Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: juhani - 08.03.14 - klo:13:37
-
Körttiläisyys on historiaa... ja nykypäivää. Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen? Siinä on ruotsalaisuutta, niskaslaisuutta, malmivaaralaisuutta jne.
-
Kiva kysymys juhanilta, pikkuveljeltäni. Körttiläisyyteen kuuluukin kyseleminen, ymmärtääkseni. Vastaaminen onkin jo henkilökohtaisempi juttu.
Kerron pitkän elämänhistoriani nimet joilta olen saanut evästä.
Ensin kastepappini Kalle Tanska, sitten rovasti Reunanen, toinen rippipappini Kärkölässä. Sitten tyhjää yli kaksikymmentä vuotta.
Seuraava herättelijät; oli krh. Seppo Hämäläinen, rovasti Pekka Eskelinen, rovasti Risto Santala, evankelista Erkki Leminen, lääkäri-evankelista Erik Ewalds, mm. Oppi ei ole kaatanut ojaan, Raamattu on tullut tutuksi.
Lähestyin tietämättäni körttiläisyyttä, vaikuttaneita heränneitä pappeja olivat rovasti Terttu Hellman, krh. Kauko Eränummi. Lahden juhlien jälkeen sain oikean osoitteen. Tiellä ovat pitäneet: Jaakko Heinimäki, Urpo Karjalainen,Jaakko ja Juhani Elenius, Seppo Samila, Mauno Nivala.
Kirjoitusten kautta Paavo Ruotsalainen, Viljo Porkola, Wilhelmi ja Väinö Malmivaara ja Martti Luther, ainakin nämä.
Foorimilla ja seuroissa on tullut monta ystävää joiden merkitys on suuri. Juhlilla on tutustuttu, tavattu ja viestejä vaihdeltu. Se on vanhenevalle,
enimmäkseen kotoilevalle oikeaa Elämän leipää.
-
Kun minä tuota juhanin otsikkoa katsoin, niin otaksuin, että juhani puhuu neeke.... tummaihoisista. Ja ajattelin, että hän vie meidät johonkin ihmisten mahdolliseen alkukotiin. Mutta körttiläisistähän juhani puhui. Monen meidän "alkukoti" ja myös tänäistä käytäntöä - jossain määrin ainakin - se, siis herännäisyys, on. Riitta-mummi tuossa jo jotain tilittikin. Kirjoittakaa ja puhukaa muutkin. Luen ja kuuntelen mielelläni.
Hoo jos minä olen musta... Tummaa kansaa... Joo. Tai niin. Niinkö? :kahvi:
Mustaa kahvia kumminkin. Mustaa kahvia, ei sokeria, ei kermaa ei edes maitoa. :kahvi:
-
Kas, niin minäkin otsikosta päättelin, että Juhani aikoo luodata afrikkalaisen kristillisyyden juuria...
Minusta on vähän surullista, että useimmat hengenliikkeet jakautuvat jossakin vaiheessa pienempiin ryhmiin, tiettyjen ihmisten seuraajiin. (Tämä vain sivuhuomautuksena, joka tuli mieleen. En muista heränneen kansan historiaa niin hyvin että edes tietäisin, mistä vaikkapa niskaslaisuudessa olikaan kysymys.)
Mutta jos kysytään, mistä alkoi oma "herännyt" taivallus, niin kas kummaa, osaankin sanoa ihan tarkkaan, vaikkei sellainen ole liikkeessä varsinaisesti tapana. Se tapahtui näin: Menin seurakunnan nuorteniltaan. Nuorisopappi Wäkkärä nosti eteemme laatikon ja sieltä pienen kirjan, jota näyttäen hän sanoi: "Nämä ovat Siionin virsiä. Näitä ei lauleta vaan veisataan." Sitten ruvettiin veisaamaan.
Äiti myöhemmin ihmetteli, miten minusta "tuollainen" tuli, että kävin seuroissa ja herättäjäjuhlilla, kun hän itse oli pyristellyt eroon sukuperintönä tulleesta ankarasta herännäisyydestä, jossa tuomittiin kaikki mahdollinen punaisesta väristä alkaen. Totesin, että herännäisyys oli siinä suhteessa muuttunut lähes vastakohdakseen.
-
Minun körttijuureni ovat mustan ambokansan veisaamissa ndongankielisissä Siionin virsissä.
One mbo mwa silw' ohenda
Omuwa mu mu p' esimano,
Jesus Kristus oy' ependa
Meso nomeyumuko.
Nime ndjo ya Juda ye,
Ngo a pwa a simane.
SV 195:5
-
Äiti myöhemmin ihmetteli, miten minusta "tuollainen" tuli, että kävin seuroissa ja herättäjäjuhlilla, kun hän itse oli pyristellyt eroon sukuperintönä tulleesta ankarasta herännäisyydestä, jossa tuomittiin kaikki mahdollinen punaisesta väristä alkaen. Totesin, että herännäisyys oli siinä suhteessa muuttunut lähes vastakohdakseen.
Totta, nykyään herännäisyydessä loistavat kaikki sateenkaaren värit, kun ennen oli vain musta, ja punainen sen poskilla, joka näki punaista!
-
Minun körttijuureni ovat mustan ambokansan veisaamissa ndongankielisissä Siionin virsissä.
ja roots fiilinki sopii molempiin, jäyhät virret tai Ali Farkan blues.
-
Totta, nykyään herännäisyydessä loistavat kaikki sateenkaaren värit, kun ennen oli vain musta, ja punainen sen poskilla, joka näki punaista!
Jotenkin toi musta on ookoo mullekkin.
Punainen on syntiä sehän on selvä ja mustastakin sysimusta käy ei harmaanmusta.
Kyllä mä luulen, että Paavo vainaa kääntyisi haudassaan jos lukisi foorumia.
Sellainen alkuaikojen herännäisyys varmaan istui siihen aikaan, mutta jos katsoo nykypäivien vaikka esikoislestadiolaisuutta joka minusta on lähinnä sitä tiukinta herännäisyyttä, kun oli aikoinaan, niin miten se voi tänään ja istuu tähän päivään?
Ymmärrän pirskan ja muut herännäisyyden konservatiivit ja niitten näkemykset.
Ihmettelen vaan miksi he arvostelevat jossain seuroissaan pohjanmalla, mutta eivät koskaan täällä, vaikka jokunen on tehnyt täälläkin.
Herännäisyys on ollut tiukasti isänmaallista ja moralisoivaa, vaikkaan ei Paavon toimesta, vaan Paavon jälkeen, mitä olen oppinut ja lukenut liikkeestä.
Mitä sitten tälleen lähimmäisten rakkauden enemmän kuin tiukkojen lakien ja perinteiden varaan uskonsa ja vakaumuksensa tukeutuvien kanssa tulisi suhtautua?
Joku rakkaus kai tiukkuudenkin ja punaisen synniksi julistamisessa on takana?
Nyt on moni liian liberaali saanut kauheaa kuritusta ja jotkut liberaalit, kuten sateenkaari värejä tunnustavat myös sanallista kuritusta.
Miten tämä asia nyt tulisi selvittää.
Jaakko Lohiluoma vastaan Malmivaara tai aika tiukkahan on myös Löytty.
Kumpikin vaikuttaa liikkeessä, mutta miten tämä konseus?
Kohta on seurat Lapualla ja olisi kiva kuulla kantaa missä kukin menee ja tulisi mennä.
Jotenkin näitä kysymyksiä ajattelen, kun kuitenkin tänne niin paljon kirjoittelen, että tulisiko mun ihan vaan poistua sekoittamasta, kuitenkin suruttomuus ja punainen väri on minullekkin jossain määrin syntiä..
Herännäisyys silloin joskus antoi varmasti turvaa ja rauhaa sitä harjoittaville. Toivottavasti tämä nykyinenkin herännäisyys kaikkine avoimine painotuksineen,
Pelkään kuitenkin, kun kovat ajat tulevat, jos tulevat.. Esim. venäläisten uhka Suomeen, niin äänen painot alkavat koveta ja aletaan vaatimaan liberaaleja jalkapuihin ja heidän syyksi kaikki laitetaan.
Lähimmäisten auttaminen ja hyväksyminen jää yleensä kovina aikoina.'
Aletaan miettimään miksi kysymistä ja silloin saa kyytiä homot ja muut ei niin tiukasti punaista väriä tuomitsevat.
Juhanin kysymykseen ihan mahdoton vastata, mutta koen olevani kyllä ehkä väärällä areenalla kirjoittelemassa, varsinkin kun kirjoittelen niin paljon.
-
Jaakko Lohiluoma vastaan Malmivaara tai aika tiukkahan on myös Löytty.
Kumpikin vaikuttaa liikkeessä, mutta miten tämä konseus?
Kohta on seurat Lapualla ja olisi kiva kuulla kantaa missä kukin menee ja tulisi mennä.
Juhanin kysymykseen ihan mahdoton vastata, mutta koen olevani kyllä ehkä väärällä areenalla kirjoittelemassa, varsinkin kun kirjoittelen niin paljon.
Tykkään tuosta Jaakko Lohiluomasta. Siinä on pantu samaan sanataskuun kaksi avarakatseista miestä, Jaakko Heinimäki ja Jouko Mäki-Lohiluoma.
-
Tykkään tuosta Jaakko Lohiluomasta. Siinä on pantu samaan sanataskuun kaksi avarakatseista miestä, Jaakko Heinimäki ja Jouko Mäki-Lohiluoma.
No joo joo, joku Lohi oli kuitenkin kyseessä.
Taas meni ohi itse asia kun niin monisanaisesti yritin tuoda asian esille.
Ihan sama :)
-
Taas meni ohi itse asia kun niin monisanaisesti yritin tuoda asian esille.
Minusta se oli täysosuma eikä huti ollenkaan. Eihän se ollut monisanaisuuttakaan vaan päinvastoin tiivis paketti.
Körttifoorumilla voisivat vastaavia olla vaikka Karjalaisenkalistaja tai Riitiäinen.
-
Tai penamummo :)
-
Tai penamummo :)
Jep! :icon_eek:
-
Körttiläisyys on historiaa... ja nykypäivää. Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen? Siinä on ruotsalaisuutta, niskaslaisuutta, malmivaaralaisuutta jne.
Outoutta siihen on tullut niin paljon, että täytyy olla pitkämielinen, jotta siihen voisi elämänsä ankkuroida. Herättäjäjuhlat haluaisin uusia niin, että entisestä jäisivät jäljelle vain käytännön järjestelyt talkoineen, Siionin virsien veisuu ja kuorot. Puhujat laittaisin uusiksi kokonaan. Lipilaarit ja Viisveisaajan voisi istuttaa pyhäkouluun.
-
Minulla ei vissiin olisi enää paikkaa, missä istua. Kaikki hengelliset köörit olisivat niin korkeahengellisiä, että itsetuntoni kiertyisi kuin puukko avoimessa haavassa. Niin mielelläni kesäiset niekkuvirret kuuntelen. Jospa minä oppisin, jos olisi pakko.
-
Minulla ei vissiin olisi enää paikkaa, missä istua. Kaikki hengelliset köörit olisivat niin korkeahengellisiä, että itsetuntoni kiertyisi kuin puukko avoimessa haavassa. Niin mielelläni kesäiset niekkuvirret kuuntelen. Jospa minä oppisin, jos olisi pakko.
:eusa_angel:
-
Outoutta siihen on tullut niin paljon, että täytyy olla pitkämielinen, jotta siihen voisi elämänsä ankkuroida. Herättäjäjuhlat haluaisin uusia niin, että entisestä jäisivät jäljelle vain käytännön järjestelyt talkoineen, Siionin virsien veisuu ja kuorot. Puhujat laittaisin uusiksi kokonaan. Lipilaarit ja Viisveisaajan voisi istuttaa pyhäkouluun.
:) Kuullostaa hyvältä. Sopisi mulle.
Mutta josko asia onkin just päinvastoin ?
-
En voi tähän mitään sanoa kun en ole vaiheita elänyt. Onko körttiläisyys ankaraa ?. Miten on rakkauden laita ?. Sekö vain vilahtaa ?
Viisveisaaja, halataan Juhlilla !
-
Puhujat laittaisin uusiksi kokonaan. Lipilaarit ja Viisveisaajan voisi istuttaa pyhäkouluun.
'Lipilaareja' taitaa herättäjäjuhlien puhujista kuitenkin olla vielä vähemmistö. Jostakin syystä heitä kuitenkin kuullaan paremmin, kun jäävät myös paremmin mieleen.
-
Itse yritän elää elämääni lähimmäisiäni palvelllen. Se on arjen Jumalan palvelusta. :)
-
Niin on.
Samaa mieltä kuin Lothar.
Ja siinä myös eniten koetellaan ja hiotaan särmiämme.
Antoisaa mutta myös voimia kysyvää.
Molempia.
-
Eiköhän me Lapualle ja Sotkamoon sitten aikanaan kuleksi. Eihän kaikki ole auvoa elämässämme nytkään. Siedetään oudot puhujat, silloinhan on hyvä mennä vaikka ruokailuun. Körttikansa sietää tänään paljon enemmän kuin esim 30-luvulla. Ja mielestäni näin on hyvä. Luterilainen kirkkohan on meidän kattojärjestö.
-
Onko meillä Jumalan mielen mukaista vihaa syntiä kohtaan, tarvetta parannuksen tekoon?
Ja samalla rakkautta syntistä ihmistä kohtaan, lähimmäistämme ja itseämme?
Löytyykö ymmärrystä ja halua auttaa eksyksissä olevaa etsijän paikalla olevaa pientä ihmistä?
-
Viha syntiä kohtaan tarkoittanee kahta asiaa. Toinen on tietenkin omien syntien vihaaminen ja parannuksen teko niistä. On myös vihattava ympärillään havaitsemaansa syntiä, joka satuttaa ja kahlitsee vähäisempiä. Tämä tarkoittaa heikompien puolustamista, ei niinkään synnintekijöiden tuomitsemista.
-
Pena saattoi sanoa ihan viisauden sanat.
-
Körttiläisyys on historiaa... ja nykypäivää. Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen? Siinä on ruotsalaisuutta, niskaslaisuutta, malmivaaralaisuutta jne.
juntuslaisuutta? heinimäkeläisyyttä? :017:
En ankkuroi itseäni mitenkään. Mitä tuolla outoudella nyt sitten halutaankaan ymmärtää. Siitä toivoisin enemmänkin keskustelua.
-
Riitta-mummi kirjoitti aika paljon toisaalla. Tämä seuraliike on vanha ja nimiä ja suuntia on paljon. Yksi asia lienee vielä mainittava, Kristus yksin luo Jumala-suhteen. Jos ei siltä tunnu, istu vaan murhehuoneessasi, et itse voi mitään.
-
Onko meillä Jumalan mielen mukaista vihaa syntiä kohtaan
Muista en tiedä joten en voi meistä puhua, mutta minä ainakin vihaan syntejäni. Sitä en tiedä teenkö sen Jumalan mielen mukaisella tavalla, ehkä en. Jos joku muu samoja syntejä harjoittaa niin ne ovat hänen asiansa eikä niiden vihaaminen kuulu minulle.
Miten Te ankkuroitte elämänne outoon kansankirkolliseen liikkeeseen?
Olen ihan tuuliajolla. (juhanille on pakko saada vastata näin, koska noin puhuu itsekin.)
-
körttiläinen ei pysty todistamaan...
-
Eiköhän me Lapualle ja Sotkamoon sitten aikanaan kuleksi. Eihän kaikki ole auvoa elämässämme nytkään. Siedetään oudot puhujat, silloinhan on hyvä mennä vaikka ruokailuun. Körttikansa sietää tänään paljon enemmän kuin esim 30-luvulla. Ja mielestäni näin on hyvä. Luterilainen kirkkohan on meidän kattojärjestö.
Kenen maha vetää olla koko ajan ruokailemassa?
-
Riitta-mummi kirjoitti aika paljon toisaalla. Tämä seuraliike on vanha ja nimiä ja suuntia on paljon. Yksi asia lienee vielä mainittava, Kristus yksin luo Jumala-suhteen. Jos ei siltä tunnu, istu vaan murhehuoneessasi, et itse voi mitään.
Käytät tässä Sinä-muotoa. Viitttaatko edelliseen kirjoittajaan, että hän istuisi murhehuoneessa? Vai puhutko nyt itsestäsi sinä-muodossa?
-
Puhun vain itsestäni.
-
Körttiläisestä kielipelistä on vaikeinta historiallisuus. Körttiläisyys on eteenpäin tunkeva liike. Tulevaisuus ja menneisyys on käsillä körttiläisessä elämässä. Se on vaikeinta tämä kielipeli.