Kirjoittaja Aihe: Mitä on äärikörttiys?  (Luettu 44899 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #60 : 02.09.08 - klo:12:05 »
Salis,
ei meidän tarvitse (vaikka näin saakin) olla niin ehdotomia.
Asiat harvoin ovat vain joko tätä tai sitten vain tätä (vaikka joskus näinkin on).
Ei niin, että jokin asiantila on aina voimassa tai sitten se ei ole milloinkaan voimassa (vaikka joskus näinkin on).

Eli, on siis sallittua kertoa omia näkemyksiään.
Vaikka näin onkin, se ei tarkoita sitä, että niitä on pakko kertoa.
Ja vaikka ne siis ovat sallittuja mutta eivät pakollisia, voi joissakin tapauksissa olla eri syistä hyvä olla käyttämättä näitä oikeuksiaan.

Nämä minun argumenttini asetin siis sinun argumenttiesi vierelle niiden kanssa kilpailemaan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #61 : 02.09.08 - klo:12:28 »
Mitä tulee vanhakantaiseen körttiläisyyteen; ei se ole voinut pelkästään hyvää olla. Tuleepa mieleeni noin kymmenen vuoden takainen lyhytelokuva Pieni pyhiinvaellus. Varmaan moni on sen nähnyt. Elokuvan parasta antia on kuolevan körttipapin puhe, mutta koko elokuvassa on näkyvillä sen ajan ahdasmielisyys. Se, että jos synnyttää vauvan avioliiton ulkopuolella, on se ollut täysin tuomittava teko; teko, jonka ympäristö on tuominnut. Tätä on ollut körttiläisyys(kin) aikanaan.

Tai esimerkiksi joskus täällä kirjoittamani tositapahtuma siitä, kun isoäitini meni tapaamaan nuorena vaimona puolisonsa perhettä, ja isoisäni isoäiti tokaisi isoäitini puvusta (joka oli väriltään tummanruskeanpunainen), että helvetin lieskat sulla on niskassa.

Tai vaikkapa vaan muutama vuosi sitten eräällä herännäisnuorten kuoron jumiskeikalla joku vanha ihminen ääneen päivitteli, kun siskollani oli punaiset lettinauhat. Voi pyhä jysäys! Tätäkö vanhaa körttiläisyyttä täällä sitten kaipaillaan?!

Uskon, että sitä ei kaipailla, mutta samalla voisi ottaa äänensävystään pois sen vivahteen, että kun ennen oli kaikki paremmin. Muistetaanko sitä, mikä ennen oli huonommin ja huomataanko sitä, mikä "vanhoista ajoista"parantunut?

munkki-1

  • Vieras
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #62 : 02.09.08 - klo:13:03 »
Juho Kytömäki aikoinaan opetti, että; " punainen on himon väri".

Liian lyhyelt hiat eivät lämmitä, vaan opiskelijan puvun  hijojen täytyy olla vähintäin kyynärpäihin asti.

Hän suosi tummia asusteita ja palmikoituja hiuksia. (vertaa UT)

Hän oli kysynyt eräältä luokalta, jos peiliä tarvitaan ja siihen oli joku tyttö vastannut, ei.  Jolloin hän jatkoi, että hän itse tarvitsee  ainakin peiliä , kun laittaa kravattia kaulassaan suoraan.

Tietenkinhän  väreillä on omat merkityksensä.  Erittäin vähissä avonaisissa vaatteissa ja kiehtovan hyvälle haisevana tulee  helposti
viettelijäksi, vaikka ei sitä olisi tarkoittanutkaan.

Vieteltynä syntyi usein ikäviä seurauksia.  Siksi pidettiin viisaana olla varovainen pukeutumisen suhteen.

Körttiläisyyden vääristymää lienee juuri tämä moittiminen. Oli kuin vähemmän hienoa, jos ei  vähän moittinut  kautta rantain.
Jonkinlainen  seurahuumori, joka oli  hiukan ilkeääkin, ei ole  puolustettavissa.

Sisäinen itku, jos pilkataan vaatteista, ei ole tämänkään päivän suosituimpia  asioita.

Moni opiskelija joutuu laittamaan viimeiset koulurahansa "amerikkalaisiin työhousuihin", että olisi hyväksytty kaverien seurassa.  
Ovatpa kalliitakin!    Onko tämä sitä ryhmän diktatuuria? :?:  :?:  !

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #63 : 02.09.08 - klo:16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Salis, ei meidän tarvitse (vaikka näin saakin) olla niin ehdotomia. Asiat harvoin ovat vain joko tätä tai sitten vain tätä (vaikka joskus näinkin on). Ei niin, että jokin asiantila on aina voimassa tai sitten se ei ole milloinkaan voimassa (vaikka joskus näinkin on).


Edustan sitä ajattelutapaa, että vaihtoehtoja on olemassa ääretön määrä, mutta niiden joukossa on myös lukematon määrä huonoja vaihtoehtoja.

Lainaus
siis sallittua kertoa omia näkemyksiään.
Vaikka näin onkin, se ei tarkoita sitä, että niitä on pakko kertoa.
Ja vaikka ne siis ovat sallittuja mutta eivät pakollisia, voi joissakin tapauksissa olla eri syistä hyvä olla käyttämättä näitä oikeuksiaan.


Jos mielipiteet ovat sallittuja, niin ne voi myös esittää. Meillä taitaa olla naapurissa vieläkin niin, että määrättyjä mielipiteitä voi esittää, toisia taas ei mielellään. Vielä pahemmin oli aikaisemmin: Voi esittää vain virallisen linjan mukaisen mielipiteen.

Yleensä on niin, että joukossa joutuu lypsämään mielipiteitä. Tällainen perustuu näkemykseen, että kun ei sano mitään, ei sano mitään väärinkään. Se on vähän niinkuin vanha virkamiehen ohje: Älä tee mitään, niin et tee virhettäkään.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #64 : 02.09.08 - klo:18:20 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Mitä tulee vanhakantaiseen körttiläisyyteen; ei se ole voinut pelkästään hyvää olla.

Ei niin...paljon lakihenkisyyttä, riitoja, ahdasta ja yksipuolista tulkintaa, tuomitsemista ja omahyväisyyttä, vaatteilla omavanhurskauden korottamista jne. Emmehän ole täydellisiä - eivät olleet körtit myöskään ennen. Ei ollut Daavidkaan, kuitenkin Jumala asetti hänet muita korkeammalle. Jotain kuitenkin on sellaista, jota kannattaa vieläkin kunnioittaa ja pitää arvossa (niin kuin totesit). Sitä tulee mielestäni arvostaa erityisesti, että herätysliike on säilynyt yhtenäisenä - hajoamatta erilaisten näkemysten ja oppiriitojen seurauksena. Myös sitä, että Jumala on saanut siunata kokoontumiset ja körttiläisyys on kestänyt nekin myrskyt, jotka ovat sitä ravistelleet. Melkein kaikista muista (paljon myöhemminkin syntyneistä) herätysliikkeistä löytyy toisenlaisia esimerkkejä.
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Voiko tuollainen pitää paikkaansa? Eihän Raamattua, rukoilemista ja Herran siunausta voi kieltää körttien seuroissa, kun Herättäjä-Yhdistyksen ideana on nimenomaan tukea ev.lut kirkkoa.

Maallikkosaarnaajien virkistyspäivilla muutama vuosi sitten kysyin erään luennon yhteydessä luennoitsijalta, voiko Raamattua pitää seuroissa esillä ja lukea siitä Raamatun kohtia? Vastaus oli: "Ei mielellään, Raamattu ei kuulu körttipuhujan varustukseen". Kahvipöytäkeskustelussa ko. luennoitsijan kanssa tuli myöhemmin aika selvästi esille, ettei saa. Totesin siihen, ettei minun muistini riitä opettelemaan Raamatun paikkoja ulkoa, jos joudun pakosta perustelemaan puhettani Raamatulla, johon minulla on käsittääkseni oikeus. Olenkin kirjoittanut Raamatun kohdat paperilapuille, ollakseni uskollinen tälle näkemykselle. Samassa yhteydessä tuli esille myös rukous. Körttiseuroissa ei rukoilla, koska virret ovat rukousta. Olen ollut tällekin asialle uskollinen. Muut ovat kyllä usein pyytäneet seurojen lopuksi Herran siunausta, joka on aina toteutettu - jolla toteamuksellani haluan kumota aikaisemmin lausumani. Tarkoitin muuta rukousta. Toki on joskus kehoitettu muistamaan jotakin körttiystävää rukouksissa - ja niin hyvä.

Tuon esille vielä yhden asian, joka on minua ihmetyttänyt. Johtaviin körttipappeihin kuuluu vapaamuurareita. Uskontotieteilijät (Keskisuomalainen 2.9.08. uutispalstallaan) määrittelevät vapaamuurariuden olevan länsimainen esoteerinen perinne ja New Age, johon kuuluu mm. Ruusuristien veljeskunta AMORC, teosofia, rituaalimagia ja new age. Ei ole minun tehtäväni tuomita, mutta ihmetellä kai voin.

Ja vieläkin...Tuon terveisiä kirjailija, teologi Katri Taanilalta palvelukodista. Hän pyysi minua ne välittämään, enkä voi olla sitä tekemättä. Kävin ystäväni kanssa veisaamassa hänelle Siionin virsiä. Muisti on jo huono, mutta virsien sanat muistuvat täsmällisesti mieleen ilman kirjaa. Voisi sanoa hänen kohdallaan - niin kuin ennen sanottiin - "körtti on körtti vaikka voissa paistas" (erästä toista termiä lainatakseni).
---------------------------------------------
Pyydän moderaattoreita poistamaan "kelvottomat" kohdat tästä sepustuksestani.
--------------------------------------------
Jätän tämän foorumilla kirjoittelun taas tällä kertaa hamaan tulevaisuuteen.

Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #65 : 02.09.08 - klo:20:19 »
Kiitos terveisistä! Katri Taanilan kirjoitukset olivat taannoin mielestäni Hengellisen kuukauslehden henkevimpiä helmiä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #66 : 02.09.08 - klo:22:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Maallikkosaarnaajien virkistyspäivilla muutama vuosi sitten kysyin erään luennon yhteydessä luennoitsijalta, voiko Raamattua pitää seuroissa esillä ja lukea siitä Raamatun kohtia? Vastaus oli: "Ei mielellään, Raamattu ei kuulu körttipuhujan varustukseen". Kahvipöytäkeskustelussa ko. luennoitsijan kanssa tuli myöhemmin aika selvästi esille, ettei saa. Totesin siihen, ettei minun muistini riitä opettelemaan Raamatun paikkoja ulkoa, jos joudun pakosta perustelemaan puhettani Raamatulla, johon minulla on käsittääkseni oikeus. Olenkin kirjoittanut Raamatun kohdat paperilapuille, ollakseni uskollinen tälle näkemykselle. Samassa yhteydessä tuli esille myös rukous. Körttiseuroissa ei rukoilla, koska virret ovat rukousta. Olen ollut tällekin asialle uskollinen. Muut ovat kyllä usein pyytäneet seurojen lopuksi Herran siunausta, joka on aina toteutettu - jolla toteamuksellani haluan kumota aikaisemmin lausumani. Tarkoitin muuta rukousta. Toki on joskus kehoitettu muistamaan jotakin körttiystävää rukouksissa - ja niin hyvä.

Tuon esille vielä yhden asian, joka on minua ihmetyttänyt. Johtaviin körttipappeihin kuuluu vapaamuurareita. Uskontotieteilijät (Keskisuomalainen 2.9.08. uutispalstallaan) määrittelevät vapaamuurariuden olevan länsimainen esoteerinen perinne ja New Age, johon kuuluu mm. Ruusuristien veljeskunta AMORC, teosofia, rituaalimagia ja new age. Ei ole minun tehtäväni tuomita, mutta ihmetellä kai voin.

Ja vieläkin...Tuon terveisiä kirjailija, teologi Katri Taanilalta palvelukodista. Hän pyysi minua ne välittämään, enkä voi olla sitä tekemättä. Kävin ystäväni kanssa veisaamassa hänelle Siionin virsiä. Muisti on jo huono, mutta virsien sanat muistuvat täsmällisesti mieleen ilman kirjaa. Voisi sanoa hänen kohdallaan - niin kuin ennen sanottiin - "körtti on körtti vaikka voissa paistas" (erästä toista termiä lainatakseni).

Lars Mikael


Pyyhin kelvottomat kohdat tästä lopusta pois.  Tämä luennoitsija oli ymmärtänyt väärin. Ei se laki ole ettei rukoilla tai tueta raamattuun, vaan kuten hyvin tiennet kaikenlasta ylpistetlyä pidettiin pahana ja yksi ylpistelyn muoto on tietysti Raamattulla osaaminen. Toinen huono puoli siinä on, joka näkyy lähinnä liikkeemme ulkopuolella, kun minä ja Jumala olemme sitä mieltä.
 Aina on rukoiltu muutenkin kuin veisatessa. Keskivertoseuroissa ei näin tehdä, mutta jos siihen on aihetta niin miksi ei. Seurat ovat vapaa hartaudenharjoitus muoto eikä pilata sitä säännöillä.

Pikaisiin kuuleemin Seppos (mielipiteitäsi tarvitaan).
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #67 : 03.09.08 - klo:11:05 »
Meillä luetaan joskus seuroissa Raamattua. Saarnaa ei kuitenkaan pidetä - se on ollut kirkossa ja raamattutunnillekin on toinen paikkansa. Itse luen seuroissa edellisen sunnuntain tekstin tai kohdan siitä, kun on omat ja toisten sanat vähissä eikä seuroissa lueta esimerkiksi hengellistä kuukauslehteä tai  hartauskirjaa.
Herran siunaus tai Isä meidän -rukous on paikkakunnalle juurtunut tapa. Ja epäilenpä, että muistamme toisiamme rukouksessa seurojen välillä - erityisesti heitä, jotka eivät ole pitkään aikaan päässeet seuroihin.
Mutta tämän seudun seuroja saa ilomielin tulla tekemään körttiläisemmiksi...

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #68 : 03.09.08 - klo:11:16 »
Niinpä muuten meilläkin Suolahdessa, siis on ollut tapana lukea luku Raamattua. Järjestelmällisesti luku kerrallaan, esimerkiksi sananlaskuista. Siitä sitten saattoi seurapuhuja ottaa myös ajatusta puheeseensa. Ja useimmiten seurat tavattiin päättää yhteiseen rukoukseen, esim. Herran siunaukseen. (Nyt en ole pitkään aikaan päässyt sinne seuroihin.)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #69 : 05.09.08 - klo:22:21 »
- Ei saa lukea Raamattua
Sama kun kieltäisi lukemasta Sormusten herraa. Samanlainen aukko yleissivistyksessä.

- Uskoontulosta ei saa puhua
Mitä mää oon ihmisten kanssa jutellu... Aika moni ymmärtää sanan "uskoontulo" samalla tavalla kuin mää ymmärrän heräämisen. Terminologiaa terminologiaa <3

- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
Olen kateellinen niille jotka pystyvät sen uskomaan.

- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
Jaa kui? Kunhan ei päälle käy eikä härpi niitä jotka jo uskovat. Mikä se sääntö olikaan josta joku puhui että ei saa alottaa toista kierrosta evankeliumin levittämisessä ennenku kaikki on päässy osalliseksi jo siitä ensimmäisestä.

- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
Huonoudellaan leijaaminen kuulostaa pahimman luokan ylpeilyltä.

- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.
Saahan sen ottaa. Kunhan ajattelee kuinka montaa rakastunutta ihmistä tai kutsumuksensa löytänyttä naista jne. loukkaa jos rupeaa tekemään tikusta asiaa.


Tuli tuosta punaisesta väristä mieleen.... Eikös punaisen värin paheksumisen motiivi ollut alunperin se, että se oli kaikkein kallein väri. Eli punaiseen pukeutuja leuhki varallisuudellaan. En minäkään jotain aitoa Luis Vuittonin laukkua kantavaa ihmistä pidä hirveän syvämietteisenä. Jos kerran voi tonnin laittaa laukkuunsa niin taitaa sitä rahaa kulua muuhunkin turhaan.
Onhan se joku satukin, Grimmin veljestenkö se on, missä joku likka meni punaisissa kengissä kirkkoon ja kengätpä alkoivat tanssittaa eikä tyttö saanut niitä pois jaloistaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

munkki-1

  • Vieras
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #70 : 06.09.08 - klo:12:33 »
Kiitos Eliza.  

Olipa hyvä kirjoitus selvittämään  epäkohtia.


 :D

munkki-1

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #71 : 06.09.08 - klo:16:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Tuli tuosta punaisesta väristä mieleen.... Eikös punaisen värin paheksumisen motiivi ollut alunperin se, että se oli kaikkein kallein väri. Eli punaiseen pukeutuja leuhki varallisuudellaan. En minäkään jotain aitoa Luis Vuittonin laukkua kantavaa ihmistä pidä hirveän syvämietteisenä. Jos kerran voi tonnin laittaa laukkuunsa niin taitaa sitä rahaa kulua muuhunkin turhaan.


En tiedä punaisen värin historiaa. Mutta alkaa olla pikkasen outoa, kun halutaan väreillekin antaa jotain uskonnollisia tai elämään liittyviä konnotaatiota.

Veremme on tummanpunainen. Suomalaisten iho on vaaleanpunainen. Punainen on vain väri. Älkää - hyvät ihmiset - väriä syyttäkö. Synti on ihmisessä eikä värissä. Kuinka autuaita ovatkaan ne, jotka ovat värisokeita? :lol:
Acta, non verba.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #72 : 06.09.08 - klo:17:01 »
Väreillä on ainakin ollut aika paljon uskonnollista ja yhteiskunnallista merkitystä.

Kyllä punainen väri ja silkki olivat yltäkylläisyyden merkkejä ja körttipuvulla taas haluttiin pysyä Suomen talonpoikaiselle kansalle sopivassa ruodussa. Taisipa joku antaa silkkihuivinsa, pitsinsä tms. pakanalähetyksen hyväksi.
Värit ja vaatteet vilahtelevat heränneen kansan historiasta ja henkilöistä kertovissa kirjoissa. Kannattaa tutkia! On vedottu myös Jeesuksen pilkkaamiseen purppuraviitalla

Olen kuullut epäiltävän, että menneiden aikojen kirkkotekstiilien (esim. messukasukoiden) vähäiseen käyttöön Suomessa olisi liittynyt herännäishenkinen ajattelu.

Ajattelen, että kohtuudella ja yksinkertaisuudella voisi olla edelleen merkitystä. On minulle huomautettu hiuksista ja väreistä tälläkin vuosituhannella (tosin humoristisesti), mutta itse ahdistun enemmän niistä viesteistä että pitäisi huolehtia viehättävästä ulkonäöstä.

hm

  • Vieras
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #73 : 06.09.08 - klo:17:38 »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #74 : 06.09.08 - klo:18:46 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
http://www.coloria.net/varit/punainen.htm


Siinäpä sitä selitystä kerrakseen.  :wink:
Acta, non verba.