Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti  (Luettu 43890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #45 : 10.10.09 - klo:19:49 »
Huomisen, eli sunnuntain 11.10. evankeliumiteksti
Evankeliumi

Joh. 13: 31-35

Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: »Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä. Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on Jumala myös itsessään kirkastava hänet, ja Jumala tekee sen aivan pian. Lapseni, enää vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette etsimään minua, mutta minä sanon nyt teille saman, minkä sanoin juutalaisille: minne minä menen, sinne ette te pääse. Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne.»


"Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne." Siinäpä sitä onkin kilvoittelemista. Taitaa tulla laiskanläksyä tämän(kin) asian suhteen.

Rakastatte toisianne, siis ylipäätään kaikkia ihmisiä, joiden kanssa olemme tekemisissä vai kaikkia kristittyjä/körttiläisiä? No joo, joskus on ihan helppoa rakastaa ja joskus aika vaikeaa. Riippuu siitä mistä roikkuu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #46 : 11.10.09 - klo:09:26 »
Ellen olisi vuosia sitten kuullut ortodoksiystävän selittävän mihin Jeesus meni, minne ihminen ei voi mennä, olisin yhä vaikeuksissa tämän kohdan kanssa. Tri Merraksen mukaan Jeesus meni Tuonelaan jossa kohtasi Kuoleman ja voitti sen. Siksi meilläkin on voitto kuolemasta.

Rakkauden käskyn noudattaminen opetuslastenkin kesken on mahdoton ellei anteeksiantamista ole kokenut ja oppinut itsekin antamaan anteeksi.

Tietoni on vajaa, mutta näin ajatellen jatkan, koettaen ymmärtää minka ymmärtää voin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #47 : 12.10.09 - klo:08:06 »
Lausumme uskontunnustuksessa :...astui alas Tuonelaan...
Liittynee tähän evankeliumin kohtaan?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #48 : 13.10.09 - klo:14:26 »
Tässäpä ensi sunnuntain 2. lukukappale
 2. lukukappale
Room. 4: 16–25

"Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä, niin kuin on kirjoitettu: »Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi.» Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: »Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku.» Hänen uskonsa ei horjunut, vaikka hän, lähes satavuotiaana, tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen. Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut. Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi.
    Näitä sanoja ei kuitenkaan ole kirjoitettu vain hänen tähtensä, vaan myös meidän vuoksemme. Jumala on katsova vanhurskaiksi meidätkin, kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista Herramme Jeesuksen. Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. "


Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, antoi Jumalalle kunnian varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut. Jumala katsoi Abrahamin vanhurskaaksi.

Jaksammeko me toivoa, vaikka näyttäisi, että toivoa ei ole? Missä menee herkkäuskoisuuden ja Jumalaan luottamisen raja?

Tuntuu, että meillä on käsitys, että ihmeitä tapahtui Raamatun aikaan, mutta ei enää nykymaailmassa. Jotkut teologit kirjoittavat kauhean "viisaita" sepustuksiaan keksimällä luonnollisia selityksiä Raamatun ihmeille. He uskovat jopa itse näihin selityksiinsä ja saavat niillä paljon julkisuutta, kiitos kristinuskosta vieraantuneen lehdistömme.  He pysyvät lujasti kirkossa, koska heille ei löydy lakia eikä pykäliä meidän kirkkolaistamme.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #49 : 13.10.09 - klo:17:47 »
Tuntuu, että meillä on käsitys, että ihmeitä tapahtui Raamatun aikaan, mutta ei enää nykymaailmassa.

Kyllä minun ainakin on vaikea uskoa, että ihmeitä tapahtuisi, kun minulla ei sellaisista ole omaa kokemusta. Kaikki, mitä ihmeistä tiedän, on pelkkää kuulopuhetta ja toisen käden tietoa. Tehköön Jumala minulle henkilökohtaisen ihmeen, niin epäuskoni saattaa hieman lientyä. Tätä ajatusmaailmaani en valitettavasti pysty omin voimin muuttamaan, joten armon varassa ollaan.

Toisaalta taas olen sitä mieltä, että elämä sinänsä on ihme. Onko se Jumalan tekemä ihme vai ei, sitä en tiedä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #50 : 13.10.09 - klo:20:51 »
Kyllä minun ainakin on vaikea uskoa, että ihmeitä tapahtuisi, kun minulla ei sellaisista ole omaa kokemusta. Kaikki, mitä ihmeistä tiedän, on pelkkää kuulopuhetta ja toisen käden tietoa. Tehköön Jumala minulle henkilökohtaisen ihmeen, niin epäuskoni saattaa hieman lientyä. Tätä ajatusmaailmaani en valitettavasti pysty omin voimin muuttamaan, joten armon varassa ollaan.

Toisaalta taas olen sitä mieltä, että elämä sinänsä on ihme. Onko se Jumalan tekemä ihme vai ei, sitä en tiedä.

