Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 44399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #60 : 25.09.13 - klo:15:29 »
Paavo varoittaa käsittääkseni armoon tarttumisesta ennen aikojaan. Jumalalla on oma aikataulunsa, jota on maltettava seurata. Kun ihastus uuteen elämään hiipuu, seuraa joko piinallinen tai pinnallinen alamäki. On odotettava ohi menevän ihastuksen sijaan kestävää ystävyyttä Jeesuksen kanssa.

Joo. Ajattelisin myös että tuo Kaanaan maalle ryntääminen ilman johdatusta on juuri tuota omin voimin uskomista kun on saatu herätys, mutta ei vielä tultu armon tuntoon. Eli ensin armo, sitten vasta uskon elämä. Sitten kun ilman armoa mikään ei onnistu- syntyy pelkoa ja epäuskoa. Voin olla myös väärässä tulkintoineni. Tuosta loppuosasta ajattelin että jos se armo ei ole päässyt kirkastumaan, niin ollaan välillä "suruttomia" ja välillä katuvia syntisiä.

Tässä vielä lainaus: "Sille tapahtuu niin kuin Mooseksen aikana niille, jotka vastoin Jumalan kieltoa rupesivat ryntäämään Kaanaan maalle ilman Herran johdatusta. - - - Kun lain tuomiot hiljentyvät omassatunnossa, niin he ottavat, niin kuin jokaisen pitääkin, vaarin siitä elämän vanhurskaudesta, jonka nyt pitäisi seurata heidän luultua uskoansa; mutta kun elämän vanhurskaus ei menesty valaistun tunnon mielen mukaan, niin osa herätetyistä lankeaa tämän takia orjalliseen pelkoon, joka synnyttää heissä epäuskon; toiset herätetyistä, joilla on viisaampi järki, ovat surullisia kutsumisen ja nuhteen alla, mutta jokapäiväisessä elämässä kotonaan kevytmielisiä ja suruttomia."

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #61 : 25.09.13 - klo:19:58 »
Yksinkertaisena ihmisenä ajattelen, että ihminen uudestisyntyy Jumalan lapseksi tai sitten ei. Jos lapsi syntyy elävänä, hän alkaa varttua pikkuhiljaa, toiset nopeammin, toiset hitaammin. Näin se menee uskonelämässäkin, mutta kasvun jatkuminen on paljolti kiinni siitä opetuksesta, jota on saanut ja jonka alla on. Jos on elämää, hedelmääkin tulee aikanaan.

Lakipitoinen opetus vie alussa koetun ilon ja voi pitkään jatkuessaan johtaa jopa koko uskonelämän tuhoutumiseen. Tuosta alkuosasta on omakohtaista kokemusta lähes 40 vuoden ajalta. Ehkä tuhoutumisen esti alitajuisesti kehittynyt kyynisyys, jolloin mikään vaatimus ei enää koskettanut.

Mutta jos uudestisyntymää ei tapahdu, ihminen saattaa jäädä herätyksen tilaan, jolloin lopputulos on arvaamaton.

Sori, jos tämä näkemys ei sovi useamman uudestisyntymisen oppiin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #62 : 25.09.13 - klo:22:52 »
Useamman uudestisyntymisen opista en tiedä, mutta luterilaisen opin mukaan kaste merkitsee uudestisyntymistä, opetti Kuopion piispa Jari Jolkkonen: http://www.srk-opisto.fi/upi/kaste/jolkkonen.htm
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #63 : 26.09.13 - klo:09:00 »
Ymmärtääkseni tuossa Penan viittauksessa on kyseessä "armojärjestys"; jos oikein ymmärsin. Eli entisten herätysten aikana oli tavallista että ensin tuli voimakas synnintunto, jolloin ihminen etsi armoa. Jos hän ei sitä löytänyt, synnintunto hiipui vähitellen ja ihminen paatui.

