Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?  (Luettu 44152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #105 : 05.10.13 - klo:21:54 »

 tää meidän aika alkaa löytää helmiä historiasta kuten Mirjamikin on tehnyt löytönsä. on toki varaa mennä kauemmaksikin historiaan  ja löytää sieltä vinkkejä körttiläisyyden alkuperäisille juurille! just eilen kuuntelin juttua,joka sivus Lauri Haikolaa,aivan eri foorumissa. etsin sen esiin , kunhan ehdin!!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #106 : 08.10.13 - klo:21:02 »
Oikein hyvä kun palstalla on säilytetty vanhoja keskuteluja. En tiedä onko sallittua kopioida kommenttiinsa jotain vuosia sitten käytyä? Jos ei ole niin tämän voi poistaa.

Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #24 : 16.05.06 - klo:09:41 »
Tämä on Penan kommetti:
"Olen myös huomannut, että nykyisin arvostetaan muotoa - miltä joku näyttää, kuulostaa, maistuu... - eikä välitetä sisällöstä. Uskoisin, että tämän pinnan alla totuuden ja armon tarve kuitenkin kasvaa koko ajan.
Yksi vastaus olisi kristillisen julistuksen muodon kehittäminen niin houkuttelevaksi, että sanomakin menisi perille. Näinhän usein tehdäänkin. Körttiläinen ratkaisu voisi olla päinvastainen; karsitaan kaikki hienous ja kiilto, jotta mikään ei estäisi kuulemasta ja näkemästä, mitä julistetaan. Saarnataan synti synniksi ja vilautetaan Jumalan armoa sen verran kuin kullakin on luottamusta siihen."

Tää kommentti oli mulle kuin helmen olisi löytänyt. Näinhän minä olen kokenut herännäisyyden.


Samat.

Mietiskelin, kun Kirkko&Kupongin action-palstaa selasin:  On "puuhakirkko puuhapapin ja puuhakanttorin seurassa", ja Sirkusmessu vaijerillakävelyineen, ja aattelin kyllä... aattelin. Jos Herra ei huonetta rakenna, sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät" Vanhasta R-käännökdsestä, mutta mistä, en muista.  Ajattelin, että onpa tosi sana.  Voisivat lopettaa riehumisen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #107 : 09.10.13 - klo:10:13 »
Samat.

Mietiskelin, kun Kirkko&Kupongin action-palstaa selasin:  On "puuhakirkko puuhapapin ja puuhakanttorin seurassa", ja Sirkusmessu vaijerillakävelyineen, ja aattelin kyllä... aattelin. Jos Herra ei huonetta rakenna, sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät" Vanhasta R-käännökdsestä, mutta mistä, en muista.  Ajattelin, että onpa tosi sana.  Voisivat lopettaa riehumisen.

Ps 127:1

Raamatunpaikkoja voi etsiä sivustolta http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible. Jos haluaa etsiä jotain tekstiä, niin kannattaa liittää lainausmerkkien sisään haettava kohta esim."Jos Herra ei huonetta rakenna". Samoin siellä on erittäin mielenkiintoista verrata eri raamatunkäännöksiä toisiinsa. Jos hakee jotain vanhemman käännöksen mukaan, niin Raamatun tekstin kohdalle kannattaa korjata Raamattu 1933/38, joka löytyy valikosta.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #108 : 09.10.13 - klo:12:45 »
Sisältöä haluan etsiä ja löytää...kunpa ei hukkuisi omavoimaisuuteen...omaan heikkouteen...
elämän murheisiin...pääasia tulisi säilyä kirkkaana...puhtaana...mistä sen löytää voisin...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #109 : 12.10.13 - klo:12:26 »
Ps 127:1

Raamatunpaikkoja voi etsiä sivustolta http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible. Jos haluaa etsiä jotain tekstiä, niin kannattaa liittää lainausmerkkien sisään haettava kohta esim."Jos Herra ei huonetta rakenna". Samoin siellä on erittäin mielenkiintoista verrata eri raamatunkäännöksiä toisiinsa. Jos hakee jotain vanhemman käännöksen mukaan, niin Raamatun tekstin kohdalle kannattaa korjata Raamattu 1933/38, joka löytyy valikosta.



