Äänestys

Äänestätkö?

Kyllä
21 (65.6%)
En
7 (21.9%)
En vielä tiedä
4 (12.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 29

Äänestys päättynyt: 19.12.06 - klo:21:25

Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2006  (Luettu 31045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #30 : 25.10.06 - klo:23:11 »
Kyllä aion äänestää ellei mitään ihmeempiä esteitä tule.  :P

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #31 : 25.10.06 - klo:23:31 »
Kiitos osmo, ja anteeksi kun näin kärkevästi kyseenalaistan. Jkl maasrk:n Kumppanit-lehti kävikin mielessä, mutta katsoin sen seuraavan numeron ilmestyvän myöhässä vaaleihin nähden - nyt tarkistettuani huomaan katsoneeni hieman virheellisesti. (Ilmestyy näemmä ensi viikon ke-pe, ennakkoäänestys alkaa ma.)

Enemmän odottaisin kai seurakunnan virkakoneiston panostaneen tähän asiaan. Jyväskylän kaupunki- ja maasrk olisivat voineet yhdessä olla vaalikoneessakin mukana? Keskisuomalaiseen näkyvästi juttua, seurakuntien patistamana? (No, se voi olla turha toive Keskisuomalaiselle tarjota... - lehti on viime aikoina niittänyt mainetta lähinnä kirkkovastaisilla kirjoituksillaan, olemalla poissa sieltä missä tapahtuu ja kirjoittavansa täysin nurinkurisesti siitä, missä on paikalla.)

Ja jos ei paikallisella tasolla ole intoa/ resursseja(??): entä jos se olisikin ylempää panostettu asia; hiippakunta sun muut hallintoelementit panostaisivat? Vissiin nämä (perehtymättömyydestäni johtuen vain epämääräisesti) viittaamani tahot ovat valtakunnallisille sivuille saaneet ehdokaslistat, mutta olisiko mahdotonta ollut saada sinne myös kaikille seurakunnille ja äänestäjille yhteiset ehdokaslista- ja ehdokasesittelyt? Ehdokkaiden ja ehdokaslistan itse täydennettäviksi tietysti siten, että tekstin olemassaolo olisi ehdokkaista kiinni - mutta kirkko tarjoaisi sille valmiin paikan. Kun nyt kuitenkin varmaan suurin osa seurakunnista ei oikein osaa tai viitsi, tai ei rahaa tai resursseja muuten panosta minimiä enempää, eikö kirkko olisi ylempää voinut tulla avuksi?

Ymmärrän, jos on vaikea selvittää ryhmän juoni, jos ei sitä selvästi ole. Esim. vaikea on lähteä körttiläisyyttä tyhjästä määrittelemään hälle, jolle asia ja viitekehys ev.lut. kirkkokin on ennestään uppo-outo. Mutta silloin kun ryhmän taustalla on jokin selvä yhteinen ajatus, tai liike, kuten Heinimäen/ satmanin viittaamalla "Kristilliset perusarvot kunniaan"-listalla vanhoillislestadiolaisuus - olisi minusta äänestäjiä kohtaan kohtuullista estää väärinymmärrysten syntyminen.

Tärkeää on minusta myös se, että listan mahdollisen "mission" (tai sen puuttumisen) lisäksi esitellään ehdokkaat. Muistelen seppos:n joskus kirjoittaneen seurakuntansa luottamushenkilöiden sopimuksesta, että poliittiset puolueet ja muut listat heitetään syrjään siinä vaiheessa, kun työnteko alkaa; silloin ajetaan kaikki yhdessä kirkon asiaa. Käsittäisin siis, että henkilö itse merkkaa myös aika paljon; mihin uskoo, mitä tahtoo, mitä kunnioittaa - lista antaa vain ponnistuslaudan, joskus selvän, joskus vähemmän selvän. Luottamushenkilö sitten itse henk.koht. arvoillaan jossain vaiheessa ainakin välillisesti voi olla päättämässä siitä kuinka esim. naispappeuteen suhtaudutaan omassa srk:ssa ja kirkolliskokouksen jäsenvalinnan ja päätösten kautta koko kirkossa. Plus että järkätäänkö omassa srk-piirissä lapsiperheille millaista toimintaa jne.