Ajattelen että jokaisella uskon tie on erilainen, kaikki eivät tarvitse voimakkaita kokemuksia. Osalla usko säilyy lapsesta.

Niin varmasti, sen tähden tuntuu niin vaikealta antaa toisellekaan neuvoja. Kyllä arvostan ihmistä, pappi tai ei, joka kuunnellessaan pääsee jyvälle siitä, millä kohtaa mennään, ja vielä osaa opastaa. Paavo Ruotsalainen oli siinä etevä.

Suren sitä että " kamarikeskustelut " näyttävät kuuluvan herännäisyyden historiaan.  joskus saattaa jäädä ymmälleen ja todella toivoa, että voisi kysyä siihen omaan kohtaan neuvoa, yksityinen rippi samoin on aiheetta out. Luther viinemainittua kuitenkin arvosti niin, että olisi halunnut siitä sakramentin, jos olisi ollut aine johon sitoa, kuten kastevesi ja ehtoollisaineet. Onhan se eräs selitys, että Jumala sitten ajallaan taas näyttää armonvilauksen, mutta onko se jokin pakko?!?  

Raamattu kehoittaa muuhun. Omantunnon taakkoja ei varmasti tarvitsisi kantaa vuositolkulla, sekin kovettaa ihmisen. Hänen on suojeltava itseään ja niin hänestä tulee ankara ja vaativa niin itseään kuin muita kohtaan - täydennykseksi tuonne toiseenkin ketjuun!

Jos nyt Jumala tahtoo ihmisen pimeässä pitää, niin kyllä Hän siinä onnistuu. Kyselen mielessäni, onko meiltä ihmisiltä oikein vaikka nyt kieltää sielunhoito ja rippi, koska

- siitä jää vain kierteeseen ja koko ajan saa laukata samalla asialla
- siitä ylpistyy, se on omavanhurskauttamista
- kyse on kumminkin häpeästä, ja anteeksiannolla tila vain pahenee

No aika tomppeli saa pappi olla ellei hoksaa, milloin ihminen pyytää anteeksi sitä että joutui kaltoinkohdelluksi.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:09:03 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #64 : 26.09.13 - klo:09:32 »
Useamman uudestisyntymisen opista en tiedä, mutta luterilaisen opin mukaan kaste merkitsee uudestisyntymistä, opetti Kuopion piispa Jari Jolkkonen: http://www.srk-opisto.fi/upi/kaste/jolkkonen.htm

Jolkkonen on Lutteeruksen opetuslapsi. Uudestisyntymä ei ole mitään muuta kuin kasteessa saavutettua pesoa. Kalvinistit ja "vapaat" suunnat eivät ole tätä samaa mieltä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #65 : 26.09.13 - klo:11:22 »
Haluaisin ottaa osaa keskusteluun...
Mutta minusta on tullut varovainen...historiani on muualla...nyt olen mielestäni varttikörtti, tänne kallellaan...
menneisyys ei ole unohtunut, ehkä sille on jotain rakentunut.
Koen yhtyväni täällä moniin asioihin, mutta oma osallistumiseni kaatuu vääriin sanavalintoihin, väärinymmärryksiin.
Olen ollut liian taipuvainen "vaikertamaan vaivojani"...haluan sanoa että sillä en ole tarkoittanut sitä että
"kerskaisin vaatimattomuudellani" tms....en toki...se on joku menneisyyden taakka minulla...tai mikä lie???
Kun tarkemmin ajattelen...en ymmärrä miksi niin olen tehnyt...
Olen täällä saanut useilta foorumiystäviltä palautetta aiheesta...kiitos kaikista...
Hiljattain sain täällä kovasti kohtikäyvät ja mieleeni painuvat sanat "suostu jo"...kiitos siitä ystäväni.

Koen kuitenkin olevani uskon tiellä...mutta hoitoa ja ohjausta tarvitsen....
Yritän täällä lueskella ja kirjoitella ymmärrykseni mukaan.
Olen erittäin kiitollinen jos saisin henkilökohtaista ohjausta...sen mukaan mikä pahimmin tökkii...ja pistää silmään.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #66 : 26.09.13 - klo:15:30 »
Useamman uudestisyntymisen opista en tiedä, mutta luterilaisen opin mukaan kaste merkitsee uudestisyntymistä, opetti Kuopion piispa Jari Jolkkonen: http://www.srk-opisto.fi/upi/kaste/jolkkonen.htm

Vaikea uskoa, että 70% (?) suomalaisista olisi uudestisyntyneitä. Aiemmin olin siinä harhaluulossa, että kahden uudestisyntymän oppi olisi ev.lut. kirkossa ollut jonkinlainen kompromissi kahden eri suunnan välillä, mutta sitten löysin ko. opin Osmo Tiililältä ja vuoden 48 Katekismuksesta. Mitä uudestisyntyminen sitten on? Eikö sitä, että Kristuksen Henki tulee sydämeen asumaan? Kts. Room. 8:9. Eikä Pyhä Henki kulje ees taas "vaan pysyy teidän luonanne ja on teissä oleva."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #67 : 26.09.13 - klo:15:41 »
Raamatussa puhutaan siemenistä ja niiden itämisestä. Se vie aikansa eikä Jumalan aika ole sama kuin ihmisen. Toivo on tärkeää. "Nyt se puhkeaa esiin -- ettekö huomaa?"

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #68 : 26.09.13 - klo:16:33 »
Siemenet voi pudota monelaiseen maaperään. Kasvu kestää oman aikansa, välillä pysähtyy.
Henki kulkee niin kuin tahtoo. Kun Kristus on Henkensä kautta saanut sydämiimme asettua,
Hän on siellä vaikuttamassa, vaikka emme sitä aina tunne, näe, emmekä koe.
Martta on mulle opettamassa lapsenkaltaista uskoa, toivoa ja luottamusta.
Luottamusta siihen että Taivaan Isä huolta pitää lapsistaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #69 : 27.09.13 - klo:09:00 »
Täytyy sanoa että en ole mistään saanut sellaista lohtua ja viisautta hengellisissä asioissa kuin vanhoista kirjoituksista. En voi väittää että ihmiset tai aika olisi siihen aikaan olleet parempia tai erehtymättömiä, onhan esim. harhaoppeja ollut kautta aikain. Uskon että siihen on vaikuttaneet ne suuret herätykset joita silloin oli. Sama ihmeellinen viisaus ja lohdutuksen henki on sen ajan musiikissa. Onneksi niitä vielä on olemassa ravinnoksi herääville.

Jotenkin ymmärrän tuon mitä Mansipaani tuossa ylempänä puhuu ja pohdiskelee. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #70 : 27.09.13 - klo:09:15 »
Olen miettinyt mielessäni körttiläisyyttä. Mielestäni se on liikkuva liike. Vuosina 1830-1880 on teologisesti melkeinpä samanlaista kuin näinä päivinä. En päässyt elämään vuosina 1880-1960. Minä olisin mennyt riemusta kirkuen evankeelisuuteen. Mutta minä olisin salassa veisannut Siionin virsiä.

 Oudoksun kun Keravanjoen kummitus nimeltä juhani iskee ilkeästi esiin vuodet 1880-1960. Tuona aikana, tuon ajanjakson alussa, käynnistyivät edelleen ainakin jollain lailla toimivat asiat: Hengellinen Kuukauslehti, Herättäjäjuhlat ja Herättäjä-Yhdistys ( jolta juhani saa rahaa ). Ja kaikki tuo eräällä lailla pyhä kolmiyhteys ( siis HK, herättäjäjuhlat ja H-Y ) syntyivät paljolti yhden miehen vaikuttamana - tosin henki kulki! :kahvi:

 Mielestäni juhani on tuolla(kin) heitollaan selityksen velkaa.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #71 : 27.09.13 - klo:09:18 »
Mietin, voisiko tuota kamarikeskusteluperinnettä jotenkin elvyttää. Sen muutaman kerran mitä nyt olen kesän aikana osallistunut Siioninvirsiseuroihin, niin olisin kaivannut puheiden jälkeistä mahdollisuutta kysyä asioista, joita ei heti ymmärtänyt. Vai pitäisikö sitä mennä itse vain rohkeasti sen puhujan luo kysymään tarkennosta. Muut seuravieraat näytti niin tyytyväiseltä ja tuntui että ymmärsivät joka sanan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #72 : 27.09.13 - klo:11:14 »
Mietin, voisiko tuota kamarikeskusteluperinnettä jotenkin elvyttää. Sen muutaman kerran mitä nyt olen kesän aikana osallistunut Siioninvirsiseuroihin, niin olisin kaivannut puheiden jälkeistä mahdollisuutta kysyä asioista, joita ei heti ymmärtänyt. Vai pitäisikö sitä mennä itse vain rohkeasti sen puhujan luo kysymään tarkennosta. Muut seuravieraat näytti niin tyytyväiseltä ja tuntui että ymmärsivät joka sanan.

Usein seurojen jälkeen on kahvit mikä antaa loistavan mahdollisuuden mennä kysymään puhujalta. Siis mene rohkeasti vaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #73 : 28.09.13 - klo:07:45 »
Oudoksun kun Keravanjoen kummitus nimeltä juhani iskee ilkeästi esiin vuodet 1880-1960. Tuona aikana, tuon ajanjakson alussa, käynnistyivät edelleen ainakin jollain lailla toimivat asiat: Hengellinen Kuukauslehti, Herättäjäjuhlat ja Herättäjä-Yhdistys ( jolta juhani saa rahaa ). Ja kaikki tuo eräällä lailla pyhä kolmiyhteys ( siis HK, herättäjäjuhlat ja H-Y ) syntyivät paljolti yhden miehen vaikuttamana - tosin henki kulki! :kahvi:

 Mielestäni juhani on tuolla(kin) heitollaan selityksen velkaa.

 En halua painostaa, enkä pakottaa, mutta totisesti toivon juhanin selittävän miksi hän laittaa hupun tahi peiton herännäisyyden ajanjakson 1880-1960 päälle. Olen tuolta jaksolta taasen lukenut kirjoja ja materiaalia, joita minulla on runsaasti käden ulottuvilla. Vahvaa tekstiä ja kohtikäyvää puhetta on paljon, tuona ajanjaksona syntyneistä virsistä puhumattakaan ( muun muassa virsi jota tutkimusten mukaan veisataan kuudessa hautajaistilaisuudessa kymmenestä ( 60 % ) maassamme). Tuossa vähän ylempänä on myös tuona ajanjaksona syntynyt pyhä kolmiyhteys. :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #74 : 28.09.13 - klo:09:30 »
Oudoksun kun Keravanjoen kummitus nimeltä juhani iskee ilkeästi esiin vuodet 1880-1960. Tuona aikana, tuon ajanjakson alussa, käynnistyivät edelleen ainakin jollain lailla toimivat asiat: Hengellinen Kuukauslehti, Herättäjäjuhlat ja Herättäjä-Yhdistys ( jolta juhani saa rahaa ). Ja kaikki tuo eräällä lailla pyhä kolmiyhteys ( siis HK, herättäjäjuhlat ja H-Y ) syntyivät paljolti yhden miehen vaikuttamana - tosin henki kulki! :kahvi:

 Mielestäni juhani on tuolla(kin) heitollaan selityksen velkaa.

En ole tarkoittanut käytännöllisiä asioita vaan sitä mitä sielun syöverien ahtimelta on syntynyt. Anteeksi Kalistaja.
wilhelmi niskasen jäljillä