Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 44580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #75 : 28.09.13 - klo:10:20 »


  Tuohon äskeiseen juhaniin - ja heti juhania ennen kirjoittaneeseen Kalistajaan:

  - Eivätköhän ne käytännön teot ja puheet menneet riittävästi yksiin ajanjaksona 1880-1960. Virret ja puheet muuttuivat käytännöksi ja liikkeiksi, liikehdinnäksi ; käytännöllisyys taasen toi tilaa ja paikkoja puhumiseen ja mahdollisti asioita. ( Kalistaja ). :kahvi:


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #76 : 28.09.13 - klo:17:15 »
Tämä edes jonkinlainen keskustelu-ja kyselymahdollisuus toteutukoon Leenan ompeluseurassa, en käytä itsestäni yksikön kolmatta persoonaa härnätäkseni  Atanasiaa, vaan koska en parempaa keksinyt. Siis ei ole tarkoitus perustaa eriseuraista liikettä vaan vain kokoontua ja käydä vapaamuotoisempaa keskustelua kuin joko seuroissa toisinaan ujompi äkkiseltään rohkenee, vaikka kyllä kannustan Mirjamia, olen tutummilta kuten Samuli Korkalaiselta kysellyt, tai miten foorumilla on aina mahdollisuutta.

.....................

Tervetuloa Leenan kotiin perjantaisin, ottakaa käsityö mukaan, miehetkin oppivat halutessaan neulomaan  tai voivat tehdä vaikka tuohitöitä tai kutoa verkkoja tai mitä hyvänsä mieluisaa.  Pidetään kädet työssä, niin ettei aleta repiä toisiamme hiuksista. Ellei neulo omaisten hätäapuun, voinee työt lahjoittaa vaikka diakonian tai lähetyspiirin joulumyyjäisiin. Tarjotaan kahvia tai teetä. Soidintie 14 C 15. Joka tahtoo osallistua kukemalla ääneen, voisi tuoda mukanaan jonkin haluamansa körttikirjan. Jotta ääni ei väsy ja kurkku käheydy, lukuvuoroa voidaan siirtää. Sytytän parvekkeelle tuikkuja, jos ei ovi löydy, niin tulkaa terassin kautta. Samalla näette minkä verran tänne mahtuu noin syntymäpäiväseuroja ajatellen.

Sopisikohan siinä puolen seitsemän hujakoilla.
« Viimeksi muokattu: 28.09.13 - klo:17:21 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #77 : 29.09.13 - klo:18:56 »
Hienoa Leena...olet todellinen harvinaisuus...näet vaivaa..pistät itsesi likoon...haluat auttaa

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #78 : 29.09.13 - klo:22:37 »
Olinkin sitten tänään Siioninvirsiseuroissa. Niinpä tarjoutui aivan loistava tilaisuus kysäistä mieltä painavaa asiaa vieressäni istuvalta ihmiseltä. Kamarikeskustelut eivät ole historiaa. Eikä se vastaus ollut pelkkä mielipide, vaan tuolla vastaajalla oli kyllä ihan selvästi tietämystä ja uskoa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #79 : 30.09.13 - klo:11:55 »
Vaikea uskoa, että 70% (?) suomalaisista olisi uudestisyntyneitä.

Kuinka niin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #80 : 30.09.13 - klo:12:36 »
Hienoa Leena...olet todellinen harvinaisuus...näet vaivaa..pistät itsesi likoon...haluat auttaa


Kamalaa, juuri kirjoitin naamakirjaan, että mikä ihme minua yhtäkkiä vaivaa, kun haluaisin kävellä tieheni kaikesta omat nahkani oikeastaan mukaan lukien, jonnekin missä kaikki on vain rikkaita, hyvinvoivia, istuvat klubihotellissa viinilasi kädessään ja toteavat, että kyllä maailmassa rikastuu jos vähän viitsii nostaa takamustaan penkistä...   Minä aivan hämmästyin, sillä tuo tuntuu kauhean vieraalta ja tämä on tosi, mutta äkkiä huomasin että sille on syy. Minulla oli vuosi sitten edessä matka. Nyt ei ole.

Tämä poikkeaa aiheesta mutta epikurolaiset todellisuudessa hakivat elämännautintonsa siten, että pitäytyivät siinä mikä  on mahdollista saada, niin he olivat onnellisia ja tyyniä. On epäepikurolaista matkustaa, ellei sitten voikaan. Ellei siis sitten osaakaan elää ilman että pääsee uudestaan Israeliin Ram Laorin katkaopatamalle matkalle tai Kappadokiaan to mitä heitä on missä ihmiset käyvät.

