Kirjoittaja Aihe: Mursi sydämen ?  (Luettu 3031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Mursi sydämen ?
« : 18.05.22 - klo:18:19 »
Mun sydän murtunut liian useasti, ihme kun sykyttää vielä.

Miten teillä ?

Viimeksi sydän murtui kun ,

Diakoniisa Haanna Alava kertoi kun hälle lapset itkee ja eivät voi maahanmuutjajien lapset ymmärtää miksi kaikki meitä vihaa.

Oli Hanalla seliteltävää.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #1 : 18.05.22 - klo:19:15 »
Lasten kaltoinkohtelu kaikkiaan. Erityisesti seksiin pakottaminen yms.

Eläinten kaltoinkohtelu.

Luonnon moninainen hyväksikäyttö, saastuttaminen ja roskaaminen.

Uskonolla lyöminen, kaikkinaninen ymmärtämättömyys seurakunnissa.

Kristuksen, Jumalan ja PH n pilkkaaminen.

Alkuperäiskansojen sorto.

Pettäminen ja valehtelu ja pakottaminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #2 : 21.05.22 - klo:00:51 »

Uskonolla lyöminen,

Mitä on uskolla lyöminen?

Näyttäkää minulle esimerkki siitä, toivottavasti joku löisi minua oikein kunnolla, niin että tuntuisi.
Olen ollut koko ikäni kristillisissä kuvioissa ja en tiedä, onko kukaan minua uskolla lyönyt.
No, voi toki olla, että on lyönyt, mutta en ehkä ole sitä vain tajunnut, tai sitten olen pitänyt sellaisia lyöntejä sellaisina, että eivät ole kovin kipeää tehneet.

Jonkinlaisilla vesitetyillä tynkälain piiskoilla olen kyllä kuullut, että ihmisiä on lyöty, ikävinkin seurauksin.

Entä, onko ketään lyöty epäuskolla?
Sellaiset lyönnit lienevät yleisimpiä, kuin uskolla lyönnit - mikäli uskolla yleensäkään ketään voi edes lyödä.
Epäuskon lyöntejä koen kyllä saavani monesta eri paikasta usein, vaan ajattelen, että se kuuluu asiaan ja ei se mitenkään muutenkaan voisi olla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #3 : 21.05.22 - klo:06:25 »
Mitä on uskolla lyöminen?

Riitta-mummi kirjoitti uskonnolla lyömisestä, ei uskolla. Ne ovat eri asioita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #4 : 21.05.22 - klo:08:47 »
Uskonnollinen, kovasydämisyys  on tuttua esimerkiksi  monille lestadiolaisnuorille. Samaa on jehovantodistajilla.

' Jos et usko kuten me uskomme, joudut helvettiin !'   Tällainen tietämys on eräillä. Se murtaa sydämiä ja koko elämänkin.

Minun sydän meni rytmistä kun karjalaisenkyösti tuomitsi taiteiden harrastamisen synniksi. Se on ymmärtämättömyyttä. Ymmärtämättömyyttä ei pidetä syntinä. Se esiintyy tyhmyytenä.

Olen syntinen, mutta Jumalan lahjoja en sano synniksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #5 : 21.05.22 - klo:09:49 »
Minun sydän meni rytmistä kun karjalaisenkyösti tuomitsi taiteiden harrastamisen synniksi.

Tuomitsiko? Oho! Onha Raamattukin täynnä taidetta. Kuvat ja nuotit tosin puuttuvat, mutta onhan siellä musiikkia, kuvanveistoa ja rakennustaidettakin. Sanataide on ilmeistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #6 : 21.05.22 - klo:13:51 »
Siitä on jokunen vuosi jo. En löytänyt sitä, ehkä Kyösti itse voi sen linkittää.
Muistan sen noin.

Se oli vahvaa asennetta, ja minua se järkytti. Ehkä vastasinkin jotakin sen tapaista että taide on Jumalan lahja ihmisille.

Minun muistissani se pysyy, mutta ei ole syytä enempää kaivella. Käsitämme asiat kovin eri tavoin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #7 : 21.05.22 - klo:18:39 »
Riitta-mummi kirjoitti uskonnolla lyömisestä, ei uskolla. Ne ovat eri asioita.

Olin huolimaton kommentissani.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #8 : 21.05.22 - klo:18:45 »
Minun sydän meni rytmistä kun karjalaisenkyösti tuomitsi taiteiden harrastamisen synniksi.

Itseni tuntien, olen varsin varma, että en ole tuollaista kommenttia antanut.

Minulla on voimallinen arvelu siitä, kuka tuollaista on täällä kirjoittanut, mutta en sano.
Minulla on sitä paitsi sellainen epäilys, että hän ei ehkä ole ollut aivan täysin tosissaan tuossa lausunnossaan.
Joku muistaakseni taisi vähän suuttuakin tuollaisesta puheesta, jos oikein muistan.
Siitä on jo monen monta vuotta.

Omahyväistähän se voi olla, kun näin itseäni puolustelin.
Kukapa tietää, vaikka joskus olisi paras jättää väärä negatiivinen käsitys voimaan niin, että ei lähde asiaa korjaamaan.

Mutta, kun on kyse jostakusta kanssaihmisestä, tällöin väärät negatiiviset asiat pitää korjata.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #9 : 21.05.22 - klo:18:52 »
Uskonnollinen, kovasydämisyys  on tuttua esimerkiksi

Tämä kyllä osuu maaliin, ainakin minun kohdallani, kuten maaliin osuu myös nöyränä esiintyminen, koska mitämä muutakaan se on, kuin nöyristelyä, kun tällaisenkin ajatuksen tänne itsestäni tuon.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #10 : 21.05.22 - klo:19:20 »
Se voi olla myös salaista. Meille oli pudotettu postiluukusta traktaatti Matkalla ikuisuuyeen. Vihkosesta ei löydy mitään tietoa sen painattajasta, ei painopaikkaa, ei mitään mihin pääsisi kiinni.
Eikä tietenkään tiedetä kuka tämän meile 'lahjoitti'.

Ainoat nimet Raamatun henkilöiden ulkopuolelta ovat teosofisen seuran perustaja H.B.Blavatsky, sekä herrat Maurice Rawlings ja Charles Garfield.

John Bunyan ja Kristityn vaellus myös  mainitaan.

Paljon on alleviivauksia  jotka ovat kyllä hyvin painavia sanoja UT:ssa, mutta näin esitettynä saattavat saada esim. vanhan sairaan yksinäisen ihmisen pelkotilaan.
Vai tähänkö pyritäänkin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #11 : 22.05.22 - klo:14:56 »
Miten olette kokeneet tilanteet, kun epäuskolla on yritetty lyödä?
Tai on lyöty vain siksi, että olet uskonut toisen mielestä väärin ja sinua on siksi pidetty ylihengellisineä fanaatikkona?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #12 : 22.05.22 - klo:18:49 »
Mitä mahdat tarkoittaa epäuskolla lyömisellä ?

Tavallista suomalaistako, jota ei uskonasiat kiinnosta ? Ateistia ? Pilkkaajaa ? Eri tavoin uskovaa, vai toiseen herätysliikkeeseen kuuluvaa ?

Onko niin vahvasti uskovaa ihmistä jolla ei olisi epäilyn hetkiä ?
Jos jonakin huonona hetkenä sanoo väärän sanan, onko se epäuskoa ?

Oma käyttäytyminen voi tietyissä yhteyksissä laukaista ärsyyntymistä. Sehän on inhimillistä vaan.

Minulle sattui aivan uskontien alussa näin:

Olimme ruskamatka Kansanlähetyksen porukalla. Siellä oli ikähaarukka 17 - n 90 v.

Meitä nuoria lietsottiin 'ylihengellisyyteen' kehottamalla todistuspuheenvuoroihin, itkemisiin tms.
Siellä oli mukana sellainen vanha, ketkeranoloinen mummo, jonka suorastaan hapan lausahdus kohdistui minuun, vastaheränneeseen ja innokkaan todistajaa.
Hän tokaisi kahdenkesken : " Ooppa sää ny henkessäs ! ". Se sattui pahasti. Muistan yhä vuosikymmenien jälkeen sen tunteen joka latisti kerralla oikeaksi luulemani tavan olla uskossa.
Pohdin, oliko se sittenkin sen mummon viisautta ! Ainakin se pysäytti ajattelemaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #13 : 23.05.22 - klo:11:32 »
Minulla on sellainen tunne, että foorumilla löytyy myös jonkinlaista neutraalis-negatiivista suhtautumista minuun.
Näin saa olla, ei siinä mitään - tulin vain sanoittamaan tämän tilanteen tänne.
Koska olen ihminen ja ihmisen aidot tunteet ovat monesti ristiriidassa todellisuuden kanssa, niin jätän tähän varauksen: ihminen voi erehtyä.
Liiallinen tunteisiinsa luottaminen on vähän kuin päästäisi moponsa karkaamaan käsistä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mursi sydämen ?
« Vastaus #14 : 23.05.22 - klo:12:31 »
Minulla on sellainen tunne, että foorumilla löytyy myös jonkinlaista neutraalis-negatiivista suhtautumista minuun.

Ei kannata sekoittaa ihmisten kannanottoja mielipiteisiin sen kanssa, miten he suhtautuvat henkilöön. Rakkaan ystävän kanssa voi kinata melkein mistä vain; toisaalta vastenmielisen tyypin kanssa voi huomata olevansa lähes kaikesta samaa mieltä.