(Tulee mieleen olisko mun pitänyt talkoopohjalta lähteä vaikka jotain nettisivua paikallisella tasolla väsäämään.. Olisko ollut käyttöä, hyötyä, hyvä, tervetullutta ja mahdollista. Nyt on sitten ehkä vähän turha parjata, kun tekemättä jäi. Mutta että jos se kirkko olisi tullut hätiin?)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #32 : 26.10.06 - klo:13:04 »
Oma ehdotukseni on, että tehdään niinkuin etuskuntavaaleissakin eli lähetetään äänestysilmoitus jokaiselle kotio. Sen lisäksi pitäis saada äänestää postitse eli siis äänestysliput mukaan ja maksutta postilla takaisin seurakuntaa ja uurnaan laskentaa varten.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #33 : 26.10.06 - klo:15:27 »
Minä aion äänestää jotakin tuttua. Tällä kertaa taitaa olla oma ehdokkaani tosin Keskustan listalla, kuten iso osa siinä srk:ssa, jossa olen kirjoilla (kotoisin). Srk-vaaleissa voisi tosin olla ihan hyvin Vasemmistoliiton listallakin, jos vain ehdokas on hyvä. Tunnen henkilön ja tiedän, että hän on miehensä omaishoitaja ja muitakin "meriittejä" on. Iisalmen sanomissa oli jännä juttu sen sr:n toiminnasta. Sanottiin, että listat ovat vain nimellisiä, koska sellaiset vaaditaan, mutta että ensimmäisessä kokouksessa tehdään selväksi, että nyt kaikki tekevät ja äänestävät niin kuin itse parhaalta tuntuu. Neuvottiin jättämään politiikka niille, joille se kuuluukin ja keskittymään yhteen hiileen puhaltamiseen yhdessä pohtien niin, että kaikki mielipiteet ovat esillä. Näin muistelen asian menevän lehden mukaan ja uskon siihen täysin, koska olen seurannut päätöksiä, niin niissä ei ole mitään logiikkaa, vaan äänestävät ihan sekaisin asiasta kuin asiasta. Lisäksi en edellisistä valtuutetuista edes tiedä, mitä listaa ovat, kun aina on vain aakkosjärjestyksessä listat. Toisaalta on niin pieni srk, että ei taida ollakaan listoilla mitään merkitystä. Ovat vain joku jäänne jostain. Minun puolesta voisi srk-vaaleissa, varsinkin pienemmissä seurakunnissa, olla henkilöäänestys, kun käytäntö on kuitenkin usein henkilöihin perustuva.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #34 : 26.10.06 - klo:18:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Oma ehdotukseni on, että tehdään niinkuin etuskuntavaaleissakin eli lähetetään äänestysilmoitus jokaiselle kotio. Sen lisäksi pitäis saada äänestää postitse eli siis äänestysliput mukaan ja maksutta postilla takaisin seurakuntaa ja uurnaan laskentaa varten.


Aivan. Olen samaa mieltä, että näin tulisi toimia. Tämän lisäksi mahdollisuutena tulisi olla myös esim. internetäänestys. Lisäski mielestäni pitäisi julkaista (ainakin suuremmilla opiskeljapaikkakunnilla) selkeät ohjeet siitä, miten voit äänestää, jos et ole omalla paikkakunnallasi, sillä monet opsiekelevat toisaalla ja ovat kuitenkin vielä kirjoilla kotiseurakunnassa. Tästä asiasta ollaan todella laajasti epätietoisia.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #35 : 27.10.06 - klo:15:24 »
Nyt tuli Espoon vaaliesite ja hyvältähän tilanne näyttää täällä: meilläkin ennakkoäänestyspaikka on kätevästi K-kauppa vajaan kahden kilometrin päässä. Listat ovat tietysti vähän epämääräisesti nimettyjä tai puoluepoliittisia. Minua ei oikeastaan näissä vaaleissa kiinnosta mitä mieltä ehdokas on yleisistä poliittisista kysymyksistä (tokihan sekin suuntaa antaa) vaan se mitä ajattelee esimerkiksi homoparien siunaamisesta, adoptio-oikeudesta, kirkon asemasta yhteiskunnassa, suhtautumisesta naispappeihin ym. ym. Onneksi löytyi Tulkaa kaikki -sivuilta (Setan keskustelusta linkitettynä) hyvä liberaali ehdokas vihreiden listoilta. Ehkäpä sitä kyllä kaikkein mieluimmin äänestäisi körttiläistä ehdokasta vaikkeivät kaikki mielipiteet samoja olisikaan näillä konservatiivi-liberaali -asteikoilla. Vaikka hyvähän se tietysti on ettei ole mitään "körtti-listoja", olisi varmaan keinotekoista erottautumista yhdistyä edes osaamattomuuden ja hajanaisuuden merkeissä samojen tunnusten alle...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #36 : 30.10.06 - klo:13:04 »
Nyt täytyy vetää "pahoja puheita" takaisin. Ilmeisesti odottelin vaan liian aikaisin tietoja. Nyt on vilahtanut joku tv-mainoskin, on tullut oman srk:n vaalientäyteinen lehti ja vaalimainoksia muissakin paikallislehdissä.

