Kirjoittaja Aihe: Aktiivinen eutanasia  (Luettu 26059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #30 : 31.05.12 - klo:21:28 »
Keskustelun polveilu ei ole nettikeskusteluissa ennennäkemätöntä...

Kirkon talous
Kirkon suhde valtioon

Muistaakseni Nils Torvalds totesi taannoin, että hän vanhana vasemmistolaisena kannatti kirkon erityisaseman poistamista, mutta muutti kantaansa, kun oivalsi menettelyn sosiaalisesti turmiolliset seuraukset eli kirkon tekemän laajan yhteiskunnallisen ym. työn siirtymisen maallisen yhteiskunnan hoidettavaksi (eli hoitamattomaksi).

Mt

Selkisi, kiitos.

Hyvä on näitäkin välillä kerrata kun tahtoo muuten päästä unohtumaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #31 : 01.06.12 - klo:20:37 »
Tänään ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä käsiteltiin myös parissa kohtaa tätä kuumaa aihetta. Kyllä tässä on takki käännettävä ja peruttava aikaisemmat puheet, sen verran hyviä ja ajatuksia herättäviä kirjoitukset ovat.

Lainaan molemmista vain vähän loppua. Ensin Keskustelua palstalla Antero Aitto-oja kirjoittaa:

..."Väitän, että mahdollinen laki armokuoleman laillistamisesta koskee ennen muuta varattomia vanhuksia, varattomia sairaita ja varattomia vaivaisia ihmisiä. Rahalla Suomessakin saa hyvää hoitoa ja hoivaa, hamaan kuolemaan saakka."

Ja kolumnissaan Tuula-Liina Varis:

..."Gallupien mukaan 70 prosenttia kansasta kannattaa eutanasiaa. Erityisesti nuoret kannattavat sitä - eikä ihme, nuorelle omaa kuolemaa ei ole, armokuolema koskee raihnaisia vanhuksia, joiden kaltaiseksi nuori ei aio ikinä tulla.
Suuret kannatusluvut kertovat ennen kaikkea huolestuttavasta epäluottamuksesta hoitojärjestelmää kohtaan. Epäluottamus on ansaittua; sitä on synnytetty huonolla vanhustenhoidolla, pitkillä potilasjonoilla, tylyllä kohtelulla, alati vaihtuvilla lääkäreillä, ylilääkityksellä, mielenterveyspotilaiden heitteillejätöllä, lasten ja nuorten heikennetyllä terveydenhoidolla. Sydämen kovuudella. Ja rahapuheella, joka sosiaali- je terveydenhuollossa on jyrännyt humaanin, ihmislähtöisen ajattelun ja keskustelun. Ihminen alkaa hoitobyrokratiassa olla lähinnä hankala kuluerä, joka yritetään painaa mahdollisimman alas. Ei ole ihme, jos kärsimystä ja kuolemaa pelkäävä kansalainen pitää parempana tulla "armosta" päästetyksi päiviltä kuin jauhautua järjestelmän rattaissa.
Silti, henkilökohtaisesti en voi mitenkään ymmärtää, miten tapetuksi tuleminen voisi missään olosuhteissa olla erityisen "arvokas" tapa kuolla."

« Viimeksi muokattu: 01.06.12 - klo:20:40 kirjoittanut myyrä »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #32 : 02.06.12 - klo:11:42 »
He ovat erittäin oikeassa!  Juuri tätä itse tarkoitan.  

Mitä siihen tulee että mietin kun asia koskee minua, on mielessäni kaiken aikaa ollut Martin Niemöllerin runonpätkä, suomennettuna joks näin

 He kävivät kommunistien kimppuun, minä vaikenin - enhän minä ollut kommunisti.
 He kävivät kansallisaatteen kannattajien kimppuun - minä vaikenin, sillä enhän minä kannattanut sitä.
 He kävivät juutalaisten kimppuun. Minä vaikenin, enhän minä ole juutalainen.
 He kävivät aktiivisten kristittyjen kimppuun, minä vaikenin,
 itsehän kannatin sovinnollisia kompromisseja


 Sitten he kävivät minun kimppuuni, eikä jäljellä ollut ketään
 korottamassa ääntään minun puolestani.


