Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 44567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #90 : 03.10.13 - klo:11:49 »
Ainakin mm. Lutteerus, Paavo R., Wilhelmi Niskanen ja Kalistaja kun he katsovat 2013 tätä maailmaa niin he ovat tyytyväisiä. Kasteen avulla uudestisyntyneitä suomalaisia on yli 90%.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #91 : 03.10.13 - klo:12:31 »
Olet sinä, 1944, uutta luova. Loithan juuri tähän ketjuun uuden mietetekstin! :kahvi:
Kiitos vaan, jotenkin koen, etten pysty. Historian sivut ovat olleet erilaiset plarata.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #92 : 03.10.13 - klo:16:37 »
Ainakin mm. Lutteerus, Paavo R., Wilhelmi Niskanen ja Kalistaja kun he katsovat 2013 tätä maailmaa niin he ovat tyytyväisiä. Kasteen avulla uudestisyntyneitä suomalaisia on yli 90%.

Olen pitänyt äärikarismaattisuutta suurena harhana, mutta tämä menee jo reippaasti sen edelle.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #93 : 04.10.13 - klo:12:17 »
Ei Luther eikä Paavo R. opettaneet että pitäisi vedota kasteeseen synnintunnon alla, vaan Jeesuksen ristinkuolemaan. Veri on vettä sakeampaa.
« Viimeksi muokattu: 04.10.13 - klo:12:28 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #94 : 04.10.13 - klo:12:31 »
"Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät."

Kirje Titukselle lausuu pelastuksesta ja uudeksi syntymisestä näin. Kristilliset suunnat taitavat riidellä tämän merkityksestä aika lailla asemasotaan juuttuneina.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #95 : 04.10.13 - klo:13:08 »
"Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät."

Kirje Titukselle lausuu pelastuksesta ja uudeksi syntymisestä näin. Kristilliset suunnat taitavat riidellä tämän merkityksestä aika lailla asemasotaan juuttuneina.

Ehkä on parasta unohtaa nämä keskinäiset kiistelyt ja etsiä vastausta Raamatusta. Paavali kirjoittaa: "…jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." En ole minkään suunnan edustaja ja näkemykseni perustuu vain siihen, mitä Raamatusta olen itse lukenut. Minusta tuo Paavalin määritelmä on yleispätevä kaikkiin tapauksiin kaikkina aikoina. Jumalan lapsella on Kristuksen Henki. Aina.

Jos katsomme UT:n esimerkkien valossa sitä, mikä on Pyhän Hengen saamisen (=uudestisyntymisen) ja kasteen suhde, niin väistämättä tulemme johtopäätökseen, että pääsääntöisesti Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Esim. Samariassa tapahtui niin (Ap. t. 8. luku). Oma episodinsa on Simon-noita, joka sai kasteen, mutta ei uudestisyntynyt.

Ainoastaan Korneliuksen tapauksessa Pyhä Henki tuli ensin ja sitten Hengen saaneet kastettiin vesikasteella (Ap. t. 10. luku). Mielenkiintoinen on ekahelluntaina Pietarin puhe: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." Kannattaa huomioida tuo järjestys.

Myönnän, että tämä käsitys ei vastaa sen enempää vapaitten suuntien kuin luterilaistenkaan käsitystä. Eikä tarkoitukseni ole loukata ketään.
« Viimeksi muokattu: 04.10.13 - klo:13:13 kirjoittanut onesimus »

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #96 : 04.10.13 - klo:13:10 »
Poistettu kahteen kertaan tullut



Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #97 : 04.10.13 - klo:14:06 »
Ei Luther eikä Paavo R. opettaneet että pitäisi vedota kasteeseen synnintunnon alla, vaan Jeesuksen ristinkuolemaan. Veri on vettä sakeampaa.

Jesse teki kasteen. Kaste on meidän pääsymme Jumpun valtakuntaan. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #98 : 04.10.13 - klo:14:31 »
Jesse teki kasteen. Kaste on meidän pääsymme Jumpun valtakuntaan. 

Kuulostaa pilkalta…

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #99 : 04.10.13 - klo:14:41 »
evankeliumi on pilkkaa... rationaalisille ihmisille (Viljo Porkola)...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #100 : 04.10.13 - klo:15:43 »
Ehkä on parasta unohtaa nämä keskinäiset kiistelyt ja etsiä vastausta Raamatusta.

Niin no, on niitäkin kirkkokuntia, jotka uskovat, että Raamattu on nimenomaan Kirkon kirja, eli Kirkko määrittelee, miten sitä tulkitaan, eli ei sillä väliä, mitä joku yksityinen ihminen sieltä mielestään löytää...