Silti luulen ehdokasvalinnan olevan vaikea niille, joilla ei henk.koht. tuttavia ehdokkaina ole - sikäli mikäli ei halua tehdä valintaa pelkästään pärstäkertoimen, ehdokaslistan, ammatin ja asuinpaikan perusteella. Eli niistä aatteista ja tavoitteista on vaikea saada kiinni - vaikka nehän ne tärkeimmät olisivat.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #37 : 30.10.06 - klo:19:17 »
Helsingin seurakunnilla on vaalikone. Siinä on muun muassa seuraava vaihtoehtokysymys:

"Minulle painavin syy kuulua kirkkoon on
- oikeus kasteeseen, vihkimiseen ja hautaan siunaamiseen
- kirkko tekee hyvää työtä hädänalaisten parissa
- kirkko vastaa hengellisiin tarpeisiini
- kirkko tukee kotien kristillistä kasvatusta
- kirkko on osa suomalaista elämänmuotoa
- kirkko huolehtii hautausmaista
- kirkko ylläpitää kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia
- kirkko tuo esiin kirkollisten juhlapyhien kristillistä perinnettä
- mahdollisuus toimia kummina
- yhteys muihin seurakuntalaisiin"

Kaksi kohtaa aiheutti päänraapimista.
1. oikeus kasteeseen, vihkimiseen ja hautaan siunaamiseen
Tässä on yksi sakramentti ja kaksi toimitusta. Foorumin systemaatikot hoi: onko ehtoollisen puuttuminen moka vai kuvittelenko vain?

2. kirkko vastaa hengellisiin tarpeisiini
Mättääkö tässä muotoilussa jokin? En osaa sanoa tarkkaan, mikä siinä häiritsee, mutta tuntuu jotenkin narsistiselta, ja kirkkoko niihin tarpeisiin vastaa?  

Jos joutuisin itse valitsemaan, en näistä löytäisi sopivaa vaihtoehtoa. Mutta en kyllä osaa esittää parempiakaan vaihtoehtoja, joten turhaan narisen.

Olenko turhan kranttu?

mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #38 : 30.10.06 - klo:19:48 »
Lainaus
Foorumin systemaatikot hoi: onko ehtoollisen puuttuminen moka vai kuvittelenko vain?


Sitä ei kysytty. Ei ole siis moka. Asia on näin yksinkertainen

Lainaus
Jos joutuisin itse valitsemaan, en näistä löytäisi sopivaa vaihtoehtoa. Mutta en kyllä osaa esittää parempiakaan vaihtoehtoja, joten turhaan narisen.Olenko turhan kranttu?


Kai vaihtoehdoista nyt joku kelpaa. Jos ei kelpaa, on pakkoa sanoa, että ole pikkasen kranttu.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #39 : 30.10.06 - klo:19:57 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Kaksi kohtaa aiheutti päänraapimista.
1. oikeus kasteeseen, vihkimiseen ja hautaan siunaamiseen
Tässä on yksi sakramentti ja kaksi toimitusta. Foorumin systemaatikot hoi: onko ehtoollisen puuttuminen moka vai kuvittelenko vain?

2. kirkko vastaa hengellisiin tarpeisiini
Mättääkö tässä muotoilussa jokin? En osaa sanoa tarkkaan, mikä siinä häiritsee, mutta tuntuu jotenkin narsistiselta, ja kirkkoko niihin tarpeisiin vastaa?  


Ekaan sanon sen, että minusta siinä ajetaan suomeksi takaa sitä, että "Olenko tapakristitty vai en?". Tapakristityt eivät harrasta ehtoollista.

Tokaan en osaa sanoa mitään. Minusta se on ihan ok kysymys.

Minusta on hölmö tuo kokonaiskysymys. Monet noista kohdista ovat minulle hyvin tärkeitä. Tuo ykkönen myös... "varjele tapaa, niin tapa varjelee sinua". Lisäksi kaste merkitsee minulle syvällisempääkin kuin vain pelkkää nimenantojuhlaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #40 : 30.10.06 - klo:20:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tapakristityt eivät harrasta ehtoollista.


Taas joitakin kristittyjä leimataan. En ylentäisi itseäni tapakristityn
yläpuolelle, what ever he/she is.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #41 : 30.10.06 - klo:21:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tapakristityt eivät harrasta ehtoollista.


Taas joitakin kristittyjä leimataan. En ylentäisi itseäni tapakristityn
yläpuolelle, what ever he/she is.