Augustinus arveli ihmeistä jotenkin seuraavasti. Monet seikat maailmassa vaikuttavat ihmeiltä, koska emme pysty antamaan niille rationaalista selitystä vajavaisen järkemme takia, mutta Kaikkivaltias ei toimi järjenvastaisesti näissäkään tapauksissa (mm. De civitate Dei, kirja XXI, luku 5.). Augustinuksen näkemys on siis jossain määrin erilainen kuin luterilaisen ortodoksian systemaatikkojen. Nämä tiettävästi - lähteitä ei ole nyt käsillä - mekanisoivat ihmeen Jumalan aiheuttamaksi luonnonlakien toiminnan keskeytykseksi, jonka aikana Jumala toimeenpani ihmeen ja sen tapahduttua "kytki valtahihnan päälle" saaden maailman jatkamaan jälleen luonnonlakien mukaista kulkuaan.

Jos joku sanoo uskovansa ihmeiden mahdollisuuteen, rationaalinen ihminen tulkitsee lausuman vaistonvaraisesti (harva on perehtynyt teologianhistoriaan) ortodoksian mukaiseksi ja vaatii vastaavaa todistusaineistoa. Toisaalta monet ihmeiden puolustajat puheistaan päätellen ajattelevat juuri ortodoksian systemaatikkojen tapaan. Teologianhistoriassa ihme-käsitettä on kuitenkin tulkittu monella muullakin tavalla, josta Augustinus on vain yksi esimerkki.

Arvelen, että jos kokee ihmeen tapahtuneen, sitä ei kannata ruveta turhentamaan rationalisoimalla. Eipä kyllä retostelukaan kannata. Monelle koko käsite ihme on "loukkauskivi", joka on väännettävä pois häiritsemästä millä hinnalla hyvänsä.

Pirskan kysymys "Jaksammeko me toivoa, vaikka näyttäisi, että toivoa ei ole?" on menee ytimeen. 

Mt

P. S. Pirskalle kiitokset tekstien esiinnostamisesta, aherruksesi ei ole turhaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #51 : 14.10.09 - klo:08:37 »
Yksi minulle rakkaista kohdista on Room. 12:9-21:

Olkoon rakkautenne vilpitöntä. Vihatkaa pahaa, pysykää kiinni hyvässä. Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne. Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita, palakoon teissä Hengen tuli, palvelkaa Herraa. Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. Auttakaa puutteessa olevia pyhiä, osoittakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra. Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

Tiukka tekstiä järjestöpäällikkö Paavalilta ja hyvää ohjetta jokaiselle maailman kristitylle.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #52 : 14.10.09 - klo:09:40 »
Tuon Roomalaiskirjeen kohdan minäkin haluaisin noudattaa, mutta luulempa että paremmin pätee Room. 7:17-18.

Sosiaalisen mielen soisi kumminkin tämänkin ajan ihmisille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #53 : 14.10.09 - klo:09:49 »
Kyllä minun ainakin on vaikea uskoa, että ihmeitä tapahtuisi, kun minulla ei sellaisista ole omaa kokemusta. Kaikki, mitä ihmeistä tiedän, on pelkkää kuulopuhetta ja toisen käden tietoa. Tehköön Jumala minulle henkilökohtaisen ihmeen, niin epäuskoni saattaa hieman lientyä. Tätä ajatusmaailmaani en valitettavasti pysty omin voimin muuttamaan, joten armon varassa ollaan.

Toisaalta taas olen sitä mieltä, että elämä sinänsä on ihme. Onko se Jumalan tekemä ihme vai ei, sitä en tiedä.

Mikä on ihme ja minkä me tulkitsemme ihmeeksi. Ei toisen käden tieto välttämättä ole paikkaansapitämätöntä. Kerran veljeni oli ollut tilanteessa, jossa hän oli kapealla tiellä ollut ihan vähällä joutua nokkakolariin rekan kanssa. Hän selvisi kuitenkin ehjin nahoin ja rekkakuskikin oli ihmetellyt, että pahempaa jälkeä ei tullut. Hän oli ollut ihan varma, että veljeni auto menee ihan kasaan. Minusta semmoista voisi jo sanoa ihmeeksi. Samoin tiedän ihmisiä, joilla on ollut hyvin laajalle levinnyt syöpä ja he ovat selvinneet siitä elämään. Sitäkin pitäisin ihmeenä.

Toisaalta myönnän, että joskus ilmeisesti Jumala on tarkoittanut, että joku ei vaan parane fyysisesti ja kuolee sairauteensa. Sellaisissa tapauksissa kuitenkin voi huomata Jumalan siunausta monella tavalla. Sairas voi antaa hirveän paljon heille, jotka käyvät häntä katsomassa.

Eikö itse asiassa Raamattukin ole jollain tapaa "toisen käden tietoa". Me joko uskomme sen tai sitten emme usko.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #54 : 14.10.09 - klo:14:36 »
Tuon Roomalaiskirjeen kohdan minäkin haluaisin noudattaa, mutta luulempa että paremmin pätee Room. 7:17-18.
Sosiaalisen mielen soisi kumminkin tämänkin ajan ihmisille.

No siinäpä kurjuutta kerrakseen. Ihmisen mieli on kummallinen, haluaa hyvää, mutta tulee kuitenkin tehneeksi itselleen tai toisilleen vahingoksi.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #55 : 14.10.09 - klo:23:47 »
mt:lle vastaisin (ja pirskallekin) hyviä ajatuksia antiortodoksian (luterilaisen) hepulle... ihme on kun aurinko nousee... ihme on kun lähimmäiselle sanotaan huomenta... mutta minä en ole nähnyt nk. erityistä ihmettä koko elämäni aikana...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #56 : 15.10.09 - klo:09:51 »
Mitenkäs se on, rohjetaanko me yhtyä psalminkirjoittajan sanoihin?

Ps. 139:13-14
"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdusta olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen."  :eusa_pray:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #57 : 15.10.09 - klo:10:20 »
Minä ainakin rohkenen.

Äiti se vasta ihme olikin!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #58 : 15.10.09 - klo:10:37 »
Toivossa väkevät

Äidit vain
nuo toivossa väkevät
Jumalan näkevät…

Lauri Viita

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Päivän teksti
« Vastaus #59 : 15.10.09 - klo:11:07 »
Jaksammeko me toivoa, vaikka näyttäisi, että toivoa ei ole?



Tässä kohdassa pitäisi mielestäni painottaa sellaista näkökulmaa että kun raamatussa julistetaan toivoa sinne missä sitä ei näyttäisi olevan, niin silloin kyse on aina JUMALAN tahdosta ko. asian suhteen. Ihmistä rasittaa se, ettei hän voi tietää mikä Jumalan tahto missäkin asiassa on ja sillä tavalla on vaikeaa, -miltei mahdotonta uskoa ja toivoa kun toivoa ei näytä oikeasti olevan.
Ihminen on kumminkin sillä tapaa hauras olento että se osaa suojella itseään. Tarkoitan tällä sitä, että jos esim. on kuolemansairas ja lääkäreiden antamien faktojen mukaan toivoa ei enää ole, niin jos silloin ihminen alkaa uskoa ja toivoa vastoin "järkeään" ja tosiasioita, ja tapahtuukin se väistämätön, eli ei parannutakaan, vaan sairaus etenee, (anteeksi liian pitkä sivulausehirviö!) -niin silloin on vaara musertua kokonaan ja mennä palasiksi koko ihminen.

Ihmisen on siis mielestäni viisasta varjella itseään moisilta tilanteilta. Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta, että toisaalta meidät on pantu elämään elämän normaalien lainalaisuuksien alle ja toisaalta käsketään uskomaan ihmeisiin.

Mielestäni kysymys kilpistyy siihen, että ei kaikki parantumiset, auton saamiset, kesälomamatkat tai onnistumiset tenteissä ole välttämättä aina siten Jumalan tahdon mukaisia että niiden takia muutettaisiin luonnonlakeja. Toisaalta, jos jokin asia taas ns. kuuluu "Jumalan suunnitelmiin", niin silloin se kai on mahdollista, mikäli koko Jumala ja uskonto ei nyt sitten ole pelkkää ihmisten keksimää puppua.

Itseni on vaikea uskoa luonnonlakien vastaisiin ihmeisiin, vaikka raamatussakin on kertomus mm. auringon pysäyttämisestä. Sen ehkä vielä nippa nappa saatan uskoakin, mutta nykyaikana kerrottavista "ihmeistä" en usko yhtäkään.  Minusta ne ovat vain ihmisten tulkintoja asioista.

kerronpa tähän lopuksi yhden "ihmeen" jota aikanaan kerrottiin laajsti uskovaisten piirissä:

Eräs (kuinka ollakaan; "eräs"!) mies oli nukkunut talossaan kun oli alkanut tulipalo. Mies ei ollut herännyt mutta vaatteet olivat palaneet hänen yltään, silti mies ei ollut vahingoittunut.  Tätä pidettiin suuuuuuuurena "Jumalan ihmeenä ja todistuksena" ja kerrottiin laajasti. No myöhemmin kävi ilmi, että sellaisia vaatteitahan on, jotka eivät pala, vaan ikäänkuin sulavat kuumuudesta ja näin oli mitä todennäköisimmin tällekin kaverille käynyt!

Lisäksi totean, että olen kuullut niin suuren määrän tämänkaltaisia juttuja, että olen tullut siihen tulokseen, että uskovaisetkin keksivät niitä ja tulkitsevat tahallaan "parhain päin". Jopa suoranaisia sepitettyjä valheita on liikkeellä etupäässä kiertävien saarnamiesten toimesta. Niiden, joita jumaloidaan ja palvotaan ja joita tullaan kuulemaan pitkienkin matkojen päästä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-