Tätä on hieman justeerattu, pakosta, jotta ymmärtää, mutta näin se meni. Niemöller johti Tunnustuskirkkoa, joka repesi käytännössä aika alussa, ja Bonhoeffer ja Hildebrandt jäivät kahden sille puolelle, joka esimerkiksi lähetti Berlliinin olympialaisten aattona Hitlerille julkisen addressin jolla vedottiin juutalaisten puolesta. Hildebrandt juutalaisena pakeni maasta.

Niemöller pidätettiin 1.7.1937. Buchenwaldiin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #33 : 03.06.12 - klo:12:29 »
Hieman mietin sitä kun jo nyt priorisoidaan vähän joka paikassa, niin mikä estää tulevaisuudessa sen että potilas joka luokitellaan parantumattomaksi ja yhteiskunnalle " viisaiden "  mielestä hyödyttömäksi jäisi vaille parempaa hoitoa ja kuntoutusta, laitettaisiin saattohoito-osastolle ja sitten armomurhattaisiin koska potilas itse kokee ettei voi parantua ja kivutkin on kovia?
Eikös suunniteltu tappo ole murha ?
Ihmisethän asian hoitaisi, joten on turha väittää etteikö niinkin voisi käydä.
Hoitovirheisiinhän kuolee jo nyt enemmän ihmisiä kuin liikenteessä, eli se lääkäreiden erehtymättömyydestä ja taidoista.  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #34 : 03.06.12 - klo:14:15 »
Noh, noh, tarkasteltaessa tilastoja on viisasta myös muistaa, että lääkärit ja hoitohenkilökunta varsin monia liikenteen uhreja myös paikkaavat henkiin.  Itse olen noin kolmen hoitovirheen melkeinkuollut uhri, sillä dominoivaa sivusairautta ei yhäkään moni tunne saati osaa hoitaa.  Ja sittenkin sanon yhä, että keljumainen kohtelu ja epäasiallinen käytös silloin tappavinta oli. Hoitajille olin jotakin, johon sai purkaa patoutumat ja lääkärit suunnilleen sylkivät: Mikä suakin siis on vaivaavinaan?  Odotin että kertovat!  

Kivoin kokemus siltä ajalta oli se nuori neurologi joka ryntäsi väliin, kun Meikun polilla päättivät letkuttaa vaikka olin oksentanut lattian täydeltä ja sanoi että ette sitä tee, siihen tämä ihminen kuolee --- no mikä sillä on --- en minä tiedä, mutta jokin agitatorinen tila, katsokaa refleksejä, jos letkutatte, menee statuksen. Kaliumit alle kahden vielä.  Pelasti minut siis jonkin sisätautihurjimusjengin kynsistä.  Olen yhä kiitollinen!  Kamalassa olossa, huimauksessa, motoriikan lamautuessa, kivuliaissa lihasnykäyksissä ja pahoinvoinnissa, minä olin onnellinen kun minulle oltiin ystävällisiä. Tuntui että kestän mitä tahansa, jos jokukin on minulle kiltti.  Ihmisapu ei aina olekaan täydellistä kärsimyksen poistamista, vaan myötäelämistä, jonka avulla jaksaa ihmeellisesti.  Minähän en tiennyt, jääkö tila pysyväksi ja mikä se on... myös epätietoisuuden sieti, kun joku vain yritti parhaansa, vaikkei itsekään tiennyt.
  

Mutta sitä pelkään, että tuo priorisointi todella johtaa tuohon Kansan Uutisten visionäärien näkyyn. Hyvän lopun saa rahalla, kunnallisessa kerran viikossa vaihdetun vaipan, kipupiikin jos sattuu, ja niskoja nakkelevan kommentin:  Mitäs ei suostu eutanasiaan!  Onhan meillä vaihtoehto!  