Mutta lähetyskäskyhän siellä on, eli "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."  Eikös se sano, että tuolla tavoin niistä tulee opetuslapsia? Ei sanota, että pumpatkaa ne täyteen Pyhää Henkeä?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #101 : 04.10.13 - klo:18:09 »
Niin no, on niitäkin kirkkokuntia, jotka uskovat, että Raamattu on nimenomaan Kirkon kirja, eli Kirkko määrittelee, miten sitä tulkitaan, eli ei sillä väliä, mitä joku yksityinen ihminen sieltä mielestään löytää...

Mutta lähetyskäskyhän siellä on, eli "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."  Eikös se sano, että tuolla tavoin niistä tulee opetuslapsia? Ei sanota, että pumpatkaa ne täyteen Pyhää Henkeä?



 :) :) :)

Pumpatkaa täyteen Pyhää Henkeä?  :) :-\ :-\

Minusta lähetyskäsky on aika moni muotoinen ja tehdä joku opetuslapseksi tai joksikin muuksi ei kai ihan onnistu ilman Pyhää Henkeä, vaikkakin teologinen opetuskaan ei tee opetuslapseksi.

Minusta herrännäisyyden historiaa ja tätä päivää kuvaa samat ongelmat.
Silloin oltiin milloin mitäkin mieltä asioista ja tuli Paavo ja muita kun omia painotuksiaan painottivat. Yksin armosta ja alatien kulku ja oma voimaisuus pois.
Paavokin hermoili aikansa karismaatikkoja vastaan joissain asioissa, mutta myönsi kyllä esimerkiksi kielilläpuhumisia olevan oikeita ja ns, sielullisia. mitä nyt ole jotain historiaa lukenut.

Kai se menee niin, että joku saa jonkun pölvästiniityn humauksen ja siitä alkaa vauhkoomaan ja se herättää vasta voiman ja asiat muotoutuu joksikin ja maailma menee eteenpäin?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #102 : 04.10.13 - klo:18:14 »
Minusta lähetyskäsky on aika moni muotoinen ja tehdä joku opetuslapseksi tai joksikin muuksi ei kai ihan onnistu ilman Pyhää Henkeä, vaikkakin teologinen opetuskaan ei tee opetuslapseksi.

Raamatussa on kohtia, joista voi päätellä, että opetuslapsi ja Jumalan lapsi eivät ole aina sama asia. Esim. Joh. 6. luvun loppuosasta voi tehdä tämän johtopäätöksen. Ihminen voi tehdä opetuslapsia, mutta ainoastaan Jumala voi tehdä lapsia itselleen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #103 : 04.10.13 - klo:19:50 »
Ihminen voi tehdä opetuslapsia, mutta ainoastaan Jumala voi tehdä lapsia itselleen.

Voi olla, ettei ihminen voi tehdä Jumalan lapsia, vaan sittenpä ei liene ihmisten asia murehtia siitä, minkä verran Jumalan lapsia on. Kun ei kerran asialle mitään voi. En olisi mitenkään vakuuttunut siitä, että niitä on vähän.

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Paavokin hermoili aikansa karismaatikkoja vastaan joissain asioissa, mutta myönsi kyllä esimerkiksi kielilläpuhumisia olevan oikeita ja ns, sielullisia

Juu, puhukoot ihmiset kielillä ihan vapaasti, kunhan eivät rupea vaatimaan sitä muilta, esim. jonain merkkinä Pyhästä Hengestä. (Mitä pumppaamiseen tulee niin olen joskus ollut helluntaiseurakunnan tilaisuudessa, jossa vähän innostunut saarnaaja hihkaisi että täytetään seuraavaksi Pyhällä Hengellä koko kuoro, siis se nuorisokuoro joka oli laulamassa.)
« Viimeksi muokattu: 04.10.13 - klo:19:55 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #104 : 05.10.13 - klo:17:08 »
Oikein hyvä kun palstalla on säilytetty vanhoja keskuteluja. En tiedä onko sallittua kopioida kommenttiinsa jotain vuosia sitten käytyä? Jos ei ole niin tämän voi poistaa.

Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #24 : 16.05.06 - klo:09:41 »
Tämä on Penan kommetti:
"Olen myös huomannut, että nykyisin arvostetaan muotoa - miltä joku näyttää, kuulostaa, maistuu... - eikä välitetä sisällöstä. Uskoisin, että tämän pinnan alla totuuden ja armon tarve kuitenkin kasvaa koko ajan.
Yksi vastaus olisi kristillisen julistuksen muodon kehittäminen niin houkuttelevaksi, että sanomakin menisi perille. Näinhän usein tehdäänkin. Körttiläinen ratkaisu voisi olla päinvastainen; karsitaan kaikki hienous ja kiilto, jotta mikään ei estäisi kuulemasta ja näkemästä, mitä julistetaan. Saarnataan synti synniksi ja vilautetaan Jumalan armoa sen verran kuin kullakin on luottamusta siihen."

Tää kommentti oli mulle kuin helmen olisi löytänyt. Näinhän minä olen kokenut herännäisyyden.