Kirjoittaja Aihe: Missä Kristus? (M. Koivisto)  (Luettu 17867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« : 08.01.07 - klo:23:20 »
Joulunjälkeisvaelluksellani kävin Hakametsän jäähallissa Tampereella katsomassa jääkiekon SM-liigan ottelun Tappara-SaiPa. Jäähallista poistuessani huomasin viereisen, jossain määrin kohutun, Metro-Auto- Areenan ja sen seinässä huikean suuren, kai auton kokoisen, kuvan herra Markku Koivistosta. Hurskastelua puheeni nyt tai ei, mutta ristiä en nähnyt, en Kristuksen varjokuvaa edes. Ymmärrän kyllä, ja olen sen toimittajana kokenut, että asioille annetaan kasvot. Siltikin, sittenkin, rohkenen kysyä: Missä Kristus?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #1 : 09.01.07 - klo:07:51 »
Olen usein ihmetellyt samaa. Missiot ja mut vastaavat tempaukset näyttävät ilmoituksiensa perusteella julistavan Billy Grahamia, Kalevi Lehtistä tai muuta evankelistaa, mutta eivät evankeliumia Kristuksesta. Onko se harkittu ja toimiva keino (kohderyhmän asenteiden oikeasta arvioinnista) vai kertooko jostakin piilossa olevasta Kristuksen vierastamisesta?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Missä Kristus?
« Vastaus #2 : 09.01.07 - klo:09:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olen usein ihmetellyt samaa. Missiot ja mut vastaavat tempaukset näyttävät ilmoituksiensa perusteella julistavan Billy Grahamia, Kalevi Lehtistä tai muuta evankelistaa, mutta eivät evankeliumia Kristuksesta. Onko se harkittu ja toimiva keino (kohderyhmän asenteiden oikeasta arvioinnista) vai kertooko jostakin piilossa olevasta Kristuksen vierastamisesta?


Eihän Kristuksen vierastaminen ole piilossa! Hänhän on loukkaus.
Taannoin työpaikka-aviisissa kysyttiin, "mikä aate/idea/ajatus on vaikuttanut sinuun eniten". Kukaan ei maininnut kristinuskoa. Ethän sinäkään ajattele ilmaa, jota hengität. Toisaalta se on siis jotain äärimmäisen traumaattista ja kompleksista, tämä kristinusko. Totuudet ovat liian yksinkertaisia helposti omaksuttaviksi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Missä Kristus?
« Vastaus #3 : 09.01.07 - klo:10:39 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Toisaalta se on siis jotain äärimmäisen traumaattista ja kompleksista, tämä kristinusko. Totuudet ovat liian yksinkertaisia helposti omaksuttaviksi.



Näin on ja tämä tekee asian monille todella vaikeaksi. Jos ei korosteta ja koroteta evankelistaa niin sitten ollaan alttariroinan ja -tapojen lumoissa. Kumpaakaan emme tarvitse pelastuaksemme. Uskonpuhdistus on pahasti kesken ja meidän tavoissamme on vielä paljon, jotka on kopioitu maallisen hallitsijan palvelusmenoista ihan kuin taivaan isä niitä tarvitsisi.

Enpähän jatka enempää etten loukkaa ketään
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #4 : 09.01.07 - klo:12:25 »
Tarkoitukseni oli arvailla, onko evankelistoilla itsellään Kristuksen mainitsemisen tai kuvaamisen suhteen joku ongelma, jota he eivät itse tiedosta. Se on toki selvää, että ns maailma vierastaa Kristusta.
Tein joskus ehdotuksia julisteeksi evankelioimistempaukseen. Tyylitellyt Kristuksen kasvot eivät kelvanneet. Kommentti oli jotain sellaista kuin: Ajattelitko, ettei ajeta sammutetuin lyhdyn? Purjealus seurakunnan symbolina oli kuulemma kaljaasi ja viittasi kaljan juomiseen vesillä. Joku muu sen julisteen sitten teki ja laittoi tunnukseksi keltaisen ympyrän. Minusta se oli pikemminkin shintolaisuutta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Missä Kristus?
« Vastaus #5 : 09.01.07 - klo:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tarkoitukseni oli arvailla, onko evankelistoilla itsellään Kristuksen mainitsemisen tai kuvaamisen suhteen joku ongelma, jota he eivät itse tiedosta.


Arveletko, että he eivät anna koko kunniaa Kristukselle, vaan haluavat osan itselleen?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Missä Kristus?
« Vastaus #6 : 09.01.07 - klo:13:57 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tarkoitukseni oli arvailla, onko evankelistoilla itsellään Kristuksen mainitsemisen tai kuvaamisen suhteen joku ongelma, jota he eivät itse tiedosta.


Arveletko, että he eivät anna koko kunniaa Kristukselle, vaan haluavat osan itselleen?


Näin arvellaan.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #7 : 09.01.07 - klo:15:53 »
Täytyypä miettiä... Tarkoitan ehkä arvelevani, että evankelistat eivät tohdi kohdata koko Kristusta, vaan ainoastaan ne puolet, jotka soveltuvat heidän toimintatapoihinsa. Jeesuksen nimi, risti tai kasvot (esim. ikoni) siirretään syrjään silloin, kun he eivät koe hallitsevansa tilannetta. Näin otaksun tänään luulevani.

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #8 : 13.01.07 - klo:14:21 »
Nokia mission tilaisuuksissa silloin tällöin käydessäni, olen tutustunut siihen mitä siellä sisällä on, joten esittäisin vastalauseen tuolle että Kristus Jeesus puuttuisi:

Tilaisuuksissa tosiaan julistetaan ylösnoussutta, ristillä kuollutta verensä vuodattanutta Jeesusta Kristusta. Jopa laulujen sanat ylistävät Häntä ja Hänen verensä voimaa.

Myöskin ihmeet joista raamatussa puhutaan, saavat sijansa. Ihmeet ja merkit raamatun mukaan seuraavat julistettua sanaa. Eihän Pyhä Henki toimisi parantaen ihmisiä ja täyttäen heitä jos julistus ei olisi yhtään Hänen mielensä mukaista.

Voin sanoa, että kannattaa käydä tilaisuudessa jos haluaa selvennystä, mitä siellä julistetaan. On siellä ristikin, ainakin helsingissä kulttuuritalolla järjestettävissä nokia mission tilaisuuksissa.

Moni ihminen tulee Kristuksen tykö näissä tilaisuuksissa. Jumala itse vaikuttaa sen Pyhän Henkensä kautta.

Kyllä he haluavat antaa täyden kunnian Jeesukselle, sitä siellä julistetaan ja lauletaankin, rukoillaan, että Jeesuksen nimi tulisi kirkastetuksi mahdollisimman monelle.

Ikonit taas, niistä voin sanoa että ne ovat raamatunvastaisia. Alunperin niiden käyttöä ei olisi tullut, mutta Rooman kirkko halusi säilyttää osan pakanallisista tavoistaan ja siksi poistivat yhden kymmenestä käskystä. Jopa meidän katekismuksestammekin on poistettu se ja kymmenes käsky on jaettu kahteen osaan:

Katsokaa Toinen Mooseksen kirja, luku 20 jakeet 3-17.

Näin esimerkiksi, puuttuva käsky on numero 2:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_k%C3%A4sky%C3%A4

Syy yleensä, miksi tilaisuuksien mainoksissa on puhujien nimet tai kuvat, tekevät sen että useampi tulee kuulemaan evankeliumia. Monet uskosta osattomat kiinnostuksesta tai kavereidensa houkuttelemina. Se, että kokouksissa on voimakas Pyhän Hengen läsnäolo joka on tunnettavissakin, mahdollisuus parantua ja täyttyä Pyhällä Hengellä, houkuttelee monia uskovia ja uskosta osattomiakin. Uskosta osattomat kun menevät sinne, on suuri mahdollisuus että he tulevat uskoon Pyhän Hengen toiminnan seurauksena, tulevat ristin tykö huutamaan armoa.

