Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 44126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #30 : 22.09.13 - klo:17:15 »
Mauno ja Pena tuolla aiemmin toivat esiin seikkoja, mitä itsekin ajattelin.

Lyhyen herännäisyystuttavuuden jälkeen... niin tokihan sitä elämäntapakulttuuria voivat vanhat körtit kaivata, mutta mitä merkitystä sillä on itse uskon kannalta. Herännäisyyden historiaan olen tutustunut kirjallisuuden kautta lähinnä. Mitenkähän päin tämä nyt pitäisi sanoa  :017: no yritän jotain... Siis jos minä tunnen saaneeni  herätyksen, ja osasyy luultavimmin on herännäisyyden armoa saarnaava asenne, lähimmäisenrakkaus näkyvänä osana tuota liikettä jne. Ja herättäjäjuhlat puheineen olivat minulle Jumalan Sanaa. Koko tuo päivä oli kuin yhtä juhlaa Siioninvirsineen vaikkei minulla tuttuja tuolla ollut edes. En mitenkään voi mitätöidä tai tehdä olemattomaksi tämän päivän herännäisyyttä. Toisaalta on myös niin, että en osaa erottaa herännäisyyttä seurakuntamme kirkon sanomasta. Ehkä ei ole edes se tärkein juttu.

Eikö ole oleellista olla jatkuvasti kuulolla, etsiä joka päivä eikä pysähtyä uskonvarmuuteen. Aika muuttuu... niin en muuten ymmärrä jotain "syntilistoja" ollenkaan. Minulle usko lähtee jotenkin sisältä käsin... sanotaanko että se on sellaista rukouksenomaista elämää.
Näen arvokkaana monia asioita nykyherännäisyydessä, itse tarvitsin selkokielisiä pappeja jotta se uskonnollinen kieli aukeaisi. Ja olen nyt siinä tilanteessa, että paljon edelleen on asiota, joihin tarvitsisin ikäänkuin itselleni hengellisen oppaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #31 : 22.09.13 - klo:17:30 »
Elämä uskon tiellä lienee jatkuvaa etsintää ja kilvoittelua, mitä se sitten onkin.
Pysähtyneisyys on suuri vaara...vääränlaiseen "uskonvarmuuteen"...ja moneen muuhunkin...velttouteen,
toimeentulon huoliin ja murheisiin...jne..
Usko ei voi perustua tunteisiimme eikä järkeemme...onko se jotain toivoa ja luottamusta...
välillä pulppuaa ja näkyy ja kantaa, antaa voimaa...välillä on piilossa, pohjalla...kantaa kuitenkin.. :eusa_pray:

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #32 : 22.09.13 - klo:20:09 »
Joku on sanonut, että helvetissä kaikki ovat heränneitä. Mutta liian myöhään.

En oikeastaan tiedä paljoakaan siitä, mitä nykyherännäisyys on, mutta herännäisyyden historiasta olen saanut käsityksen, että alkuperäinen herännäisyys oli heräämisen lisäksi paljolti myös löytämistä. Jos tätä löytämistä (tai löydetyksi tulemista) ei pääse tapahtumaan, niin ihminen jää herätyksen tilaan. Tällaisen ihmisen tilanne on todella surkea, ja jatkuessaan epätoivo voi kasvaa voittamattomaksi.

Jotkut ovat sitä mieltä, ettei uskonasiasta voi eikä pidä olla varmuutta. Tämä on mielestäni kuitenkin harhaoppia. Itselleni tuo varmuus merkitsee kahta asiaa: Sitä, että olen syntinen ja sitä, että Jeesus on tullut syntisiä pelastamaan.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #33 : 22.09.13 - klo:20:41 »
Kyllä kai se on niin että ensin Jumala rakastaa meitä, löytää meidät, armahtaa meidät, kirkastaa
Pyhän Henkensä kautta Jeesuksen lunastustyön merkityksen jokaisen kohdalla yksilänä,
juuri minun puolestani...sitten oma syntisyys vähitellen alkaa valjeta...tulee hätä omasta tilasta...
Jumala johdattaa ja auttaa jokaista...jokaista anovaa...ristin luokse tulijaa...
"Joka minun tyköni tulee, sitä minä en heitä ulos"....näin monet ovat Jumalasta jutelleet
synnin hädässä oleville...
Tämä pelastus on varma ja ikuinen, jokainen anova saa...lapsenuskolla saadaan tulla...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #34 : 23.09.13 - klo:07:21 »
Olen miettinyt mielessäni körttiläisyyttä. Mielestäni se on liikkuva liike. Vuosina 1830-1880 on teologisesti melkeinpä samanlaista kuin näinä päivinä. En päässyt elämään vuosina 1880-1960. Minä olisin mennyt riemusta kirkuen evankeelisuuteen. Mutta minä olisin salassa veisannut Siionin virsiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #35 : 24.09.13 - klo:02:09 »
Joku esivaari löysi Hedbergin ja kääntyi niskaslaisen ääripietisti-isänsä Jakob Julius Bäckin opeista ahdistuneena löydettyään hedbergiläisiä, jotka selvittivät armon olemusta niin, että poika siitä kirjoitti kotiin. Isä vastasi, että olisi mieluummin ottanut vastaan poikansa kuolinsanoman. Kun poika tuli kotiin, ei häntä maantielle ajettu, mutta kiivaan keskustelun kävivät nämä, sisarukset ja äiti naapurikanmarissa polvillaan rukoilemassa halki yön. Jotakin valkeni isälle, ja hän hyväksyi poikansa ratkaisun. Hän myöhemmin koko SLEYtä oli pysyyttämässäkin, mutta jälkipolvi valui hiljakseen joko länsi-Suomen rukoilevaisuuteen, hannulalaisuuteen tai herännäisyyteen. Vastikään löytyi vintiltä äidin enon Siionin virret. Ja niitä oma äitini veisaili.

Uskosta ei koskaan puhuttu, mutta tiettyjen tapojen mukaan elettiin, eli koskaan ei saanut aurinko laskea epäsovun yli, kaikki riita sovittiin  ennen nukkumaanmenoa, vasta aikuisena käsitin kuinka tärkeää se lapselle on. Samoin auttaminen oli selviö. Muistan vielä kun ovella kävi pyytäjiä, ja sellaiselle etsittiin isän toista talvitakkia ja muuta vaatetavaraa, vaikkei sitä liikaa tainnut olla.

Mahdatko, Pirska, kaivata enemmänkin itse ankaraa pietismiä sillä Kansanlähetyksestä taitaa todella löytyä sen lajin hurskautta. Ehkä se toisille sopii. Itse olin nääntyä ja näännyttää perheeni uskoontulollani ja omaperäisillä opeillani. Siskoni kun palasi rippileirillä tukka pystyssä, keskusteltiin läpi yön, itse kun olin jo ottanut välimatkaa, ja äitini myöhemmin kiitti ja sanoi ettei olisi kestänytkään toista kierrosta.

................

Eräs papeistamme repäisi pitämällä uskoontulosaarnan. Vetkuttelin hyvästeissä viimeisenä ja kysyin onko hetki aikaa, olihan hänellä. Kysyin, että entä sitten, mitä uskoontulon jälkeen? Hämmentyi ja punehtui ja lopulta änkytti, että ei mitään! Siinäpä se minustakin. Elämä ei pysähdy uskoontulon hetkeen, ja armias jos sen jälkeen opetetaan väärin, korostetaan että " ihmiset eivät lue Raamattua, mutta he lukevat teitä" sillä se kieltää itse asiassa juuri ristin. PItäisi vain olla herkeämättä pärjäävä, onnellinen ja iloinen, vaikka ne Hengen hedelmät kai kypsyvät hitaasti, ja elämä lyö usein lujalla kädellä Jumalan sallimasta. Samaten tuo, että joka ei tule uskoon,  joutuu kadotukseen, ja mallia otetaan minusta,  johdatti pikemmin luopumaan koko kristinuskosta, sillä joka minua katsoo, ei taatusti saa innostuksen kipinää. Kesti vuosia, ennen kuin käsitin, ettei tuo ole totta eikä oma osani niin merkittävä.

Hengellisen opastajan olen löytänyt tai oikeammin on annettu ajoittain, viimeinen ja tärkein oli Dietrich Bonhoeffer. Lopun lähestyessä hän erikoisesti sulautuu taustaan, himmenee, ja tekee tietä suuremmalle.
« Viimeksi muokattu: 24.09.13 - klo:02:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #36 : 24.09.13 - klo:09:22 »
Uskoontulokristityt saattavat jäädä niin uskoontulon lumoihin, että hakevat sitä kokemusta yhä uudestaan kiertämällä evankeliomistilaisuudesta toiseen antautumassa Herralle. Huomasin tämän silloin, kun Kalevi Lehtisen missiot kokosivat kansaa milloin missäkin kaupungissamme. Minuakin pyydettiin mukaan. Mietin, kuinka suuri osa kansasta oli aina niitä samoja.

Herännäisyyden tähtäin on kai aina ollut tulevassa, jos ei odottaen niin ainakin kaivaten. Miten sitten tämä ajatus on milloinkin heijastunut käytäntöön ja arkeen?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #37 : 24.09.13 - klo:09:52 »
Uskoontulokristityt saattavat jäädä niin uskoontulon lumoihin, että hakevat sitä kokemusta yhä uudestaan kiertämällä evankeliomistilaisuudesta toiseen antautumassa Herralle. Huomasin tämän silloin, kun Kalevi Lehtisen missiot kokosivat kansaa milloin missäkin kaupungissamme. Minuakin pyydettiin mukaan. Mietin, kuinka suuri osa kansasta oli aina niitä samoja.

Vuosikymmenten kokemuksella jakaisin tämän Penan kertoman kahteen osaan:
1) Aikaisempi-uskonratkaisuni-ei-tainnut-olla-riittävän-hyvä-joten-pakkp-tehdä-uusi-uskonratkaisu.
2) Mukavien kokemusten haaliminen.

Nämä ovat kaksi täysin eriluontoista tilaa. Ensimmäisessä ei mitenkään tunnu pääsevän Jumalan lapseksi ja toisessa ollaan uskossa, mutta koko ajan jotain puuttuu.

KÖrttiläisyydessä ymmärtääkseni on myös nämä kaksi tilaa. Toiset korostavat sitä, että eivät uskalla tunnustautua Jumalan lapseksi, toiset taasen korostavat alatietä ja sitä, kuinka huonoja kristittyjä ollaan.

Herännäisyyden tähtäin on kai aina ollut tulevassa, jos ei odottaen niin ainakin kaivaten. Miten sitten tämä ajatus on milloinkin heijastunut käytäntöön ja arkeen?

Ero "uskoontulokristittyjen" ja körttiläisten välillä on se, että körttiläiset keskittyvät puheissaan siihen tilaan, mikä tällä hetkellä vallitsee, "uskoontulokristityt" taasen puhuvat siitä tilasta, johon he toivovat pääsevänsä.

Yhteistä molemmille ryhmille on se, että he enemmän ja vähemmän arvostelevat ja halveksivat toistensa uskon ilmentämistapoja - ja kuitenkin ovat molemmat harvinaisen samanlaisia.

Myönnän, että minua pikkuriikkisen häiritsee tämä uskoontulo&körttiläisyys-uskon käytännössä näkyvät uskon ilmenemismuodot, mutta olen oppinut aikojen kuluessa niitä sietämään. Ymmärrän, että vaikka näiden molempien ryhmien uskon  ilmenemismuodot välillä häiritsevät minua, ilmenemimuodoista huolimatta "uskoontulokritittyjen" ja heidän sisarpuolueensa "körttikritittyjen" joukossa on valtava määrä Jumalan valitsemia ihmisiä.
Se ettämolempien, lähes identtisten ryhmien asiat minua häiritsevät, ei ole näiden ryhmien syy, vaan syy on minussa.
Ja väitän, että jos joku muu häiriintyy jonkun toisen uskonnollisuuden ilmenemismuodosta, syy pääsääntöisesti on myös tässä häiriintyjässä.

Toki syytä on myös näissä molemmissa identtisissä ryhmissä, mutta lähtökohta on se, että minä olen syntinen. Sen jälkeen on helpompi hyväksyä se, että tuo toinenkin on syntinen. Kun järjestys on oikea, sen jälkeen vasta tulee pohdinta parannuksen teosta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #38 : 24.09.13 - klo:09:57 »
Ensiksimainitulle ryhmälle tunnusomaista voisi olla lause "sinä olet hyvä, mutta minä parempi".
Jälkimmäiselle ryhmälle tunnusomaista lause: "mitäpä minusta, mutta vielä vähemmän sinusta".
Molempien ryhmien kanssa olen ollut tekemisissä ja jotenkin olen asian näin kokenut.

LAuseiden sisätlä on on sama, vain sanamuodot ovat erilaiset.
Ihmiset monesti rötmäävät itse sanoihin, eivätkä näinollen huomaa sanojen muodostaman kokonaisuuden (virkkeiden/lauseiden) merkityksiä. Ei yksittäisillä sanoilla niin mekritystä, merkitystä on sillä, mitä sanojen joukko tarkoittaa.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #39 : 24.09.13 - klo:15:14 »
Körttiläisyydessä ymmärtääkseni on myös nämä kaksi tilaa. Toiset korostavat sitä, että eivät uskalla tunnustautua Jumalan lapseksi, toiset taasen korostavat alatietä ja sitä, kuinka huonoja kristittyjä ollaan.

Onkohan noilla oikeastaan mitään eroa? Minusta tuosta luonnehdinnasta puuttuu tärkein puoli, käsitys Jumalasta suurena ja armollisena, Isänä, joka aikanaan muistaa korjata kotiin kurittoman ja kehnonkin lapsensa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #40 : 24.09.13 - klo:15:18 »
Vuosikymmenten kokemuksella jakaisin tämän Penan kertoman kahteen osaan:
1) Aikaisempi-uskonratkaisuni-ei-tainnut-olla-riittävän-hyvä-joten-pakko-tehdä-uusi-uskonratkaisu.
2) Mukavien kokemusten haaliminen.

Nämä ovat kaksi täysin eriluontoista tilaa. Ensimmäisessä ei mitenkään tunnu pääsevän Jumalan lapseksi ja toisessa ollaan uskossa, mutta koko ajan jotain puuttuu.

Jos uskoontulon jälkeen ei löydä eteenpäin arjen kristillisyyden poluille kilvoittelemaan ja palvelemaan lähimmäisiään, jää muistelemaan enemmän tai vähemmän väkevää kääntymiskokemustaan. Siinä muistellessa se sitten haalistuukin. Vaihtoehto 1) kai sitten epäilee koko ratkaisun aitoutta. Vaihtoehto 2) pitää sitä aitona, mutta kaipaa lisää samanlaista. Tuskin tähän koukkuun jäänyt joukko on hirmuisen iso, mutta minun havaintoni mukaan kuitenkin huomattava. Pääseehän tästä koukusta poiskin, kun Jumala sen koukun katkaisee.
« Viimeksi muokattu: 24.09.13 - klo:15:24 kirjoittanut Pena »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #41 : 24.09.13 - klo:15:48 »
Pakko kirjoittaa, kun tuo Penan kakkoskohta on tullut koettua. Se oli sellaista, kuin näyttelijällä jolle rooli jää "päälle". Lisää, lisää, samankaltaisten seurassa. Sehän sitä ylläpiti. Kaunis valheen verkko se oli.
 Jumala on arjessa.
 Kun arkiseksi ihmiseksi muutuin jälleen huomasin että paljon tehtävää on sekä ympärillä että ennenkaikkea omassa itsessä. Ja vapaus koitti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #42 : 24.09.13 - klo:16:08 »
 :017: Uskoontulo? Ja minä olen käsittänyt, ettei moista termiä käytetä edes herännäisyyden parissa.

Tämä on mulle just se ongelma... yritän palstan välityksellä tutustua herännäisyyteen, ja sitten tällaisen keskustelufoorumin kautta aukeaakin hyvin kirjavaa ajattelua. En edelleenkään saa mitään tolkkua. Jos mää vaan löytäisinkin aidon körttipapin, jonka kanssa saisin keskustella asioista, niin se olisi ihan parasta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #43 : 24.09.13 - klo:16:41 »
Uskoontulo ei ole körttiläisten juttu. Usko ja siitä eläminen kylläkin. Näin olen ymmärtänyt yli kuuden vuoden aikana, joista täällä foorumilla tulee kohta viisi täyteen.
Jokainen muodostaa oman ainulaatuisen mielipiteensä. Kokemukset, oppiminen ja ajattelu ovat yksillösiä, siksi yhtä monenlaisia kuin on miestäkin, ja naista.

Meitä on täällä useammista herätysliikkeistä lähteneitä. Osa ei vieläkään kuulu körtteihin, ja he ilmaisevat sen omalla tavallaan. Kun on kokemuksia
esim. karismaattisista kokoontumisista, uskoontulo on umpiluuhun iskostettu sana. Sitä käytetään yhä kuvailemaan sitä kokemusta kun Jumala kohtasi syntisen.

Tässä on juuri se hyvä, vapaus ajatella ja uskoa, mitä me ennen uskontoon sidotut kaipasimme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #44 : 24.09.13 - klo:18:00 »
Tuosta kohdasta 2: se ei oikeastaan liity pelkästään uskontoon, vaan se on yleisinhimillinne piirre: joku etsii uusia hienoja kokemuksia urheilun parista, joku elokuvista, joku metsästä, joku uimahallista - kuka mistäkin.
Osa etsimistavoista on hyväksyttäviä, jotkut rikollisia.