Kirjoittaja Aihe: mitä teille sanoo taize-yhteisö?  (Luettu 14595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #15 : 17.05.06 - klo:11:32 »
En apostoleja marksilaisiksi kuvittelekaan. Karl Marx sen sijaan saattoi hyvinkin lukea tarkkaan Apostolien teot. Alkukirkon kommunismi taas on ajatus, jonka kuulin koulussa uskonnonopettajalta, taisi olla kirjassakin. On tietysti eri asia puhuuko kommunismista filosofisena aatteena vai poliittisena ideologiana ja puolueena.

Kauhanen T

  • Vieras
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #16 : 17.05.06 - klo:13:11 »
Onpa outoa että jaksat vielä jankata ohi aiheen. "Kommunismi" on väärä termi apostolien tai taizelaisten yhteisomistukselle.
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
kommunismiin kuuluu paljon paljon muutakin kuin yhteisomistus, eikä kaikki yhteisomistus ole sitoutunutta kommunistiseen ideologiaan.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #17 : 17.05.06 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Rheespu"
off-topic: Miksi minusta usein tuntuu, että m.k. leimaa kaiken, mitä ei tunne/ymmärrä, kommunistien tekosiksi (ja rikollisuuden joko ymmärrettäväksi maalaisjärjeksi tai "ituhipeiksi" riippuen omasta mielipiteestään)?
Esitin vain epäilykseni, muistelen että jostain olen lukenut/kuullut että näin olisi. Mitenkään negatiivisessa yhteydessä en tuota tarkoittanut, mutta saahan sen niinkin ymmärtää. En edes sanonut että se olisi, vaan asitin arvelun, että mahtoiko olla. Toivoin, että joku tietäisi. Hienoa että tartuit tuohon, kun näyt asiasta enemmän tietävän...
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Lainaus käyttäjältä: "Rheespu"
off-topic: Miksi minusta usein tuntuu, että m.k. leimaa kaiken, mitä ei tunne/ymmärrä, kommunistien tekosiksi (ja rikollisuuden joko ymmärrettäväksi maalaisjärjeksi tai "ituhipeiksi" riippuen omasta mielipiteestään)?

Muokannut seppos 17.5.2006
no melkomoista tietämystä muutenkin, jos ensimmäisenä arvelee uskonnollisen yhteisön perustajiksi kommunisteja  :smt101

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Rogerin rukous
« Vastaus #18 : 17.05.06 - klo:22:52 »
Eikö Roger veljineen piilotellut miehityksen aikana juutalaisia? Kuolema on tietysti niin karmivan tolkuton kuin nyt vain ihmisten elämämme olla voin. Skitsofreniaa sairastava nainen harhoissaan puukottaa pienen hauraan vanhuksen iltahartaudessa - nuorten ihmisten edessä. Jostain Liisa Tuovisen kirjoituksesta löysin tällaisen veli Rogerin rukouksen: "Sinä koko elämän Pelastaja, iloitkoon ne, jotka sinua etsivät. Eräällä evankeliumin lehdellä sinä sanot meille: Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi - sinun, joka kuitenkin olet rikas Miten niin rikas? Olet täynnä eläviä lähteitä, jotka Pyhä Henki on kätkenyt sisimpääsi."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #19 : 18.05.06 - klo:11:20 »
Taize merkitsee minulle kahta asiaa. Toisaalta tunnen ihmisiä, jotka lähes haltioituneina kertovat käynneistään paikalla ja osallistumisestaan yhteisön hartauksiin. Toisaalta olen Nuoren seurakunnan veisuista tapaillut latinankielisiä Taize-lauluja, jotka tuovat mieleen loitsut, joilla pyritään suggestion kautta transsiin. Ehkä niitä siihenkin jossain käytetään. Minusta niitä vaivaa unettava monotonisuus. En paheksu tällaista hengellisyyttä, mutta vierastan.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #20 : 18.05.06 - klo:12:47 »
Olen aina ihmetellyt, miten taize-hartaudellisuuteen hurahdetaan. Jotkut rakastuvat intohimoisestikin. On jopa muotia tykätä taizelaisuudesta.

Oma kokemukseni on vain ihmisten kertomukset käynneistään, sekä muutamat hartaushetket, joissa lauluja on laulettu. Ihan mukavaa musiikkia.

On myös muita hartauden harjoittamisen tapoja ja muunlaista musiikkia. Taize on ilmiö muiden joukossa, joillekin koti, toisille ei.

Poissa Hale

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
mitä teille sanoo taize-yhteisö?
« Vastaus #21 : 23.05.06 - klo:16:35 »
Olin Taizéssa reilun viikon pääsiäisenä 1998, saksalaisen porukan kanssa. Hienoa oli, vaikka koko ajan satoi ja keittiöllä sai tehdä töitä ihan tosissaan. Pääsiäispäivänä porukkaa taisi olla alueella 6000, joten sille joukolle kun keitti vaikka kananmunia... Silloin oli ainakin sellainen systeemi, että suurin osa väestä oli osan päivää jossakin töissä, eikä maksanut ylöspidostaan aivan valtavaa summaa. Meidän italialainen keittiöpomo Franzeska oli ollut Taizéssa jo useamman kuukauden ja kertoili juttuja sisarista, eli vakkarihenkilökunnasta. Vapaa-ajalla oli raamiksia ja keskusteluryhmiä eri kansalaisuuksista koostuvien porukoitten kanssa.

Kun sitten joskus myöhemmin Suomessa pidettiin Taizé-hartautta, se tuntui ensin melkein rienaukselta. On eri asia laulaa biisejä 10 kuin 6000 ihmisen kanssa. Sävelmät ovat kuitenkin jääneet mun selkäytimeeni ja haluaisin mielelläni takaisin.

Se kommunistijuttu ei muuten olen AIVAN tuulesta temmattu, jos oikein muistan. Taizè-lauluja laulettiin Itä-Saksassa jo ennen Berliinin muurin murtumista, ja jotkut onnekkaat pääsivät Taizéssa käymäänkin. Taizélla voi olla merkitystä muillekin Itä-Euroopan kristityille tästä syystä, vapauden symbolina ehkä. Joku viisaampi kertokoon lisää. (en siis yritä väittää, että itäeurooppalaiset olisivat kommunisteja, mutta ymmärrätte varmaankin yhteyden..)

Suureen porukkaan mahtuu monenlaista, joten minäkin sain kovat varoitukset huumeista ja varkaista saksalaiselta isäntäperheeltäni ennen reissuun lähtöä (mitään ei kuitenkaan sattunut). Pastori-isä tuhahteli vähän koko touhulle, koska hän ei muutenkaan perustanut massatapahtumien kristillisyydestä. Kuulemma turhaa hengen nostatusta, ja kotona tulee sitten pettymys. Ehkä hän oli omalla tavallaan oikeassakin. Minulle oli kuitenkin valtava kokemus tavata erimaalaisia nuoria kristittyjä, sekä katolisia että protestantteja.
Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan slåss de mot dig, och sedan vinner du.