Ompeluseura toteutuu joka tapauksessa. Tunteet ovat lintuja jotka lentävät ylitsemme, niitä sopii tarkkailla muttei uskoa. Ehkä minä voin matkustaa myöhemmin syksyllä. Se olisi aika hienoa, minä mietin kehtaisinko pyytää vanhemmilta taas rahaa matkaan kun jo kerran sain.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #81 : 30.09.13 - klo:12:52 »
Mutta siis, en minä ole hyvä, minua vain kiinnostaa onko Kristus olemassa ja kiinnostunut yksilöistä, ja tämmöistä sattuu kun rupeaa ottamaan asiasta konkreettisesti selvää.

Sitä merkitsee se Dosentin -ilmoittakaa  milloin hän saa hieman hypellä - oivallus. Lähtiessään menemään perässä, huomaa, onko edellä ketään.  Keskittyessään ajattelemaan ongelmatilanteissa kuinka Kristus kenties toimisi löytää nopeasti eettisesti oikean ja kestävän, niin löytyy usko, ja uskon mukana levollinen hiljainen ilo, kun vielä muistaa etten minä itse lähtenyt koska. "kukaan ei voi tulla  minun luokseni ellei minun Isäni häntä vedä"  voi jättää tarpeettoman hössötyksen itsestänsä pois.

Tuota matkustusasiaa myöten. Niinkin pienet seikat minä ajattelin jättää huolehtimatta, niin voin olla kelpo epikurolainen elämännautiskelija ja kristitty ehkä ohessa.

SV 190 :kahvi:  mine poicken ei dule peliäsdyt he, cuin zhairaudex cochewaiset owat :repee: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #82 : 01.10.13 - klo:20:09 »
Kuinka niin?

"Kristillisiin opetuksiin uskominen Suomessa on entistä heikompaa. Suomalaisista runsas neljännes (27 %) ilmoitti Kirkon tutkimuskeskuksen marraskuussa 2011 teettämässä kyselyssä uskovansa kristinuskon Jumalaan. Vuoden 2007 kyselyyn verrattuna osuus on pudonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä."

Lähde: seurakuntalainen.fi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #83 : 01.10.13 - klo:21:04 »
"Kristillisiin opetuksiin uskominen Suomessa on entistä heikompaa. Suomalaisista runsas neljännes (27 %) ilmoitti Kirkon tutkimuskeskuksen marraskuussa 2011 teettämässä kyselyssä uskovansa kristinuskon Jumalaan. Vuoden 2007 kyselyyn verrattuna osuus on pudonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä."

Tai sitten he vain luulevat.

Kuka sen kristinuskon Jumalan tuntee tarpeeksi hyvin osatakseen määritellä, että uskoo tai ei usko juuri siihen?

(Eikö tämä jo melkein taas sovi ketjun aiheeseen?)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #84 : 01.10.13 - klo:21:27 »
Kuinka niin?

Syntymässä saadaan henki. Muuten ei voi olla elämää. Hengetön lapsi ei ole elävä. Tämä koskee myös uudestisyntymistä. Paavali sanoo asian näin: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #85 : 01.10.13 - klo:22:10 »
Tai sitten he vain luulevat.

Kuka sen kristinuskon Jumalan tuntee tarpeeksi hyvin osatakseen määritellä, että uskoo tai ei usko juuri siihen?

(Eikö tämä jo melkein taas sovi ketjun aiheeseen?)

Siis mitä? Voiko tuostakin tehdä ongelman?  :017:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #86 : 01.10.13 - klo:22:49 »
Siis mitä? Voiko tuostakin tehdä ongelman?  :017:

Ainakin uskonsodista päätellen valitettavasti voi...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #87 : 02.10.13 - klo:07:48 »
Kuka sen kristinuskon Jumalan tuntee tarpeeksi hyvin osatakseen määritellä, että uskoo tai ei usko juuri siihen?

Minä ainakin uskon Häneen enkä siihen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #88 : 02.10.13 - klo:11:04 »
Polveilevaa keskustelua, mielenkiintoista lukea. En kykene mukaan, kun en ole uutta luova, vaikka jo eletystähän on kyse.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #89 : 02.10.13 - klo:19:16 »
Polveilevaa keskustelua, mielenkiintoista lukea. En kykene mukaan, kun en ole uutta luova, vaikka jo eletystähän on kyse.

 Olet sinä, 1944, uutta luova. Loithan juuri tähän ketjuun uuden mietetekstin! :kahvi: