Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 49229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #75 : 23.10.14 - klo:10:56 »
Paavi Benedictus XVI:tä on ilmestynyt kirja Jeesuksen syntymästä.  Mitä mieltä olette Marian kuuliaisuudesta ja kuuliaisuudesta yleensä.Onko kilvoittelu kuuliaisuudessa ja nöyryydessä " omia töitä " ?

Omasta mielestäni, jos on valittu johonkin tehtävään, niin silloin tehtävä on suoritettava vapaana ja rakkaudesta.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/paavin-kirja-jeesuksen-lapsuudesta-suomeksi/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: PAAVI II
« Vastaus #76 : 25.10.14 - klo:11:43 »
Onko kuuliaisuus eri asia kuin totteleminen? Minä luulen, että on. Kuuliaissuudessa kuulen kuulemisen ja tekemisen välissä oman harkinnan ja päätöksen sävyn. Totteleminen ei kysele. Totteleminen ei ole nöyrää vaan pöljää.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #77 : 27.10.14 - klo:07:26 »
Onko kuuliaisuus eri asia kuin totteleminen? Minä luulen, että on. Kuuliaissuudessa kuulen kuulemisen ja tekemisen välissä oman harkinnan ja päätöksen sävyn. Totteleminen ei kysele. Totteleminen ei ole nöyrää vaan pöljää.
Totteleminen on aika vaikea sana kielifilosofisesti. Ainakin minulla on omaa harkintaa käsitteessä totteleminen. Terveisin Pöljä kai.
« Viimeksi muokattu: 27.10.14 - klo:07:30 kirjoittanut juhani »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #78 : 27.10.14 - klo:07:32 »
Juuri noin.  Jumalan äänen kuulemisen totteleminen on kuuliaisuutta.  Totteleminen on vaikkapa lainkuuliaisuutta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: PAAVI II
« Vastaus #79 : 27.10.14 - klo:07:47 »
Minulle totteleminen olisi sitä, että tehdään niin kuin käsketään eikä niin kuin hyvä on. Vastuu jää käkskijälle. Kuuliaisuus on vastuullisempaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #80 : 27.10.14 - klo:07:53 »
Se on tottelemista, että taipuu käskyyn vaikka ei haluaisi.  Kuuliaisuus on vapaaehtoista. Se syntyy rakkaudesta ja kunnioituksesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #81 : 27.11.14 - klo:07:45 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #82 : 01.12.14 - klo:11:42 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #83 : 02.07.15 - klo:08:52 »
Italian lomalaiset, Roomankävijät lähettivät minulle mieluisen kortin. Siinä Paavi Franciscus on polvillaan rukousjakkaran ääressä.
Jokin tässä etelä-amerikkalaisessa Paavissa on kiinnostanut heti siitä asti kuin hänet oli valittu.

En uskalla vielä ilmoittaa olevani piilokatolinen, mutta monia hyviä asioita koen äitikirkkomme helmoissa piilevän.Naisasianaisena , en feministinä, pidän heidän viisaudestaa huomata myös naisten tehtävät Kristuksen palvelijoina. Lähtien Pyhästä Äidistä, he ovat nimenneet pyhimyksikseen monia kunnioitettavia naisia.

Ketä meillä on kunnioitettu kirkossa naiseudestaan huolimatta? Irja Askolaa ei arvosteta siinä missä miespiispoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #84 : 03.07.15 - klo:01:19 »
Vaikuttaa siltä että kukin antaa omat merkityksensä kuuliaisuudelle ja tottelemiselle. Kuten sillekin, että jompaa kumpaa harjoitetaan vapaaehtoisesti ja mielellään.

On kuitenkin eri juttu tämä, että toisinaan joutuu taipumaan, vaikka kuinka vapaaehtoisesti, johonkin, mitä ei suinkaan tahtoisi. Vaikka kuinka harkiten. Koska ei voi sille mitään että se valinta nyt vain on eettisesti oikein.


Tuskin monikaan tahtoi kärsiä siksi että on kristitty, ääriesimerkiksi.

Muuan näkökulma lienee sekin ettei suinkaan aina tiedä mikä olisi oikein tai edes vähiten väärin. Elämä saattaa viedä tilanteeseen jossa ei tunnu olevan kuin epämääräisen ongelmallisia vaihtoehtoja. Jokin täytyy valita ja kantaa vastuu, ja pieleen menee hyvinkin mahdollisesti.  Tästä syystä ei lopulta jää kuin toivo anteeksiannosta.

Välinpitämättömyys on minusta joka tapauksessa vaarallisinta ja niin on Dietricus Docensistakin. Se sallii pahan jatkuvan, hän sanoo.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: PAAVI II
« Vastaus #85 : 23.09.15 - klo:07:12 »
Tämä nykyinen paavi jaksaa kiinnostaa .  Nyt uutisoidaan hänen Kuuban ja Yhdysvaltojen matkastaan. Siispä googlailin juttuja hänestä. Tämä oli kiinnostava:

http://yle.fi/uutiset/paavi_franciscus_alkurajahdys_ja_evoluutio_ovat_totta/7571791
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #86 : 27.09.15 - klo:19:00 »
Totteleminen on aika vaikea sana kielifilosofisesti. Ainakin minulla on omaa harkintaa käsitteessä totteleminen. Terveisin Pöljä kai.

No joo. Täällä kai sitten on toinen pöljä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: PAAVI II
« Vastaus #87 : 09.12.15 - klo:17:48 »
No joo. Täällä kai sitten on toinen pöljä.

Täällä Trinitas.
Tee tottelee. Kahvi kuulee. Pöljä pullottaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: PAAVI II
« Vastaus #88 : 09.12.15 - klo:19:16 »
Pullottaa voi olla pullistelua. Voi se olla pulloon laittamistakin. Pöljä voi olla pullollaan, kun käy liian usein pullollaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #89 : 09.12.15 - klo:23:09 »
Pullottaa voi olla pullistelua. Voi se olla pulloon laittamistakin. Pöljä voi olla pullollaan, kun käy liian usein pullollaan.

Jaa. Minusta ensimmäiseksi heräsi ymmärryksekseni tästä  pöljä polottaa.  :003:  met trinitas trinitatum.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.