En älynnyt pointtiasi. En ainakaan itse ole ylentämässä ketään. Tarkoitan tuolla lauseella sitä, että kysyjä ihmettelee, minkä takia ehtoollinen ei kuulu sarjaan kaste-häät-hautajaiset. No, syy on mielestäni se (siis jos nyt osun oikeaan, mitä kysymyksellä ajetaan takaa), että joillekin kirkkoon kuuluville pointti kuulua kirkkoon on se, että saa lapselle viralliset nimenantojuhlat, itselleen nätit häät ja tunteen siitä, että haudataan "niin kuin kuuluukin" (ei kuten jollekin ateistille oli ehdotettu, että tien alle pystyyn kuopataan :lol:). Ehtoollisella monet kirkon jäsenet käyvät hyvin harvoin. Sitä tarkoitan sillä, etteivät "harrasta" ehtoollista. Se on tapakristillisyyttä äärimmäisyyksiinsä vietynä eli kuulutaan kirkkoon vain joidenkin perinteiden vuoksi. Sinänsä ok, minusta ihan hyvä, kun vielä on edes jotain, mikä kuitenkin sitoo kirkkoon ja uskontoon, ei olla ihan maailman mukaan lähdetty. Tapakristillisyyttä on kuitenkin eri asteista. Onhan joka sunnuntai kirkossa (ja ehtoollisella!?!) käyminenkin joillekin "tapa". Kuitenkin toistan vain sen, että "varjele tapaa niin tapa varjelee sinua". Sanonta oli muuten viime kesän herättäjäjuhlillakin jossain puheessa. No nyt tämä taas venyi, mutta tarkensinpahan, ettei tule tuommoisia ihmeellisiä ajatuksia, että ylentäisin joitakin toisten yläpuolelle. Yritin vain selittää, miten itse ymmärrän tuon kysymyksen vaalikyselyssä, en sen syvällisempää!    :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #42 : 31.10.06 - klo:08:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
En älynnyt pointtiasi.


Hyvä, että syntyy älyllisiä ristiriitoja.

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
No, syy on mielestäni se (siis jos nyt osun oikeaan, mitä kysymyksellä ajetaan takaa), että joillekin kirkkoon kuuluville pointti kuulua kirkkoon on se, että saa lapselle viralliset nimenantojuhlat, itselleen nätit häät ja tunteen siitä, että haudataan "niin kuin kuuluukin" (ei kuten jollekin ateistille oli ehdotettu, että tien alle pystyyn kuopataan :lol:).


Voi olla, että tämä tapakristillisyys ärsyttää periuskovaisia. Mutta emme voi kuitenkaan koskaan tietää ihmisten perimmäisiä motiiveja. Voi olla, että ihminen näyttää tapakristilliseltä, mutta voi myös olla, että sisäisesti ihminen pitää kristillisyyttä tärkeänä asiana. Monilla ihmisilla on kova ulkokuori, mutta siitä huolimatta voi olla syvällinen sisäinen ajatusmaailma.


Lainaus
Ehtoollisella monet kirkon jäsenet käyvät hyvin harvoin. Sitä tarkoitan sillä, etteivät "harrasta" ehtoollista. Se on tapakristillisyyttä äärimmäisyyksiinsä vietynä eli kuulutaan kirkkoon vain joidenkin perinteiden vuoksi. Sinänsä ok, minusta ihan hyvä, kun vielä on edes jotain, mikä kuitenkin sitoo kirkkoon ja uskontoon, ei olla ihan maailman mukaan lähdetty.



Ja jälleen kerran: Emme voi tietää ihmisten julkilausumattomia motiiveja. Valtaosa on meistä tapauskovaisia tarkoittamassasi merkityksessä. Ajattelemme, että kristittynä oleminen on yksityinen asia.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #43 : 31.10.06 - klo:13:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Ja jälleen kerran: Emme voi tietää ihmisten julkilausumattomia motiiveja. Valtaosa on meistä tapauskovaisia tarkoittamassasi merkityksessä. Ajattelemme, että kristittynä oleminen on yksityinen asia.


Niinpäs. En halua itsekään lähteä erittelemään ihmisiä. Mitä hyötyä siitä toisekseen olisi? Ei mitään. Jokaisella on omat syynsä kuulua kirkkoon. Toisilla voi olla se tilanne, ettei ehdi kirkkoon tai ei halua "mummojen sekaan", ei uskalla lähteä tms. Sillä ei ole minkään maailman väliä. Vain se merkitsee, mitä ihmisen sisällä on. Minua ei ainakaan ärsytä, miten toiset suhtautuvat kirkkoon, kunhan vain huolehtivat, että saan itse suhtautua niin kuin haluan. Tiedän, että itsellänikin on paheita, vaikkapa saatan käydä juhlimassa ja sillein, mikä voi ärsyttää monia "periuskiksia", jos tietäisivät, että samaan aikaan kirjoittelen tänne tämmöisiä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024