Jos on tiedossa, että jonkun puhujan pitämässä kokouksessa on tälläistä, kiinnostaa se ihmisiä. Tämä on syy mainoksiin jossa on puhujan kuva tai nimi.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #9 : 13.01.07 - klo:15:26 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"

Ikonit taas, niistä voin sanoa että ne ovat raamatunvastaisia. Alunperin niiden käyttöä ei olisi tullut, mutta Rooman kirkko halusi säilyttää osan pakanallisista tavoistaan ja siksi poistivat yhden kymmenestä käskystä.


No just joo..

Lainaus

Näin esimerkiksi, puuttuva käsky on numero 2:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.


Eiköhän tällä nyt viitata epäjumalien kuviin, vrt. Jes. 44:6-20

Lainaus
(Vahvennukset Kirsuksen)
Syy yleensä, miksi tilaisuuksien mainoksissa on puhujien nimet tai kuvat, tekevät sen että useampi tulee kuulemaan evankeliumia.
Jos on tiedossa, että jonkun puhujan pitämässä kokouksessa on tälläistä, kiinnostaa se ihmisiä. Tämä on syy mainoksiin jossa on puhujan kuva tai nimi.


Ja jos kaikki kuvat ovat kiellettyjä, niin mitäs kuvia nämä sitten ovat...?

 :roll:

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #10 : 13.01.07 - klo:15:37 »
Uskon, että tuo käsky tarkoittaa niitä kuvia, jotka mahdollisesti voitaisiin yhdistää Jumalaan/jumaliin, enkeleihin ja muihin.

Siinä nimittäin puhutaan jumalankuvista. Jeesus on Jumala, Jumalan Poika eli kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona, eli ei pelkästään epäjumalien kuviin vaan kaikenlaisten jumalolentojen kuviin.

Miksi muuten olisi poistettu kyseinen käsky rooman kirkolta ja katekismuksesta?

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #11 : 13.01.07 - klo:15:46 »
Luepas muuten sieltä Wikipediasta se englannin kielinen versio Kymmenestä käskystä - löytyy paljon milenkiintoista mm.juutalaisetn omia tulkintoja asioista. Itse en ehtinyt vielä lukea loppuun...

uskova

  • Vieras
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #12 : 13.01.07 - klo:15:56 »
Joo, onhan se kuvanpalvontakäsky. Miksi se on poistettu katekismuksesta ja rooman kirkosta?

Siis tosiaan, käsky on ettei tehdä kuvaa palvomista varten.

Kun katsotaan katolilaisen tai muun uskovan ajatusta ikoneista, eivät he niitä palvo. On sitten niitä jotka suutelevat ristejä ja ikoneita. Se on palvontaa. Sana palvoa tarkoittaa täsmälleen suomennettuna "kumartaa suudellen".

Eli kumartuminen ikonin eteen suudellen sitä on toisin sanoen palvomista.

Mielestäni ikoneissa ei ole vikaa jos niille ei aseta suurempaa arvoa, kuin muillekaan taideteoksille.

Nimittäin jos ihmiset rukoilevat Jeesusta ikonin edessä katsoen ikonissa olevaa Jeesuksen kuvaa, rukoilevat he useimmissa tapauksessa ikonissa olevaa Jeesuksen kuvaa joka on väärin. Ikonissahan ei ole Jeesus vaan taiteilijan näkemys Jeesuksesta. On myös monissa ikoneissa keihäänpisto väärässä kyljessä. Eli tämähän ei kuvaa raamatun Jeesusta.

Ikonit ovat loppuenlopuksi vain hienoja taideteoksia, ei mitään muuta. Jos niille asettaa hengellisen arvon, se on väärin ainakin mielestäni ja sen perusteella mitä raamatusta luen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #13 : 13.01.07 - klo:16:31 »
Ihmetykseni Kristuksen puuttumisesta koskee lähinnä evankelioimistilaisuuksien ennakkoilmoittelua. Miksi autonäyttelyä mainostettaisiin ilman auton kuvaa tai mainintaa autoista? Jonkinlaista valheellisuutta on minusta siinä, että houkutellaan kuuluisalla saarnamiehellä ja sitten onkin tarjolla itse Vapahtaja.

Ikonit on toisenlainen kysymys. Idän kirkkohan on laatinut tarkat säännöt niiden kuvakielestä, valmistamisesta ja käytöstä. Tähän päädyttiin kiivaan kuvakiistan jälkeen. Teologiset perusteet kuville ovat varmaan rukoillen ja raskaita kokouksia pitäen laadittuina jokseenkin lujat.

"Ikoni on todistus Jumalan lihaksitulosta, siitä, että Jumala tuli ihmiseksi. Se myös todistaa ihmisen mahdollisuudesta kasvaa Jumalan kaltaisuteen ja kääntyä hänen puoleensa kuin Isän puoleen. Kristuksen persoonassa ihmiseksi tullut Jumalan Poika kirkasti luomakunnan. Juuri tämän vuoksi varhaisimmat ikonit esittävät Kristusta sekä Hänen äitiään, josta Jumala otti inhimillisen muodon."

Näin ikoniteologia tiivistetään pappismunkki (nyt piispa) Arsenin Ikonikirjassa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Missä Kristus? (M. Koivisto)
« Vastaus #14 : 13.01.07 - klo:17:39 »
Nimenomaan korostetaan sitä, että ei palvota ikonia, vaan sen esittämää henkilöä. Ikoni on ortodokseille eräänlainen "portti tuonpuoleiseen". Ikoni siunataan ennen käyttöönottoa, jotta Jumala vaikuttaisi erityisesti sen kautta. Maallisilta kuvilta puuttuu tämä siunaus ja se erottaa ne ikonista.

Ja jokaiselle ortodoksille laitetaan ikoni rinnan päälle kun hänet lasketaan haudan lepoon. Samoin sinne tulee kirkkopeite liturgisine teksteineen, kasteristi ja voiton kruunu eli otsanauha, jossa lukee "Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä". Kaikkea muutakin symboliikka on (mm. että arkku on oltava valkoinen kangasarkku =ylösnousemuksen väri), mitä en tässä rupea erikseen luettelemaan, kun tämä ei ole ortodoksinen foorumi. Sieppasi vaan taas tämä muiden uskontokuntien eriarvoistaminen.

Vainaja kuitenkin tavallaan sielläkin vielä rukoilee Jumalan apua. Miehille laitetaan Kristus ikoni ja naisille Neitsyt Mariaa esittävä ikoni. Asia oli nyt tuoreessa muistissa, kun syksyllä oli mummon hautajaiset ja piti tuo kaikki järjestellä, kun niitä ohjeita opiskeltiin ja etsittiin komerosta parempaa vaatekertaa arkkuun pukemista varten. Ikonit maatuvat sinne, niin sikälikin mietin, että eihän niitä silloin palvota ja varjella kaikin keinoin. Ikonit ovat käyttöä, rukousta varten. Ja onhan kirkoissakin alttaritaulut. Meillä on kirkko omistettu Kristuksen kirkastumiselle. Alttaritaulun yläpuolella lukee vanhalla käsialalla "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä mielistyin". Kuvassa on sitten Kristus keskellä kirkastuneena ja katsoo kohti taivasta. Ympärillä on kolme mieshenkilöä polvistuneena. Muistaakseni he ovat apostolit Pietari, Paavali ja Johannes.

Tässä linkki niin näette kuvan:
http://www.lapinlahdenseurakunta.fi/kirkot.htm
Se on siellä aika alhaalla sivua.

Kun katson sitä, niin en minä sitä kuvaa palvo, vaan mietin, että kerran tuo tapahtuu uudelleen, kun Kristus tulee takaisin. Ja vaikken kuvaa palvo, niin silti kuva on minulle pyhä. Onhan se siunattu alttaritauluksi.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."