Suomi kun ei ole Hollanti.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #35 : 03.06.12 - klo:14:59 »
Jos vielä nuissa muutamassa lääkärissä jotka murhasta päättäisi olis yksi tai useampi myös vakuutusyhtiöiden palkkalistoilla oleva, niin montakohan "säästösyistä " murhattas ?
Vakuutusyhtiöiden lekurithan jo nyt tyrmää potilasta näkemättä useiden lääkäreiden lausunnot.
Asiaahan ei todellakaan myönnettäs, mutta kun tietää jo nyt miten vakuutusyhtiöt on nihkeitä eläkejutuissa ja murhaaminen ois säästöä, sekä boonuksia ?  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #36 : 03.06.12 - klo:21:02 »
Jos vielä nuissa muutamassa lääkärissä jotka murhasta päättäisi olis yksi tai useampi myös vakuutusyhtiöiden palkkalistoilla oleva, niin montakohan "säästösyistä " murhattas ?
Vakuutusyhtiöiden lekurithan jo nyt tyrmää potilasta näkemättä useiden lääkäreiden lausunnot.
Asiaahan ei todellakaan myönnettäs, mutta kun tietää jo nyt miten vakuutusyhtiöt on nihkeitä eläkejutuissa ja murhaaminen ois säästöä, sekä boonuksia ?  :kahvi:

Ei niistä hommista bonuksia myönnetä, työstä tuntipalkka, joka ei aivan päätä huimaa, mutta keväällä 08 KELA kyllä kokosi meidät koolle ja ilmoitti että nyt he sulkevat hanat. Usko nyt steal huvin vuoksi.  Lääkärit eivät päätä rahoista missään, varsinkaan sen jälkeen kun heiltä otettiin kaikki päätösvalta demokratian nimissä kenelle hyvänsä akateenmisen loppututkinnon suorittaneelle. Oli äkkiä löysät pois. Tutussa ent B-sairaalassa olisi henkilökunta rakentanut potilaiden kanssa yhdessä rantaan saunan, sairaalalla kun oli laaja tontti niinkuin B-mielisairaaloilla oli, ja aivan ihana paikka sellaista varten. Sairaalanjohtaja-ekonomi ilmoitti ettei hän rupea kustantamaan henkilökunnalle ryyppymestaa.  

Hö.  Siellä oli jokaisella ihan varmasti mesta ryypätä halunsa mukaan, jos ehdottomasti halusi viettää aikaa työtoverien kanssa vielä vapaallakin -- mutta mikä ilo se olisi ollut potilaille, eikä mitenkään kohtuuttoman kallis.

Mutta kuntasektorin säästöt pakottaisivat epätoivoisiin valintpoihin, mikäli hyväksyttäisiin pykälä "ja ellei hyvää saattohoitoa ole muuten saatavilla" silloin sitä ei ole saatavilla tässä maassa - sinnepäin ei saa liikkua piiruakaan.  Toistaiseksi Lääkäriliitto on ilmoittanut yhtenä mioehenä, ettei rupea, eli työntekijät eutanasian toteuttamiseksi on koulutettava sitten muualla.

Rehellisesti puhuen toistaiseksi moni asia on vielä kohtuullisen hyvin. Äitee pääsi hyvin nopeasti kunnallisesti ohi jonojen kaihileikkaukseen, otetaan ensimmäiselle peruutuspaikalle tai akuuttina, kun huomattiin että ovat kaihit viemässä näön, ja leikkuu on halpaa ylsilölle. Sen vaatima koulutus on semmonen mankeli että toistamiseen minua ei edes lääk lis tutkinnon läpi vedetä.   

 Säästökomennus ei aina ole järjellinen, se on totta. Mutta joskus on, jos on näyttöä ---    johti esimerkiksi sen toteamiseen että kas, meilläkin depressiossa "lääke ja lepo" ei autakaan, vaan lääke ja jokin askare muun hoidon ohessa.
« Viimeksi muokattu: 03.06.12 - klo:21:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #37 : 04.06.12 - klo:06:05 »
Asiaahan ei todellakaan myönnettäs, mutta kun tietää jo nyt miten vakuutusyhtiöt on nihkeitä eläkejutuissa ja murhaaminen ois säästöä, sekä boonuksia ?  kahvi


Nuin olin kirjoittanut,  aattelin jo olenko täysin kirjoitus ja lukutaidoton  ;  )

Säästöt tuo vakuutusyhtiöissä aina säästöjä, ainakin tähänasti on boonuksia jaettu kovastikkin tuloksista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #38 : 04.06.12 - klo:10:31 »
Asiaahan ei todellakaan myönnettäs, mutta kun tietää jo nyt miten vakuutusyhtiöt on nihkeitä eläkejutuissa ja murhaaminen ois säästöä, sekä boonuksia ?  kahvi


Nuin olin kirjoittanut,  aattelin jo olenko täysin kirjoitus ja lukutaidoton  ;  )

Säästöt tuo vakuutusyhtiöissä aina säästöjä, ainakin tähänasti on boonuksia jaettu kovastikkin tuloksista.

Kertoisitko tietolähteesi?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #39 : 04.06.12 - klo:18:11 »
Jos vaikka kuukkeloit ?
Vakuutusyhtiöiden maksamat bonukset herra ja rouvvakaartilleen.
Olihan nuista bonuksista kova melu keväälläkin.   :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6327
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #40 : 24.01.17 - klo:05:52 »
Vanha ketju joo, mutta onhan asia edelleen ajankohtainen. Tulipa yöllä vastaan Kati Juvan pohdintaa aiheesta. Minun silmiini vaikuttaa asialliselta ja tasapuoliselta ja kuin kirjoittaja jotain tietäisikin: http://katijuva.turanko.net/wordpress/blog/2017/01/22/eutanasiasta/
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #41 : 26.01.17 - klo:19:29 »
Vanha ketju joo, mutta onhan asia edelleen ajankohtainen. Tulipa yöllä vastaan Kati Juvan pohdintaa aiheesta. Minun silmiini vaikuttaa asialliselta ja tasapuoliselta ja kuin kirjoittaja jotain tietäisikin: http://katijuva.turanko.net/wordpress/blog/2017/01/22/eutanasiasta/
ä
Kah, kurssikaverini ja peräti ystäväni. Luenpa tämän.  :icon_biggrin:

Eipä tuo huono ollut, selkeytti käsitteitä, ainut hieman sotkuinen oli tuo " ei ole olemassa mitään passiivista euranasiaa" jne. Kati tarkoittanee ettei se mikään hyvä kuolema ole että otetaan nesteytystä varten pidetty tippa pois ( jolloin potilas menehtyy hitaasti janoon). Vai mitä kummaa?

Juuh... Tälleen näistä opetettiin ja keskusteltiin....
« Viimeksi muokattu: 26.01.17 - klo:19:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #42 : 26.01.17 - klo:20:14 »
 :-\
En tiiä, mutta Jeesus joskus sanoi jossain lähi-idässä, että ei sinulla ole mitään valtaa mitä ei Isäni ole sinulle suonut.

Yritä nyt sitä ymmärtää, itte en ihan osaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mstone

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 63
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #43 : 27.01.17 - klo:11:44 »
Itse hyväksyn nykyisin aktiivisen eutanasian. Vaikka potilas saisi kuinka hyvän kipulääkityksen ja hyvää saattohoitoa niin ihmisen omaa tahtoa täytyisi tässä kunnioittaa, jos hän haluaa armopiikin.
Täsysin eri mieltä!!!!! Se tuntuu ihan järkevältä jos järjellä ajattelee, mutta ei sitä ole. Toinen, ulkopuolinen, on aina vastuussa moraalisesti toisen kuolemasta jos sen puolesta toimii.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #44 : 28.01.17 - klo:08:52 »
Aktiivinen eutanasia on käytössä tänäkin päivänä. Se on veteen piirretty viiva aktiivisen ja passiivisen toimintatavan kautta.
wilhelmi niskasen jäljillä