Pirska antaa tämän kärsivällisesti n. x2/vuosi. Taidan tallettaa viimein paperiversiona, niin ei katoa kroonisesti. Kiitoksia paljon. OIkein oikein paljon, sillä tuo mahdollisuus vertailla käännöksiä on aika iso juttu. Koska minun lukioikäisenä piti lukea Raamattua 3 lukua arkisin jav 5 pyhäpäivin, arvaatte, että ulkoahan sen sisällöltään lopulta oppii, sillä en kertakaikkiaan jaksanut lukea Leviticusta - sitä tuli valikoitua niitä uudestaan ja uudestaan, joista löytyi"todistettavaa",  puhetta päivänavauksiin, varttikirkkoihin, katuevankeliointiin, soluun, huh hirveää, mitä kaikkea sitä hosui --- siis ja millä osaamisella.  Toisinaan olisi asiata, mutten kyllä tiedä uskallanko avata suutani. Pikemmin kysymyksiä. Mutta se, että olisi tiennyt, kenelle kirjkoitettiin , miksi ja kuka, no, sitä en niin painanut mieleen kun ei muutkaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #110 : 12.10.13 - klo:13:11 »
Sisältöä haluan etsiä ja löytää...kunpa ei hukkuisi omavoimaisuuteen...omaan heikkouteen...
elämän murheisiin...pääasia tulisi säilyä kirkkaana...puhtaana...mistä sen löytää voisin...


Kristus nousi kuolleista.  Eikö se ole se kirkas tosiasia, jolle muu rakentuu?  

Aivan, kuin joka herätysliikkeellä ja kirkollakin  olisi se oma "muttansa"  - kyllähän Jeesus Kristus, mutta...
-sinun on kuuluttava oikeaan kirkkokuntaan
-sinun on käytävä ripittäytymässä säännöllisesti
-sinun on tehtävä vapaantahdonratkaisu ja tultava uskoon
-sinun tulee rukoilla polvillasi
-sinun on saatava synninpäästö oikean liikesuunnan edustajalta
-sinun on varottava omavoimaisuutta ja hengellistä ylpeyttä
'
Samma på svenska:
Alttid du syndar du ska lägga rätta handet till exempel pä vänstra, utan att kryssa de - så blir du lätt stolt över ditt fromhet -

joista jokaista yhdistää sama tasainen kuvitelma, että ihmisellä olisi valuuttaa lunastaa sielunsa Tuonelasta.

En oikein koskaan käsitttänyt, mikä siinä oli mantran hokemista: Uskova seuraa, seuraaja uskoo.

  Kristus kutsui seuraamaan itseään.  Seurakuntanuorissa mietimme, että uskaltaako sitä mitään hyvää tehdä, ketään auttaa, siinähän jos missä rupeaa elämään "tekojen varassa".  Silloin räjähdin kyllä ilman epilepsiaa, ja totesin, että eiköpä Jumalalla riitä konsteja painaa nöyräksi, kauhea ajatella, että ei saisi auttaa vain tuosta mokomasta syystä.  Kotona elettiin tilannetta, jossa tarvittiin silloin jokaisen voimia, minun myös.  Mietin, juoksenko karkuun, vai jäänkö auttamaan, ja silloin jäin, mutta taisin pelätä  itse että tekokristittyä olllaan, kun niin tuohduin.

Aika tavalla samaa puhui Herättäjäjuhlilla unkarilainen pappi. Jos tämä näin tuli selkokielisenä, olen hyvilläni. Hän kertoi ensin Blaise Pascalista ja ritarista, joka mietti, kannattaako Jumalaa ottaa huomioon. Hän tuli kysymään Pascalilta todennäköisyyttä koko Jumalan olemassaololle, no mahdollisuudet ovat 50%/50%.  
-Mutta, totesai Pascal, -Jos alat elää sillä olettamuksella, että Hän on, löydät vähitellen yhä enemmän myös Hänen olemustaan - en muista sanatarkasti - mutta toisin kuin ritari tarinassa, hän päätti menetellä toisin.  Hän alkoi olettaa, että Kristus todella nousi kuolleista.

Tuosta ajattelin että okei, minä en oikein ole löytänyt uskoa enkä ole tietä etsiessäni kuin hämmentynyt, mutta voihan tuota yrittää.  Eletään olettaen, että Kristus herätettiin kuolleista.

Se tekee hänestä koko lailla enemmän, kuin yhden ihmiskunnan viisaista opettajista. Silloin hänen opetustensa painoarvo kyllä itselleni huimasti muuttui. Ja käsitin monia hämäräksi jääneitä Raamatun paikkoja joihin oli talletettu Jeesuksen puhetta itsestään, aivan eri tavalla. Eikä koko tuo löytö ollut omani, ei koko ajatus, enkä ymmärrä, kuinka nyt olisin "omavoimainen" tai muutakaan kiellettyä.


oleellista itselleni olisi, että jos - ja KUN - minulle on vaikeata käsittää mitä usko on tai mikä ihmeen temppu pitää tehdä, se kyllä on vain ja ainoastaan Kristuksen seuraaminen. En tiedä sitäkö Pirska alun perin kyselee. Se kai kysyy erinäisistä ihmisjärkeen istuvista ajatuksista luopumista - voisinko säästää maailman hupenevia luonnonvaroja jättämällä yhden matkan väliin tänä vuonna Tai  tarvittaisiinko minua?  Jos vaikka yrittäisin arjen valinnoissa tehdä oikein?  Tuolla miehellä on perhe ja lapsia, jospa torjuisin, vaikka olenkin ihastunut, no, nuo keljuilivay minulle, mutta jos antaisinkin asian olla, ja menisin takaisin työhön, olenko itse niin pulmunen etten voi antaa anteeksi kerrassaan mitään...??    

Mutten kyllä ymmärrä Jeesuksen vaativan seuraajiltaan kohtuuttomuuksia, katkeroittavaa itseruoskintaa tai kaiken pois lahjoittamista. Hän vetäytyi itsekin yksinäisyyteen saadakseen levätä, ei jättänyt ketään nälkäiseksi, ja eiköpä syönyt itsekin.
« Viimeksi muokattu: 12.10.13 - klo:13:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #111 : 12.10.13 - klo:13:40 »
Pirska antaa tämän kärsivällisesti n. x2/vuosi. Taidan tallettaa viimein paperiversiona, niin ei katoa kroonisesti. Kiitoksia paljon. OIkein oikein paljon, sillä tuo mahdollisuus vertailla käännöksiä on aika iso juttu. Koska minun lukioikäisenä piti lukea Raamattua 3 lukua arkisin jav 5 pyhäpäivin, arvaatte, että ulkoahan sen sisällöltään lopulta oppii, sillä en kertakaikkiaan jaksanut lukea Leviticusta - sitä tuli valikoitua niitä uudestaan ja uudestaan, joista löytyi"todistettavaa",  puhetta päivänavauksiin, varttikirkkoihin, katuevankeliointiin, soluun, huh hirveää, mitä kaikkea sitä hosui --- siis ja millä osaamisella.  Toisinaan olisi asiata, mutten kyllä tiedä uskallanko avata suutani. Pikemmin kysymyksiä. Mutta se, että olisi tiennyt, kenelle kirjkoitettiin , miksi ja kuka, no, sitä en niin painanut mieleen kun ei muutkaan.

Yksinkertaisempaa on avata sivusto nyt, kun se on vielä tallessa. Kun olet avannut sivuston, niin valitse yläreunasta "kirjanmerkki" -valikko. Sieltä voit klikata kohtaa "lisää sivu kirjanmerkkeihin". Lisättyäsi sen löydät sen myöhemmin helposti. Kirjainmerkit -kohtaa klikatessasi löytyy sivusto nimellä Raamattu, uskonkirjat.net ja siitä klikkaamalla pääset suoraan k.o. sivustolle. Ihan samalla tavoin kannattaa merkitä muitakin sivustoja, joihin haluaa palata myöhemmin. Lapsiltahan minä näitä olen oppinut. Itsellä ei olisi tullut mieleenikään kuvitella, että tuostakin voisi olla jotain hyötyä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #112 : 12.10.13 - klo:14:03 »
 :)  Valmis.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #113 : 20.01.14 - klo:18:59 »
En pääse mihinkään siitä, että minua ärsyttävät vuosi vuodelta enemmän monet piirteet nykyherännäisyydessä, Herättäjäjuhlissa ja Hengellisessä Kuukauslehdessä. Liikkeeseen tulee koko ajan lisää piirteitä, jotka ovat todella kaukana siitä, mitä olen tottunut pitämään hyvänä juuri tässä liikkeessä.

Olen hyvin samoilla linjoilla sinun kanssasi Pirska.

Ihan rehellisesti sanottuna menisin mielelläni Kansanlähetyspäiville, jos siellä musiikki vaihdettaisiin Siionin virsiin. Nykyiset Kansanlähetyksen puheet ovat paljon körttiläisempiä kuin Herättäjäjuhlien puheet.
Meille tulee Uusi  Tie, Kansanlähetyksen (SEKL) julkaisema lehti

Maailma muuttuu, mutta Jumala ei muutu.



"Se on nyt vakava ja tosi asia, että meidän täytyy valita toinen tai toinen,  joka  Jumala tai maailma. Ei saa säästää petollista sydäntänsä , joka hieroisi rauhaa molempain kanssa yhtä aikaa. Siinä ei auta kuunnella, mitä suruttomar sukulaiset ja suruttomat kyläläiset sanovat, täytyy kuunnella vain Herraa".

       



            Wilhelmi Malvivaara ( 1854 – 1922 )

                    Salattu Viisaus

                       Ajatuksia
                 Paavo Ruotsalainen
                Wilhelmi Malmivaaran
                    E.W. Pakkalan
              kirjoituksista ja puheista

               koonnut E.F. Juurmaa

                        s.134

                     WSOY 1955


Kannattaisiko välillä lukea vaikka Malmivaarojen puheita.



SV. 147

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #114 : 01.03.14 - klo:15:51 »
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti synnistä ja armosta, kilvoituksesta ja parannuksenteosta ovat hyvät seurat, niistä jää jotain käteen.
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta, ovat huonot seurat. Sieltä lähtee tyhjin käsin.
Hyvään seurapuheeseen voi kuulua kristitylle esitetty vaatimus hyvinvoinnin tasaamisesta ja sorrettujen auttamisesta, mutta yksinään, ilman Kristusta, sellainen on politiikkaa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #115 : 01.03.14 - klo:17:10 »
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti synnistä ja armosta, kilvoituksesta ja parannuksenteosta ovat hyvät seurat, niistä jää jotain käteen.
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta, ovat huonot seurat. Sieltä lähtee tyhjin käsin.
Hyvään seurapuheeseen voi kuulua kristitylle esitetty vaatimus hyvinvoinnin tasaamisesta ja sorrettujen auttamisesta, mutta yksinään, ilman Kristusta, sellainen on politiikkaa.

Olen täsmälleen samaa mieltä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #116 : 01.03.14 - klo:17:25 »
Sama juttu.  :eusa_angel:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #117 : 02.03.14 - klo:12:22 »
jaa... kristillinen rakkaus on aika paljon oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #118 : 02.03.14 - klo:14:57 »
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti synnistä ja armosta, kilvoituksesta ja parannuksenteosta ovat hyvät seurat, niistä jää jotain käteen.
Seurat, joissa puhutaan ensisijaisesti yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta, ovat huonot seurat. Sieltä lähtee tyhjin käsin.
Hyvään seurapuheeseen voi kuulua kristitylle esitetty vaatimus hyvinvoinnin tasaamisesta ja sorrettujen auttamisesta, mutta yksinään, ilman Kristusta, sellainen on politiikkaa.

Syntiä, armoa, kilvoitusta ja parannuksentekoa käsitellään Siionin virsissä. Seurat voivat olla hyvät seurat joutavista puheistaan huolimatta, jos veisatut virret koskettavat. Joskus se virsi puhuttelee eniten, joka jää oudon sävelmän vuoksi laulamatta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa?
« Vastaus #119 : 09.03.14 - klo:23:34 »
Ps 127:1

Raamatunpaikkoja voi etsiä sivustolta http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible. Jos haluaa etsiä jotain tekstiä, niin kannattaa liittää lainausmerkkien sisään haettava kohta esim."Jos Herra ei huonetta rakenna". Samoin siellä on erittäin mielenkiintoista verrata eri raamatunkäännöksiä toisiinsa. Jos hakee jotain vanhemman käännöksen mukaan, niin Raamatun tekstin kohdalle kannattaa korjata Raamattu 1933/38, joka löytyy valikosta.


Asetan tän mahdollisimman moneen kohtaan, Pirska on neuvonut jo usein, mutta kadotin linkin, tai lapun jolle kopioin linkin, ja niin edelleen, olin ostanut Norvannon raamatunselitysluennot yhdelle parille ja se hajosi, sain uuden tilalle mutta kun menin kauppaan peräämään muun muassa niitä sanoivatb vain etteivät osaa auttaa. Harmittaa!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.