Kirjoittaja Aihe: Äärimäinen körttiys.  (Luettu 6196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Äärimäinen körttiys.
« : 23.05.13 - klo:07:12 »
Hieman on sittenkin pinnan alla tuntomerkkejä äärikörttiysyydestä. Kun tavaa viesti ketjun viestejä: Mitä on  äärikörttiys?
Jopa ylläpidollakin veri kuohahti.  :icon_wink:
Mitä tästä opimme? Sen, että sitä ei todellakaan tiedä mitä ihmisen syrämmessä liikkuu.

Mutta Herra tietää ja sitä ei ihminen voi piilottaa Häneltä, ei edes äärikörttiläisyyttä.

Terv. Toivoton tapaus "piäkaupunkiseudulta" kolmannessa polvessa.  :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 23.05.13 - klo:07:23 kirjoittanut Benkku »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #1 : 23.05.13 - klo:07:17 »
Olkoon niin. Mieluummin äärikörttisyys kuin äärikarismaattisuus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #2 : 23.05.13 - klo:07:30 »
Olkoon niin. Mieluummin äärikörttisyys kuin äärikarismaattisuus.
Eikös ne ole sama käsite?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #3 : 23.05.13 - klo:07:36 »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #4 : 23.05.13 - klo:07:46 »


 Eikös ne ole sama käsite?



   On se. Körttien körtti on myös karismaattisista karismaattisin. (mystikon näkökulma)

Arkikielellä ei. Karismaattisuus tähän aikaan ahtaasti, mutta myös realistisesti käsitettynä on tosiaan äärikörttiyden vastakohta. (Kirkkopoliittinen näkökulma)

Minun mielestäni kumpikin näkökulma on tosi.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #5 : 23.05.13 - klo:07:58 »
Oliko muita karismaattisia körttejä kuin Paavo Karlitseineen ? Hapuillen ymmärrän mitä Pekka tarkoittanee. :039:

terv. ortodoksismystishernnhutilaiskörttiläinen R
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #6 : 23.05.13 - klo:13:21 »
Hieman on sittenkin pinnan alla tuntomerkkejä äärikörttiysyydestä. Kun tavaa viesti ketjun viestejä: Mitä on  äärikörttiys?
Jopa ylläpidollakin veri kuohahti.  :icon_wink:
Mitä tästä opimme? Sen, että sitä ei todellakaan tiedä mitä ihmisen syrämmessä liikkuu.
Mutta Herra tietää ja sitä ei ihminen voi piilottaa Häneltä, ei edes äärikörttiläisyyttä.
Terv. Toivoton tapaus "piäkaupunkiseudulta" kolmannessa polvessa.  :icon_cool:


Olkoon niin. Mieluummin äärikörttisyys kuin äärikarismaattisuus.

Eikös ne ole sama käsite?

On se. Körttien körtti on myös karismaattisista karismaattisin. (mystikon näkökulma)
Arkikielellä ei. Karismaattisuus tähän aikaan ahtaasti, mutta myös realistisesti käsitettynä on tosiaan äärikörttiyden vastakohta. (Kirkkopoliittinen näkökulma)
Minun mielestäni kumpikin näkökulma on tosi.
Näin juuri on asia, miten itse sen ymmärrän.
Mutta niin kuin niämme, tämäkin asia voi aiheuttaa aikamoisia tunteita ihmisissä, erittäin voimakkaitakin. Sanoisin jopa hyvinkin äärilaidoilla olevia vastauksia, melkeinpä jopa minusta äärikörttiläisyyden rajoilla.

Minusta äärinmäisyys on aina katsottava hieman varauksella, sillä se voi olla jopa uhka, niin myös äärikörttiläisyyskin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #7 : 23.05.13 - klo:22:22 »
Kaikki äärimmäisyys on uhka. Lukuun ottamatta Jumalaa. Hän on ainoa tosi täydellinen.
Ihmiset, jotka väittävät itseään tai edustamaansa aatesuuntaa "täydelliseksi" ovat kaikkea muuta kuin täydellisiä tai suvaisevia tai armollisia.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #8 : 23.05.13 - klo:23:13 »
Kaikki äärimmäisyys on uhka. Lukuun ottamatta Jumalaa. Hän on ainoa tosi täydellinen.
Ihmiset, jotka väittävät itseään tai edustamaansa aatesuuntaa "täydelliseksi" ovat kaikkea muuta kuin täydellisiä tai suvaisevia tai armollisia.
Koen täällä olevan hyväksyvän, hoitavan, anteeksiantavan, puutteellisten, rikkinäisten ja
armahdettujen syntisten yhteisön johon saan itsekin kuulua ihan tällaisena kuin olen. :'( :eusa_angel:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #9 : 24.05.13 - klo:07:17 »
Kaikki äärimmäisyys on uhka. Lukuun ottamatta Jumalaa. Hän on ainoa tosi täydellinen.
Ihmiset, jotka väittävät itseään tai edustamaansa aatesuuntaa "täydelliseksi" ovat kaikkea muuta kuin täydellisiä tai suvaisevia tai armollisia.

Näin on juuri asia minunkin mielestä. Veisin asiaa toisestakin näkökulmasta eteenpäin. Aristoteles sanoi ihmisen olemassaolemisen asiana on kultaisen keskitien viisaus. Ääripäitä vältellään. Lutteerus oli opetuslapsi Aristoteleelle niin kuin sosiaalisessa elämässä yleensäkin. Jos ruvetaan puhumaan Jumpusta niin asia on toisinpäin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Benkku

  • Vieras
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #10 : 24.05.13 - klo:07:33 »
Kaikki äärimmäisyys on uhka. Lukuun ottamatta Jumalaa. Hän on ainoa tosi täydellinen.

Minulla on kyllä hieman toisenlainen näkökanta kuin mitä edellä mainittu "idänihme" viestissään tuo ilmi.
Minä koen Jumalan rakkaudessa myös uhan itselleni, Isällisen uhkauksen vikurovalle Benkulle.
Se on rakkautta ja pelastus uhkauksen kera.

Rakas Taivaallinen Isä, Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta...

Muista minua ristin ryöväriä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #11 : 24.05.13 - klo:08:12 »


 Koen täällä olevan hyväksyvän, hoitavan, anteeksiantavan, puutteellisten, rikkinäisten ja
armahdettujen syntisten yhteisön johon saan itsekin kuulua ihan tällaisena kuin olen. :'( :eusa_angel:



   Jumala puhuu hiljaisuudessa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #12 : 24.05.13 - klo:08:24 »
Kyllä ajattelen PekkaV:n tavalla, mutta toisaalta Benkunkin tavoin. Olen piilossa Herraa sen vuoksi, että Hän haluaa rakkaudessaan muistavan minua mm. upeilla sairauksilla ja loistavilla elämänkohtaloilla.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #13 : 24.05.13 - klo:10:06 »
Minä koen olevani täydellinen, mikään vika ei puutu ;  ) :kahvi:

Benkku

  • Vieras
Vs: Äärimäinen körttiys.
« Vastaus #14 : 24.05.13 - klo:15:37 »
Minä koen olevani täydellinen, mikään vika ei puutu ;  ) :kahvi:
Se on hieno asia kun ihminen kokee olevansa täydellinen.

Minä taas olen epätäydellinen saviruukku ja siksi Savenvalaaja joutuu aina muotoilemaan minua. Koska minä aina valahdan hyvästä moutoilusta.
Onneksi Savenvalaaja on kärsivällinen ja Armoa täys.