Keskustelu > Seuratupa

Uskotko evoluutioon?

(1/15) > >>

Johannes:
Ihanpa tässä ajattelin viritellä keskustelua sellaisesta asiasta, että mitä mieltä olette evoluutiosta? Itse törmäsin opinnoissa pakolliseen evoluutiobiologian kurssiin ja oli välillä rasittavaa, kun kaikkea pidettiin niin itsestäänselvyytenä. Itse olen aina uskonut  enemmän Raamatun luomiskertomukseen. Eihän evoluutiotakaan ole varmaksi todistettu, luennoitsijatkin mainitsivat  teoriassa olevan vielä puutteita. Mikroevoluutioon uskon ja sehän nyt onkin aika selvää pässinlihaa. Eli kertauksena niille, jotka eivät asiaa tunne niin mikroevoluutio on sitä, että lajin sisällä tapahtuu muuntelua geeneissä ja vahvimmat selviävät ja esimerkiksi ihmisissä on olemassa erinköisiä yksilöitä ja eläinpuolella esimerkiksi voidaan jalostaa erinäköisiä koirarotuja (kuitenkin edelleen sama laji!). Makroevoluutio (johon en itse usko) on sitä, että pitkän ajan kuluessa syntyy uusia lajeja, yhdestä lajista kaksi, jotka eivät enää lisäänny toisen lajin kanssa.

Mutta ihan mukava oli istua ja kuunnella ja yrittää keksiä mielessään vastaväitteitä. Itse suhtauduin asiaan niin kuin opiskelisin vaikka historiaa tai vieraita uskontoja, eli siis ihan mielenkiinnosta teoriaa kohtaan. Ja lopuksi kaksi kohtaa (tuli just mieleen), jotka voidaan lukea evoluutiota vastaan. Eli 1. Jos kerran Jumala loi luonnonlait niin tottahan toki samanlaisilla lajeilla on samanlaisia geenejä, koska niiden täytyy toimia vastaavalla tavalla, samojen lakien mukaan eli ei se välttämättä aina ole sukulaisuuden tulosta. 2. Jotkut ovatkin varmaankin lukeneet, että ns. mitokondrio-DNA (suomeksi eräs DNA-muoto, joka peritään aina äidiltä) on kaikilla ihmisillä lähes sama eli ihmisillä näyttäisi olevan yhteinen kantaäiti. Tiedotusvälineet ovat nimenneet sen Eevaksi, yllätys yllätys. Tuo jälkimmäinen oli omasta mielestäni mielenkiintoinen ajatus, sehän tukisi Raamatun versiota.

Hups, tuli aika pitkä viesti, mutta oli niin tuskastuttavaa kuunnella sitä "itsestäänselvyyksien" luetteloimista, että oli pakko kirjoitella se ulos...  :lol:

seppos:
Saahan niitä joutavia miettiä. Vastaan sinulle kuten vastasin meidän kappalaiselle, kun pyysi minua mukaan evoluutiopäivään. Mitä apua siitä on taivastiellä? Maailma on täynnä kaiken maailman auktoriteettejä. Rooman klubi, johon oli aikoinaan koottu maailman viisaimmat väitti, että öljy loppuu 1990 ja siitä on jo kauan. Viisastella saa, mutta älköön kukaan sotkeko uskoa siihen tai tehkö sitä Jumalan nimessä.

Pena:
Minusta Raamatun luomiskertomus on kertomus evoluutiosta. Jumalan päivät ja yöt ovat toki hillittömän pitkiä meidän päiviimme verrattuina. Se lepopäiväkin, jota odotamme, on lupauksen mukaan ikuinen!

Lentoaura:
usko on uskon asia.

evoluutio ei.
Siihen ei vaadita uskoa. Se on tietoa.
Jumala luomisineen ei ole "tietoa", se on sitä mihin tarvitaan uskoa

siksi mielestäni nämä kaksi asiaa eivät ole mitenkään toisensa pois sulkevia.

seppos:
Niin tarkoitukseni oli ainoastaan ottaa kantaa siihen, kuinka tärkeä aihe pelastuksen kannalta, eikä siihen kuka on oikeassa.

Sitten voi vielä kysyä, entä tämä uusi välittävä versio ID Intelligent Design?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta