenkisyydestä)  ja hämillään neuvoi lukemaankin vain "vanhaa Bonhoefferia". 

Piti tarkistamani, mutta se kirja on taas omilla teillään.  Muistaakseni niin, että ihminen ei ota Jumalan kutsua jonka hän kasteessa on saanut tosissaan - se on vuorisaarnakommentaari ja se sisältää matteuslaisessa traditiossa syntyneenä varsin vakavaa tekstiä. 

Tuo tosissaan ottaminen merkitsi tavallaan kyllä Saksan kirkkotaistelun ensilaukausta, eli Bonhoeffer Yhdysvalloissa oli erittäin hyvin kartalla siitä mitä Hitler tavoittelee ja millä keinoin, eli sotaa,. ja haluaa kirkot haltuunsa kuten hallitsijat tavattoman usein. Armon kallisarvoisuuden merkitys ymmärrettiin väärin ja sitä halveksittiin, ellei käsitetty mitä Kristuksen seuraaminen konkreettisessa tilanteessa saattoi vaatia - mikäli Jumalan Pojan ihmiseksituloa ja viatonta vapaaehtoista kuolemaa ei nähty muuksi kuin itsestäänselvyydeksi joka tulisi yhtä varmasti kuin Tiimarin mainos - eli ihmisen ei olisi nyt järin tarpeellista vastustaa vihtahäntää, vaikka maassa suunniteltiin ilmeistä ilkivaltaa.  Kirkon tehtävänä oli korottaa äänensä myös juutalaisten puolesta, tehdä kaikkensa vainottujen suojelemiseksi ja siten erittäin kriittisessä tilanteessa uskoa, että "joka kadottaa elämänsä minun tähteni on sen pelastava" (UT, joku muistaa paikan... Voi Pirska, sinun linkkisi aina häviävät!)  Mitä teki kirkko!  Volkskirche kehitti uuden uskontunnustuksen (Minä uskon Saksan kansaan... arjalaisen rodun ylemmyyteen...)  kielsi Vanhan Testamentin,  kielsi Jeesuksen juutalaisuudenkin jollakin hyvin merkillisellä konstilla teki hänestä arjalaisen. 

Tunnustuskirkko kärsi ajallisesti näköjään tappion, mutta muutamat Saksan maakirkoista käyttävät edelleen sen vastaiskuna laatimaa ns Barmenin tunnustusta, ja Zionskirchestä lähti aikanaan liikkeelle myös Vende, eikä Stasi mahtanut sille mitään.  Sen edessä on kolhiutunut kuvapatsas joka esittää rukoukseen polvistunutta miestä, kuulin. 

Jos joku haluaa tietää mistä hän tiesi niin minä kyllä kerron...   Tällä viikolla ei tuunatakaan kässäriä vaan Hiljaisen viikon kunniaksi korkataan Uusi Ehompi Dosenttilukemisto.  Ehkä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #138 : 14.04.14 - klo:14:12 »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #139 : 14.04.14 - klo:14:20 »
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Tätäkö linkkiä kaipaat?

Tätä.  Kirjoitan sen nyt jälleen muistiin. Kiitoksia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #140 : 14.04.14 - klo:14:35 »
Olenkohan oikeassa?

Ymmärtääkseni Bonhoeffer ei juurikaan korostanut oikeaa uskoon tulemista - kasteessa vai kääntymyksessä, synnintunnon ja katumuksen kautta vai kasvamalla ja oppimalla - vaan sitä, mitä kristityltä ja hänen elämältään odotetaan, mitä merkitsee olla kristitty. Mihin liemeen ihminen joutuu tässä pahassa maailmassa, kun ottaa seuratakseen Kristusta? Bonhoefferia sanotaan Kristus-keskeiseksi. Se tarkoittanee, ettei hän ollut kristillisyyskeskeinen. Tarkoitan, että Kristusta ei seurata, jotta oltaisiin kunnon uskovaisia ja pelastuttaisiin, vaan ollaan kristittyjä, jotta seurattaisiin Kristusta ja toteutettaisiin hänen tahtoaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #141 : 14.04.14 - klo:17:16 »
Jumala on osoittanut Pojassaan minulle suunnatonta hyvyyttään, armoaan ja laupeuttaan.
Se on käsittämätön Jumalan lahja.
Lahjavanhurskaus.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #142 : 14.04.14 - klo:18:26 »
Kristusta ei seurata, jotta oltaisiin kunnon uskovaisia ja pelastuttaisiin

Joo. Jos pelastumisella tarkoitetaan sitä kuoleman ja tuomion jälkeistä (parempaa) olotilaa, niin luulisin että se on  ollut ihan sivujuonne Jeesuksen (tarkoitan historiallista henkilöä) opetuksessa - mukana kyllä toki. Jotkut myöhemmät kristityt ovat sitten nostaneet sen ja helvetin välttämisen pääasiaksi.

Koko usko ylösnousemukseen (ja tuomioon) kai olikin Jeesuksen aikoihin suhteellisen tuoretta tuontitavaraa juutalaisuudessa. Saddukeusten puolue pitäytyi vanhemmissa käsityksissä, kaikki menevät isiensä luokse eli varmaan johonkin samaan paikkaan koko porukka.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #143 : 14.04.14 - klo:18:30 »
Onkohan Saarnaajassa: "ruumis palajaa tomuun, mistä on alkuisinkin, henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin".

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #144 : 14.04.14 - klo:22:03 »
^Niin, mitenkähän tuo anatomia ja fysiologia Raamatussa oikein menee? 1. Moos. 2. selittää näin, ensin nykyinen käännös ja sitten edellinen:

Lainaus
Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.

Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

Onko tuon kohdan henki tai henkäys alkutekstissä sama kuin Saarnaajalla? Joka tapauksessa ei tehdä erottelua sen mukaan, kuka oli hyvä ja kuka oli paha, kuka turvasi Jumalaan ja kuka ei. Samaan Tuonelaan menevät kaikki, Tuonelaan, jossa  "ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta".

Saarnaajan kolmas luku onkin sitten vielä tasavertaisempi:

Lainaus
ihmisten ja eläinten kohtalo on yhtäläinen: samalla tavoin kuolevat molemmat, yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta. Kaikki menee samaan paikkaan:   kaikki on tullut tomusta ja kaikki palaa tomuun. Kuka tietää, kohoaako ihmisen henki ylös ja vajoaako eläinten henki alas maahan?
« Viimeksi muokattu: 14.04.14 - klo:22:14 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #145 : 15.04.14 - klo:14:56 »
Olenkohan oikeassa?

Ymmärtääkseni Bonhoeffer ei juurikaan korostanut oikeaa uskoon tulemista - kasteessa vai kääntymyksessä, synnintunnon ja katumuksen kautta vai kasvamalla ja oppimalla - vaan sitä, mitä kristityltä ja hänen elämältään odotetaan, mitä merkitsee olla kristitty. Mihin liemeen ihminen joutuu tässä pahassa maailmassa, kun ottaa seuratakseen Kristusta? Bonhoefferia sanotaan Kristus-keskeiseksi. Se tarkoittanee, ettei hän ollut kristillisyyskeskeinen. Tarkoitan, että Kristusta ei seurata, jotta oltaisiin kunnon uskovaisia ja pelastuttaisiin, vaan ollaan kristittyjä, jotta seurattaisiin Kristusta ja toteutettaisiin hänen tahtoaan.

Sinä tiedät tämän jutun...  Juuri näin eikä mitenkään toisin.   Eikä hän puhu "uskoontulosta"  mitään Nachfolgessakaan.  Se, minkä hän todnäk peruuttaisi, on marttyyriutta ihannoiva loppunousu ("Erityisen vahvauskoisten Jumalalta saatu erityistehtävä").  Hän on kristosentrisyydessään mitä körttiläismäisin.  Eikä kenenkään tullut todellakaan seurata, jotta pelastaisi oman nahkansa. Siinähän muuten Tunnustuskirkkoonkin saatiin repeämä kun ns aitoluterilainen sektio kesken kaiken huomasi hätääntyä opillisen puhtauden tahrattomuudesta---  preussilaiset kun oli totutettu Leuenbergin konkordiaan jo Kaarle Jonkin ajoista (k.1770 jotain). Erikoinen ajankohta, kun olisi yhteiskristillistä joukkovoimaa vastustaa pahaa.    

 Hän oli hyvin selkeästi luterilainen, Luther oli hänelle jokseenkin samanlainen opettaja kuin Bonhoeffer on itselleni.  

Vantaankosken heränneitten bussissa oli vilkashenkinen bonhoefferpaluumatka viime kesän juhlilta, olen kertonut.  The Simojoki Bros. totesi jo perillä lattialla viruvan Sanctorum Communion. Mietin joskus hyvinkin usein sen jälkeen oikeastaan,  että kokonaisuutena virsi 600, siis mukaan lukien Raittilan poistamat säkeistöt, sopisi Siionin Virsiin.  

« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo:15:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #146 : 15.04.14 - klo:17:27 »
 :)
Jos täällä on yksikin joka ei ole pelastunut ja tunne pelastusvarmuutta, jos et ole varma oletko pelastunut, niin nosta käsi ja juokse tänne eteen.

Yleensähän tälläisiä saarnoja kuulee radion vapaitten suuntien kokouksia kuunnellessa.

llmeisesti sama kysymys kuuluu tehdä jokaisissa seuroissa.

Luulisi siellä jonkun kirkossa käyvän tavallisen mummon, kun sitä on ikänsä tehnyt ja rukoillut ikänsä ja tehnyt hyviä tekojakin, niin ahdistuvan.

Helsingissä oli kuulemma yhteen aikaan yksi porukka, en laita nimeä, kun ei saa sääntöjen mukaan muita suuntauksia tai ihmisiä loukata, vaikka mahdoton kai sitä on välttää.
Siis sellainen porukka, kun kysyi jokaiselta vastaantulijalta, oletko pelastunut,,jos sanoit, et joo, niin se ei riittänyt ja seuraava kysymys oli oletko saanut kasteen Pyhässä Hengessä ja puhutko kielillä?

Itse en silloin tainut asua paikkakunnalla, mutta jälkikäteen paljon olen kuullut porukasta. Yksi tuttuni pelastusarmejasta kertoi tälläiselle kyselijälle olevansa pelastusarmejalainen, ties kuinka kauaa taakse päin, mutta eihän se tälläiselle käännyttäjälle riittänyt :)

Näitä erilaisia pelastajia on Jehovan todistajissa, mormooneissa ja ties missä muissakin, En siis tätä ketään loukaten.

Kuitenkin, kuten pena kirjoitti jostain filosofista, että tämä oli opettanut ja painottanut enempi kristusta kuin  kristinuskoa.
Itsekkin olen siihen suuntaan enempi kääntynyt.
Juhani. Kallion kirkossa piti päivänä eräänä myös kivan puheen kuinka uskon varassa on kuin armon varassa, jossa voi vain köllötellä ja tehdä lähimmäisille hyvää vimmatusti.
Opettaa sitten ja vaatia kääntymykseen on minusta nykyään pikkaisen sinänsä väärin, kun kuka kenenkään uskoa tai vakaumusta voi tietää tai edes miksi pitäisi?
Irja Askola puhuu yleensä aiheesta hyvin.

Pelastaminen ja vaatiminen ratkaisuun voinee joskus olla ihan hyväksikin, mutta joskus ihan absurdia.
Kyllä kai ne opit kasteista voisi jättää joskus eikä joka Sunnuntai painostaa kääntymään tai mitata toisen uskonmäärää tai pelastusvarmuutta.

Mutta kunhan saarnataan kirjoitti Paavali kirjeessään, mutta joskus itse toivoisin, että ei saarnattaisi vaan elettäisiin armon varassa.



Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #147 : 15.04.14 - klo:19:21 »
Jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi