Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 43428 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #135 : 13.03.14 - klo:18:08 »
Täällä kirjoittelee mukavia ihmisiä.  :eusa_angel:

Jokaisella omanlaisensa elämä ja elinkaari kokemuksineen ja kaikkinensa.
Itse näkisin hengellisyyden siinä kuinka kohtelemme omia läheisiä ihmisiämme joka päivä.
Ja toki muitakin lähimmäisiämme.

Arjessa eläminen sovussa oman perheen kanssa.
Myös sovussa itsensä kanssa.
Sitten työ-harrastus-yms piireissä kohtaamamme ihmiset.

En puhu korkealta.
Aseutun mieluusti Vapahtajan jalkojen juureen.

Niin paljon Vapahtaja on minua armahtanut että voin luottavaisin mielin ajatella että hän armahtaa ja rakastaa jokaista muutakin ihmistä.

Ei aina tarvita edes paljon sanoja.
Enemmänkin arjen pieniä tekoja.
Hyvin arkisia asioita.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #136 : 13.03.14 - klo:18:12 »
Sepolla on mielestäni hyvä ja ytimekäs allekirjoitus josta pidän.

"Jumala on arjessa"

Niin on.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #137 : 13.03.14 - klo:18:18 »
Omat vuoteni minäkin murhehuoneessani istuin, karuna ja jörönä poispääsin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #138 : 13.03.14 - klo:18:20 »
Minä pidän sinun 1944 kommenteistasi.
Niissä huokuu elämän makuja ja koettua elämää.

Siunausta sinulle.

Ja toki muillekin.
Sanoin vain spontaanina kommentointina edelliseen puheenvuoroon.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #139 : 13.03.14 - klo:18:25 »
Onkohan se niinkin että meistä ihmisistä toiset ovat jotenkin ajatuksiltaankin lähempänä kuin taas toisten kanssa ?

Kun apostoli vertaa uskovia Kristus-ruumiiseen siten että on erilaisia jäseniä...eivät kaikki ole varpaita eivätkä kaikki korvia.
Ehkä kaksi sormea ovat kuin vierekkäin tai limittäin esim. rukoillessa.
Sydämellä ja suulla omat tehtävänsä ja apostoli kirjoittaa että kaiken pää on Kristus.
Tämä metafora on joskus innoittanut minua.

Erilaisia tehtäviäkin meillä immeisillä on.
Toisilla toisenlaiset, itsellä omansa laiset.

Ja kukaan ei voi sanoa ettet kuulu tähän Kristus-kehoon...sillä eihän ruumiin osat keskenään ala riitautumaan.

Ihan pientä yleispohdintaa illan korvalla tässä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #140 : 13.03.14 - klo:18:30 »
Körttiteologia välillä mietityttää.
Paljon olen täällä foorumilla lueskellut, aika paljon on sellaista mistä en ymmärrä.
2-3 kertaa olen herättäjäjuhlilla käynyt, ihan hyvänä kokenut, taas ymmärrykseni puitteissa.
Siionin virsiä on ihana veisata suurella joukolla, pienissä ryhmissä, yksinkin.
Ja kuunnella vaikka Histan veisaajia tai Tellua.

Itselläni nousee joku kysymys:
Puhutaan joukkoon rakastamisesta, sen jotenkin ymmärrän.
Mutta löytyykö "hätää sieluista", aitoa rakkautta, evankelioivaa kehoituksen ja rohkaisun sanaa?
Tunnustetaanko Raamatun Sanaa, arvovaltaa, Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä yksin ja yhteisönä?
Onko suvaitsevaisuus liian laveaa? Onko mikään enää syntiä?

Lyhyt vastaus, pidempi veisi useita satoja sivuja.
Mutta löytyykö "hätää sieluista", aitoa rakkautta, evankelioivaa kehoituksen ja rohkaisun sanaa? Löytyy, mutta se on arjessa usein melkein huomaamatonta huokailua ja asioiden kantamista hiljaisuudessa Jumalalle. Ei toreilla huutamista ja traktaattien jakamista.
Tunnustetaanko Raamatun Sanaa, arvovaltaa, Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä yksin ja yhteisönä?
 Raamattu tunnetaan hyvin ja tiedetään, että se ei ole taivaasta tullut faksi, vaan sen aikansa parhaat teologit kasasivat vuoden 300 paikkeilla tunnetuista ja luotettavimmista kirjoituksista keisarin käskystä. Pyhä Henki ei ole savua tai jotain mitä voi tankata, vaan osa pyhää kolminaisuutta. Pyhä Henki on Jumalalle alisteinen ja toimii Hänen, ei ihmisten toiveiden mukaan.
Onko suvaitsevaisuus liian laveaa? Onko mikään enää syntiä?  Suvaitsevuuden suhteen jättäisin tuomiovallan sinne minne se kuuluu eli Taivaan Isälle. Voimme luottaa, että Hän kyllä pitää siitä huolen. Syntiä on kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta. Ei ryhdytä luettelemaan yksittäisiä tekoja, vaan tarkastellaan asiaa miten se vaikuttaa meidän Jumalasuhteeseen.
Vastaaja ei ollut siis saanut minkäänlaista teologista koulutusta, vaan opiskellut aikojen alussa teletekniikaa. Suhtautukaa vastaukseen suurella varauksella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #141 : 13.03.14 - klo:18:32 »
Kiitos Sepolle.  :eusa_angel:

Ja siunausta arkeesi ja juhlaasikin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #142 : 13.03.14 - klo:18:35 »
 :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #143 : 13.03.14 - klo:19:21 »
Pyhä Henki on Jumalalle alisteinen

No ohoh   :icon_eek:. Mutta tämähän ei siis ollut teologin vastaus  :icon_biggrin:. Ja ehkä pääpointti oli se, että henki kulkee missä tahtoo eikä siellä missä ihmiset tahtovat.

Näin lievästi ulkopuolelta tarkastellen minusta näyttäisi lisäksi tältä:

Sitä en ehkä nyt oikein ymmärrä, mitä on se "hätä sieluista".  Taitaa mennä niin, että rukoillaan illalla läheisten sielujen puolesta erikseen ja sitten vielä könttänä koko maailman sielujen. Ja jos joku sielu ilmaisee hätänsä niin siihen osallistutaan. Mutta ei ihan hirveästi ruveta hätää tuntemaan, jos joku sielu ei olekaan hätääntynyt. Sillä mitä siinä tilanteessa oma hätäily auttaisi?

Raamatun Seppos selittikin. Eli, Raamattu on Sanan (=Kristuksen) kapalot.

"Onko suvaitsevaisuus liian laveaa? Onko mikään enää syntiä?"

Meinaatko suvaitsevaisuudella synnin suvaitsemista, vai jotain muutakin?

On on toki moni asia edelleen syntiä, se vain vaihtelee, mikä itse kullekin. Tuollahan toisessa ketjussa Pena juuri selitti, mikä sitä hänelle on. Se on enempi körttiläisten parissa muotia hyvin yleisellä tasolla voivotella omaa syntisyyttään ja kelvottomuuttaan kuin yksityiskohtaisesti alkaa ruotia, mitä tuli tehtyä tai laiminlyötyä. Ehkä ne tarkemmat erittelyt säästetään omiin rukouksiin tai sielunhoitokeskusteluihin, joten niistä on vaikea päästä perille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #144 : 13.03.14 - klo:19:46 »
Olen joskus suhtautunut hyvin kriittisesti ns voivotteluun. Taisin tai s antoi kirjoittaa tännekin, että onko nää jot kin kurjistelukisat. Minä makaan lattialla. Juu mutta minä maton alla. Niin mutta minä oon ryöminyt korkkimaton alle.

A loin niitä kuunnella, ja kuunnella itseäni, ja ajankohtaisesti toivon  saavani joskus aivan vähän valittaa hätääni ja kurjuuttani ja tämä on niin totta, kuin kykenen puhumaan.

Joskus kun koetan seurata Kristusta näin vain käy, joskin mietin pysyvästi onko sivan terveellistä ja tervettä jäädä siihen makaamaan. Jostakin luin että Jumala kaataa maahan jotta saa asettaa kätensä alle ja siitä nostaa .

On siellä veisattavissa "ilovirsin  ja kiitosveisuin" jonka linkittäisin jos osaisin. Näyttää vain, että etenkin elämän iltapuolella luopumiset ja surumielisyys monesta, joka piti, muttei koskaan valmistunut, voimien väheneminen, riisuminen kohti kuolemaa helpottaa sen hyvin toden kokemuksen myöntämisellä että minun oloni on paha, olen siihen suuresti itse syypää, armahda heikkoa ja kurjaa.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #145 : 13.03.14 - klo:20:23 »
No ohoh   :icon_eek:. Mutta tämähän ei siis ollut teologin vastaus  :icon_biggrin:. Ja ehkä pääpointti oli se, että henki kulkee missä tahtoo eikä siellä missä ihmiset tahtovat.

Ymmärsit ihan oikein!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #146 : 13.03.14 - klo:20:25 »
Ymmärtäkää nyt siirtyä osaan kaksi. Keskustelu jatkuu siellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi